Doserar med moccamaster måttet i rostfritt. Måttar 1 mindre skopa än antal koppar jag brygger.... Enligt instruktioner från säljaren 4 år sedan. Funkar finemang!Ni med moccamaster hur doserar ni? Vanligt kaffemått eller det som följer med?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Doserar med moccamaster måttet i rostfritt. Måttar 1 mindre skopa än antal koppar jag brygger.... Enligt instruktioner från säljaren 4 år sedan. Funkar finemang!Ni med moccamaster hur doserar ni? Vanligt kaffemått eller det som följer med?
Italienarna är lite roliga, man beställer en enkel espresso där. Säger man att man vill ha en dubbel espresso så blir man typ dum förklarad och får två enkla espresso i två olika koppar.Kanske en dum fråga, men beställer man verkligen "espresso" i Italien? Beställer man inte en "caffe"?
Att göra ett gott kaffe är resultatet av bra råvaror och gott hantverk. Därför blir en kompromiss som gott och enkelt sällan riktigt bra. Kaffe har ca 800 smaker och dofter mot 200 för ett bra vin så kaffe är känsligt. Ett enkelt bra sätt är att mala sina egna kaffebönor och tillsammans med friskt kallt syrerikt vatten brygga sitt eget bistrokaffe. Sen måste du lära dig att ställa in rätt malningsgrad och hitta rätt dosering, men det är enkelt att ta reda på. Kaffet ska dra ca 4 minuter innan silen pressas ner.Hej
Jag dricker inte kaffe. Faktum är att jag avskyr kaffe.
Men min kära sambo älskar det, och det vore trevligt att bjuda gäster på något annat än Näskaffe (Stavning) (?)
Har kikat lite på modeller ifrån De Longhi och Jura.
Jag vill ha en lättförståelig maskin som lagar riktigt gott kaffe. Max 15.000:- ish.
Tips?
Att göra ett gott kaffe är resultatet av bra råvaror och gott hantverk. Därför blir en kompromiss som gott och enkelt sällan riktigt bra. Kaffe har ca 800 smaker och dofter mot 200 för ett bra vin så kaffe är känsligt. Ett enkelt bra sätt är att mala sina egna kaffebönor och tillsammans med friskt kallt syrerikt vatten brygga sitt eget bistrokaffe. Sen måste du lära dig att ställa in rätt malningsgrad och hitta rätt dosering, men det är enkelt att ta reda på. Kaffet ska dra ca 4 minuter innan silen pressas ner.
Bodum bistrokanna 250 kr
Kaffekvarn och bra kvalite: 2500 kr
Kaffebönor av högsta kvalite: 150 kr
Friskt kallt och syrerikt vatten: 0 kr
Summa: 2900 kr
Du får 12000 över om du hade en budget på 15000 kr. Köp vackra fina koppar eller en klocka.
Det godaste kaffet är ändå espresso, men jag har aldrig druckit en god espresso som inte samtidigt varit ett bra hantverk i en manuell espressomaskin.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Välj vad som helst för de pengarna, men se till att du kan välja vilka kaffebönor du vill. Say no no till kapslar. Annars är det kul att lära sig göra en egen espresso i en manuell maskin.Men vill köpa en maskin![]()
Välj vad som helst för de pengarna, men se till att du kan välja vilka kaffebönor du vill. Say no no till kapslar. Annars är det kul att lära sig göra en egen espresso i en manuell maskin.
Tror inte det finns någon bra automstisk maskin till det ändamålet. De automatiska maskiner fallerar totalt när det kommer till att skumma mjölk. Kombomaskin för både espresso och kaffe är svårt att hitta, då de behöver olika typer av böner, med olika typer av malningsgrad. Rekommenderar ändå en manuell maskin och en bra kvarn till det för att göra latte. Kvarnen kan du använda till både kaffet och espresson. Kanske tråkigt om du inte själv vill lära dig dock. Här hemma har min sambo lärt sig använda sakerna och använder dem minst lika flitigt som mig om inte mer till och med. Kan dock vara en del jobb att göra latte till flera med fel typ av maskin dock. Så köp en vanlig kaffekokare, nästan vilken som och lägg pengarna på att handla in färskt kaffe med färskt vatten innan gästerna kommer istället. Med färskt kaffe så menar jag kaffe som är nyrostat. Rostningsdstum står på paketet. Du kan behöva en bra kvarn också så att du kan mala ditt fina nya kaffe som du handlar med.Eftersom jag inte dricker själv utan endast vill trycka på en knapp när man har gäster, men vill samtidigt erbjuda godaste möjliga kaffe/latte/espresso m.m som man kan få med en maskin.
Jag är inte heller kaffedrickare. Men min fru köpte en sån här som tillsammans med Lavazza-bönor blir bättre än Nespresso-kapslar. Drygt 6000 på Netonnet.Eftersom jag inte dricker själv utan endast vill trycka på en knapp när man har gäster, men vill samtidigt erbjuda godaste möjliga kaffe/latte/espresso m.m som man kan få med en maskin.
Eftersom jag inte dricker själv utan endast vill trycka på en knapp när man har gäster, men vill samtidigt erbjuda godaste möjliga kaffe/latte/espresso m.m som man kan få med en maskin.
Så mai behövs en bryggare, en kvarn och en mjölkstinnare separat?
Jag är ingen barista!
Jag provsmakade en ”Contardo” i Spanien.
Ingen aning vad det var för kaffemodell. Men det var iallafall drickbart![]()
Så mai behövs en bryggare, en kvarn och en mjölkstinnare separat?
Jag är ingen barista!
Jag provsmakade en ”Contardo” i Spanien.
Ingen aning vad det var för kaffemodell. Men det var iallafall drickbart![]()
Bryggkaffe brukar de flesta väl bara hälla mjölk i direkt, eller hade du tänkt skumma mjölken till bryggkaffet?
En riktig espressomaskin har mjölkskummar-arm(ånga) per standard(vad jag vet), t.ex Rancilio Silvia, eller Gaggia.
Rekommenderar https://www.kaffecompagniet.se/ om du är går i köptankarna. Sjukt snabb service och hjälpsamma. Har fått mycket hjälp där när jag började köra espresso/kvarn själv.
'Cortado'!![]()
Kaffe med mjölk mao.
Väldigt trevliga haft min i 3 år nu, håller värmen galet braChemex för 6 koppar beställd från Baristashopen! Även filter, såklart...
Hoppade dessutom in på Kitch’n efter jobbet och handlade en sånhär:
https://www.kitchnsverige.se/natbutik/glas-och-muggar/koppar-och-muggar/567455/
Ska vara bäst i test, och rätt bra pris just nu! Tips för dom som jagar termosmugg.
Verkligen! Har tagit med min ut på skogspromenad och hållt jämn värme så länge det funnits kaffe att dricka, trots minusgrader!Väldigt trevliga haft min i 3 år nu, håller värmen galet bra
Usch! Vi har turen att välja mellan moccamaster eller maskin på jobbet, du kan ju gissa vad det blirNy kaffemaskin på jobbet..:-( Längtar redan efter den Moccamaster som stod här tidigare.
![]()
Smakar som vilket bensinmack kaffe som helst...
Jag kör mest nymalda bönor i Chemex just nu. Blir grymt bra! Trots att det är en rätt simpel bryggmetod så lockar Chemex fram smakerna nåt grymt!Någon som vill bidra med lite tips för att förhöja min dagliga kaffeupplevelse i hemmet?
Har en bryggare från Melitta(Aroma Excellent) som jag är nöjd med och ska leverera bra enligt tester.
Kör färdigmalet Arvid Nordquist eller Zoegas som förvaras i en plåtburk.
Vad har ni för tips om tillägg eller förändringar?
Vår Moccamaster ska de skicka till servicehuben... VA FAAN liksom!!!Usch! Vi har turen att välja mellan moccamaster eller maskin på jobbet, du kan ju gissa vad det blir
Mm har provat Chemex en del och det blir grymt, det håller jag med. Känner dock att jag vill hålla fast vid vanlig bryggare i dagsläget så är nog mer inne på att göra som du skriver senare. Hur ofta maler du? Är det för varje tillfälle eller maler du upp en påse som du sedan förvarar som malet?Jag kör mest nymalda bönor i Chemex just nu. Blir grymt bra! Trots att det är en rätt simpel bryggmetod så lockar Chemex fram smakerna nåt grymt!
Men ska du börja lite mer försiktigt, så är nog det första steget och den mest påtagliga skillnaden om du köper en kvarn och maler bönorna själv. Även kvalitén på bönorna kan höjas en bit.
Alltid färskmalet! Malet kaffe håller nån dag innan det börjar bli trist.Mm har provat Chemex en del och det blir grymt, det håller jag med. Känner dock att jag vill hålla fast vid vanlig bryggare i dagsläget så är nog mer inne på att göra som du skriver senare. Hur ofta maler du? Är det för varje tillfälle eller maler du upp en påse som du sedan förvarar som malet?
Hur många gram kaffe beror förstås på vilket kaffe du kör med och hur många koppar du brygger.Ni med moccamaster hur doserar ni? Vanligt kaffemått eller det som följer med?
Tackar! Den där kvarnen såg ju grymt smidig utHur många gram kaffe beror förstås på vilket kaffe du kör med och hur många koppar du brygger.
Johan och Nyström erbjuder denna guide:
![]()
Jag kör med en https://www.baratza.com/grinder/forte-bg/ med inbyggd våg.
![]()
Just nu Lundarost i kvarnen och 8 gram per dl vid 4 koppar.
Men du får prova dig fram! Har du ingen våg i kvarnen, kan du väga upp bönorna innan du häller dem i kvarnen.