Om du upplever att den är lättare för att sedan bli mer fyllig låter det som du inte rör kaffet efter det är färdigbryggt! Den största delen av extraktionen händer i början av bryggningen och lägger sig på botten av koppen/karaffen, så det är en bra ide att röra om ordentligt om du vill ha en mer jämn kopp! Detta gäller främst metoder som V60 eller andra typer av perkolering, men jag upplever att det också kan fungera vid immersion.
Kör också mycket aeropress, när jag inte orkar meka med V60. Numera har jag gett upp på alla halloj-iga recept till aeropressen och rullar istället:
-16-17 gram in, lite mer än 60g/l, men har för mig att Hoffmann brukar säger 75g/l för immersion.
- malt 18 på commandante (finare än standard-brygg men långt från espresso om vi säger så),
- inverted, värmer upp kammaren med kokande vatten för att hålla hög temperatur genom hela bryggningen
- i med bönor
- slår i 250g vatten (direkt från kokkärl, återigen maximal värme) och ser till att allt kaffe är blött (bloom är meningslöst i immersion-metoder), startar timer samtidigt
- låter brygga nånstans mellan 1:15 och 1:45 beroende på böna och vad man vill att slutresultatet ska vara!
- pressar ca 30 sek genom dubbla sköljda filterpapper, edit: dubbla papper - enkelt papper har nog ingen större påverkan, bara något jag gjort till vana. Skulle tro att koppen blir lite lättare.
- rör i koppen för att jämna ut kaffet
En bra grej att prova om man upplever att ett kaffe aldrig riktigt blir som man vill - koppa. Dvs brygg en liten mängd kaffe i en kopp eller skål (60g/l som vanligt) och se hur kaffet faktiskt smakar, utan att behöva tänka på hur man brygger! Finns massor av guider till detta på Youtube och jag tycker det är hjälpsamt om man känner att någonting är 'off'. Jag anar dock att många som börjar dricka "bättre" kaffe ofta känner att de inte får vad de ville ha ut av upplevelsen, eftersom smaken är så totalt annorlunda än det man är van vid, i alla fall om man hoppar från sydamerikanska bönor i skånerost till en ljus natural etiopier eller dyl. Vad jag försöker säga är väl att man ofta ser det man är ovan vid som "sämre" än det man är van vid, men det kanske bara tar lite tid för att man ska börja uppskatta det ovana mer än det vana

.
Jaha, det här blev ju något av en utläggning. Tur att kaffe är så kul!