• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Föredrar espresso med viss andel robusta i och har precis testat johan & nyström labomba. Riktigt bra!
20201103_120823.jpg
Dom är riktigt trevliga! Finns väldigt mycket kul att pröva men brukar fiska upp en bomb ibland. Kör för tillfället Gallitelli Superma (80/20) i kvarnen och tycker den är trevlig.
Just Gallitelli är lite kul för dom har lite olika sorter med olika andel robusta. 100% robusta -> 50/50 -> 70/30 -> 80/20 -> 100% arabica
Håller på att prova mig igenom för att försöka ”förstå” robusta, lite i alla fall..
Kan köpas hos kaffecompaniet
Länk till kaffecompaniet.
 

jelle

Omega
Dom är riktigt trevliga! Finns väldigt mycket kul att pröva men brukar fiska upp en bomb ibland. Kör för tillfället Gallitelli Superma (80/20) i kvarnen och tycker den är trevlig.
Just Gallitelli är lite kul för dom har lite olika sorter med olika andel robusta. 100% robusta -> 50/50 -> 70/30 -> 80/20 -> 100% arabica
Håller på att prova mig igenom för att försöka ”förstå” robusta, lite i alla fall..
Kan köpas hos kaffecompaniet
Länk till kaffecompaniet.
Brukar oclså köpa kaffe där! Kanske blir nästa! Annars är min favorit caffe saccaria do sul bar som är en blandning av arabica och robusta!
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har börjat uppskatta espresso mer på senare tid och skulle vilja göra det hemma också.
Har rätt begränsat med plats, hur liten / smidig maskin kan man komma undan med?
Kapsel-maskiner finns det ju rätt små av, går det att få vettig espresso med dem? Har sett att det ska gå att köpa återanvändbara kapslar som man fyller med eget kaffe, är det ett vettigt alternativ?

Har nu en moccamaster bryggare och en wilfa kvarn och tänker fortsätta använda dessa också, går det att använda samma bönor till espresso?
 

tossefar

Cartier
Har börjat uppskatta espresso mer på senare tid och skulle vilja göra det hemma också.
Har rätt begränsat med plats, hur liten / smidig maskin kan man komma undan med?
Kapsel-maskiner finns det ju rätt små av, går det att få vettig espresso med dem? Har sett att det ska gå att köpa återanvändbara kapslar som man fyller med eget kaffe, är det ett vettigt alternativ?

Har nu en moccamaster bryggare och en wilfa kvarn och tänker fortsätta använda dessa också, går det att använda samma bönor till espresso?
Med risk att göra dig besviken...
Kapselmaskiner gör tyvärr inte OK espresso. Inte heller kan du använda din befintliga kvarn till espresso, den klarar inte av att mala fint nog. Samma bönor funkar helt OK.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Med risk att göra dig besviken...
Kapselmaskiner gör tyvärr inte OK espresso. Inte heller kan du använda din befintliga kvarn till espresso, den klarar inte av att mala fint nog. Samma bönor funkar helt OK.
Fasiken ockdå, vad är alternativet? Köpa färdigmalt espresso och minsta möjliga manuella maskin?
Jag är ingen finsmakare och behöver egentligen inte någon topp espresso, men en OK vill jag såklart kunna göra mig.
 

tossefar

Cartier
Fasiken ockdå, vad är alternativet? Köpa färdigmalt espresso och minsta möjliga manuella maskin?
Jag är ingen finsmakare och behöver egentligen inte någon topp espresso, men en OK vill jag såklart kunna göra mig.
Vill man göra det enkelt för sig så kör man bryggkaffe hemma och espresso på café. Alternativ om man inte vill köpa en riktig maskin är att gå till en Nespressobutik och testa en kopp från kapsel. För många är det en OK kopp espresso om man håller förväntningarna på realistisk nivå...
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Har börjat uppskatta espresso mer på senare tid och skulle vilja göra det hemma också.
Har rätt begränsat med plats, hur liten / smidig maskin kan man komma undan med?
Kapsel-maskiner finns det ju rätt små av, går det att få vettig espresso med dem? Har sett att det ska gå att köpa återanvändbara kapslar som man fyller med eget kaffe, är det ett vettigt alternativ?

Har nu en moccamaster bryggare och en wilfa kvarn och tänker fortsätta använda dessa också, går det att använda samma bönor till espresso?
Kul att fler börjar uppskatta espresso
Precis som @tossefar säger så blir Nespresso nått som kan klassas som espresso och ett ok resultat för den arbetsinsats man gör.
En av de minsta utrustningarna som ändå gör ett skapligt jobb kan man faktiskt köpa här på KS just nu!

Länk till lifestyle köp sälj


wifa kvarnen är jäkligt bra för de flesta kaffesorter men just vid espresso har den nått sin gräns. Man måste få det så jäkla fint. Att ta fram en kvarn som både för presskaffe och espresso brukar börja kosta pengar..
Många säger att kvarnen är viktigare än maskinen och därför bör prioriteras.
Angående bönorna. Korta svaret är: Ja, det går.
Längre svaret är: njaaa.. det beror på.
Om man mal vilka bönor som helst tillräckligt fint, dom genom en espressomaskin så blir det nått som liknar en espresso typ utseendemässigt. Är det gott? Troligen inte.
Vissa tillverkare av bönor går det jättebra, men åter igen börjar man oftast komma upp lite i pris då. Köra ner Gevalia i en espresso är nog inte att rekommendera.
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Tack för svar, jag får fundera lite om det är värt att investera i dyra grejer.
Det är typ 2-3 espresso i veckan jag dricker så då kan jag lika gärna köpa på café när jag väl ska dricka de så länge :)

Ska testa Nespresso vid tillfälle, antagligen kommer jag som lekman inte känna någon större skillnad.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Det här kanske ter sig lite kontroversiellt,
har testat massor med böner från både kaffebutiker och näthandlare (kaffegrossisten, 3 koppar mm), men om vi pratar PRISVÄRDHET så vinner Musetti Dulce som Willys säljer solklart. 1kg bönor för ca 120kr. Dessutom kan man indirekt av bäst före utläsa ungefär när det rostats så man vet att man använder inom 3m från rostningen.

God fredag på er alla kaffe-njutare...
 

jelle

Omega
Tack för svar, jag får fundera lite om det är värt att investera i dyra grejer.
Det är typ 2-3 espresso i veckan jag dricker så då kan jag lika gärna köpa på café när jag väl ska dricka de så länge :)

Ska testa Nespresso vid tillfälle, antagligen kommer jag som lekman inte känna någon större skillnad.
Vet man med sig att det finns risk för att man faller för intresset så är det där kitet rätt. Jag tycker nespresso är okej att dricka men det går inte att jämföra med det man kan få ut av riktig espressomaskin. Personligen tycker jag grejjen med espresso är momentet med att mala sina bönor o styra extraktionen själv, men jag tror inte alla håller med och bara vill ha en snabb kaffe! Kolla delonghi dedica som vissa menar är ok med tanke på att priset ungefär är som en nespressomaskin.
 

jelle

Omega
Det här kanske ter sig lite kontroversiellt,
har testat massor med böner från både kaffebutiker och näthandlare (kaffegrossisten, 3 koppar mm), men om vi pratar PRISVÄRDHET så vinner Musetti Dulce som Willys säljer solklart. 1kg bönor för ca 120kr. Dessutom kan man indirekt av bäst före utläsa ungefär när det rostats så man vet att man använder inom 3m från rostningen.

God fredag på er alla kaffe-njutare...
Har börjat bli en hel del cappuccino vid hemmajobb, premiumkaffe typ 250 kr/kg blir väldigt dyrt då. Ska testa Mussetti!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Är inte riktigt där ni är men visst uppskattar jag en god espresso. Dock helt utan maskin utan är förpassad till olika typer av serveringar. Men funderar på att skaffa mig en enklare maskin.
Ta en DeLonghi Magnifica S tex, hur funkar den för en glad amatör?

 

jelle

Omega
Är inte riktigt där ni är men visst uppskattar jag en god espresso. Dock helt utan maskin utan är förpassad till olika typer av serveringar. Men funderar på att skaffa mig en enklare maskin.
Ta en DeLonghi Magnifica S tex, hur funkar den för en glad amatör?

Kul att du vill testa espresso hemma. Har ingen koll på automatiska maskiner men jag föredrar semi automatiska så man kan justera o jobba lite själv med det man får fram. Finns absolut maskiner i den prisklassen utan att gå upp allt för mycket i pris, typ gaggia classic men då tillkommer kvarn också...
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Är inte riktigt där ni är men visst uppskattar jag en god espresso. Dock helt utan maskin utan är förpassad till olika typer av serveringar. Men funderar på att skaffa mig en enklare maskin.
Ta en DeLonghi Magnifica S tex, hur funkar den för en glad amatör?


Kul att du vill testa espresso hemma. Har ingen koll på automatiska maskiner men jag föredrar semi automatiska så man kan justera o jobba lite själv med det man får fram. Finns absolut maskiner i den prisklassen utan att gå upp allt för mycket i pris, typ gaggia classic men då tillkommer kvarn också...

Jag som glad amatör köpte denna för en vecka sen. Än så länge mest nöjd med just espresson. Nu börjar jakten på att hitta rätt bönor.

Vad menar man med semi-automatiska i sammanhanget?
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag som glad amatör köpte denna för en vecka sen. Än så länge mest nöjd med just espresson. Nu börjar jakten på att hitta rätt bönor.

Vad menar man med semi-automatiska i sammanhanget?
Helt manuell: maskinen har en stor spak som man använder för att själv trycka vattnet genom kaffet. Dvs total kontroll på alla parametrar = mycket som kan bli fel

Semi-automatisk: man maler kaffet själv och packar det i korgen. Den sköter maskinen trycket med en pump. Ganska mycket kontroll men just trycket kan man oftast inte styra speciellt lätt

Helt-automatisk: trycker på en knapp och ut kommer kaffe.
 

jelle

Omega
Automatisk betyder att man i princip trycker på en knapp så mals bönorna och du får kaffet. På semiautomatisk maler du bönorna separat i portafiltret och sätter på och av pumpen manuellt. Sen finns ju manuell och helautomatisk..
 

Entruv

Omega
Öppet för båda :) Inga överdrivna smaksättningar dock. Provade ett blåbärskaffe från Bergstrands i veckan och det var ungefär som att dricka blåbärssoppa med kaffesmak.

Najs! Är själv orimligt svag för halvdassigt kardemummakaffe... funkar så jäääkla bra till alla typer av fika! I "vanligt kaffe" väg är jag lite lost, men specialkaffe kan jag våga mig på. Per Nordby (Kafferäven) har ett årets julkaffe. Hittar inga specifika julkaffen hos andra rosterier jag gillar, men generellt skulle jag tippa på Etiopiska Yirgacheffe (ofta mycket fruktiga med blåbärstoner). Annars kanske diverse Java, eller Indonesiska kaffen, brukar finns bra med kryddiga toner som lirar väl med julgodis, likör och öl!
 
Topp