• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Najs! Är själv orimligt svag för halvdassigt kardemummakaffe... funkar så jäääkla bra till alla typer av fika! I "vanligt kaffe" väg är jag lite lost, men specialkaffe kan jag våga mig på. Per Nordby (Kafferäven) har ett årets julkaffe. Hittar inga specifika julkaffen hos andra rosterier jag gillar, men generellt skulle jag tippa på Etiopiska Yirgacheffe (ofta mycket fruktiga med blåbärstoner). Annars kanske diverse Java, eller Indonesiska kaffen, brukar finns bra med kryddiga toner som lirar väl med julgodis, likör och öl!
Tack för ett bra svar! Kafferäven har jag inte provat så det ska jag definitivt göra då priserna var så pass humana att man inte behöver fundera över det. Har du några fler rekommendationer från dem när man ändå beställer? Ska nog prova Brasilien-kaffet också i alla fall då jag älskar J&N’s Fortaleza.

Jag tycker att Kafferosteriet Koppar’s Yirgacheffe är väldigt god även om jag finner många av rosteriets övriga kaffesorter som rätt mediokra faktiskt, men det kanske bara är jag.
 

Entruv

Omega
Tack för ett bra svar! Kafferäven har jag inte provat så det ska jag definitivt göra då priserna var så pass humana att man inte behöver fundera över det. Har du några fler rekommendationer från dem när man ändå beställer? Ska nog prova Brasilien-kaffet också i alla fall då jag älskar J&N’s Fortaleza.

Jag tycker att Kafferosteriet Koppar’s Yirgacheffe är väldigt god även om jag finner många av rosteriets övriga kaffesorter som rätt mediokra faktiskt, men det kanske bara är jag.

Just kafferäven har jag tyvärr dålig koll på sådär på rak arm, kvaliten är för min del lite för varierande bland batcher, någon gång det bästa man druckit, någon gång bara bra liksom. Men ja, absolut bra priser och oftast bra grejer! Skulle dock slå ett slag för Senel Campos, en anaerob process som ger rätt funkiga toner, men som är riktigt het just nu!
 

jelle

Omega
Kör ni med vattenfilter på era espressomaskiner? Har kommunalt Stockholmsvatten. Vet att det beror mycket vilken vattenkvalitet man har, typ Skåne har hårt vatten och bor man där borde man nog köra med vattenfilter...
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Jag bor i Malmö och har brutalt kalkhaltigt vatten. Får avlagringar på kastruller. Borde jag ha något filter för min maskin?
 

Entruv

Omega
Tack för ett bra svar! Kafferäven har jag inte provat så det ska jag definitivt göra då priserna var så pass humana att man inte behöver fundera över det. Har du några fler rekommendationer från dem när man ändå beställer? Ska nog prova Brasilien-kaffet också i alla fall då jag älskar J&N’s Fortaleza.

Jag tycker att Kafferosteriet Koppar’s Yirgacheffe är väldigt god även om jag finner många av rosteriets övriga kaffesorter som rätt mediokra faktiskt, men det kanske bara är jag.

Såg nu att även Balck coffee har ett julkaffe!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
@jelle
Nu ska det prövas!
image.jpg
 

jelle

Omega
Kul! 500 gramsförpackningen är en blandning arabica och robusta men står inte på, den där är 100% arabica! Återkom med betyg!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Kul! 500 gramsförpackningen är en blandning arabica och robusta men står inte på, den där är 100% arabica! Återkom med betyg!
Reagerade på det. Hittade bara kilo-paket på mitt lokala Willys. Har lite robusta här hemma, får väll göra en egen blandning om det skulle va så :woot:
Kommer byta kaffe mot slutet av veckan. Återkommer!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag har laborerat lite med 100% arabica eller blandat med robusta. (favoriten är Musetti om det spelar någon roll).
Även om jag just nu föredrar 100% arabica så inbillar jag mig att jag får en bättre crema med robustablandingar. Håller ni andra med om det eller är jag bara kass? Sannolikt är jag kass.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag har laborerat lite med 100% arabica eller blandat med robusta. (favoriten är Musetti om det spelar någon roll).
Även om jag just nu föredrar 100% arabica så inbillar jag mig att jag får en bättre crema med robustablandingar. Håller ni andra med om det eller är jag bara kass? Sannolikt är jag kass.
Att robusta ger en bättre (enklare) crema är ganska vedertaget :) kanske missuppfattat allt med det är nått i den kemiska sammansättningen i robusta som bidrar till att det är lättare att forma crema med den bönan.
 

Entruv

Omega
Jag har laborerat lite med 100% arabica eller blandat med robusta. (favoriten är Musetti om det spelar någon roll).
Även om jag just nu föredrar 100% arabica så inbillar jag mig att jag får en bättre crema med robustablandingar. Håller ni andra med om det eller är jag bara kass? Sannolikt är jag kass.

Att robusta ger en bättre (enklare) crema är ganska vedertaget :) kanske missuppfattat allt med det är nått i den kemiska sammansättningen i robusta som bidrar till att det är lättare att forma crema med den bönan.

Som jag förstått det handlar crema mycket om CO2 och socker, där robusta antas hålla samt släppa mer CO2 under bryggning, och även innehålla mer socker, som på något sätt antas bidra till mer/mer beständig crema. Sen finns det ju en hel diskussion om huruvida crema kan ses som viktigt och/eller kvalitetsvisande, vilket jag nog tenderar tycka att det inte är.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Som jag förstått det handlar crema mycket om CO2 och socker, där robusta antas hålla samt släppa mer CO2 under bryggning, och även innehålla mer socker, som på något sätt antas bidra till mer/mer beständig crema. Sen finns det ju en hel diskussion om huruvida crema kan ses som viktigt och/eller kvalitetsvisande, vilket jag nog tenderar tycka att det inte är.
Bra input!
Finns en kul youtubekamal med James Hoffman som pratar kaffe. I ett av hans avsnitt (eller flera) undersöker han just creman och vad den har för inverkan. Ganska trevlig kanal i övrigt också.

 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Nördnivå på en heeeeelt ny nivå! Älskar!!
Va försiktigt vad du ger dig in på när det gäller espresso.
Det är ett kaninhål i klass med klockor.
Rätt vad det är så finner man sig klockan 02:45 läsandes en vetenskaplig rapport där några tomtar försöker simulera vattnets flöde genom en espressopuck för att optimera extrationen.
Ganska intressant läsning om man inte har nått bättre för sig en stund.

Länk till rapporten

”espresso är ingen dryck, det är en hobby”
- James Hoffman

och han har så jäkla rätt!
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Va försiktigt vad du ger dig in på när det gäller espresso.
Det är ett kaninhål i klass med klockor.
Rätt vad det är så finner man sig klockan 02:45 läsandes en vetenskaplig rapport där några tomtar försöker simulera vattnets flöde genom en espressopuck för att optimera extrationen.
Ganska intressant läsning om man inte har nått bättre för sig en stund.

Länk till rapporten

”espresso är ingen dryck, det är en hobby”
- James Hoffman

och han har så jäkla rätt!
HAHA! den mest avdankade espressovinnaren någonsin, men absolut du har så rätt! :)
 

Btotheb

Omega
Har börjat prenumerera på kaffe via https://kafferosterietkoppar.se/. Är än så länge mycket nöjd. Kommer i brevlådan varje vecka en ny påse som är rostad enbart en eller ett par dagar tidigare. Håller på att prova igenom sortimentet efter vilken som är favoriten och samtliga vi testat so far har varit bra.

Priset blir ungefär som för bönor från Johan&Nyström men blir klart smidigare eftersom jag bor i en stad där de inte har butik.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Blev lite nyfiken på en sak. Hur stor skillnad upplever ni mellan bönor köpta i vanlig butik (ex Musetti, Arvid Nordquist etc) och mer nyrostade bönor från ex Johan&Nyström? De senare är ju typ fyrfaldigt gånger dyrare. Tänker då framförallt till mokabryggare, french press och filterkaffe.
 
Senast ändrad:
Topp