• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Har du samma bönor som du brukar ha eller bytt där?
samma bönor (och förpackning) som när det funkade fint.
ända jag kan komma på är att bönorna åldras men vi pratar inte mer än 3-4 veckor gamla sen öppnad förpackning och förvarade på vettigt sätt. inte så länge sen rostning häller…

Senast ändrad:
samma banor (och förpackning) som när det funkade fint.
ända jag kan komma på är att bönorna åldras men vi pratar inte mer än 3-4 veckor gamla sen öppnad förpackning och förvarade på vettigt sätt. inte så länge sen rostning häller…
Nej men då är ju inte kaffet det hänger på. Konstigt att det blivit så

Beställt dessa två. hoppas jag blir nöjd.
Någon testat?

Bilagor

• johan-och-nystrom-Filter-Coffee-Bourbon-Jungle-ground-packshot-front_900x.jpg
    johan-och-nystrom-Filter-Coffee-Bourbon-Jungle-ground-packshot-front_900x.jpg
    45.4 KB · Visningar: 10
  • johan-och-nystrom-Filter-Coffee-Fika-ground-packshot-front (1).jpg
    johan-och-nystrom-Filter-Coffee-Fika-ground-packshot-front (1).jpg
    44.7 KB · Visningar: 6
En liten återkoppling..testade dessa idag..
Bourbon Jungle stack verkligen ut mest...mörk karakteristisk mkt bra!
Fika kändes tyvärr inte som någon wow faktor.. jättegott men lite för mild för min smak.

Bilagor

• johan-och-nystrom-Filter-Coffee-Fika-ground-packshot-front (1).jpg
    johan-och-nystrom-Filter-Coffee-Fika-ground-packshot-front (1).jpg
    44.7 KB · Visningar: 7
  • johan-och-nystrom-Filter-Coffee-Bourbon-Jungle-ground-packshot-front_900x.jpg
    johan-och-nystrom-Filter-Coffee-Bourbon-Jungle-ground-packshot-front_900x.jpg
    45.4 KB · Visningar: 7
Nu behöver jag er hjälp kaffenördar. Fick precis hem Lykke BAM BAM bönor och skulle dra en espresso. Maler vad jag tror är nära gränsen på hur fint min Eureka manuale klarar, 20gr i filtert och sen går den ut på 18 sek, smakar bedrövligt, syrligt och ingen crema.
Vad gör jag gör fel? Mala finare? Känns knappt som jag klarar av mycket finare innan malskivorna går emot.
Förutom Eurekan har jag ims 18gr basket och en Gaggia classic pro, levlar pucken och tampar hårt.

Nu behöver jag er hjälp kaffenördar. Fick precis hem Lykke BAM BAM bönor och skulle dra en espresso. Maler vad jag tror är nära gränsen på hur fint min Eureka manuale klarar, 20gr i filtert och sen går den ut på 18 sek, smakar bedrövligt, syrligt och ingen crema.
Vad gör jag gör fel? Mala finare? Känns knappt som jag klarar av mycket finare innan malskivorna går emot.
Förutom Eurekan har jag ims 18gr basket och en Gaggia classic pro, levlar pucken och tampar hårt.
oj då!

En tanke:
Är det för fint malt och pucken kan va bättre preppa. dvs vattnet hitta en massiv kanal och rusar ut där?

Steg 1:
få pucken så homogen som möjligt. Typ vispa runt med en potatissticka eller nått i filtret och lös upp alla kliumpar. Platta till och tampa. Blir det bättre -> löst
steg 2:
Tar det tvärstopp och inte kommer ut nått?
mal grövre.

fortsätter problemet?
tja du..
lykke rostar lite ljusare än många andra och jag upplever samma sak att det ibland går ganska snabbt med det kaffet.

Asså.. i ren desperation (då vanliga espressokaffet är slut) prövade jag ”Sol” från Gringo i espressomaskinen. ”Det är ju gott i V60 så varför inte”…

njaaaa… gillar min Espresso betydligt mörkare… ingen höjdare i Min bok direkt…
2/5 koppar på det!
☕☕❌❌❌

oj då!

En tanke:
Är det för fint malt och pucken kan va bättre preppa. dvs vattnet hitta en massiv kanal och rusar ut där?

Steg 1:
få pucken så homogen som möjligt. Typ vispa runt med en potatissticka eller nått i filtret och lös upp alla kliumpar. Platta till och tampa. Blir det bättre -> löst
steg 2:
Tar det tvärstopp och inte kommer ut nått?
mal grövre.

fortsätter problemet?
tja du..
lykke rostar lite ljusare än många andra och jag upplever samma sak att det ibland går ganska snabbt med det kaffet.

Det blev bättre med potatisstickan så ska klicka hem ett riktigt wdt tool. Men fortfarande ganska surt och knappt drickbart, något bättre crema men inte bra.

Det blev bättre med potatisstickan så ska klicka hem ett riktigt wdt tool. Men fortfarande ganska surt och knappt drickbart, något bättre crema men inte bra.
Har en liten byggsats i laserskuren plywood om du är sugen. Nålar ingår, du behöver lite lim för att montera.
Är du sugen så kan jag skicka den för 200:- plus frakt.
88EC78D2-9F6D-413A-838E-069A1FC7D129.jpeg

upplevt samma sak med Lykke. tror dom är lättare rostade så man får jobba en del med det. Testat många ljusare och crema blir alltid ”määääh..” fattar inte hur alla videos på internet får till det?!
Det kanske SKA va syrligt och jävligt?!

Just med ljusare brukar det rekommenderas att man gör lite längre shots. Typ 18 in och 38-40 ut.. kan hjälpa till att få ner syran..

Jag testade BAM BAM nyligen, ett riktigt bra rostdatum.. men jag måste mala så fint att kvarnen hostar.. typ ;)
Så det blir fan inte den igen, Gringos vanliga Radical samt Daily får man grymma shots från, Hobo levererar crema för ett helt fotbollslag.
Vill dock vidga mina vyer för att hitta något grymt kaffe

Jag testade BAM BAM nyligen, ett riktigt bra rostdatum.. men jag måste mala så fint att kvarnen hostar.. typ ;)
Så det blir fan inte den igen, Gringos vanliga Radical samt Daily får man grymma shots från, Hobo levererar crema för ett helt fotbollslag.
Vill dock vidga mina vyer för att hitta något grymt kaffe
Kolla in Edmans bönhus eller Slöinge kafferosteri. Två väldigt bra rosteri enligt mig. Sen håller Budhas kafferosteri i Lycksele också extremt hög nivå. Alla tre skickar. Själv så prenumererar jag på 2 påsar varannan vecka från Edman

upplevt samma sak med Lykke. tror dom är lättare rostade så man får jobba en del med det. Testat många ljusare och crema blir alltid ”määääh..” fattar inte hur alla videos på internet får till det?!
Det kanske SKA va syrligt och jävligt?!

Just med ljusare brukar det rekommenderas att man gör lite längre shots. Typ 18 in och 38-40 ut.. kan hjälpa till att få ner syran..
Jag har inte provat att köra Bam Bam hemma, men det jag fick på deras hak på söder var riktigt surt. Hade jag vevat ihop det hemma hade jag gissar att det var fel, tycker inte det stämmer med smakprofilen de beskriver på deras hemsida.

Johan och Nyströms Bob-o-link är nog det jag fått till bäst hemma i roboten.

Tillbaka
Topp