• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Förslag på gott bryggkaffe? Öppen för förslag...
Har tyvärr ingen espressomaskin hemma så.. dricker mest bryggkaffe från Moccamaster till vardags.
Min senaste beställning:
Slöinge var en fullträff! Resten också bra som alltid!
A4DCA254-76F1-49BD-B12A-13561DB2D3E3.jpeg

Hittat en ny favorit!
Jag tycker att Gringo gör grymt bra kaffe, har köpt Prime tidigare och gillade den skarpt.

Var på saluhall och tog en espresso tidigare idag och fick The Outsider från Gringo. Nu dricker jag inte varm choklad, men det är så här jag tänker mig att det skulle vara. Mjölkchoklad så det står härliga till.

THE_OUTSIDER-front.jpg

Jag tycker att Gringo gör grymt bra kaffe, har köpt Prime tidigare och gillade den skarpt.

Var på saluhall och tog en espresso tidigare idag och fick The Outsider från Gringo. Nu dricker jag inte varm choklad, men det är så här jag tänker mig att det skulle vara. Mjölkchoklad så det står härliga till.

THE_OUTSIDER-front.jpg
Trevligt! Synd man inte äger en espressomaskin. Väldigt vackert omslag 😍

Kanske lite ord topic men ändå inte.
Kaffe har ju en massa spännande syror mm.. dessa går tydligen att använda för att patinera köksknivar av kolstål.
Några 100g Nordqvist till ca 1,3 L vatten. Bra ratio.
4F024CA1-A019-4B77-8DFC-63E71DDEC552.jpeg

Prövar ett nytt kaffe jag hittade på lokala coop
10E9A2CE-1E55-476D-BA3E-F7E127D3775E.jpeg

Försökte se vad den kan tänkas innhålla för sorter. På en annan produkt av samma tillverkare stod det tydligt 100% arabica. På denna ”premium kaffe” typ…
Bådar gott! Föredrar robusta i min espresso.

CA53A0B5-84F5-4EF6-AF22-D40A0A9EB87B.jpeg

Långa smala, korta runda.. nog är det robusta alltid! 20-30%? Ordentligt rostade och oljiga… mmmm… mumms!

30C1A1BE-81CF-4830-AD32-4F6173EB598F.jpeg

Behöver se över malnibgsgraden.. Tog typ 48 sec ca 36 ut (18 in)
Men Jäklar! Power och choklad! Potent!
Precis i min smak!! Fullträff.

Senast ändrad:
Prövar ett nytt kaffe jag hittade på lokala coop
10E9A2CE-1E55-476D-BA3E-F7E127D3775E.jpeg

Försökte se vad den kan tänkas innhålla för sorter. På en annan produkt av samma tillverkare stod det tydligt 100% arabica. På denna ”premium kaffe” typ…
Bådar gott! Föredrar robusta i min espresso.

CA53A0B5-84F5-4EF6-AF22-D40A0A9EB87B.jpeg

Långa smala, korta runda.. nog är det robusta alltid! 20-30%? Ordentligt rostade och oljiga… mmmm… mumms!

30C1A1BE-81CF-4830-AD32-4F6173EB598F.jpeg

Behöver se över malnibgsgraden.. Tog typ 48 sec ca 36 ut (18 in)
Men Jäklar! Power och choklad! Potent!
Precis i min smak!! Fullträff.
Jag har denna variant av Kimbo som min favoritböna. Själv föredrar jag att denna böna bryggs i det lägre temperaturspannet men ha gärna åsikter om ni har andra erfarenheter eller ytterligare trimmöjligheter.
Kimbo Espresso Bar Extra Cream består av 50% Arabica och 50% Robusta.
20220705_152018.jpg

Senast ändrad:
Jag har denna variant av Kimbo som min favoritböna. Själv föredrar jag att denna böna bryggs i det lägre temperaturspannet men ha gärna åsikter om ni har andra erfarenheter eller ytterligare trimmöjligheter.
Kimbo Espresso Bar Extra Cream består av 50% Arabica och 50% Robusta.
20220705_152018.jpg
Hönder alltid spännande saker när man fifflar med temperaturen! Körde på 90 grader idag men ska nog pröva att sänka lite. Just mörkrostade brukar ju gilla det.
Skulle va om man börjar leka med pre-infusio? slå på maskinen till man ser första droppen. Stänger av, väntar 25-30 sec och sen fortsätte..?

Hönder alltid spännande saker när man fifflar med temperaturen! Körde på 90 grader idag men ska nog pröva att sänka lite. Just mörkrostade brukar ju gilla det.
Skulle va om man börjar leka med pre-infusio? slå på maskinen till man ser första droppen. Stänger av, väntar 25-30 sec och sen fortsätte..?
Så brukar jag göra när jag kör i mokkabryggare. Upplever att det blir lite mjukare. Den variant av Kimbo jag har är mediumrost.

Hallå Kaffetråden! Ska sälja av detta pga flytt. Vad kan man tänkas begära för detta ekipage? Ascaso Dream + Ascasokvarn. Tryckmätare fungerar ej. Packningar bytta för något år sedan samt sista modulen av mjölkskummaren pga läckage. Finns i Gbg om någon skulle vilja plocka upp det mot en billig peng.

16883A1E-BC91-4EF7-9645-F20CEEABF52E.jpeg

THE_OUTSIDER-front.jpg
Vilken saluhall och kaffé var det?

Hallå Kaffetråden! Ska sälja av detta pga flytt. Vad kan man tänkas begära för detta ekipage? Ascaso Dream + Ascasokvarn. Tryckmätare fungerar ej. Packningar bytta för något år sedan samt sista modulen av mjölkskummaren pga läckage. Finns i Gbg om någon skulle vilja plocka upp det mot en billig peng.

16883A1E-BC91-4EF7-9645-F20CEEABF52E.jpeg
Ascaso dream borde ligga en bra bit över list, speciellt den röda. :rolleyes:

IMG_5211.JPG

Hej vill tipsa om frugans o mina favoriter än så länge. Kom gärna med tips 🙏
Vi avskyr brända toner och vill ha en fin välbalanserad smak, inte för lång eftersmak eller beska.
Har man väl öppnat dörren för detta finns ingen återvändo, var på Ica Maxi igår vi hade helt slut hemma, ville bara gråta, kan inte dricka något där längre nu.

Bilagor

• lykke-kaffegardar-darkness-helbona-500-g-1.jpg
    lykke-kaffegardar-darkness-helbona-500-g-1.jpg
    51.5 KB · Visningar: 5
  • Fruitparty.jpg
    Fruitparty.jpg
    34.6 KB · Visningar: 3
  • RADICAL_BREW-side.jpg
    RADICAL_BREW-side.jpg
    39.5 KB · Visningar: 3
  • johan-och-nystrom-Filter-Coffee-Bourbon-Jungle-ground-packshot-front_900x (1).jpg
    johan-och-nystrom-Filter-Coffee-Bourbon-Jungle-ground-packshot-front_900x (1).jpg
    45.4 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Hej vill tipsa om frugans o mina favoriter än så länge. Kom gärna med tips 🙏
Vi avskyr brända toner och vill ha en fin välbalanserad smak, inte för lång eftersmak eller beska.
Har man väl öppnat dörren för detta finns ingen återvändo, var på Ica Maxi igår vi hade helt slut hemma, ville bara gråta, kan inte dricka något där längre nu.
Här har du att bläddra i. Det finns flera kafferosterier som erbjuder försäljning via deras hemsidor. Googla på kafferosterier i t ex Åre, Visby, Järvsö.

Här är en hemsida som är för kaffe vad klocksnack är för klockor:

Här har de iaf vettiga priser på gott kaffe. Det här är kafferosteriet i Järvsö.

Tillbaka
Topp