• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Va glad jag blir!!!
Jäklar va kul för dig!!
Snyggt ihop också!!

Har samma kvarn.
Om du inte använde flärpen för att stänga av bönbehållaren kan man ta bort den. Problemet är då att det blir ett ganska stort hål som det kan komma ut smulor ur.
Men då finns den en pryl man kan 3D-printa!
6102136B-9DC7-4651-B201-20F0E2C85375.jpeg

B056DA29-8A55-489C-963E-9926284D022B.jpeg

jäkligt smart faktisk!

Får du till nått som liknar espresso?
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Va glad jag blir!!!
Jäklar va kul för dig!!
Snyggt ihop också!!

Har samma kvarn.
Om du inte använde flärpen för att stänga av bönbehållaren kan man ta bort den. Problemet är då att det blir ett ganska stort hål som det kan komma ut smulor ur.
Men då finns den en pryl man kan 3D-printa!
6102136B-9DC7-4651-B201-20F0E2C85375.jpeg

B056DA29-8A55-489C-963E-9926284D022B.jpeg

jäkligt smart faktisk!

Får du till nått som liknar espresso?
Tack det känns riktigt roligt!☺
Har trimmat in kvarnen så att jag brygger ratio 1:2 på 27 sek vid 10b på mätaren. Väger både böna och vätska med våg och utgår från 16g kaffe. Tycker jag får till bra karaktär som funkar både som ren espresso och latte men ska exprimentera lite mer i julhelgen med bryggtid och även gå ner på ratio 1:1,5 respektive upp till 1:2,5 och se vad som utvecklas. Köpte ett kaffe som heter Suprema och det föll faktist i smak. Vad kör ni övriga?
Angående kvarnen funderar jag på om jag ska köpa tillbehöret för singeldos som Eureka har.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Stort grattis! Va kul! Riktigt snyggt! Nu är det bara att njuta. När du väl hittat rätt i inställningar och kan slappna av lite alltså. ;)
Tack, känns suveränt! Stor skilnad faktist mot Jura maskinen som står och skäms i hörnet😃
 

Bilagor

  • 7FC35E2B-1B7F-4DF8-A300-4FA80F8B91A6.jpeg
    7FC35E2B-1B7F-4DF8-A300-4FA80F8B91A6.jpeg
    691.9 KB · Visningar: 18

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Tack det känns riktigt roligt!☺
Har trimmat in kvarnen så att jag brygger ratio 1:2 på 27 sek vid 10b på mätaren. Väger både böna och vätska med våg och utgår från 16g kaffe. Tycker jag får till bra karaktär som funkar både som ren espresso och latte men ska exprimentera lite mer i julhelgen med bryggtid och även gå ner på ratio 1:1,5 respektive upp till 1:2,5 och se vad som utvecklas. Köpte ett kaffe som heter Suprema och det föll faktist i smak. Vad kör ni övriga?
Angående kvarnen funderar jag på om jag ska köpa tillbehöret för singeldos som Eureka har.
Kille har ju gjort sin hemläxa och vet ju vad han snackar om! underbart!
En uppdatering många föreslår är att på sikt skaffa flera korgar. Just så man kan köra 18-22 g doser.
Använder man lättroatsade bönor från hög höjd behöver man ofta öka dosen en del för att få det balanserat. Du hade PID också va? Där kan man göra mycket kul. Pröva att dra ner till 86 grader så blir koppen HELT annorlunda.

Själv fastnat för blandningar med en stor del robusta i. Mörkt, ogästvänliga och nästan lite smutsigt… men fantastisk! Ordentlig hårt rostat också.
Byter märke hela tiden så har ingen aning om vad jag kör just nu Men kaffekompaniet har mycket kul kaffe.

Det är inga problem att köra singel med den uppsättningen du har. Ställ timern på 15 sec och väg upp kaffet och släng i. Gjort så sen jag skaffa kvarnen. Alltid kul med saker iofs!
Kan rekommendera en magnetisk ”dosing funnel”, blir minimal med kaffe utanför då vid malning.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Kille har ju gjort sin hemläxa och vet ju vad han snackar om! underbart!
En uppdatering många föreslår är att på sikt skaffa flera korgar. Just så man kan köra 18-22 g doser.
Använder man lättroatsade bönor från hög höjd behöver man ofta öka dosen en del för att få det balanserat. Du hade PID också va? Där kan man göra mycket kul. Pröva att dra ner till 86 grader så blir koppen HELT annorlunda.

Själv fastnat för blandningar med en stor del robusta i. Mörkt, ogästvänliga och nästan lite smutsigt… men fantastisk! Ordentlig hårt rostat också.
Byter märke hela tiden så har ingen aning om vad jag kör just nu Men kaffekompaniet har mycket kul kaffe.

Det är inga problem att köra singel med den uppsättningen du har. Ställ timern på 15 sec och väg upp kaffet och släng i. Gjort så sen jag skaffa kvarnen. Alltid kul med saker iofs!
Kan rekommendera en magnetisk ”dosing funnel”, blir minimal med kaffe utanför då vid malning.
Jag har ”nördat” James Hoffmanns Youtube bibliotek de senaste veckorna så förhoppningsvis har man väl snappat upp någonting i alla fall😃
Jag är inne på att köpa en större korg typ Strada Precision 21g som ska vara utvecklad tillsammans med VST samt lite andra tillbehör för att finfördela och jämna till kaffet, bl.a dosing funnel som du rekommenderar.
Dock osäker om jag får plats med 21g korg i original portafilter eller om jag måste skaffa en öppen variant. Man kan ju absolut köra kaffemagasinet som följer med även för singeldos men den är ganska klumpig tycker jag plus att det med specifika tillbehöret för singeldos även följer med en gummibälg så man kan blåsa rent kvarnen efter malning.

 

Bilagor

  • 0EB23610-2EF0-411A-9E25-D8AEF0FB7772.jpeg
    0EB23610-2EF0-411A-9E25-D8AEF0FB7772.jpeg
    31.7 KB · Visningar: 16

Duddee

Cartier
2-Faktor
Tack det känns riktigt roligt!☺
Har trimmat in kvarnen så att jag brygger ratio 1:2 på 27 sek vid 10b på mätaren. Väger både böna och vätska med våg och utgår från 16g kaffe. Tycker jag får till bra karaktär som funkar både som ren espresso och latte men ska exprimentera lite mer i julhelgen med bryggtid och även gå ner på ratio 1:1,5 respektive upp till 1:2,5 och se vad som utvecklas. Köpte ett kaffe som heter Suprema och det föll faktist i smak. Vad kör ni övriga?
Angående kvarnen funderar jag på om jag ska köpa tillbehöret för singeldos som Eureka har.
Var det Gallitelli Suprema som du syftar på? Det är mitt huskaffe som jag alltid har hemma. Jag tycker även Mokambo har en del trevlig blandningar. Kul att testa lite olika mixer mellan arabica och robusta, men det måste vara mörkrostat. Jag har testat många hipsterkaffen som är ljusrostade och det faller mig inte i smaken. Fast det är så klart en ren smaksak.

Kim att följa din resa mot den optimala espresson!
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Spekulerar i en espressomaskin Profitec Go för att ersätta min DeLonghi Dedica. Det medför att jag tror att jag också behöver uppgradera min kvarn som är en Baratza Virtuoso+. Funderar på Eureka Specialita som rekommenderas varmt i tråden.

Är den enkel att ställa om malningen mellan olika bryggmetoder då jag även brygger pressokaffe? Eller är byte av kvarn onödigt då Baratzan funkar ok för en Profitec Go?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Spekulerar i en espressomaskin Profitec Go för att ersätta min DeLonghi Dedica. Det medför att jag tror att jag också behöver uppgradera min kvarn som är en Baratza Virtuoso+. Funderar på Eureka Specialita som rekommenderas varmt i tråden.

Är den enkel att ställa om malningen mellan olika bryggmetoder då jag även brygger pressokaffe? Eller är byte av kvarn onödigt då Baratzan funkar ok för en Profitec Go?
Generellt brukar det väl vara rätt stökigt att använda samma kvarn till grovt och finmalt kaffe, och en separat kvarn för grovt rekommenderat.
Wilfa är väl den som jag sett flest tipsat om, men finns kanske fler billigare kvarnar som gör bra jobb för brygg/press.
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Generellt brukar det väl vara rätt stökigt att använda samma kvarn till grovt och finmalt kaffe, och en separat kvarn för grovt rekommenderat.
Wilfa är väl den som jag sett flest tipsat om, men finns kanske fler billigare kvarnar som gör bra jobb för brygg/press.
Baratza Virtuoso+ som jag har nu funkar bra till presso och mokka. Men funkar den även till en espressobryggare som Profitec Go utan att vara för stor flaskhals?
Letar en kvarn som funkar bra för presso och espresso även om det inte är optimalt.
 

Entruv

Omega
Baratza Virtuoso+ som jag har nu funkar bra till presso och mokka. Men funkar den även till en espressobryggare som Profitec Go utan att vara för stor flaskhals?
Letar en kvarn som funkar bra för presso och espresso även om det inte är optimalt.

Funderat på handkvarn? Brukar ha bättre bredare funktion, men kanske för bökigt om det är många som dricker.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Baratza Virtuoso+ som jag har nu funkar bra till presso och mokka. Men funkar den även till en espressobryggare som Profitec Go utan att vara för stor flaskhals?
Letar en kvarn som funkar bra för presso och espresso även om det inte är optimalt.
Just modellen har nog andra bra koll på.
Menade bara att på kvarnarna jag haft har det varit för omständigt att byta mellan brygg och espresso då man inte kan använda hoppern utan att behöva mala och kasta en massa kaffe när man byter malgrad från grovt till fint.
Sedan vill man kanske inte använda samma kaffe ändå till espresso och presso, och häller man bara i det man ska ha och maler den tom varje gång fungerar det kanske med en kvarn utan att det blir för besvärligt.
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Just modellen har nog andra bra koll på.
Menade bara att på kvarnarna jag haft har det varit för omständigt att byta mellan brygg och espresso då man inte kan använda hoppern utan att behöva mala och kasta en massa kaffe när man byter malgrad från grovt till fint.
Sedan vill man kanske inte använda samma kaffe ändå till espresso och presso, och häller man bara i det man ska ha och maler den tom varje gång fungerar det kanske med en kvarn utan att det blir för besvärligt.
Du har en poäng i det du skriver. Använder inte samma kaffe till espresso som till presso.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Någon Latte Art är det ju inte att snacka om men ack så väldmakande😃
 

Bilagor

  • 2FDBF679-CD39-4004-A960-EBF37B7B3767.jpeg
    2FDBF679-CD39-4004-A960-EBF37B7B3767.jpeg
    399.7 KB · Visningar: 11
  • 65D12EDC-9D13-4F8F-810F-8416F3DDEEB4.jpeg
    65D12EDC-9D13-4F8F-810F-8416F3DDEEB4.jpeg
    367.7 KB · Visningar: 13
  • 379EACE9-3CBD-4BA1-B226-98651A06DE53.jpeg
    379EACE9-3CBD-4BA1-B226-98651A06DE53.jpeg
    575.3 KB · Visningar: 14
  • 475F8BAD-E50C-425E-A991-AC8D556EC00C.jpeg
    475F8BAD-E50C-425E-A991-AC8D556EC00C.jpeg
    422.3 KB · Visningar: 16
  • A3EE7D95-895C-46C5-BF18-F4647D36609C.jpeg
    A3EE7D95-895C-46C5-BF18-F4647D36609C.jpeg
    500.1 KB · Visningar: 17

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Just modellen har nog andra bra koll på.
Menade bara att på kvarnarna jag haft har det varit för omständigt att byta mellan brygg och espresso då man inte kan använda hoppern utan att behöva mala och kasta en massa kaffe när man byter malgrad från grovt till fint.
Sedan vill man kanske inte använda samma kaffe ändå till espresso och presso, och häller man bara i det man ska ha och maler den tom varje gång fungerar det kanske med en kvarn utan att det blir för besvärligt.
Skulle en singel dose kvarn som denna Eureka Oro Single dose kunna vara rätt kvarn då man väger bönorna och kör den tom varje gång tror ni 🤔 ? Inget spill och man kan byta kaffesort varje gång. Visst, man kan göra det med alla kvarnar men denna kändes enkel om man ska göra så och dessutom rätt tyst med 60db.
Nackdelar med single dose förutom det uppenbara att magasinet är begränsat och ingen förinställd programmering förutom malningsgrad?
1672239553699.png
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Skulle en singel dose kvarn som denna Eureka Oro Single dose kunna vara rätt kvarn då man väger bönorna och kör den tom varje gång tror ni 🤔 ? Inget spill och man kan byta kaffesort varje gång. Visst, man kan göra det med alla kvarnar men denna kändes enkel om man ska göra så och dessutom rätt tyst med 60db.
Nackdelar med single dose förutom det uppenbara att magasinet är begränsat och ingen förinställd programmering förutom malningsgrad?
1672239553699.png
Jag tror att det blir en pina att hålla reda på om den är inställd för espresso, moka, eller presskanna, och hålla på och räkna varv på finjusteringen när man ändrar. Varför inte köpa en Eureka till espresso och fortsätta använda Baratza till övriga bryggmetoder?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Skulle en singel dose kvarn som denna Eureka Oro Single dose kunna vara rätt kvarn då man väger bönorna och kör den tom varje gång tror ni 🤔 ? Inget spill och man kan byta kaffesort varje gång. Visst, man kan göra det med alla kvarnar men denna kändes enkel om man ska göra så och dessutom rätt tyst med 60db.
Nackdelar med single dose förutom det uppenbara att magasinet är begränsat och ingen förinställd programmering förutom malningsgrad?
1672239553699.png
Häftig och smart kvarn!
Det löser, eller iaf minimerar, i alla fall problemet med att det blir kvar kaffe från förra malningen.
Den biten och att bara hälla upp det man ska ha, vilket jag alltid gör med bryggkvarnen ändå, funkar ju.

Däremot måste du skapa nått minnessystem eller kanske hellre en liggare för hur många varv du ska vrida på inställningsratten för att komma mellan press och espresso.
Allt eftersom bönorna åldras kommer malningsgraden att behöva justeras, och då oxå hur många varv du ska snurra mellan dina olika metoder.
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Jag tror att det blir en pina att hålla reda på om den är inställd för espresso, moka, eller presskanna, och hålla på och räkna varv på finjusteringen när man ändrar. Varför inte köpa en Eureka till espresso och fortsätta använda Baratza till övriga bryggmetoder?

Häftig och smart kvarn!
Det löser, eller iaf minimerar, i alla fall problemet med att det blir kvar kaffe från förra malningen.
Den biten och att bara hälla upp det man ska ha, vilket jag alltid gör med bryggkvarnen ändå, funkar ju.

Däremot måste du skapa nått minnessystem eller kanske hellre en liggare för hur många varv du ska vrida på inställningsratten för att komma mellan press och espresso.
Allt eftersom bönorna åldras kommer malningsgraden att behöva justeras, och då oxå hur många varv du ska snurra mellan dina olika metoder.
Håller med om att en kvarn för espresso och en för kaffe är det bästa. Svårt att hålla koll på inställningar då det är fler än ett varvs skillnad mellan espresso och presso. Och olika inställningar beroende på bönsort också. Hoppades på någon mirakellösning där en kvarn skulle funka med enkelhet därav mina envisa frågor och letande efter lösning. Det finns inga genvägar till den perfekta espresson, det bara är så. Tack ska ni ha för svar!
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Spekulerar i en espressomaskin Profitec Go för att ersätta min DeLonghi Dedica. Det medför att jag tror att jag också behöver uppgradera min kvarn som är en Baratza Virtuoso+. Funderar på Eureka Specialita som rekommenderas varmt i tråden.

Är den enkel att ställa om malningen mellan olika bryggmetoder då jag även brygger pressokaffe? Eller är byte av kvarn onödigt då Baratzan funkar ok för en Profitec Go?
Jag kör själv med en 1Zpresso J-Max handkvarn för espresso och är väldigt nöjd, Fellow Ode går till presso och pour over. Som andra sagt är det en smula omständigt med något som täcker in hela behovet. I Ode kör jag morgonkaffet i presso med samma Arvid-böna hela tiden så den inställningen är inte svår att memorera. För alla andra bönor kör jag en liten anteckningsbok för pour over och en för espresso. Mest för att det är skoj att ha någon sorts koll på vad som druckits och vilka inställningar som blivit bäst :)
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Jag kör själv med en 1Zpresso J-Max handkvarn för espresso och är väldigt nöjd, Fellow Ode går till presso och pour over. Som andra sagt är det en smula omständigt med något som täcker in hela behovet. I Ode kör jag morgonkaffet i presso med samma Arvid-böna hela tiden så den inställningen är inte svår att memorera. För alla andra bönor kör jag en liten anteckningsbok för pour over och en för espresso. Mest för att det är skoj att ha någon sorts koll på vad som druckits och vilka inställningar som blivit bäst :)
Intressant! Behåller Baratza för kaffe och en manuell för espresso. Något tips var man kan köpa en 1Zpresso J-Max 🤔?
 

Norken

Panerai
2-Faktor
På jakt efter hela bönor som uteslutande kommer användas till moccamaster bryggkaffe. Ge mig era bästa tips!
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
På jakt efter hela bönor som uteslutande kommer användas till moccamaster bryggkaffe. Ge mig era bästa tips!
Jag har precis som @herr_raev kört Gran Dia i ett par år.
Nu senaste gångerna har det blivit Löfbergs Lilas Fika vilken jag oxå gillar.

Nu har ju kaffepriserna på de vanliga märkena stuckit rätt mycket, så skillnaden upp till Johan&Nyström tex är inte så jättestor längre.
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Till min Delonghi Dedica espressomaskin har jag trycksatt filterkorg. Vad är fördelen med det? Vad kan jag vinna på att testa ett icke trycksatt? Och iså fall, är det skillnad på filterkorg och filterkorg, jag tänker 100kr på Amazon eller något dyrt? Tänkte försöka få ut det sista ur den maskin jag har innan jag byter.
 
Topp