• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

3e gången Wilfa Sort Presisjon ligger på arbetsbänken.
Lågt vattenflöde denna gång. Gissar på pumpen...
1000009824.jpg

Uppföljning:
Rev allt i molekyler och byggde ihop den igen, för man gör så.
Hittade inget konstigt i pumpen, och när jag körde den löst jobbade den på bra.
Av nån anledning så tappar den all fart efter ca 2dl vatten och så går det segt resten.
Nu har jag ändå försökt, så nu blir det byte av maskin.
Jäkliga är bara att jag inte vet nån annan bryggare jag vill ha...

Kanske lite fel tråd att skriva i, då det knappast är kaffe på "nördnivå". Jag saknar en kaffemaskin hemma och går i tankarna att skaffa en enklare Nespresso-maskin. Förutom Original-serien finns ju nya Vertuo-serien. Rekommenderar ni ena linjen före den andra? Jag dricker främst cappuccinos och vill använda maskinen för att göra kaffedrinkar (t.ex. Espresso martini). Hört att Original-serien ska vara bättre för espressobaserade drinkar.

Kanske lite fel tråd att skriva i, då det knappast är kaffe på "nördnivå". Jag saknar en kaffemaskin hemma och går i tankarna att skaffa en enklare Nespresso-maskin. Förutom Original-serien finns ju nya Vertuo-serien. Rekommenderar ni ena linjen före den andra? Jag dricker främst cappuccinos och vill använda maskinen för att göra kaffedrinkar (t.ex. Espresso martini). Hört att Original-serien ska vara bättre för espressobaserade drinkar.
Kolla James Hoffman på Youtube. Tror han har testat en del kapselmaskiner.

För er som gillar espresso kan jag slå ett slag för Gringos prenumeration, fick leverans idag 2x500g varav ena är en av deras ”vanliga” espressobönor och den andra en special single origin. Båda rostade några dagar innan leverans. Riktigt bra och trevlig variation!

För er som gillar espresso kan jag slå ett slag för Gringos prenumeration, fick leverans idag 2x500g varav ena är en av deras ”vanliga” espressobönor och den andra en special single origin. Båda rostade några dagar innan leverans. Riktigt bra och trevlig variation!
Jag kör liknande upplägg men från Edmans bönhus. Väldigt skönt med kaffe levererat hem

Uppföljning:
Rev allt i molekyler och byggde ihop den igen, för man gör så.
Hittade inget konstigt i pumpen, och när jag körde den löst jobbade den på bra.
Av nån anledning så tappar den all fart efter ca 2dl vatten och så går det segt resten.
Nu har jag ändå försökt, så nu blir det byte av maskin.
Jäkliga är bara att jag inte vet nån annan bryggare jag vill ha...
Underbar bryggare… Men lite strulig.
Även jag har haft min isär ett par gånger. Bytt pump en gång. Flödesmätarens neodym-magneter som tappat sin magnetism. Då stänger pumpen av efter några sec. Då den tror att den inte får vatten och man får trycka wilfaknappen igen och igen. Så bytt även den en gång.
Har du skruvat isär värmeelementet? Kan bygga upp kalk rätt lätt där inne. Även shower screenen kan behövas rengöras. Vrids 90 grader så lossnar den.
Annars är det pumpen som behöver bytas.

Underbar bryggare… Men lite strulig.
Även jag har haft min isär ett par gånger. Bytt pump en gång. Flödesmätarens neodym-magneter som tappat sin magnetism. Då stänger pumpen av efter några sec. Då den tror att den inte får vatten och man får trycka wilfaknappen igen och igen. Så bytt även den en gång.
Har du skruvat isär värmeelementet? Kan bygga upp kalk rätt lätt där inne. Även shower screenen kan behövas rengöras. Vrids 90 grader så lossnar den.
Annars är det pumpen som behöver bytas.
Tack för utförlig genomgång!
Shower screen är rengjord, och även slangarna kollade.
Inte rivit isär värmeelementet, men avkalkat ordentligt. Vattnet rinner på bra under första koppen, så borde inte vara det.
Flödesmätaren skulle det ju kunna vara, men tror snarare den stänger av då flödet blir för lågt.
Pumpen är nog mest trolig.
Har du koll på kostnaden för delarna, och vart man får tag i dem?

Tack för utförlig genomgång!
Shower screen är rengjord, och även slangarna kollade.
Inte rivit isär värmeelementet, men avkalkat ordentligt. Vattnet rinner på bra under första koppen, så borde inte vara det.
Flödesmätaren skulle det ju kunna vara, men tror snarare den stänger av då flödet blir för lågt.
Pumpen är nog mest trolig.
Har du koll på kostnaden för delarna, och vart man får tag i dem?
Pumpen beställde jag från El & Digital Service AB i Stockholm. Enligt Wilfa listad som serviceverkstad för deras produkter. Betalade 595:- plus 100:- i frakt 2016…
Flödesmätaren/impellern kom från en donatorbryggare med söndersprängt värmeelement pga kalk…
Min bryggare är inne på sitt 9:e år.
Kalkar av min 2ggr/år med citronsyra.

Beställde en DeLonghi ECP 35.31 (Riktigt bra pris på Amazon just nu) samt Graef CM702EU (kaffekvarn) + bottenlös portafilter, tamper, våg mm
Såg att man kunde modifiera en aning så det blir riktigt bra kaffe (och mjölk för den del också) så det kommer att göras också.
Det är tjejen som drycker kaffe hemma hos oss men är man barista så njuter man medans man gör kaffe :)
Tjejen fyller år snart, tror hon blir nöjd.

Senast ändrad:
Nu när kaffepriserna stigit åt helvete, vad köper ni för bönor till rimligt pris? Söker typ mellanrost med hög fruktighet att köra i moccamaster till morgonkaffe och ha med termos till jobbet. Dricker oftast svart eller med en skvätt kall mjölk😁

Som referens rycker jag 150-200 spänn för 250 gram är på tok för dyrt för att hälla i sig på vardagar.
Jag förstår hur du tänker. För mig är kaffet det jag lägger pengar på i vardagen men kör stående beställning från Edmans bönhus då jag får två påsar kaffe hem varannan vecka. Två påsar kostar 249kr tror jag och det är alltid en överraskning av vad jag ska få. Men jag får alltid ljusare och sötare kaffen. Så kostar oftast mig 500kr i månaden för 4 påsar. Annars är Lycke Kaffegårdar prisvärt och gott

Nu när kaffepriserna stigit åt helvete, vad köper ni för bönor till rimligt pris? Söker typ mellanrost med hög fruktighet att köra i moccamaster till morgonkaffe och ha med termos till jobbet. Dricker oftast svart eller med en skvätt kall mjölk😁
Kör nästan uteslutande Slöinge sedan en tid tillbaka. Kaffekonsumtionen har dragits ner rejält på hemmaplan med mindre jobb hemifrån så det är inga problem att ”lyxa till det” så ofta det ska drickas. Fantastiskt kaffe.

Kör nästan uteslutande Slöinge sedan en tid tillbaka. Kaffekonsumtionen har dragits ner rejält på hemmaplan med mindre jobb hemifrån så det är inga problem att ”lyxa till det” så ofta det ska drickas. Fantastiskt kaffe.
Slöinge är fantastiskt. Daniel är en otroligt bra rostare. För mig handlar det mest om bekvämligheten med att få det i brevlådan i vardagsstressen som småbarnsförälder 😇

Arvid Nordqvist Mellan som billigt vardagskaffe. Varvar det just nu med pour over från Morgon på eftermiddagarna.

Öppnade faktiskt en Lykke Lisbeth häromdagen och inte en Morgon. Lisbeth är nog det ljusaste jag provat, men väldigt trevlig i sin fruktighet och munkänsla.

Är desperat. Märkte inte förrän jag tog mitt sista V60 filter att det va mitt sista.
Tidigare har jag köpt det på kitchenlab i Stockholm men enligt deras hemsida är det slut i lager i Stockholm-

Finns det någon affär i Stockholm som säljer V60 filter för 2 koppar i Stockholm?

Är desperat. Märkte inte förrän jag tog mitt sista V60 filter att det va mitt sista.
Tidigare har jag köpt det på kitchenlab i Stockholm men enligt deras hemsida är det slut i lager i Stockholm-

Finns det någon affär i Stockholm som säljer V60 filter för 2 koppar i Stockholm?
Kaffecompagniet som nämns precis ovan löser det! :)

Tillbaka
Topp