• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

FilipF

Diamant
2-Faktor
Får försöka bidra lite mer i tråden, är ju ändå kaffenörd!
Kör en Pour-over, hemmarostade Etiopiska bönor.
IMG_8170.jpeg
Älskar kvarnen i bakgrunden!
 

FredrikRolex

Basic
2-Faktor
Nu ska vi se om en extra pryl till espressomaskin verkligen förändrar livet så som snubben i butiken påstår…
IMG_1026.jpeg
Har kört ”puck screen” senaste året på min Cremina.
På en manuell maskin som min där vattnet först kommer med högt tryck underlättar det verkligen, man behöver inte vara lika försiktig.
Bara det faktum att maskinen hålls renare gör det värt det.
Men jag kan få till en lika bra kopp både med och utan, så för kvalitet på espresso gör det ingen märkbar skillnad för mig i alla fall.
 

Sambuccashake

Basic
2-Faktor
Om man vill komplettera Moccamaster och Aeropress men inte vill ge sig i kast med att köpa en handjagad italiensk espressomaskin, hur scratchar man en sådan itch på rimligast vis?

Såg en massa Bialettis när jag var i italien, och har själv aldrig trampat Mocca-stigen så att säga.

(Kapselmaskin är inte aktuellt och helautomatisk vet jag inte om man får nämna i denna hantverkstråden...)
 
Senast ändrad:

Psykel

Pandion
Om man vill komplettera Moccamaster och Aeropress men inte vill ge sig i kast med att köpa en handjagad italiensk espressomaskin, hur scratchar man en sådan itch på rimligast vis?

Såg en massa Bialettis när jag var i italien, och har själv aldrig trampat Moka-stigen så att säga.

(Kapselmaskin är inte aktuellt och helautomatisk vet jag inte om man får nämna i denna hantverkstråden...)
Bialettis Moka Express kostar småslantar, så bara att köpa och testa! Lite pilligt att få till en bra kopp bara, så var redo för det.
I vanlig ordning kan du kolla in James Hoffmanns guide på YouTube.
 

herr_raev

Basic
2-Faktor
Om man vill komplettera Moccamaster och Aeropress men inte vill ge sig i kast med att köpa en handjagad italiensk espressomaskin, hur scratchar man en sådan itch på rimligast vis?

Såg en massa Bialettis när jag var i italien, och har själv aldrig trampat Mocca-stigen så att säga.

(Kapselmaskin är inte aktuellt och helautomatisk vet jag inte om man får nämna i denna hantverkstråden...)
Låter som att det är någon sorts espressoliknande du är ute efter? Kanske en Fellow Prismo till din Aeropress? Om man ändå börjat kika bakom buskarna som döljer den handjagadae espresson kan jag varmt rekommendera Cafelat Robot ;)
 

herr_raev

Basic
2-Faktor
Bra val! Har kört roboten under ett par år med handkvarn och köpte i slutet på förra en elektrisk kvarn, förenklade arbetsflödet något. I övrigt är jag väldigt nöjd med Roboten, bra möjligheter till att variera tryck osv. Rekommenderar Robotens små mittens om du skulle få för dig att köpa en.
 

hedbrg

Silver
Jag har en Zassenhaus Brasilia som jag aldrig använt, tror ni den kan mala fint nog för Espresso?
Hur många gånger ska du göra det?
Är det en enstaka gång, visst. Eller om du har ett trycksatt portafilter som slaskar sig genom även dom sämsta av malningarna.

Vill du dricka espresso flera gånger i veckan kommer du vilja byta kvarn
 

Sambuccashake

Basic
2-Faktor
Hur många gånger ska du göra det?
Är det en enstaka gång, visst. Eller om du har ett trycksatt portafilter som slaskar sig genom även dom sämsta av malningarna.

Vill du dricka espresso flera gånger i veckan kommer du vilja byta kvarn
Får ser hur blodad tand jag får! Kan ju på ett sätt uppskatta handjagande-approachen. (Samt slippa köpa en ny kvarn som är dyrare än roboten)
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Det här ska bli kul att testa. Nördigaste kaffet jag någonsin köpt tror jag.:)
20240725_203040.jpg

"Kaffegården Monteblanco, som ligger längs de slingrande bergsvägarna i kommunen San Adolfo ovanför Pitalito i regionen Huila, är en familjeägd gård som drivs av Rodrigo Sanchez Valencia. Att Rodrigo är en sann experimentalist visar han verkligen prov på i denna mikrolott, som kanske är den mest smakgalna – som vi har rostat (men samtidigt balanserat, sött, mjukt & otroligt gott).

Innan kaffebären bearbetas blandar Rodrigo bakterierna lactobacillus, saccharomyses & cerevisiae (totalt 10 olika jästsvampar) för att främja fermenteringen. Rodrigo tillsätter också cholupa – en syrlig frukt som ofta används för att göra lemonad – och torkad kokosnöt, för att ge ytterligare smak. Slutligen lägger han till en sockerrik blandning av melass, panela och vitt socker. Blandningen förseglas och jäser i 8 dagar. Efter denna jästning tillsätts till sist kaffebären i fruktblandningen och jäsningen pågår totalt i 180 timmar.

LAND: Colombia
PRODUCENT: Rodrigo Sanchez Valencia – Monteblanco Farm
REGION: San Adolfo, Huila
VÄXTHÖJD: 1730 meter
ART/VARIETET: Purple Caturra
PROCESSMETOD: Experimentell
TORKMETOD: Upphöjda torksängar under UV-skydd
SKÖRDEPERIOD: Mars 2024
LOTT-STORLEK: 90 kilo"
 
söker tips på okej kaffebönor som finns att köpa på typ Hemköp för en rimlig peng. Upplevde senaste påsarna med Arvid Nordqvist som sämre än tidigare och har överlagt tyckt att kaffekvaliten blivit sämre senaste åren. Är dock inte riktigt beredd att köpa kaffe från Kaffegården Monteblanco, som ligger längs de slingrande bergsvägarna i kommunen San Adolfo ovanför Pitalito i regionen Huila, så jag hoppas fortfarande att någon av er proffs sitter på lite tips på acceptabelt mainstream-kaffe som säljs i vanliga butiker. Vi maler i en Wilfa (efter tips i den här tråden ❤️) och kör med kaffepress.

Ps. @Highvalley, är kaffet lika gott som det låter? 🤤
 

herr_raev

Basic
2-Faktor
söker tips på okej kaffebönor som finns att köpa på typ Hemköp för en rimlig peng. Upplevde senaste påsarna med Arvid Nordqvist som sämre än tidigare och har överlagt tyckt att kaffekvaliten blivit sämre senaste åren. Är dock inte riktigt beredd att köpa kaffe från Kaffegården Monteblanco, som ligger längs de slingrande bergsvägarna i kommunen San Adolfo ovanför Pitalito i regionen Huila, så jag hoppas fortfarande att någon av er proffs sitter på lite tips på acceptabelt mainstream-kaffe som säljs i vanliga butiker. Vi maler i en Wilfa (efter tips i den här tråden ❤️) och kör med kaffepress.

Ps. @Highvalley, är kaffet lika gott som det låter? 🤤
Bästa jag kommit över är ICAs mellanrost. Nu blir det kanske svårt på Hemköp dock :p
 

herr_raev

Basic
2-Faktor
Det där låter onekligen spännande :)

Det här ska bli kul att testa. Nördigaste kaffet jag någonsin köpt tror jag.:)
20240725_203040.jpg

"Kaffegården Monteblanco, som ligger längs de slingrande bergsvägarna i kommunen San Adolfo ovanför Pitalito i regionen Huila, är en familjeägd gård som drivs av Rodrigo Sanchez Valencia. Att Rodrigo är en sann experimentalist visar han verkligen prov på i denna mikrolott, som kanske är den mest smakgalna – som vi har rostat (men samtidigt balanserat, sött, mjukt & otroligt gott).

Innan kaffebären bearbetas blandar Rodrigo bakterierna lactobacillus, saccharomyses & cerevisiae (totalt 10 olika jästsvampar) för att främja fermenteringen. Rodrigo tillsätter också cholupa – en syrlig frukt som ofta används för att göra lemonad – och torkad kokosnöt, för att ge ytterligare smak. Slutligen lägger han till en sockerrik blandning av melass, panela och vitt socker. Blandningen förseglas och jäser i 8 dagar. Efter denna jästning tillsätts till sist kaffebären i fruktblandningen och jäsningen pågår totalt i 180 timmar.

LAND: Colombia
PRODUCENT: Rodrigo Sanchez Valencia – Monteblanco Farm
REGION: San Adolfo, Huila
VÄXTHÖJD: 1730 meter
ART/VARIETET: Purple Caturra
PROCESSMETOD: Experimentell
TORKMETOD: Upphöjda torksängar under UV-skydd
SKÖRDEPERIOD: Mars 2024
LOTT-STORLEK: 90 kilo"
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
söker tips på okej kaffebönor som finns att köpa på typ Hemköp för en rimlig peng. Upplevde senaste påsarna med Arvid Nordqvist som sämre än tidigare och har överlagt tyckt att kaffekvaliten blivit sämre senaste åren. Är dock inte riktigt beredd att köpa kaffe från Kaffegården Monteblanco, som ligger längs de slingrande bergsvägarna i kommunen San Adolfo ovanför Pitalito i regionen Huila, så jag hoppas fortfarande att någon av er proffs sitter på lite tips på acceptabelt mainstream-kaffe som säljs i vanliga butiker. Vi maler i en Wilfa (efter tips i den här tråden ❤️) och kör med kaffepress.

Ps. @Highvalley, är kaffet lika gott som det låter? 🤤
Vad som är en rimlig peng är ju väldigt individuellt och subjektivt. Handlar du i en lite större butik som inte ligger i något problemområde så finns det ofta ett litet utbud av specialkaffe nuförtiden, och någon smarrig bryggblandning från t ex Johan och Nyström är mycket billigare än någon supernördig single origin från en svårtillgänglig bergstopp i Långtbortistan. Testa och se om du känner att det är värt merkostnaden kanske? Jag har ju en väldigt blygsam ekonomi för det mesta men eftersom jag bara dricker en eller två stora muggar per dag, och varken knarkar, spelar golf, eller äger en båt så tycker jag att jag får unna mig någon liten last. :)

Har inte smakat det colombianska än men det brasilianska jag har i kvarnen nu börjar ta slut så jag hoppas kunna återkomma med en rapport snart.
 
Bästa jag kommit över är ICAs mellanrost. Nu blir det kanske svårt på Hemköp dock :p

Har en ICA i närheten så tack för tipset!

Vad som är en rimlig peng är ju väldigt individuellt och subjektivt. Handlar du i en lite större butik som inte ligger i något problemområde så finns det ofta ett litet utbud av specialkaffe nuförtiden, och någon smarrig bryggblandning från t ex Johan och Nyström är mycket billigare än någon supernördig single origin från en svårtillgänglig bergstopp i Långtbortistan. Testa och se om du känner att det är värt merkostnaden kanske? Jag har ju en väldigt blygsam ekonomi för det mesta men eftersom jag bara dricker en eller två stora muggar per dag, och varken knarkar, spelar golf, eller äger en båt så tycker jag att jag får unna mig någon liten last. :)

Har inte smakat det colombianska än men det brasilianska jag har i kvarnen nu börjar ta slut så jag hoppas kunna återkomma med en rapport snart.

Jag håller med om att rimlig peng är individuellt, och även om jag inte heller har några dyra missbruk känner jag att det är lite som att kasta pärlor åt svin om jag skulle gå på det finaste i hyllan. Istället blir det att jag står och velar i en evighet och sen bara tar något som säljs i stor påse för billig peng som jag sen blir missnöjd med. Vore najs att veta några go to-rosterier som är lätta att hitta i butik.
Har nog aldrig provat Johan Nyström så jag tackar för tipset och plockar nog någon påse därifrån nästa gång.

Ser fram emot en rapport när brasilianska är slut!
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Har en ICA i närheten så tack för tipset!



Jag håller med om att rimlig peng är individuellt, och även om jag inte heller har några dyra missbruk känner jag att det är lite som att kasta pärlor åt svin om jag skulle gå på det finaste i hyllan. Istället blir det att jag står och velar i en evighet och sen bara tar något som säljs i stor påse för billig peng som jag sen blir missnöjd med. Vore najs att veta några go to-rosterier som är lätta att hitta i butik.
Har nog aldrig provat Johan Nyström så jag tackar för tipset och plockar nog någon påse därifrån nästa gång.

Ser fram emot en rapport när brasilianska är slut!
Blir du missnöjd med lågpriskaffet blir det nog inte pärlor för svin tror jag. Svinen i det här sammanhanget är nog folk som rynkar på näsan åt finkaffe för det inte smakar som det sönderrostade skitkaffet deras missbrukarhjärnor lärt sig förknippa med att det vankas koffein.

Johan och Nyström är bra om du lägger på minnet för de lyckats kombinera hög kvalitet med att nå ut i åtminstone en del vanliga livsmedelsbutiker. Även om mitt intryck är att Gringo är ett litet strå vassare så är det svårt att misslyckas om man väljer Johan och Nyström också. Det var deras espressoblandning FTO som fick mig att förstå att kaffe kunde smaka gott utan mjölk och socker. Klev in på Kaffecompagniet för uppåt tio år sedan och blev bjuden på en kopp av det. Sedan öppnades en värld av smaker som jag inte visste att kaffe kunde erbjuda. Har köpt mycket J&N sedan dess också. Kan väl tillägga att det finns en massa andra rosterier som också gör jättefina kaffen. Men när jag testat andra än J&N och Gringo har det ofta varit lite mindre prisvärt och spretigare kvalitet. Och eftersom jag lat och feg så blir det lättast med säkra kort.
 

herr_raev

Basic
2-Faktor
Värt att tänka på är att J&N numer ägs av Espresso House, om man känner att man vill undvika det. Absolut inget fel på kaffet och det var deras Brasilien Fortaleza som fick mig att bli intresserad av kaffe.
En del mindre rosterier säljer blandningar och testrostning till bra priser som vi ibland kör som morgonkaffe i Moccamastern. Kika tex på Swerl, Kafferäven och Slöinge som alla har något liknande koncept.
 
Topp