• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

EPL89

Silver
Paneristi
2-Faktor
Old-school Cappuccino!

IMG_6384.jpeg

IMG_6386.jpeg
 

Derix

Pandion
2-Faktor
Hur upplevde du att köra med analog vattenkokare? Kör en elektrisk, men sugen på att byta till Harios kopparkanna för känslans skull.
Hade önskat en spis med induktion, nu tar det längre tid att koka upp vattnet än att förbereda allt annat. Anledningen till att jag inte köpte en elektrisk var att jag är allergisk mot alla prylar som riskerar att gå sönder med tiden.
 

Psykel

Pandion
Hade önskat en spis med induktion, nu tar det längre tid att koka upp vattnet än att förbereda allt annat. Anledningen till att jag inte köpte en elektrisk var att jag är allergisk mot alla prylar som riskerar att gå sönder med tiden.
Jag har vanlig elspis själv. Dock kör jag mest finkaffe hemma på helgerna, så har inget emot att det tar lite extra tid.
Tror nog det blir en sån (lite rea hos Baristashopen just nu dessutom), och kanske en ny filterhållare också...
Visst är det härligt med bra prylar?
Edit: Sagt och gjort. Lagt en beställning på Harios kopparkanna samt filterhållare i koppar. Jag gillar koppar.
 
Senast ändrad:

SpejsMan

Guld
Pledge Member
2-Faktor
Egentligen inte nördnivå på denna, men jag har börjat snegla på en kompakt DeLonghi EC885.


Min Brasilia Gabriella och Macap M2 såldes för några år sedan då de tog för mycket plats för det lilla de användes. Frun vill ha brygg och då användningen blir låg blir även bönorna gamla, men fan vad jag saknar att göra en god kopp.

Bild för att det alltid är trevligt med bilder.
f66092bb-c654-44b1-8719-154e3533404d-1_all_3141.jpg


Min tanke.
DeLonghin tar just ingen plats och med trycksatt korg kan jag använda Wilfakvarnen som används till bryggaren.

Vad tycker gänget?
Kommer jag bli för besviken på koppen eller är det en vettig kompromiss?

Funderar även på att kanske komplettera med ett icke trycksatt öppet portafilter, men skulle i så fall behöva en liten handvevad kvarn. Finns det någon vettig för runt femhunkan?
 

hedbrg

Silver
Egentligen inte nördnivå på denna, men jag har börjat snegla på en kompakt DeLonghi EC885.


Min Brasilia Gabriella och Macap M2 såldes för några år sedan då de tog för mycket plats för det lilla de användes. Frun vill ha brygg och då användningen blir låg blir även bönorna gamla, men fan vad jag saknar att göra en god kopp.

Bild för att det alltid är trevligt med bilder.
f66092bb-c654-44b1-8719-154e3533404d-1_all_3141.jpg


Min tanke.
DeLonghin tar just ingen plats och med trycksatt korg kan jag använda Wilfakvarnen som används till bryggaren.

Vad tycker gänget?
Kommer jag bli för besviken på koppen eller är det en vettig kompromiss?

Funderar även på att kanske komplettera med ett icke trycksatt öppet portafilter, men skulle i så fall behöva en liten handvevad kvarn. Finns det någon vettig för runt femhunkan?
Om du ska köra trycksatt korg hade jag väntat lite längre, hoppat över en lunch då och då och köpt något vettigt. Hade också skippat en handvevad kvarn, man orkar inte hålla på med det i någon längre utsträckning. Lite utkik på begmarknaden och köpt en Rocky eller liknande istället
 

SpejsMan

Guld
Pledge Member
2-Faktor
Om du ska köra trycksatt korg hade jag väntat lite längre, hoppat över en lunch då och då och köpt något vettigt. Hade också skippat en handvevad kvarn, man orkar inte hålla på med det i någon längre utsträckning. Lite utkik på begmarknaden och köpt en Rocky eller liknande istället
Problemet med Rockyn är inte priset utan att den, trots att den är liten för att vara en riktig maskin, är dubbelt så stor som DeLonghin.
Sen måste jag komplettera med en till kvarn på bänken igen och då är jag tillbaka där jag var, fast jag sparat 10cm i maskinbredd.
 
Topp