• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Old-school Cappuccino!

IMG_6384.jpeg

IMG_6386.jpeg

Hur upplevde du att köra med analog vattenkokare? Kör en elektrisk, men sugen på att byta till Harios kopparkanna för känslans skull.
Hade önskat en spis med induktion, nu tar det längre tid att koka upp vattnet än att förbereda allt annat. Anledningen till att jag inte köpte en elektrisk var att jag är allergisk mot alla prylar som riskerar att gå sönder med tiden.

Hade önskat en spis med induktion, nu tar det längre tid att koka upp vattnet än att förbereda allt annat. Anledningen till att jag inte köpte en elektrisk var att jag är allergisk mot alla prylar som riskerar att gå sönder med tiden.
Jag har vanlig elspis själv. Dock kör jag mest finkaffe hemma på helgerna, så har inget emot att det tar lite extra tid.
Tror nog det blir en sån (lite rea hos Baristashopen just nu dessutom), och kanske en ny filterhållare också...
Visst är det härligt med bra prylar?
Edit: Sagt och gjort. Lagt en beställning på Harios kopparkanna samt filterhållare i koppar. Jag gillar koppar.

Senast ändrad:
Egentligen inte nördnivå på denna, men jag har börjat snegla på en kompakt DeLonghi EC885.

Min Brasilia Gabriella och Macap M2 såldes för några år sedan då de tog för mycket plats för det lilla de användes. Frun vill ha brygg och då användningen blir låg blir även bönorna gamla, men fan vad jag saknar att göra en god kopp.

Bild för att det alltid är trevligt med bilder.
f66092bb-c654-44b1-8719-154e3533404d-1_all_3141.jpg

Min tanke.
DeLonghin tar just ingen plats och med trycksatt korg kan jag använda Wilfakvarnen som används till bryggaren.

Vad tycker gänget?
Kommer jag bli för besviken på koppen eller är det en vettig kompromiss?

Funderar även på att kanske komplettera med ett icke trycksatt öppet portafilter, men skulle i så fall behöva en liten handvevad kvarn. Finns det någon vettig för runt femhunkan?

Egentligen inte nördnivå på denna, men jag har börjat snegla på en kompakt DeLonghi EC885.

Min Brasilia Gabriella och Macap M2 såldes för några år sedan då de tog för mycket plats för det lilla de användes. Frun vill ha brygg och då användningen blir låg blir även bönorna gamla, men fan vad jag saknar att göra en god kopp.

Bild för att det alltid är trevligt med bilder.
f66092bb-c654-44b1-8719-154e3533404d-1_all_3141.jpg

Min tanke.
DeLonghin tar just ingen plats och med trycksatt korg kan jag använda Wilfakvarnen som används till bryggaren.

Vad tycker gänget?
Kommer jag bli för besviken på koppen eller är det en vettig kompromiss?

Funderar även på att kanske komplettera med ett icke trycksatt öppet portafilter, men skulle i så fall behöva en liten handvevad kvarn. Finns det någon vettig för runt femhunkan?
Om du ska köra trycksatt korg hade jag väntat lite längre, hoppat över en lunch då och då och köpt något vettigt. Hade också skippat en handvevad kvarn, man orkar inte hålla på med det i någon längre utsträckning. Lite utkik på begmarknaden och köpt en Rocky eller liknande istället

Om du ska köra trycksatt korg hade jag väntat lite längre, hoppat över en lunch då och då och köpt något vettigt. Hade också skippat en handvevad kvarn, man orkar inte hålla på med det i någon längre utsträckning. Lite utkik på begmarknaden och köpt en Rocky eller liknande istället
Problemet med Rockyn är inte priset utan att den, trots att den är liten för att vara en riktig maskin, är dubbelt så stor som DeLonghin.
Sen måste jag komplettera med en till kvarn på bänken igen och då är jag tillbaka där jag var, fast jag sparat 10cm i maskinbredd.

Det fick bli såhär.
1000036015.jpg

Det blir helt ok kaffe med trycksatt korg och finaste malningsgrad på Wilfan.
Som kompromiss fungerar det, men man saknar ju hantverket.

Det fick bli såhär.
1000036015.jpg

Det blir helt ok kaffe med trycksatt korg och finaste malningsgrad på Wilfan.
Som kompromiss fungerar det, men man saknar ju hantverket.
Snyggt.
Jag körde min Delonghi 685 med öppet filter och finaste malning på Baratzan. Mätte upp 9 bar mot stängt filter och 90-92 grader på mellansteget på värmen vill jag minnas. Vissa bönsorter prickade 25 sec från första droppen till sista. Sedan med Eureka single dose kvarnen gick det att göra hyggliga espresso tycker jag. Nu ska jag ge brorsan Delonghin och lura in honom. Själv kör jag nu Profitec.
1000006501.jpg

Snyggt.
Jag körde min Delonghi 685 med öppet filter och finaste malning på Baratzan. Mätte upp 9 bar mot stängt filter och 90-92 grader på mellansteget på värmen vill jag minnas. Vissa bönsorter prickade 25 sec från första droppen till sista. Sedan med Eureka single dose kvarnen gick det att göra hyggliga espresso tycker jag. Nu ska jag ge brorsan Delonghin och lura in honom. Själv kör jag nu Profitec.
1000006501.jpg
Stilig!
Om Wilfakvarnen ger upp nån gång köper jag en som funkar till espresso oxå.
Undrar vad Wilfan tycker om småsten? 🤔

Stilig!
Om Wilfakvarnen ger upp nån gång köper jag en som funkar till espresso oxå.
Undrar vad Wilfan tycker om småsten? 🤔
Tack. Min Eureka single dose funkar tekniskt att mala kokkaffe om man så vill men praktisk är det inte smidigt då man får skruva malningratten flera varv. Lätt att tappa kollen. Har därför kvar Baratzan till kaffe.

Tror inte att Wilfan gillar småsten och övertygad om att inte du gör det 🙂. Planer på något speciellt?
Nä, inte kikat nått ännu.
Problemet är ju oftast som du beskriver, det blir ett jäkla snurrande om kvarnen har riktigt exakt inställning.
Hade behövt en lagomt bra kvarn om den ska fungera till båda.
Får duga så här ett tag iaf.
Jag får ett snabbt skott innan jag slänger mig i/på nått fordon på morgonen iaf.

Är det här vad som menas med ”kaffekoppar”?
IMG_7921.jpeg
Uppdatering på nya kittet...
Måste säga att koka vatten på spisen med den kannan ger en rätt fantastisk känsla! Med den ledande kopparn går det ungefär lika snabbt som med min gamla elektriska, och eftersom jag uteslutande kör ljusrost behöver jag inte ha stenkoll på temperaturen ändå. Och vilken makalös pour control den har! Min Breville-vattenkokare blir droppig/skvättig vid lägsta möjliga flöde, men Harion flödar fint från noll till hundra.
Tror knappast att min nya setup påverkar smaken, men kaffet smakar väl alltid ljuvligare när man njuter lite extra av själva bryggningen?

Nä, inte kikat nått ännu.
Problemet är ju oftast som du beskriver, det blir ett jäkla snurrande om kvarnen har riktigt exakt inställning.
Hade behövt en lagomt bra kvarn om den ska fungera till båda.
Får duga så här ett tag iaf.
Jag får ett snabbt skott innan jag slänger mig i/på nått fordon på morgonen iaf.

Jag höll på och snurrade på kvarnen mellan espresso och pour over. Tyckte det blev alldeles för mycket spill när jag skulle ställa in kvarnen för espresso igen så det slutade med att jag kompletterade med en till kvarn 😅

1000038921.jpg

Jag höll på och snurrade på kvarnen mellan espresso och pour over. Tyckte det blev alldeles för mycket spill när jag skulle ställa in kvarnen för espresso igen så det slutade med att jag kompletterade med en till kvarn 😅

1000038921.jpg
Ja, det är ju det enda vettiga, men frun sätter ner foten där. Vi har ju bara 6m bänkyta + köksö, så blir ju trångt att klämma in en till kvarn på 15cm🙄

Hej!

Fråga till er med Wilfa kvarn.. Jag har en Wilfa och tömmer den helt på bönor & malet kaffe efter varje användning.
Låter ni kaffebönorna ligga kvar i hoppern eller tömmer ni efter varje gång?
Känner att det vore skönt att låta dem ligga men är allergisk mot den oxiderade kaffeböns doften.

Hälsningar från en FD kaffemalare / paketerare på Arvid Nordqvist :)

Tillbaka
Topp