• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Värt att tänka på är att J&N numer ägs av Espresso House, om man känner att man vill undvika det. Absolut inget fel på kaffet och det var deras Brasilien Fortaleza som fick mig att bli intresserad av kaffe.
En del mindre rosterier säljer blandningar och testrostning till bra priser som vi ibland kör som morgonkaffe i Moccamastern. Kika tex på Swerl, Kafferäven och Slöinge som alla har något liknande koncept.
Jag tillämpar både morot och piska gentemot Espresso House. Försöker bojkotta de dåliga caféerna. Men om.jag behöver kaffe och de äger ett företag som lyckats få in specialkaffe på Ica så har jag inget emot att belöna dem med några av mina slantar om det är där jag har vägarna förbi. :)
 
Jag tillämpar både morot och piska gentemot Espresso House. Försöker bojkotta de dåliga caféerna. Men om.jag behöver kaffe och de äger ett företag som lyckats få in specialkaffe på Ica så har jag inget emot att belöna dem med några av mina slantar om det är där jag har vägarna förbi. :)
Absolut inte fel och det är ändå specialkaffe vi pratar om så det är bättre ändå :) Sen är väl ena grundaren av J&N en av de som drog igång Gringo tror jag.
 
Testar nya bönor för mig från kränku. Chokladig och nötig, men har inte riktigt lyckats justera in malningen ännu, den vill tydligen malas mycket finare än mina förra bönor. Men trots shottid på cirka 15 sekunder så smakar det riktigt bra i koppen.

IMG_1522.jpeg
 
Jag är alltid lika knäsvag för handgjorda saker och behöver en ny cappuccino-mugg. Helst vill jag köpa direkt från personen ifråga och inte via någon mellanhand.

Har ni några rekommendationer?
 
Jag är alltid lika knäsvag för handgjorda saker och behöver en ny cappuccino-mugg. Helst vill jag köpa direkt från personen ifråga och inte via någon mellanhand.

Har ni några rekommendationer?
 
Testar nya bönor för mig från kränku. Chokladig och nötig, men har inte riktigt lyckats justera in malningen ännu, den vill tydligen malas mycket finare än mina förra bönor. Men trots shottid på cirka 15 sekunder så smakar det riktigt bra i koppen.

IMG_1522.jpeg
Satan va jag saknar min lapavoni!
En riktig kul maskin.
Hade en från 80-talet med okänd servichistorik så varje morgon va man lite (för) orolig att den skulle explodera. det fick en klart att vakna till!
Total galenskap med fantastisk!!!
 
Satan va jag saknar min lapavoni!
En riktig kul maskin.
Hade en från 80-talet med okänd servichistorik så varje morgon va man lite (för) orolig att den skulle explodera. det fick en klart att vakna till!
Total galenskap med fantastisk!!!
Har haft den i snart fem år, och även om jag sneglar på något mer lättrattat emellanåt så tycker jag den här är för kul och smidig. Och dom 1700:- jag betalade för den är svårslaget.
Just den här är från -73. Ingen på/av knapp utan startar med sladden i väggen. Bara en minimo/massimo-switch för att byta mellan brygga och skumma. Inte så mycket som kan gå fel på dom heller. Bytt packningar i brygghuvudet bara men annars tutar den på :)
 
Jag är alltid lika knäsvag för handgjorda saker och behöver en ny cappuccino-mugg. Helst vill jag köpa direkt från personen ifråga och inte via någon mellanhand.

Har ni några rekommendationer?
Har inte särskilt mycket på hyllorna, men koppar har jag alltid på gång.

Vill du träffa många hantverkare och klämma på olika koppar kan jag rekommendera färgfabrikens marknader (Stockholm)
839699E6-32D6-404C-BC2D-774EFE41D445.jpeg
 
Vill nörda in på pourover - var börjar jag?
Skulle rekommendera en enkel Hario V60 dripper och en schysst handkvarn (annan schysst handkvarn) till en början. Tänker du elektrisk kvarn är tex Fellow Ode trevlig för pourover, eller kanske en Opus. Sen behöver du filter och eventuellt en kanna för drippern men det duger med en något större kopp eller något du har hemma. En köksvåg behövs, egentligen funkar vadsomhelst initialt bara du har precision på gram, jag kör en Hario V60 drip scale som jag inte kommit loss att uppgradera.
Sen saknas väl något schysst kaffe. Jag kör just nu prenumeration från Slöinge med 1 påse Slöinge plus 1 påse annat per månad, från rekommendation här i tråden. Men även Swerl, Morgon Coffee Roasters, Drop Coffee, Gringo, Kafferäven och Lykke är väldigt bra.

Och som tidigare nämnts. Hoffmann och Hedrick!
 
Skulle rekommendera en enkel Hario V60 dripper och en schysst handkvarn (annan schysst handkvarn) till en början. Tänker du elektrisk kvarn är tex Fellow Ode trevlig för pourover, eller kanske en Opus. Sen behöver du filter och eventuellt en kanna för drippern men det duger med en något större kopp eller något du har hemma. En köksvåg behövs, egentligen funkar vadsomhelst initialt bara du har precision på gram, jag kör en Hario V60 drip scale som jag inte kommit loss att uppgradera.
Sen saknas väl något schysst kaffe. Jag kör just nu prenumeration från Slöinge med 1 påse Slöinge plus 1 påse annat per månad, från rekommendation här i tråden. Men även Swerl, Morgon Coffee Roasters, Drop Coffee, Gringo, Kafferäven och Lykke är väldigt bra.

Och som tidigare nämnts. Hoffmann och Hedrick!
Älskar Slöinge prenumeration. Finns (nästan) alltid kaffe hemma. Och av bästa sort dessutom. Ser fram emot nästa månad redan
 
Tack allihop. Det här spårade ur snabbt, beställde ett paket från White Elk Coffee som jag tror är prisvärt + en KINgrinder P0 med lite längre leveranstid från Amazon.
Kul att få nörda in på något 😊

Det där kommer bli kanon i kombination med din Kingrinder, fint att få med bra kanna att hälla med också. Jämför Kingrindern med kvarnen du får med i paketet sen så får du se och känna skillnaden :)
 
Tillbaka
Topp