Tråkkaffe från Willys innan jag ska gå på det härVad är det i kannan då?![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tråkkaffe från Willys innan jag ska gå på det härVad är det i kannan då?![]()
Vad får du för tider på ett skott? Smakar det bra? Surt? Beskt?Blev med en Rocket Appartamento och en Rocket Faustinokvarn nyligen. Detta blir första maskinen jag äger själv så jag är ganska grön på området. Har fått allt att fungera men tycker att creman blir väldigt klen överlag. Har testat ha kvarnen inställd på olika lägen och den står på 1 för närvarande. Tycker dock att den maler ganska grovt. Färska bönor osv. Någon som har några teorier eller tips?
Skulle säga 5-7 sek innan jag nått önskad mängd vätska. Men det styrs ju utifrån hur länge reglaget är uppfällt (halvmanuell?) dvs ej en knapptryckning. Inte nämnvärt beskt skulle jag säga..Vad får du för tider på ett skott? Smakar det bra? Surt? Beskt?
Ratio 1:2 är en bra början, tex 16g kaffe i korgen och 32g kaffe ut. Det bör ta ca 30sek från första dropparna.Skulle säga 5-7 sek innan jag nått önskad mängd vätska. Men det styrs ju utifrån hur länge reglaget är uppfällt (halvmanuell?) dvs ej en knapptryckning. Inte nämnvärt beskt skulle jag säga..
Tack! Jag har lite att sätta mig in i.Ratio 1:2 är en bra början, tex 16g kaffe i korgen och 32g kaffe ut. Det bör ta ca 30sek från första dropparna.
Är det snarare syrligt? Det låter som att du borde måla finare och det skulle också ge mer beska.
Både James Hoffmann och Lance Hedrick på YouTube har videor om hur man justerar in sina bönor för espresso, kan vara värt att ta en kikTack! Jag har lite att sätta mig in i.
Får också känslan av att jag skulle behöva mala finare. Är noll det finaste läget?
Kanon, stort tack! Ska plöja lite youtubeBåde James Hoffmann och Lance Hedrick på YouTube har videor om hur man justerar in sina bönor för espresso, kan vara värt att ta en kik
Finare malming ökar på tiden det tar men bör också ge mer crema. Om man går till extremen så bör en för fint mald kopp ge väldigt besk espresso, medan för grovt malen borde ge en mer syrlig espresso.
Jag har inte använt just den kvarnen, men på alla jag har använt är lägre siffra lika med finare malgrad.
Kanon, stort tack! Ska plöja lite youtube![]()
Hahah verkligen så!Välkommen ner i kaninhålet!
En kalibrerad tamper tycker jag är bra att ha, särskilt om man inte är van. Då blir tampningen konstant och man har en variabel mindre att hålla koll på.
Jag använder denna från Normcore, den tycker jag är prisvärd.
Det kan också vara värt att köpa en ny filterkorg. Jag tror att den som följer med din maskin bara rymmer 14g. Jag kör oftast runt 18-19g, 1:2, 25-30sek. Men det beror ju på vad man själv gillar.
Nu kör jag inte så mycket espresso, men jag är väldigt nöjd med min Timemore 064S. Den är betydligt tystare än min Fellow Ode och knockern är väldigt trevlig. 078 ska också vara väldigt bra om man vill gå upp i storlek....och där brann min esspressokvarn upp (baratza sette 270). Ska skruva isär den senare, men har redan lagat den en gång tidigare så antar en ny kvarn behöver inhandlas.
Har inte googlat eller youbat ännu, men tänkte kolla här om någon har tips på kvarn eller som är nöjd med sin?
Singel dose är ju poppigt, men kan även tänka mig en med bönhållare.
Tyst premieras av familjen.
Budget upp till 10, men gärna så långt söder om det man kan komma så länge kvarnen är bra.
Kommer enbart mala för espresso.
Vet inte vad modellen heter men här är svärfars. Suddiga bilder men vi får skylla på 62-åringen som tagit bilderna...och där brann min esspressokvarn upp (baratza sette 270). Ska skruva isär den senare, men har redan lagat den en gång tidigare så antar en ny kvarn behöver inhandlas.
Har inte googlat eller youbat ännu, men tänkte kolla här om någon har tips på kvarn eller som är nöjd med sin?
Singel dose är ju poppigt, men kan även tänka mig en med bönhållare.
Tyst premieras av familjen.
Budget upp till 10, men gärna så långt söder om det man kan komma så länge kvarnen är bra.
Kommer enbart mala för espresso.