• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Om du vill att den ska hålla många år hade jag undvikit med inbyggd kvarn av två anledningar egentligen. Dels att du inte har möjlighet att uppgradera kvarnen om du blir mer intresserad eller tvärtom, maskinen. Men också för att, och nu generaliserar jag, flera enheter i en tenderar att inte vara lika bra som separata och svårare att reparera.
Låter klokt. Om man kliver ner lite i prisklass, har du några bra alternativ med mjölkskummare?
Tittat lite på nån enklare Lelit.
Sorry om jag kapar tråden här 😅

Låter klokt. Om man kliver ner lite i prisklass, har du några bra alternativ med mjölkskummare?
Tittat lite på nån enklare Lelit.
Sorry om jag kapar tråden här 😅
Har tyvärr lite dålig koll då det enda jag rattat själv är en Gaggia Classic som jag renoverade åt en kompis.
Men det brukar också vara en bra instegmaskin, Classic Evo Pro borde vara ett bra insteg.

Efter 18mån med en Oracle Touch (som funkat bra fram tills för 2mån sedan) så blev det byte till nya Oracle Jet. Märkbar skillnad, tack vare den nya baratza-kvarnen.

Kan varmt rekommendera för er som, likt jag, har en fru som inte vill ha en ny hobby ;)

_DSF3492.jpeg

Julklapp till någon som vill mäta bryggtrycket. Många espressomaskiner är ju justerade för alldeles för högt tryck från fabrik. Inte bara enklare maskiner som t ex Gaggia Classic och Rancilio Silva utan även finare modeller som t ex Rocket Appartamento är ofta drabbade. Så fort det inte finns en mätare för pumptryck så verkar det ligga nära till hands att slarva. Passar portafilter med 3/8" rörgänga. Saknar packningen så det behöver man peta i en ny om man inte använder gängtejp eller annan tätning. Avhämtning i Stockholm eller betala för valfritt porto.
20241224_002515.jpg

20241224_002536.jpg

Tillbaka
Topp