• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Om du vill att den ska hålla många år hade jag undvikit med inbyggd kvarn av två anledningar egentligen. Dels att du inte har möjlighet att uppgradera kvarnen om du blir mer intresserad eller tvärtom, maskinen. Men också för att, och nu generaliserar jag, flera enheter i en tenderar att inte vara lika bra som separata och svårare att reparera.
Låter klokt. Om man kliver ner lite i prisklass, har du några bra alternativ med mjölkskummare?
Tittat lite på nån enklare Lelit.
Sorry om jag kapar tråden här 😅

Låter klokt. Om man kliver ner lite i prisklass, har du några bra alternativ med mjölkskummare?
Tittat lite på nån enklare Lelit.
Sorry om jag kapar tråden här 😅
Har tyvärr lite dålig koll då det enda jag rattat själv är en Gaggia Classic som jag renoverade åt en kompis.
Men det brukar också vara en bra instegmaskin, Classic Evo Pro borde vara ett bra insteg.

Efter 18mån med en Oracle Touch (som funkat bra fram tills för 2mån sedan) så blev det byte till nya Oracle Jet. Märkbar skillnad, tack vare den nya baratza-kvarnen.

Kan varmt rekommendera för er som, likt jag, har en fru som inte vill ha en ny hobby ;)

_DSF3492.jpeg

Julklapp till någon som vill mäta bryggtrycket. Många espressomaskiner är ju justerade för alldeles för högt tryck från fabrik. Inte bara enklare maskiner som t ex Gaggia Classic och Rancilio Silva utan även finare modeller som t ex Rocket Appartamento är ofta drabbade. Så fort det inte finns en mätare för pumptryck så verkar det ligga nära till hands att slarva. Passar portafilter med 3/8" rörgänga. Saknar packningen så det behöver man peta i en ny om man inte använder gängtejp eller annan tätning. Avhämtning i Stockholm eller betala för valfritt porto.
20241224_002515.jpg

20241224_002536.jpg

Nya favoriten, "vardagskaffe" från Willys för 154kr/kg. Skulle ha tecknat en årsprenumeration från Slöinge på deras Floor Sweeper men de höjde priset från 1500kr-nånting till 2320kr 😬
1736502555387.png

Har tröttnat helt för stunden på nötiga och chokladiga bönor till espresso.

Uppskattar Lykke gårdas Bam Bam.
Önskar tips på kaffebönor som går åt det fruktiga hållet till espresso.

Vill köpa en espressomaskin, dricker bara vanlig enkel eller dubbel espresso så alla andra funktioner är sekundära. Testade en polares som hade en Sage någonting med automatisk tamp (heter det så?) vilket var rätt smutt, är detta en funktion som endast finns de på de jättedyra modellerna?

Hade tänkt spendera en bit under 10k max så Sage har deras Express och Pro inom budget. Tänker att jag vill ha inbyggd kvarn men sen ratta själv dvs ej helautomatiskt.

Hur är det föresten att köpa begagnade espressomaskiner? Något man bör tänka på, hur längre håller dem? Vad kan gå snett?

Min fru köpte fel kaffe, pga rea, så hem kom kokkaffe mellanrost. Så kan det gå, felköp, men nu har jag mortlat kokkaffet och det blir förvånansvärt gott i mokkabryggaren. Jag kan dessutom styra smaken genom att håll akoll på hur fint jag mortlar kaffet.

Jag tycker jag hamnat på en hyffsat bra nördnivå när jag står och mortkar kokkaffe :)

Vill köpa en espressomaskin, dricker bara vanlig enkel eller dubbel espresso så alla andra funktioner är sekundära. Testade en polares som hade en Sage någonting med automatisk tamp (heter det så?) vilket var rätt smutt, är detta en funktion som endast finns de på de jättedyra modellerna?

Hade tänkt spendera en bit under 10k max så Sage har deras Express och Pro inom budget. Tänker att jag vill ha inbyggd kvarn men sen ratta själv dvs ej helautomatiskt.

Hur är det föresten att köpa begagnade espressomaskiner? Något man bör tänka på, hur längre håller dem? Vad kan gå snett?
Det är svårt att göra en en enda rekommendation som kommer vara bra för alla. Det krävs oftast lite trixande och kompromissande för att klämma in espresso i en 10 k-budget. Jag har gjort det med varierande framgång genom att köpa begagnat och meka med maskinerna själv. Det kan absolut gå vägen med lite tålamod. Min ECM Giotto som man kan se på Lifestyle köp och sälj i kombination med en Mahlkönig K-30 kostade 1500 i inköp och kanske runt 6000 inklusive reservdelar. Någon som är mindre praktiskt lagd men har mer tålamod kanske borde köpa en enklare och relativt ny och fräsch begagnad maskin och komplettera med en fin handvevad kvarn. Ska man bara göra en kopp eller två om dagen kan en begagnad La Pavoni Europiccola eller Professional lämna utrymme i budget för en ny och bra elektrisk kvarn.

Acceptabel ålder beror på fabrikat. En 20 år gammal ECM lik min kan mycket väl vara ett bra köp. Alla slitdelar är lätta att få tag på. Men en lika gammal maskin som inte består av mest generiska delar kan vara knepig att hålla liv i. Jag hjälpte en vän att serva en liten Gaggia som är lika gammal som min ECM var till exempel. Till den köpte jag den sista ångventilen i Sverige. Och det finns säkert exempel där en tio år gammal maskin med någon udda lösning blivit knepig att laga redan nu.

Jag har väldigt lite erfarenhet av Sage men är rätt skeptisk. Gillat inte tanken på en inbyggd, och vad jag förstår medioker kvarn i en maskin som inte är helautomatisk. Den enda Sage jag har hanterat kändes extremt lätt och plastig. Har fått intrycket att de i viss mån kompenserar för det genom smarta konstruktionslösningar. Men magkänslan är att de inte är ett bra val.

Undvik Isomac och Quickmill pga låg kvalitet även om det är modeller som liknar kvalitativa maskiner från andra tillverkare i Italien. Om den inte ser väldigt välvårdad ut och är gratis eller kostar max några få hundralappar och du är beredd att meka med den själv. Då kan det möjligen vara värt ett försök. När de fortfarande fungerar gör de lika gott kaffe som en liknande E-61-maskin från ett bra märke. Mindre Isomac utan E-61-grupp, inte ens om det är gratis. "Just say no"

Jättebillig gammal cafékvarn med mekanisk doserare med spak på sidan, bara om du är beredd att bygga om till elektronisk dosering med timer och tratt själv. Då kan det gå att fynda en jättebra kvarn för småpengar. Men undvik det annars. Det dyker upp billiga kvarnar med elektronisk dosering också om man har lite tålamod.

Har ni någon go-to koffeinfria kaffebönor för pour-over?
Gillar att dricka kaffe sent men inser att sömnen inte klarar av det tyvärr så tänkte försöka med koffeinfritt, ser att Gringo, J&N

Tog tag i en svårt ingrodd Dittingkvarn efter att den stått på hallgolvet sedan september. Nu är den ren och påsskakarmekanismen är demonterad. Återstår att klura ut om jag ska låta slipa om originalskivorna eller lyxa till det med svindyra eftermarknadsskivor från Korea, och förse den med någon form av hylla att ställa ett kärl att mala ner i. Förhoppningsvis kommer det en uppdatering innan nästa september.
IMG_20250214_221617.jpg

Har du köpt någon än? Annars har du en trevlig maskin här: https://www.facebook.com/share/18bb51Zw2M/

Bilagor

• 474674368_1848899395909813_789073648245676654_n.jpg
    474674368_1848899395909813_789073648245676654_n.jpg
    204.9 KB · Visningar: 4
Tillbaka
Topp