• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KaMpSpOrTs Tråden - grejjer som funkar IRL

Vilken kampform tränar Du?

  • BJJ

    Röster: 11 17.5%
  • MMA

    Röster: 6 9.5%
  • Boxning

    Röster: 8 12.7%
  • Judo

    Röster: 4 6.3%
  • Karate

    Röster: 2 3.2%
  • Ju-jutsu

    Röster: 4 6.3%
  • Brottning

    Röster: 1 1.6%
  • Krav, Sambo, närstrid, närkamp

    Röster: 12 19.0%
  • Annnat/Övrigt

    Röster: 15 23.8%

  • Totala väljare
    63

JLC

Panerai
2-Faktor
Har själv vigt merparten av mitt liv åt kamsport under mer än 20 år.

Sökte men hittade ingen renodlad kampsports-tråd.

Tog själv Svart bälte i klassisk Ju-Jutsu under början av 2000-talet och har sedan dess även kört en del MMA, boxning, Krav Maga och nu börjat om sedan en tid med BJJ i norra Stockholm.

Gillar saker som funkar i verkligheten så det inte blir så mycket uppvisning av det hela.
Aikido, Capoeira etc är vädligt graciöst och fint att titta på, men vågar påstå inte så effektivt självförsvar när det blir lite mer närgånget och man hamnar på marken, vilket man ofta gör både i träning och i slagsmål även om det börjar stående.

Tänker att vi kan dela olika tankar, träningstips, tekniker, träningsställen, utrustning och kläder, pro's and cons kring olika kampsporter.

Det finns inga dumma frågor och alla är välkomna att skriva av sig.



Liten summering helt från eget huvud för er som är helt nya men intresserade:

Generellt kan man traditionellt dela upp kamsporter utifrån geografi men även ursprung.

Västerländskt: grekisk rommersk brottning, boxning, fäktning

Kina: lite oregelbudna rörelser, Kung Fu, varianter av Chineese boxing men även Thai Chi mm

Japan: traditionsenliga kampformer med raka och symetriska rörelser. Ingår ofta i det som kallas Budo eller Bushido. Krigarens väg eller nåt i den sitlen. "Do" i de flesta jap kamsporter betyder väg. "Ju" betyder mjuk.
Ju-do, Karate (Do), Ken-do, Ia-do, Aiki-do, Ju-jutsu, kenpo.
En traditionell samurai skulle kunna flera olika saker kombinerat, däribland även Kanku (att skriva), poesi och taktik (de som läst Musashi vet vad jag pratar om) ovanpå kamkonster med och utan vapen. utan vapen var ju-jutsu fundmentet, med vapen var det svärd, båge och Bo/Jo (längre pinne). Ej att förknippa med contracted killers, Ninja, som var lönnmördare mot betalning som hade en helt annat skolning och arsenal/taktik.

Korea: Härfrån kommer ex. Tae Kwon Do, foten och handens väg.

Indonesien: Pengcak Silat

Philipinerna: Kali/Escrima

brazilien: BJJ och Capoeira. Det senare egentligen kampsort förtäckt till en dans av slavar.

Moderna militära ursprung
här finner vi ex Krava Maga (Israel), sambo (Ryssland)
Krav Maga = Från början en israelisk kampsystem som lärdes ut till sodater. På senare år renodlad. Finns två olika gernar, en militär och en civil.
Sambo; kampform likt brottning men mer rörelse.

Modernare former:

Brazilian Ju Jitsu = Kamsport från Brazilien som hämtat mycket från Judon men även sneglat på Vale tudo och brottning, där mer är tillåtet och merparten sker liggande på mattan. Match är slut när någon ger upp och inte för fint kast etc. Mycket teknsikt och lås och strypningar. kan även köras utan Gi jacka och då blir det mer Shootfighting eller Vale Tudo.

Vale Tudo/No Hold bars: en tidig variant av MMA som startade början av 90-talet. I dag har flera tidigare VT/NHB utövare växlat över till antingen MMA eller BJJ, men det praktiseras fortfarande. Finns även en variant som kallas shoot fighting.

Mixed Martial Arts, det som kallas nya förorts sporten och tagit flera länder mer storm. Började väl egentligen med Ultimat Fighting turneringar böarjn av nittiotalet och har förfinats och blir kanske lite mer rumsrent. Lyckats otroligt bra i sitt genomslag World Wide. Från källare till finrum i Vegas.

Finns säkert massor jag glömt, fyll gärna på.
 
Senast ändrad:

Flaco

Cartier
Kul tråd! Själv tränat Shotokan Karate en 6 år ungefär innan höften gav upp och dojon la ner. Kom in i det hela naturligt då farsan var Sensei och de äldre bröderna tränade. På senare år har det mest blivit lite mitts-träning och fokus på praktiskt självförsvar med likasinnade kompisar från olika kampsportsbakgrunder (Boxning, MMA).
Jag kan erkänna att jag saknar disciplinen och känslan efter en kväll i dojon, riktigt skönt för själen.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag anser att det mer beror på utövaren samt klubben/instruktörer huruvida du har nytta av din träning "IRL" än val av kampsport.
Jag vill sedan tro att de flesta som tränar kampsport inte gör det för att lära sig att slåss, utan för att det är roligt, stärker din självkänsla och fantastisk träning. (Även om självförsvar ofta är en stor del i ursprungen av sporterna).

Men - om vi ändå går på grejer som har sitt huvudsyfte att fungera i praktiken gör man nog bäst i att gå någon självförsvarskurs eller två alt. träna krav maga/jiu jitsu.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Jag anser att det mer beror på utövaren samt klubben/instruktörer huruvida du har nytta av din träning "IRL" än val av kampsport.
Jag vill sedan tro att de flesta som tränar kampsport inte gör det för att lära sig att slåss, utan för att det är roligt, stärker din självkänsla och fantastisk träning. (Även om självförsvar ofta är en stor del i ursprungen av sporterna).

Men - om vi ändå går på grejer som har sitt huvudsyfte att fungera i praktiken gör man nog bäst i att gå någon självförsvarskurs eller två alt. träna krav maga/jiu jitsu.
Helt ening, jag har aldrig tränat för att kunna slåss utan mer ett sökande efter träning som passade mig.

Dock finns det en poäng i att de som vill träna självförsvar inte "luras" att tro att de ska kunna klara sig IRL med vissa stilar.
Sen som du korrekt säger beror det på hur klubb/tränare lär ut och på individens förmåga att kämpa under press och stress... körde en del övningar tidigare i det militära som var spännande. RedMan-dräkt, i mörka möblerade rum, i bussar som har massa stänger överallt etc. det var ovant och nyttigt.
 

Bottega

Cartier
Tränar Judo 3gr i veckan. Mycket kul! Framförallt får du mycket rörlighet i kroppen och nu i 30-årsåldern känner jag mig mycket mer alert och frisk.

Ni som kör BJJ, har ni möjlighet att köra Judo några pass så borde ni testa det vid tillfälle! :)
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Tränar Judo 3gr i veckan. Mycket kul! Framförallt får du mycket rörlighet i kroppen och nu i 30-årsåldern känner jag mig mycket mer alert och frisk.

Ni som kör BJJ, har ni möjlighet att köra Judo några pass så borde ni testa det vid tillfälle! :)
Har testat Judo då frugan tävlat och tränat Judo hela sitt liv... Lite olika tänk och mål. Judo vill få in kast och få Ippon, BJJ anser det börjar när man hamnat på mattan och inte slut föränn nån klappar av eller ger upp.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Har testat Judo då frugan tävlat och tränat Judo hela sitt liv... Lite olika tänk och mål. Judo vill få in kast och få Ippon, BJJ anser det börjar när man hamnat på mattan och inte slut föränn nån klappar av eller ger upp.
Sen finner jag de IMHO passiva positionerna i Judo lite märkliga, att bara ligga still på mage och hålla in allt passivt. Samt de nya reglerna hur man får greppa i motståndarens slag, hur man får strypa etc...
 
Senast ändrad:

Bottega

Cartier
Har testat Judo då frugan tävlat och tränat Judo hela sitt liv... Lite olika tänk och mål. Judo vill få in kast och få Ippon, BJJ anser det börjar när man hamnat på mattan och inte slut föränn nån klappar av eller ger upp.

Det också! Även newaza, i fall du får ett halvtaskigt kast så kan du påbörja markarbetet, newaza, och där har du samma retorik, få fasthållning i x-sekunder eller få någon att tappa. Dock inte alltid lätt i tävlingar. (för de okunniga: newazan är ett syskon med BJJ)
 
  • Like
Reactions: JLC

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Inte så organiserat kanske, men det brukar bli en del närkamp pga krav från sambon.
Så jag röstade det.
 
Senast ändrad:

Bas

Patek
Jag har sett mångåriga utövare i kampsporter som inte klarar sig speciellt bra IRL.
IRL krävs hjärta och tänk på ett helt annat sätt än i ringen.
Personligen föredrar jag boxning.
 
  • Like
Reactions: JLC

2768-1f

Omega
2-Faktor
Tränade judo som barn/ungdom. I slutet av tonåren (-94/95) började jag med kick- & thaiboxning och är helt fast även om jag testat både Krav maga och boxning . Sedan 2010 har det blivit enbart thaiboxning och tycker det är fantastiskt träning, även om min träning stundtals varit sporadisk sedan vi flyttade ut på landet (15min från Götlaborg) och skaffade barn, hus och jobb med en del tjänsteresor.
 
  • Like
Reactions: JLC

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har utövat en del kampsport i yngre dar. Började med Ju-jutsu och Judo, fortsatte med Kung-Fu och Tae kwon do. Testade Win tsun efter att knäna blivit risiga. Nu utövas kampsport endast som åskådare ;) I början var det Boxning man följde, sen blev det Thai boxning och K-1 för att på senare tid uteslutande vara MMA.
Personligen tycker jag diskussionen om vad som funkar IRL, den ultimata själförsvars-sporten osv är riktigt ogynnsam ur många perspektiv. Samma sak när effektivitet i en sport ska ställas mot en annan, bara för att i slutänden refereras till vad som fungerar på gatan. Lite som att dissa stavhopp när man kan hoppa högre med trampolin. Visst finns Kravmaga och liknande som militärt självförsvar, men dessa är tänkta att användas när inga andra alternativ finns. En vanlig civilperson som invaggas i en falsk tro att självförsvarsträning kommer att stoppa en kula kommer bli riktigt besviken. Betoningen ska ligga på "sport" och "träning", inte vad som funkar på gatan tycker jag.
 

jwh

Omega
För mig såg resan ut:
Boxning --> Thaiboxning --> Mma -- Bjj under en 10års period.
Idag ingen kampsport alls, dras med gamla skador som lätt går upp (knä/höft). Har en dröm att kunna gå tillbaka till BJJ men vill gärna hålla länge fysiskt och då får kampsporten tyvärr prioriteras bort mot andra aktiviteter. Saknar det dock.
Som grabb började jag med boxning och det kommer nog alltid ligga mig närmast hjärtat, BJJ är nog det som jag idag ser som "roligast" och enligt mig tuffast träning, smidigheten som följde var också ett plus.
Min upplevelse är att dom som kommer för att lära sig "fightas" ofta sållas bort efter någon termin eller så, för mycket nötande av teknik, men det beror såklart på klubben, attityder och beteenden som tillåts/accepteras osv.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Har utövat en del kampsport i yngre dar. Började med Ju-jutsu och Judo, fortsatte med Kung-Fu och Tae kwon do. Testade Win tsun efter att knäna blivit risiga. Nu utövas kampsport endast som åskådare ;) I början var det Boxning man följde, sen blev det Thai boxning och K-1 för att på senare tid uteslutande vara MMA.
Personligen tycker jag diskussionen om vad som funkar IRL, den ultimata själförsvars-sporten osv är riktigt ogynnsam ur många perspektiv. Samma sak när effektivitet i en sport ska ställas mot en annan, bara för att i slutänden refereras till vad som fungerar på gatan. Lite som att dissa stavhopp när man kan hoppa högre med trampolin. Visst finns Kravmaga och liknande som militärt självförsvar, men dessa är tänkta att användas när inga andra alternativ finns. En vanlig civilperson som invaggas i en falsk tro att självförsvarsträning kommer att stoppa en kula kommer bli riktigt besviken. Betoningen ska ligga på "sport" och "träning", inte vad som funkar på gatan tycker jag.

Håller i princip med den, men vill poängera en sak. Det jag menade var att om du tränar stil som exempelvis innehåller kontakt, så måste det funka om det blir kontakt IRL.
Självklar blir det dåliga odds om det åker fram en kniv etc men om man tränar kontakt så måste det vara tekniker som verkligen funkar vid kontakt, tänker exempelvis i BJJ tränas olika situationer, skulle man åka ner på golvet IRL så har du stora chanser att freda dig, tränar du ex stilisk stil som även tränar kontakt tror jag inte dina chanser att freda dig är lite stora vid närkontakt.
 

Bas

Patek
Personligen tycker jag det värsta som kan hända är att man hamnar på backen IRL.
Spelar ingen roll hur bra du är på att greppa osv om din motståndare har en vän så kommer han stampa sönder dig på backen.
Ståendes är enda alternativet för att klara sig IRL
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Personligen tycker jag det värsta som kan hända är att man hamnar på backen IRL.
Spelar ingen roll hur bra du är på att greppa osv om din motståndare har en vän så kommer han stampa sönder dig på backen.
Ståendes är enda alternativet för att klara sig IRL

yes, alltid tänkt så jag också, märk väl att jag kört stående och krav etc tidigare och endast sedan 6m kör BJJ, men jag börjar omvärdera lite. Om nån flyger på dig med full kraft och tar ner dig är inte stående tekniker så effektiva. Självklart är de effektiva för att blocka ett eller flera slag och sparkar, tillhyggen, grepp i händer och kläder etc, men om nån flyger på dig och tar ner dig utan att du hinner reagera stående, så kommer fighten till marken oavsett.
 

FOQ

Audemars
Personligen tycker jag det värsta som kan hända är att man hamnar på backen IRL.
Spelar ingen roll hur bra du är på att greppa osv om din motståndare har en vän så kommer han stampa sönder dig på backen.
Ståendes är enda alternativet för att klara sig IRL

Detta har hänt mig IRL... Jag tränade BJJ för över 10 år sedan rätt intensivt och slutade, men har återfunnit kärleken för sporten nyligen och har börjat igen sen 1,5 år tillbaka. Jag tränar för att må bra och känner mig bättre fysiskt bra. Notera att jag tränar för att må bra!

När jag tränade BJJ i första omgången blev jag en kväll attackerad av snubbe som var mycket större än mig. Jag hatar att slåss, men såg ingen utväg än att försvara mig. Tog ner killen och körde mitt. Höll på med armbar tills han kompis dyker upp och börjar spela fotboll med mitt huvud. Då var BJJ värdelöst.

Kontentan av detta. Varför i helvete skulle jag dra en armbar? Skulle jag bryta armen på någon helt i onödan? Har funderat på detta under omgångar i mitt liv. För det andra. När jag väl tagit ner honom skulle jag stuckit... För att sticka funkar BJJ otroligt väl, men inte mot fler motståndare.

Summa summarum. Vad som funkar diskussionen var alltid funnits. Man ska träna för att må bra. Att sticka är bästa försvaret och funkar IRL. Man kanske tar större risker iom att man tränar kampsport, men då ska man tänka över konsekvenser (armbar ovan). En sak till.. dom har för det mesta kompisar!
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Detta har hänt mig IRL... Jag tränade BJJ för över 10 år sedan rätt intensivt och slutade, men har återfunnit kärleken för sporten nyligen och har börjat igen sen 1,5 år tillbaka. Jag tränar för att må bra och känner mig bättre fysiskt bra. Notera att jag tränar för att må bra!

När jag tränade BJJ i första omgången blev jag en kväll attackerad av snubbe som var mycket större än mig. Jag hatar att slåss, men såg ingen utväg än att försvara mig. Tog ner killen och körde mitt. Höll på med armbar tills han kompis dyker upp och börjar spela fotboll med mitt huvud. Då var BJJ värdelöst.

Kontentan av detta. Varför i helvete skulle jag dra en armbar? Skulle jag bryta armen på någon helt i onödan? Har funderat på detta under omgångar i mitt liv. För det andra. När jag väl tagit ner honom skulle jag stuckit... För att sticka funkar BJJ otroligt väl, men inte mot fler motståndare.

Summa summarum. Vad som funkar diskussionen var alltid funnits. Man ska träna för att må bra. Att sticka är bästa försvaret och funkar IRL. Man kanske tar större risker iom att man tränar kampsport, men då ska man tänka över konsekvenser (armbar ovan). En sak till.. dom har för det mesta kompisar!

Intressant. I hear you, tack för du delade.
Fick lära mig som MP när vi körde livvaktsutbildningen, att om du hamnar i handgemäng så har failat, alltså kontentan var att uppsikt och strategisk positionering är minst lika viktigt som att kunna grepp och tekniker.

Men vidhåller ändå på nåt sätt att det är svårt att slå eller sparka sig ur en situation när någon flyger på dig med en dubbelnelson eller björnkram...därmed inte sagt att man ska lägga sig på rygg på marken och försöka sig på en strypning eller lås..
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Håller i princip med den, men vill poängera en sak. Det jag menade var att om du tränar stil som exempelvis innehåller kontakt, så måste det funka om det blir kontakt IRL.
Självklar blir det dåliga odds om det åker fram en kniv etc men om man tränar kontakt så måste det vara tekniker som verkligen funkar vid kontakt, tänker exempelvis i BJJ tränas olika situationer, skulle man åka ner på golvet IRL så har du stora chanser att freda dig, tränar du ex stilisk stil som även tränar kontakt tror jag inte dina chanser att freda dig är lite stora vid närkontakt.
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar när du säger IRL. Menar du privat på stan, eller menar du i tävlingssammanhang?
All typ av närkontakt med en angripare på stan måste ju vara det absolut sista alternativet. Varför är det viktigt att den idrott man utövar kan tillämpas på stan?
 

FOQ

Audemars
Intressant. I hear you, tack för du delade.
Fick lära mig som MP när vi körde livvaktsutbildningen, att om du hamnar i handgemäng så har failat, alltså kontentan var att uppsikt och strategisk positionering är minst lika viktigt som att kunna grepp och tekniker.

Men vidhåller ändå på nåt sätt att det är svårt att slå eller sparka sig ur en situation när någon flyger på dig med en dubbelnelson eller björnkram...därmed inte sagt att man ska lägga sig på rygg på marken och försöka sig på en strypning eller lås..

Ja, precis! Sunt förnuft. Man ska ha koll innan det eskalerar och helst avlägsna sig. Har funkat bra vid många tillfällen ute på krogen. Eller bara be om ursäkt. Har funkat också. Ska tillägga att jag inte är ute på krogen direkt längre. 37 år med två barn. :D

Hade inget val i situationen jag beskrev ovan. Han tog tag i mig och jag insåg att jag måste agera.

BJJ är otroligt effektivt. Kolla bara på klipp på Youtube, men det innebär också konsekvens tänkande. Som du säger. Funkar jättebra att ta sig bort från stående också och bara sticka.

Lite skrämmande med kids med omogna hjärnor som kan BJJ.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar när du säger IRL. Menar du privat på stan, eller menar du i tävlingssammanhang?
All typ av närkontakt med en angripare på stan måste ju vara det absolut sista alternativet. Varför är det viktigt att den idrott man utövar kan tillämpas på stan?
IRL tänkte jag på gatan. Självklart bäst att fly om man kan och hinner. Bara att utnyttja omgivningen hjälper, ta hjälp av stolpar etc.
 

FOQ

Audemars
Kanske ska omformulera tråden till den inklusiva tråden för folk som älskar kampsport? Finns mycket positivt vi kan prata om.

BJJ är min stora passion men jag har betat av mycket: Japansk Ju Jutsu, Judo, Karate, Thaiboxning, Boxning osv.
 
  • Like
Reactions: JLC

JLC

Panerai
2-Faktor
min bästa vän kör på https://www.spr-athletefactory.com/

han har provat lite olika klubbar i stockholm men tyckte att det var för giftigt och även dålig/hård stämning. SPR passade honom utmärkt. Tycker han har utvecklats riktigt bra och även börjat tävla några gånger.
Skulle säga att närhet till anläggningen från där man bor är viktigt om du ska köra ofta/mycket. om man måste åka +1h enkel väg att det risk att du inte orkar om du har jobb, familj etc.

Har som sagt bara kört BJJ kortare tid men hänger med många som tränat länge. Verkar finns olika stilar, kör du Globetrotterstilen med patches och färgglada Gi's och rashguards eller vill du köra traditionellt med vit gi och lite mer Budo-mässigt finns andra klubbar för det. Klubben jag kör på (nordvästra sthlm) kör vi hårt och fritt, men bra och ödmjukt gäng som peppar och hjälper varandra.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja, precis! Sunt förnuft. Man ska ha koll innan det eskalerar och helst avlägsna sig. Har funkat bra vid många tillfällen ute på krogen. Eller bara be om ursäkt. Har funkat också. Ska tillägga att jag inte är ute på krogen direkt längre. 37 år med två barn. :D

Hade inget val i situationen jag beskrev ovan. Han tog tag i mig och jag insåg att jag måste agera.

BJJ är otroligt effektivt. Kolla bara på klipp på Youtube, men det innebär också konsekvens tänkande. Som du säger. Funkar jättebra att ta sig bort från stående också och bara sticka.

Lite skrämmande med kids med omogna hjärnor som kan BJJ.
Ett än större problem uppstår med den halvan som "tränar" en kampsport för att ha ett försvar på gatan men möter den andra halvan, den som hoppar på folk på stan och bär pistol. Den reella risken att bli påhoppad som vanlig medborgare är ganska liten, men sannolikheten att den som hoppar på är beväpnad är väldigt hög. Redan där borde diskussionen att träna något för att använda på stan självdö. Lite som att träna på att hoppa högt över parkerade bilar för att klara sig ifrån att bli påkörd. Läggs alternativet pistol eller löparskor till listan så röstar jag på det ;)
 
Topp