• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KaMpSpOrTs Tråden - grejjer som funkar IRL

Vilken kampform tränar Du?

• BJJ

Röster: 11 17.5%
  • MMA

Röster: 6 9.5%
  • Boxning

Röster: 8 12.7%
  • Judo

Röster: 4 6.3%
  • Karate

Röster: 2 3.2%
  • Ju-jutsu

Röster: 4 6.3%
  • Brottning

Röster: 1 1.6%
  • Krav, Sambo, närstrid, närkamp

Röster: 12 19.0%
  • Annnat/Övrigt

Röster: 15 23.8%

• Totala väljare
    63
Tränar Muay Thai ett par gånger i veckan men enbart som amatör med stundtals lättare sparring. Spelade handboll på elitnivå i 15 år och kan säga att det råder ingen tvekan om hur långt före kampsportare ligger i förhållande till exempelvis handbollsspelare rörande den fysiska statusen..

Har som tur är inte haft någon anledning eller behov att använda några tekniker från thaiboxningen i självförsvarssyfte men har personligen svårt att se något mer mångsidigt alternativ än MMA när det kommer till att försvara sig i de situationer som vanligtvis kan uppstå vid ett slagsmål.

Aikido har ju sitt ursprung från samurajer som ofta var i strid så Aikido kanske är det jag ska satsa på för att kunna försvara mig?
Sensei Steven Segal är ju imponerande, finns det någon Aikido klubb i Sverige som han är Grand Master i?

• Like
Reactions: Bas
Det är många som rekommenderar mma här. Hur lång tid tar det att få svart bälte i mma?
Vilken kampsport går det snabbast att få svart bälte i (antal månader)?

• Like
Reactions: Bas
Aikido har ju sitt ursprung från samurajer som ofta var i strid så Aikido kanske är det jag ska satsa på för att kunna försvara mig?
Sensei Steven Segal är ju imponerande, finns det någon Aikido klubb i Sverige som han är Grand Master i?

Aikido har många tekniker direkt förknippade med Iaido (konsten att dra ett svärd) så det handlar om precis samma rörelser men utan svärd. I Aikido tränar man vapentekniker med träsvärd (bokken) och trästav (jo-stav), samt försvar mot kniv.
Som Steven visar, tränar man ganska långsamt eftersom risken att bryta någons arm är rätt stor... sen när man kommer upp lite i grader och börjar spärra en mot två eller flera motståndare i högre fart, då... då känner man verkligen hur blixtsnabbt det kan gå...
Steven visar det tydligt i sina filmer, det går blixtsnabbt, effektivt, där man med minimal effort kan bryta någons arm på flera ställen med en enda rörelse.
Allt går ut på att utnyttja motståndarens energi och rörelse mot honom själv och få han ur balans... trötta ut honom på effektivaste sättet och avsluta fajten snabbt som möjligt utan att slösa mycket av sin egen energi.

Det är många som rekommenderar mma här. Hur lång tid tar det att få svart bälte i mma?
Vilken kampsport går det snabbast att få svart bälte i (antal månader)?

Hmm... varför är du fixerad vid svart bälte... ? :rolleyes:
80 % av oss som utövar eller har utövat kampsport eller självförsvar, gör det för välbefinnande, att lära sig egna begränsningar, att kunna kontrollera sin egen kropp och behålla lugnet, kontrollera sinnet... så klart är det bonus att man kan försvara sig om det behövs ;)

”...antal månader” får du glömma :D:D:D

Hmm... varför är du fixerad vid svart bälte... ? :rolleyes:
80 % av oss som utövar eller har utövat kampsport eller självförsvar, gör det för välbefinnande, att lära sig egna begränsningar, att kunna kontrollera sin egen kropp och behålla lugnet, kontrollera sinnet... så klart är det bonus att man kan försvara sig om det behövs ;)

”...antal månader” får du glömma :D:D:D
Han livar upp tråden lite bara :)

Tack för din input! Men om man har svart bälte i Tea Kwon do, ufc eller kung fu då kan man väl försvara sig? Tänkte bara att någon kampsportsintresserad visste. Jag känner en kille som går i grundskolan och har rött (svart är nästa) bälte i Tea Kwon do, han kommer att få svart snart!?
Riktig coolt med höga sparkar. Men hur gör man om man har smala ben som jag och kör thighta byxor, är det stretch som gäller?

Tack för din input! Men om man har svart bälte i Tea Kwon do, ufc eller kung fu då kan man väl försvara sig? Tänkte bara att någon kampsportsintresserad visste. Jag känner en kille som går i grundskolan och har rött (svart är nästa) bälte i Tea Kwon do, han kommer att få svart snart!?
Riktig coolt med höga sparkar. Men hur gör man om man har smala ben som jag och kör thighta byxor, är det stretch som gäller?

Taekwondo är mer en hit eller miss. Man använde de höga sparkarna främst för att sparka av en anfallande fiende på häst för flera hundra år sedan . I riktiga situationer där skallningar, pungsparkar och andra närstridssituationer är taekwondo värdelöst.

Jag säger som Sifu Munthe alltid har sagt; ”det viktiga är inte byxorna, det viktiga är bekväma tabis och välslipade shurikens. Har man det på plats kan man gå till strid med rumpan bar!”

Pigg trådstart det här. Jag förstår att kampsportsutövare saknat en egen tråd på Lifestyle. Undrar dock över alla referenser till olika gatuslagsmål. Har inte sett en enda hänvisning i gymtråden till hur viktig ben- och ryggträningen är för att man aldrig vet när man hamnar i en situation där man måste kånka en flygel tre trappor upp utan hiss. Blir ni verkligen påhoppade på stan så ofta som man får intrycket av i tråden?

Pigg trådstart det här. Jag förstår att kampsportsutövare saknat en egen tråd på Lifestyle. Undrar dock över alla referenser till olika gatuslagsmål. Har inte sett en enda hänvisning i gymtråden till hur viktig ben- och ryggträningen är för att man aldrig vet när man hamnar i en situation där man måste kånka en flygel tre trappor upp utan hiss. Blir ni verkligen påhoppade på stan så ofta som man får intrycket av i tråden?

Det kanske handlar om vad som händer om man blir påhoppad och hur man reagerar med sina eventuella kampsportskunskaper, samt om det har någon nytta?

Senast ändrad:

Det kanske handlar om vad som händer om man blir påhoppad och hur man reagerar med sina eventuella kampsportskunskaper, samt om det har någon nytta?

Tråden har iaf hjälpt mig. Blir jag påhoppad kommer jag dra nytta av tipsen tidigare i tråden och slänga mig runt gatustolpar för att komma undan.

Tråden har iaf hjälpt mig. Blir jag påhoppad kommer jag dra nytta av tipsen tidigare i tråden och slänga mig runt gatustolpar för att komma undan.

En teknik som är mycket effektiv är att släppa på kroppsfunktionerna. Vomera eller urinera, kanske i kombination, är ett säkert kort för att hantera eventuella våldsverkare. Särskilt om släppet sker när båda ligger ner och kopplar grepp. Det blir snabbt en ännu obehagligare situation och där fight-läget hos den icke läckande personen raskt bör bytas mot flight-läge givet att normal avsmak och panik av att bli nerkissad/-spydd uppstår.

MMA + Thaiboxning i typ 2 år för en massa år sen. BJJ senaste typ 9 åren.

Skulle aldrig få för mig att träna något för att de ska "funka irl". Jag tränar för det är kul med kreativa utmaningar och jag kan fortsätta äta skräp.

Tränar 6-7 dagar i veckan och tävlar regelbundet. Brunt bälte om de spelar roll.

MMA + Thaiboxning i typ 2 år för en massa år sen. BJJ senaste typ 9 åren.

Skulle aldrig få för mig att träna något för att de ska "funka irl". Jag tränar för det är kul med kreativa utmaningar och jag kan fortsätta äta skräp.

Tränar 6-7 dagar i veckan och tävlar regelbundet. Brunt bälte om de spelar roll.

Du har ju en stabil grund att stå på. Det finns en del bjj utövare som är lite fundersamma kring var bjjn är på väg när det gäller utvecklingen. På så sätt att vissa bjj utövare har tidigare varit tydliga med hur effektivt det är mot andra stilar samt som självförsvar. Kör ni något självförsvar eller är det enbart fokus på tävlingar hos er?

Du har ju en stabil grund att stå på. Det finns en del bjj utövare som är lite fundersamma kring var bjjn är på väg när det gäller utvecklingen. På så sätt att vissa bjj utövare har tidigare varit tydliga med hur effektivt det är mot andra stilar samt som självförsvar. Kör ni något självförsvar eller är det enbart fokus på tävlingar hos er?

Jag är helt emot självförsvarsaspekten som utövare själv och vi har inga uttalade självförsvarspass eller liknande. Däremot så undervisar jag då och då BJJ koncept ur ett självförsvarsperspektiv för typ företag och liknande. Då är det primärt hur du hanterar att bli nertryckt på marken och tar dig därifrån.

Är det inte bättre att fråga de som slåss irl regelbundet vad de använder för disciplin?

Jag fick slåss i jobbet förr med ojämna mellanrum och känner att det spelade en j-a roll hur stor personen i fråga var eller hur många dom var som ville slåss. Det har dom ju snappat upp i alla kampsporter också där de har klasser och regler (som inte finns på krogen)

Min poäng är ungefär att löpning är bästa självförsvaret irl

Vad gäller kampsport så är de skönaste lirarna i boxningslokalerna, det är sen gammalt.

Tillbaka
Topp