Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ett än större problem uppstår med den halvan som "tränar" en kampsport för att ha ett försvar på gatan men möter den andra halvan, den som hoppar på folk på stan och bär pistol. Den reella risken att bli påhoppad som vanlig medborgare är ganska liten, men sannolikheten att den som hoppar på är beväpnad är väldigt hög. Redan där borde diskussionen att träna något för att använda på stan självdö. Lite som att träna på att hoppa högt över parkerade bilar för att klara sig ifrån att bli påkörd. Läggs alternativet pistol eller löparskor till listan så röstar jag på det
Jag började med mma men gick sendan över tid enbart thaiboxning. Bröt axeln när jag skulle vara med och latja med de gamla mma-kompisarna på en träning vilket gjorde att jag slutade efter 6-7 års tid. Nu skulle jag nog kunna börja igen men är påtok för lat
Det kommer säkert .. sen!Äh vad fan! Kör bara!
min bästa vän kör på https://www.spr-athletefactory.com/
han har provat lite olika klubbar i stockholm men tyckte att det var för giftigt och även dålig/hård stämning. SPR passade honom utmärkt. Tycker han har utvecklats riktigt bra och även börjat tävla några gånger.
Tack för svar. Håller med om att läge är viktigt om man ska hålla i träningen. Bor i Vasastan så Prana hade varit optimalt egentligen. Men är ju som sagt helt grön och utan någon erfarenhet så vill ju gärna gå en riktig nybörjarkurs. Dvs lära mig grunderna i en trevlig miljö för att sen grotta ned mig i sporten och bli duktig. Några tips på bra ställen givet ovan?Skulle säga att närhet till anläggningen från där man bor är viktigt om du ska köra ofta/mycket. om man måste åka +1h enkel väg att det risk att du inte orkar om du har jobb, familj etc.
Har som sagt bara kört BJJ kortare tid men hänger med många som tränat länge. Verkar finns olika stilar, kör du Globetrotterstilen med patches och färgglada Gi's och rashguards eller vill du köra traditionellt med vit gi och lite mer Budo-mässigt finns andra klubbar för det. Klubben jag kör på (nordvästra sthlm) kör vi hårt och fritt, men bra och ödmjukt gäng som peppar och hjälper varandra.
Tack för svar. Håller med om att läge är viktigt om man ska hålla i träningen. Bor i Vasastan så Prana hade varit optimalt egentligen. Men är ju som sagt helt grön och utan någon erfarenhet så vill ju gärna gå en riktig nybörjarkurs. Dvs lära mig grunderna i en trevlig miljö för att sen grotta ned mig i sporten och bli duktig. Några tips på bra ställen givet ovan?
edit: fått intrycket av att Prana är lite för hårt för en helt grön person att börja där? Men kanske har fel?
Bästa BJJ stället för nybörjare i Sthlm? Någon med tips?
Funkar det verkligen om man är helt grön och vill lära sig från grunden?Prana BJJ
Funkar det verkligen om man är helt grön och vill lära sig från grunden?
https://www.adlibris.com/se/bok/sneaky-tricks-9789177730477
Funderar på att läsa Sneaky Tricks av Bo F Munthe. Är det någon som läst den och räcker det för att kunna försvara sig?
Varför föredrar du att få ner motståndaren på marken?Jobbar dörren sedan många år och bör veta vad som funkar då jag får brottas varje pass. I mina ögon så boxning, klassisk brottning (Grekisk-Romersk) och i viss mån Thai (även om sparkar inte är att föredra). Ta det så enkelt som möjligt, boxning och brottning. Om man ser till nedtagningar för att få ner motståndaren på marken (vilket alltid är att föredra i mitt fall) så vissa delar av MMA. Men om man måste välja en enda som är överlägsen så klassisk boxning.
Mina två cents :
Stil = taekwondo är snyggt. Men ack så kasst irl. Rent töntiga slagtekniker och blockeringar. Däremot är sparkarna mkt snygga.
Mma = tråkigt att titta på, knappt nån action med två män som mest kramas och brottas på mattan och utdelar små slag mot njurarna men säkert effektivt i närstrid.
Thai = både snyggt och effektivt.
Krav Maga = snyggt men funkar bara när anfallaren anfaller på ett visst / förutbestämt sätt tror jag.
Militär KM är väl lite mer än gatuslagsmål, du lär dig döda din motståndare.Kan bara kommentera den sista kommentaren gällande Krav Maga, är gammal instruktör i KM, den militära inriktningen, men jag skulle inte kalla det snyggt, minns mina instruktörers ord, på gatan finns inga domare och det är ingen som får några poäng för snygga sparkar, utan fulast vinner.
Jag kallar det med gatuslagsmål med en del teknik och tanke.
Du har dock rätt i sak, man delar in attackerna i vissa tillvägagångssätt. men där öppnar sig alla möjligheter, tillvägagångssätten är mer kallt eller varmt vapen, stillastående, gående eller springande osv, och hur man då agerar på dem.
Alla (de flesta) tekniker inom KM grundar sig i naturliga instinkter, hur du rör armar och ben osv.
Vet inte hur det är inom den civila delen, då jag inte kört den, men inom den militära vill du INTE gå bakåt eller hamna på marken. För där är det farligt, oftast är det fler än en som attackerar dig. Men om du hamnar där så är det mycket från BJJ som används.
ehrm, du lär dig neutralisera din motståndareMilitär KM är väl lite mer än gatuslagsmål, du lär dig döda din motståndare.
Kan bara kommentera den sista kommentaren gällande Krav Maga, är gammal instruktör i KM, den militära inriktningen, men jag skulle inte kalla det snyggt, minns mina instruktörers ord, på gatan finns inga domare och det är ingen som får några poäng för snygga sparkar, utan fulast vinner.
Jag kallar det med gatuslagsmål med en del teknik och tanke.
Du har dock rätt i sak, man delar in attackerna i vissa tillvägagångssätt. men där öppnar sig alla möjligheter, tillvägagångssätten är mer kallt eller varmt vapen, stillastående, gående eller springande osv, och hur man då agerar på dem.
Alla (de flesta) tekniker inom KM grundar sig i naturliga instinkter, hur du rör armar och ben osv.
Vet inte hur det är inom den civila delen, då jag inte kört den, men inom den militära vill du INTE gå bakåt eller hamna på marken. För där är det farligt, oftast är det fler än en som attackerar dig. Men om du hamnar där så är det mycket från BJJ som används.
Varför föredrar du att få ner motståndaren på marken?
Den militära delen är generellt sett effektiv, inte så mycket fokus på hårda slag och sparkar utan mer välriktade slag och sparkar mot områden som gör ont på alla oavsett storlek och i viss mån påverkan av adrenalin, exempelvis näsa, struphuvud, solar plexus/mage, mellangärde, knäskålar. Du vill åt den instinktiva reaktionen på personen som attackerar dig, ett slag på struphuvudet, får personen att tappa andan och fattningen en liten stund, då du agerar vidare för att neutralisera personen.Ok tack för förtydligande. En sak jag är lite nyfiken på är hur effektivt km är i riktiga situationer - på de youtube klipp jag sett tycks man utgå från att den som utövar km teknikerna på offret får in riktigt hårda slag men när man granskar hur serien av slag är ser de mest ut att markera (givetvis är det inte full kontakt i demosyfte! ) och offret blir neutraliserad men om du verkligen vill få in en hel serie hårda slag och "knäingar" på offret utan att du tappar momentum i nästkommande tänkta hårda slag hur rimligt är det att funkar i verkligheten?
Underhållande klipp, spolade två minuter in...Den här killen kör ju med vanliga kläder det borde indikera att det funkar. Man har ju ingen GI på sig i verkligheten!