• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan vi inte sluta med wristshots från bilen, snälla?

DrKlocka

Audemars
Det är just det som är faran med 4WD. Du tar dig fram överallt fort och bra men när man behöver bromsa kickar Newtons rörelselagar in.
Ja det är lätt att glömma. Körde lagligt i samma takt som de andra bilarna denna gång. Tre personer stod vid sidan av vägen(eller snarare ute på vägen) och försökte dra upp en Volvo 740 som kört i diket, varför personen framför bromsade. Tur det gick bra den här gången.
 
P

Philippe Stern

Guest
Det är just det som är faran med 4WD. Du tar dig fram överallt fort och bra men när man behöver bromsa kickar Newtons rörelselagar in.
4WD? Hahahahaha! Det finns liiite fler system idag. Samtidigt som säkerhetssystemen i en bil upptäcker halka på vägen skickas automatiskt en varning ut till andra Volvobilar i närheten. En varning går också ut om föraren slår på varningsblinkers. Funktionen finns i alla nya Volvo XC90, V90 S90 och XC60. Intellisafe Assist är ett system som automatiskt håller rätt avstånd till fordonet framför och hjälper dig att hålla dig i din fil. Det både ökar säkerheten och gör körningen lugnare och mer avslappad. Den nya generation City Safety hjälper föraren att styra undan för att undvika kollision med ett hinder framför bilen. I farter upp till 50 km/h bromsar bilen automatiskt och från 50 till 100 km/h aktiveras även aktiv styrhjälp. Funktionen är standard i nya XC60 och 90-bilarna modellår 2018. Varnar för fordon i "döda vinkeln" och varnar även om fordon snabbt närmar sig bakifrån i en angränsande fil. Styr aktivt tillbaka om föraren är på väg att köra på en bil i en angränsande fil.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
4WD? Hahahahaha! Det finns liiite fler system idag. Samtidigt som säkerhetssystemen i en bil upptäcker halka på vägen skickas automatiskt en varning ut till andra Volvobilar i närheten. En varning går också ut om föraren slår på varningsblinkers. Funktionen finns i alla nya Volvo XC90, V90 S90 och XC60. Intellisafe Assist är ett system som automatiskt håller rätt avstånd till fordonet framför och hjälper dig att hålla dig i din fil. Det både ökar säkerheten och gör körningen lugnare och mer avslappad. Den nya generation City Safety hjälper föraren att styra undan för att undvika kollision med ett hinder framför bilen. I farter upp till 50 km/h bromsar bilen automatiskt och från 50 till 100 km/h aktiveras även aktiv styrhjälp. Funktionen är standard i nya XC60 och 90-bilarna modellår 2018. Varnar för fordon i "döda vinkeln" och varnar även om fordon snabbt närmar sig bakifrån i en angränsande fil. Styr aktivt tillbaka om föraren är på väg att köra på en bil i en angränsande fil.
Det låter som den perfekta getaway bilen bilen helt enkelt!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Kan inte pk-maffian och moraltanterna söka in till polishögskolan istället för att grina här?

https://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Ansok-har/

Jag tycker inte att jag är en pk-maffia bara för att jag anser att man ska fokusera på trafiken när man kör bil. Och hålla vettiga hastigheter. Du känner säkert till lagen om att vid 41km/h överträdelse så går ärendet direkt till åklagare? Av bilderna döma handlar det i många fall om oaktsamhet i trafiken, kraftig hastighetsöverträdelse vilka faktiskt är allvarliga brott. Är några hejapåramsor och ryggdunkningar på KS värda ett återkallat körkort, dryga böter och kanske t om fängelse? Och framförallt att du kan råka krascha in i en annan bil trots all modern teknik bilen råkar besitta, och skadar folk för livet eller att de avlider?
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Vore intressant vad @Parabellum som representerar ordningsmakten anser om detta beteende.

Nu är jag ju här som privatperson och klockentusiast, men av respekt för att du taggade mig:
Jag tycker personligen att det är vidrigt beteende att riskera sitt eget men framförallt andras liv för att göra något så egoistiskt som att lägga upp klockbilder på ett forum. Assistansmedel hit och dit i moderna bilar - mig veterligen är det fortfarande föraransvar OM något skulle gå snett..

Förstår inte varför man prompt skall ta wristshots under färd och att det inte kan vänta..
Det finns även grund för körkortsomhändertagande pga vårdslöshet i trafik m.m om man blir ertappad med detta (eller t om mildare än i detta fall) beteende av engagerad polis på vägarna. Då kommer det inte hålla att skylla på att bilen bromsar själv om det skulle dyka upp någon fara och att man var tvungen att lägga upp dagens klockbild på ett forum..
Många överskattar som vanligt deras multitaskingförmåga när det gäller trafik.

Vill även tillägga innan några känner sig kränkta och tillrättavisade (som det ofta är i mitt jobb) att nej - poliser är inte alltid änglar och förebiler i trafiken själva då vi också är människor. Alla kan se till sig själva och förhoppningsvis resonera moget och bli bättre på att inte göra totalt onödiga potentiellt trafikfarliga saker.
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Nu är jag ju här som privatperson och klockentusiast, men av respekt för att du taggade mig:
Jag tycker personligen att det är vidrigt beteende att riskera sitt eget men framförallt andras liv för att göra något så egoistiskt som att lägga upp klockbilder på ett forum. Assistansmedel hit och dit i moderna bilar - mig veterligen är det fortfarande föraransvar OM något skulle gå snett..

Förstår inte varför man prompt skall ta wristshots under färd och att det inte kan vänta..
Det finns även grund för körkortsomhändertagande pga vårdslöshet i trafik m.m om man blir ertappad med detta (eller t om mildare än i detta fall) beteende av engagerad polis på vägarna. Då kommer det inte hålla att skylla på att bilen bromsar själv om det skulle dyka upp någon fara och att man var tvungen att lägga upp dagens klockbild på ett forum..
Många överskattar som vanligt deras multitaskingförmåga när det gäller trafik.

Sorry för att jag drog in dig i denna soppa. Jag kan tänka mig att den inre kompass ni poliser besitter fungerar -> (eller snarare att ni blev poliser pg a att ni har en inre kompass som fungerar väl) efter att ni klockat ut.
Så din input är mycket värdefull. Läs och lär KSare.
 

15202

Omega
@Philippe Stern
En enkel fråga: anser du dig stå över lagen?

Frågan är väldigt enkel och har inget att göra med varken "pk" eller dina assistanssystem. Anser du dig veta bättre än lagsttiftarna? Anser du dig ha rätten att ta dig denna frihet?
 

URlakad

Cartier
2-Faktor
4WD? Hahahahaha! Det finns liiite fler system idag. Samtidigt som säkerhetssystemen i en bil upptäcker halka på vägen skickas automatiskt en varning ut till andra Volvobilar i närheten. En varning går också ut om föraren slår på varningsblinkers. Funktionen finns i alla nya Volvo XC90, V90 S90 och XC60. Intellisafe Assist är ett system som automatiskt håller rätt avstånd till fordonet framför och hjälper dig att hålla dig i din fil. Det både ökar säkerheten och gör körningen lugnare och mer avslappad. Den nya generation City Safety hjälper föraren att styra undan för att undvika kollision med ett hinder framför bilen. I farter upp till 50 km/h bromsar bilen automatiskt och från 50 till 100 km/h aktiveras även aktiv styrhjälp. Funktionen är standard i nya XC60 och 90-bilarna modellår 2018. Varnar för fordon i "döda vinkeln" och varnar även om fordon snabbt närmar sig bakifrån i en angränsande fil. Styr aktivt tillbaka om föraren är på väg att köra på en bil i en angränsande fil.

Det låter som den perfekta getaway bilen bilen helt enkelt!

Tycker det låter som ultimata fegisbilen..............
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Du är rätt rolig du.
Behövdes ett lite balanserat och opartiskt inlägg i denna tråd från en, varför inte, en polisman. Det var syftet.
Tack! Måste säga att du är själv också ganska rolig som börjar dra in poliser och ordningsmän i en tråd på ett internetforum :D

Tror ingen hade förväntat sig något annat svar av @Parabellum än det du/vi fick, så förstår inte riktigt poängen mer än att du fick bekräftelse från lagens långa arm.. Att sen dessutom kalla det opartiskt är ju också ganska kul
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tack! Måste säga att du är själv också ganska rolig som börjar dra in poliser och ordningsmän i en tråd på ett internetforum :D

Tror ingen hade förväntat sig något annat svar av @Parabellum än det du/vi fick, så förstår inte riktigt poängen mer än att du fick bekräftelse från lagens långa arm.. Att sen dessutom kalla det opartiskt är ju också ganska kul

Då ryggdunkarna absolut inte kan förstå olagligheterna i att ta wristshots medans man kör och vi som anser att detta är fel kallas pk-maffia osv, så är det inte fel att få en 2nd opinion från en som inte varit involverad i diskussionen. Opartisk är kanske inte det rätta valet av ord.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Då ryggdunkarna absolut inte kan förstå olagligheterna i att ta wristshots medans man kör och vi som anser att detta är fel kallas pk-maffia osv, så är det inte fel att få en 2nd opinion från en som inte varit involverad i diskussionen. Opartisk är kanske inte det rätta ordet.
Men förstår du inte att du bara göder trollen?

Opartisk var iallafall verkligen fel ord för en som arbetar med lagen.
 
P

Philippe Stern

Guest
@Philippe Stern
En enkel fråga: anser du dig stå över lagen?

Frågan är väldigt enkel och har inget att göra med varken "pk" eller dina assistanssystem. Anser du dig veta bättre än lagsttiftarna? Anser du dig ha rätten att ta dig denna frihet?
Oj. Nu blev det ju tre frågor. Två av frågeställningarna är dock likvärdiga. Vill du ha svar på alla tre eller de två olika?
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Troll eller ej, han körde i 180 km/h på 80-väg. Ni missar poängen.

Samma personer som försvarar honom är ju samma som är så snabba med att påpeka hur fel det är att begå lagbrott i andra trådar när det diskuteras tull/moms. Hyckleri och kappvänderi.
Försvarar inte. Tycker bara det är onödigt att mata trollet. Att han gör fel och utsätter andra för fara är inte okej.
 
P

Philippe Stern

Guest
Blir inte som man tänkt ibland.
681EDCC5-0D01-4BEE-9124-2CB9671BA91F.jpeg
 

Molgan

Cartier
Intressant att diskutera risker/faror i trafiken.
Med mina 4-5k mil per år i tjänsten så hinner man se det mesta.
Och det absolut farligaste jag ser i vardagstrafiken är dessa (osäkra) människor som kör för sakta på motortrafikled om vintern, speciellt på 2->1.
Lite snö, is och mörker så ska det krypas fram i 80 eller lägre..det krockas hej vilt bakom dessa odugliga förare som utan tvekan borde lagföras å det grövsta, fråntas kortet och placeras längst bak i bussen som går i linjetrafik.

Tar wristshots som @Philippe Stern har påvisat alla dagar i veckan jämförelsevis, risken är försumbar, men alla risker oavsett nivå är väl en risk för mycket för alla säkerhets-knarkare?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Intressant att diskutera risker/faror i trafiken.
Med mina 4-5k mil per år i tjänsten så hinner man se det mesta.
Och det absolut farligaste jag ser i vardagstrafiken är dessa (osäkra) människor som kör för sakta på motortrafikled om vintern, speciellt på 2->1.
Lite snö, is och mörker så ska det krypas fram i 80 eller lägre..det krockas hej vilt bakom dessa odugliga förare som utan tvekan borde lagföras å det grövsta, fråntas kortet och placeras längst bak i bussen som går i linjetrafik.

Tar wristshots som @Philippe Stern har påvisat alla dagar i veckan jämförelsevis, risken är försumbar, men alla risker oavsett nivå är väl en risk för mycket för alla säkerhets-knarkare?
Det är väl rimligtvis de förare som krockar som är odugliga?
 
Topp