• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaplans Klockkvaliten 14/11 2020

Är väl mer Tjabo som tror det. Utropet är 132 inkl avgift och motsvarande ligger kring 160’ (i bättre skick) osålda på C24.

Länkarna till Pantbanken stod väl inte ut? Priserna har dock ökat på allt Rolex senaste åren och när en ny numera kostar 142 så är det väl inte konstigt att gamla också ökat mycket?
Jag har följt marknaden skräckblandad förtjusning men tycker ändå att det är en anmärkningsvärd prisökning och att en ny dyrare modell kan dra upp de gamla så i pris.

Jag är även lite intresserad av hur de gör avvägningarna kring vilka som ska gå på kvalitén och på ”vanliga” auktioner?
Dessa t.ex:
110A89A0-F2B1-403F-9306-C48437C01428.png
B4F48611-E242-46EF-AAC5-3D6F5A67B937.png
EBEC77D9-809F-4D13-80FB-B9B60D4CB4B6.png

Man kan ju inte utgå ifrån att galningar alltid dyker upp. Det krävs inte många bud på den här för att landa på ett acceptabelt pris. Det kommer förmodligen att krävas tio gånger så många bud för att klubba den bruna Poleroutern med utrop 10.
För en som är lite sugen på en Polerouter men dålig koll på prisbilden idag, vad är rimligt? 15-20K inkl avgifter?

Svårt att avgöra tavlan utifrån bilderna, kaplans beskriver ju den som "tropical dial".
Men är tavlan bra får du räkna med 20k+iaf
Yes. Håller med. Är den blank och har fin färg så tror jag på betydligt mer än 20. Men utifrån nuvarande bilder så är kanske 20 ett vettigt riktmärke.

Med Kaplans budstege (200kr budet från 10k) så kommer det att ta lång tid att komma i mål om det inte varit ivrig budgivning till dess auktionen drar igång. :)

Edit: Tavlan är markerad som 5/10. Nu är det inte en garanti för dåligt skick med erfarenheter från Kaplans innan. Det är dock en indikation för att den kanske inte är roligast i världen. Jag har dock köpt en fantastisk gilt-tavla från dem en gång och de hade då markerat den som 6/10. Så det kan vara värt att iaf kolla på den i verkligheten.

Senast ändrad:
Jag har följt marknaden skräckblandad förtjusning men tycker ändå att det är en anmärkningsvärd prisökning och att en ny dyrare modell kan dra upp de gamla så i pris.
Gäller väl det mesta som är halvhett. Royal Oaks, Nautilus mm.

Automatiska Daytona har nog också mått bra av att äldre manuella daytonor ökat dramatiskt. Man ska dock vara medveten om att priserna lugnat sig senaste åren. Det är inte längesedan Zenith-daytonor kunde kosta uppenot 400k. Det gör de inte längre.

Njae, inget som fick mig att vilja buda än så länge. Men det lär komma fler objekt, de brukar väl landa på 100-150 klockor normalt?
Vågar man hoppas på en servad VC som ingen vill buda på? :D

Jag menade specifikt den som @Per referade till i auktionen. Så denna: https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3800/vara/1685070
7EC6E71F-0524-474E-9CA3-5BFCB907C8FD.jpeg
Polerouter på kaplans kvalitet känns som att det alltid blir lite dyrare än man tänkte sig, jag har iaf inte lyckats köpa. Inbillar mig att det är en typisk modell som en italiensk eller amerikansk handlare plockar med av bara farten när de ändå är där och ropar in "important timepieces" och sen säljer dyrt till sin snofsiga kundkrets.

Tror du de hade släppt den för det?
Nej, det är väl vad acceptpriset skall vara till för. Menar bara att man måste skilja på vad som är en uppskattning av klockans värde och vad som är en budstart.
Det är väl klart att de måste släppa den för utropspris om det mot förmodan bara skulle vara en som bjuder på den. Utropspriset är väl det samma som acceptpris i auktionshusens värld? I alla fall Kaplans.

Det är väl klart att de måste släppa den för utropspris om det mot förmodan bara skulle vara en som bjuder på den. Utropspriset är väl det samma som acceptpris i auktionshusens värld? I alla fall Kaplans.
En hel del som har utropspris som absolut inte behöver vara acceptpris.
Men tror, som du skriver, att Kaplans faktiskt släpper för utrop.

En hel del som har utropspris som absolut inte behöver vara acceptpris.
Men tror, som du skriver, att Kaplans faktiskt släpper för utrop.

Nej då brukar det stå att typ bevakningspris inte uppnåtts än osv
Precis - tror nästan alla auktionshus (tradera exkluderat) släpper varan för utropspris. Dock kan budstart vara en bra bit under utrop och då sätta ofta ett bevakningspris. Så är det ju ofta online på typ Auctionet/Bukowskis. Däremot så har ju kaplans inte låga budstarter så tror de släpper så snart budgivning kommit igång. Lätt att se på deras sida att lägsta bud är en bit under utropspris.

Kan det inte vara så att det finns ett acceptpris och ett utropspris? Om auktionen slutar under acceptpriset så är det upp till den som lämnat in objektet om denne vill acceptera eller inte?

Givetvis säljer Kaplans för det som det landar på iom de har en tydlig budstart som det inte går att buda under iaf innan auktionen. Fullt möjligt att de tar lägre bud i sal om de inte fått in förhandsbud över det angivna budstartspriset. Då är nog reservationspriset det vi innan ser som lägsta bud att lägga. Om det finns ett.

Det vanliga på auktionshus är dock att man arbetar med estimat och låter buden styra fritt. Då finns det vanligtvis ett reservationspris just under low estimate om det inte tydligt flaggas för att det säljs utan reservationspris.

Jag tycker att både Kaplans och Bukowskis har småsnurriga setuper.

Senast ändrad:
Den är jättetuff och brukar gå betydligt dyrare är min uppfattning.
Jo. Känns inte som den slår på 10. :)
Det finns alltid ett pris, men när lacken börjar släppa så där är man farligt ute.
Kollade bara snabbt. Trodde det var glaset?

Edit: Jo. Usch.. En duktig urmakare borde kunna åtgärda det där dugligt skulle jag tro. Tuff modell oavsett. :)

Senast ändrad:
Såg att det kommit upp en Speedmaster 321 som är fuktskadad, där de satt skick på urverket till 2/10. So far so good men sedan sätter de 32 000 i utrop. Är det bara jag eller är inte det ett galet högt utrop för en sån, när en annan Speedmaster 321 har 40 000 i utrop. Den klockan är visserligen är defekt men troligen klart enklare och billigare att fixa. Än så länge finns inga bilder på hemsidan men spontant ryggar jag till vid ordet "vattenskada".

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3800/vara/1691004

Tillbaka
Topp