• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Klockkvaliten 14/11 2020

Derix

Patek
2-Faktor
Såg att det kommit upp en Speedmaster 321 som är fuktskadad, där de satt skick på urverket till 2/10. So far so good men sedan sätter de 32 000 i utrop. Är det bara jag eller är inte det ett galet högt utrop för en sån, när en annan Speedmaster 321 har 40 000 i utrop. Den klockan är visserligen är defekt men troligen klart enklare och billigare att fixa. Än så länge finns inga bilder på hemsidan men spontant ryggar jag till vid ordet "vattenskada".

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3800/vara/1691004
Det gör det väldigt svårt utan bilder men det borde väl komma upp snart.

Också intressant att snittet av 2, 6 och 5 blir 7.
IMG_20201009_133459.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är det nu man lämnar in sin GMT Master till Kvaliteten? Luktar det toppnotering i denna tid av Corona-tristess?
Ingen 1675 upplagd till höstens auktion.
IMG_9511 (kopia 2).jpg
Tror spontant att man alltid får bättre betalt att kränga vanliga modeller själv. Det är dock bekvämt att låta andra sköta det. Även om det kostar.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Absolut, du har ju helt rätt där, bara att man då måste sätta en prislapp själv.....
Inte som att Kaplans slår marknadspris med 30% eller vad som nu krävs för att man ska få ut marknadspriset efter avgifter. Auktioner är överlag egentligen bara intressant i de fall där marknadspriset är svårt att sätta. Knappast fallet med en matt 1675 i fint skick.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Såg att det kommit upp en Speedmaster 321 som är fuktskadad, där de satt skick på urverket till 2/10. So far so good men sedan sätter de 32 000 i utrop. Är det bara jag eller är inte det ett galet högt utrop för en sån, när en annan Speedmaster 321 har 40 000 i utrop. Den klockan är visserligen är defekt men troligen klart enklare och billigare att fixa. Än så länge finns inga bilder på hemsidan men spontant ryggar jag till vid ordet "vattenskada".

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3800/vara/1691004
20k för bezeln. CB case I ett gott skick osv osv så det är lätt 32k bara i delar.. Men Kaplans utrop har väl aldrig varit särskilt verklighetsförankrade :D
 

fc2

Rolex
Nu börjar det hända saker. Först den klocka som jag gillar bäst på hela auktionen, en VC 4072! Men har den inte lite högt pris med tanke på att den har ommålad tavla? Sånt kan dra ner en hel del även om dessa klockor normalt går för kanske 300k. Men oavsett är den grym som klocka betraktat, samt att den har det lite ovanligare verket.


Sedan hittar vi en Omega Marine,

en Piaget 9P

en UN minute repeater fickur från 1920

och en enligt mig ganska trevlig Type XX från Breguet, med vad som måste vara sista året med tritium samt en underbar blå tavla
 

deddas

Rolex
Bara vissa grejer jag inte fattar.
Kaplans brukar ju ofta ha ganska, i brist på bättre ord, ”modesta” utrop. De frångår dock det, enligt mig, i två fall. Två av Eternorna:


Jag förstår dragningskraften. Storleken (38mm och 36,5mm) samt ”claw lugs:en” på den första. Dock har ju den andra ett utrop på 11’? Är inte det ett eventuellt slutpris?

Sen undrar jag över den här:
Är inte insertet senare (service?)? Jag är verkligen ingen expert på ”fonts” osv. Men fonten ser tunn ut eller?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Dags att bumpa denna tråden och bygga upp stämningen inför helgen. Någon klocka som har dragit iväg anmärkningsvärt i pris ännu?

Finns ju några fina klockor, Breitling huvudnumret är en favorit.
8D4E4096-76F0-40EA-94CA-96D888737ACF.jpeg


Blir ju inte mycket uppbyggnad om du börjar med att droppa den absolut tyngsta! ;)
Skämt åsido - alla har ju olika smak, men den där vinner tävlingen för mig.



Gillar också KonTikin:
Är dock lite frågande till varför tavlan ser ut som den gör, medan boetten ser ut att vara skarp nog att skära sig på.


Tyckte att denna såg sjukt tråkig ut på Kaplans sterila bilder, men att den lyfte väldigt på deras miljö(nåja... spackel)bild.


Dessa är ju bara för jävla balla:


Sen kanske den Zenith som @Totte lämnat in. Väldigt trevlig!



Det där är nog min shortlist.
Vad som är bra på Rolex-sidan om saker och ting får någon annan bidra med. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bara vissa grejer jag inte fattar.
Kaplans brukar ju ofta ha ganska, i brist på bättre ord, ”modesta” utrop. De frångår dock det, enligt mig, i två fall. Två av Eternorna:


Jag förstår dragningskraften. Storleken (38mm och 36,5mm) samt ”claw lugs:en” på den första. Dock har ju den andra ett utrop på 11’? Är inte det ett eventuellt slutpris?

Sen undrar jag över den här:
Är inte insertet senare (service?)? Jag är verkligen ingen expert på ”fonts” osv. Men fonten ser tunn ut eller?
Kanske är en medveten säljare som inte vill riskera att dom säljs för billigt?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag är helt grön vad gäller auktioner så jag vet inte hur det funkar. Hur mycket inflytande har en säljare?
Det beror på hur angelägna auktionshusen är på att få in objekt och hur gärna de vill få in det specifika objektet till auktionen.

Helst ser de ju dock att utropspriset är så lågt som möjligt för att undvika osålda objekt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bara vissa grejer jag inte fattar.
Kaplans brukar ju ofta ha ganska, i brist på bättre ord, ”modesta” utrop. De frångår dock det, enligt mig, i två fall. Två av Eternorna:


Jag förstår dragningskraften. Storleken (38mm och 36,5mm) samt ”claw lugs:en” på den första. Dock har ju den andra ett utrop på 11’? Är inte det ett eventuellt slutpris?

Sen undrar jag över den här:
Är inte insertet senare (service?)? Jag är verkligen ingen expert på ”fonts” osv. Men fonten ser tunn ut eller?
Är tavlorna bra så är det väl rätt låga priser på svarttavlade Eternor med kal 852? De flesta har väl gått för mer pengar?

Rolexen har flera problem, tex tavlan...
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Peta in den. Kommer säkert att sälja starkt. Då slipper du hantera folk och får en vettig peng i handen. Även om du knappast maximerar intäkten.
Är du säker på det. Tyckte tex att senaste Bukowski hade rätt hög prisnivå på många, tex en standard reverso 55 + 20%. Men jag blir inte klok på de olika prisnivåerna. Ta burlington arcade, svindyrt men ändå måste de ju sälja en hel del. Fattar inte hur de kan ha vintage rolex för enorma belopp i skyltfönstret och ända tjäna tillräckligt för att betala hyra i london personal och binda så mycket pengar i lager. Finns väl få marknader där spannet är så stort och så många köper till helt olika priser.
Läge för en doktorsavhandling om dynamiken på vintagemarknaden.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Blir spännande att se vad 6542 går för. Lite av en graal för mig. Ingen safe queen precis och jag tycker den här typen av klockor får mer charm och känsla när de är använda. Hade nog inte vågat gå med den till vardags med originalinsertet.

 
Topp