• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaplans klockkvaliten 16 maj 2020

Här händer det grejer!
Uppe i 62´ + kommission, redan. Känns konstigt. Eller så hänger jag inte med i verkligheten?
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3703/vara/1635264

Det är en klocka som saknar sin speciella guldlänk - enligt referensnummer samt att man ser hur bandhornen är formade för länken. OK - "cert" men boxen vete f-n om den har med klockan att göra. Inte i min bok. Att FN är köpare vet jag inte om det bör betyda premium - så tillvida att det inte är en superkändis som fick den - vilket inte redovisas så det verkar osannolikt...

Min är två serienummer ifrån så jag är väl glad på något sätt. Saknar också länken. Ska bli intressant att se vad den går för i slutänden - mer sprit och lösaktigt leverne för mig i framtiden om det står sig. Gav inte ens en fjärdedel för sju år sedan. Om det inte står sig kan jag väl ändå få ett pavor Tirnave...

33584510956_7ef5a9eb27_b.jpg

46971701135_a842049b41_b.jpg

Lådan är till en olympic och skulle den säljas separat så betingar den 5-7

Tror att du skall oroa dig mer över bakboetten än över något annat på den klockan utan att vara expert.
Va?

Vad tror den samlade expertisen om den här.
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3703/vara/1630452

Är det ett varningstecken att ”vad den nu heter” där man kan justera hastigheten på verket är ställd väldigt mycket åt ena hållet? Söker ett kontorsur med historia och älskar den här tavlan men går det ens att hitta delar till en sån här om det skulle vara något? Handlar oftare med hjärtat än med förnuftet och då trampar man ju i klaveret ibland.
Den står i mitten, det är den mörka pilen under den guldiga brickan som används för att ställa in hastigheten med. :)

Eftersom jag är korkad: utöver det priset som står så tillkommer slagavgift och kommission? Har jag förstått det hela rätt då?

Vad tror den samlade expertisen om den här.
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3703/vara/1630452

Är det ett varningstecken att ”vad den nu heter” där man kan justera hastigheten på verket är ställd väldigt mycket åt ena hållet? Söker ett kontorsur med historia och älskar den här tavlan men går det ens att hitta delar till en sån här om det skulle vara något? Handlar oftare med hjärtat än med förnuftet och då trampar man ju i klaveret ibland.

För att försöka besvara din fråga om uret i sig så tycker jag den ser fin ut. Vintage Jaeger LeCoultre / LeCoultre är både spännande (många modeller) och ofta prisvärda. Det senare beror troligtvis på att de kan vara kostsamma att serva. Mig veterligen säljer inte JLC delar till oberoende urmakare och de schweiziska renoveringarna kostar ofta mer eller lika mycket som klockan kostade i inköp. Med det sagt finns det duktiga urmakare som tar sig an dem och gör bra jobb med dem för pengar som kan kännas värda att investera. Det är väl egentligen bara de riktigt risiga och anfrätta verken jag skulle hålla mig borta ifrån.

@Per Vet du om det finns några andra kostnader involverade för säljaren via Kaplans, eller är det rätt att tänka att det som auktionen slutar på är den exakta summan som går till säljaren?

@Per Vet du om det finns några andra kostnader involverade för säljaren via Kaplans, eller är det rätt att tänka att det som auktionen slutar på är den exakta summan som går till säljaren?
10% men man kan förhandla så dyra objekt har typiskt väldigt låg säljarprovition men vanliga klockor har 10% eller nära.
Ett objekt med 50k bud innebär 6050kr för köparen och 45 för säljaren. Tror kanske säljaren också förlorar typ 100kr för fotografering eller så, men ungefär som ovan iaf.

Säljaren betalar säljarprovision till Kaplans. Den är mellan 0-15% beroende på vilket objekt man har och hur duktig man är på att förhandla. Också den är klart lägre än vanliga auktionshus.

Auktion är ett dyrt sätt att sälja på.

För att försöka besvara din fråga om uret i sig så tycker jag den ser fin ut. Vintage Jaeger LeCoultre / LeCoultre är både spännande (många modeller) och ofta prisvärda. Det senare beror troligtvis på att de kan vara kostsamma att serva. Mig veterligen säljer inte JLC delar till oberoende urmakare och de schweiziska renoveringarna kostar ofta mer eller lika mycket som klockan kostade i inköp. Med det sagt finns det duktiga urmakare som tar sig an dem och gör bra jobb med dem för pengar som kan kännas värda att investera. Det är väl egentligen bara de riktigt risiga och anfrätta verken jag skulle hålla mig borta ifrån.
Tack för svar. Har haft en del vintage Rolex tidigare och med dom är det ju aldrig svårt att hitta delar. Det är ju alltid någon som har om man vill skaffa själv. Efter att ha blivit bestulen på en Rolex vill jag flyga lite under radarn så att säga. Vintage Jaeger eller IWC har jag fastnat lite för. Kvalitet utan att gemene man vet vad det är. Hittar mer info om IWC än Jaeger men den här Jaegern faller mig mig i smaken om den inte springer iväg för mycket.

Auktionsmodellen överlag är ca 25% avgift i bägge riktningarna plus något korvöre i slagavgift.

Hammer price 100. Köparen betalar 125 och säljaren får 80.

Sedan kan säljaren ofta förhandla den delen. Köpprovisionen slipper inga vanliga dödliga. Större auktionshus kan eventuellt ha vip-kunder som också kan förhandla den. Men då pratar vi om helt andra nivåer pengar..

Kollar man på de stora auktionshusen så brukar deras avgifter vara 25% till ca 4msek och sedan ytterligare någon sänkning vid det gånger tio. Mer anpassat för dyr konst, smycken, ädelstenar, bilar mm än klockor. :)

Auktionsmodellen överlag är ca 25% avgift i bägge riktningarna plus något korvöre i slagavgift.

Hammer price 100. Köparen betalar 125 och säljaren får 80.

Sedan kan säljaren ofta förhandla den delen. Köpprovisionen slipper inga vanliga dödliga. Större auktionshus kan eventuellt ha vip-kunder som också kan förhandla den. Men då pratar vi om helt andra nivåer pengar..

Kollar man på de stora auktionshusen så brukar deras avgifter vara 25% till ca 4msek och sedan ytterligare någon sänkning vid det gånger tio. Mer anpassat för dyr konst, smycken, ädelstenar, bilar mm än klockor. :)
Helt sjukt. Om det inte är objekt för många miljoner kan det knappast löna sig? Rimligen betalar en dealer iaf 75%?

Helt sjukt. Om det inte är objekt för många miljoner kan det knappast löna sig? Rimligen betalar en dealer iaf 75%?
Auktioner är bra för folk som inte vet vad grejerna är värda och som saknar egna kanaler att sälja. För de som har koll så är det väldigt dyrt att sälja på auktion. Enda gången det egentligen är värt att sälja på auktion är när du har ett objekt som är svårt att prissätta. Dvs något jäkligt unikt. Då kan man vinna på att låta folk buda sig less. På vanliga klockor som är 99+% av det som säljs i Sverige så är det bara dyrt och bekvämt. Väldigt sällan saker klubbas över marknadsvärde och även om det gör det så måste det gå en bra bit till för att säljaren ska få ut det den kunde ha fått ut själv. Antingen genom att sälja själv eller vända sig till en dealer.

En annan stor nackdel med att sälja på auktion är att det är en extremt lång säljprocess. Det tar ibland upp till ett halvår från det att du lämnat in objektet till dess du får betalt. Om du ens får betalt.. Ibland så går objekt osålda och även om det klubbas så är det inte ovanligt att köparen låter bli att betala alternativt lämnar tillbaka varan.

Dealers har i genomsnitt ungefär 15-20% i marginal. Beroende på upplägg så kan man ibland köra på consignment under 10% om bara värdet är tillräckligt.

Senast ändrad:
Begriper inte vad du menar, skulle ta det för hanteringsmärken när lock tagits av/på alla dagar i veckan. :)

Ser inget fel på klockan, men är långt ifrån expert - tavlan ser i vart fall ut precis som stålvartianten @Psykel har.

Begriper inte vad du menar, skulle ta det för hanteringsmärken när lock tagits av/på alla dagar i veckan. :)

Ser inget fel på klockan, men är långt ifrån expert - tavlan ser i vart fall ut precis som stålvartianten @Psykel har.

Tavlan har jag inga synpunkter på förutom att den är medioker.

Bild nr8 är det jag talar om
Det jag försöker säga är att om du tittar på innercirkeln med stämplarna och följer den till kanten där slipningarna slutar så ser du att det ser ut små kratrar och detta följer hela cirkeln runt i ca 5 mm omkrets det är tydligast på område utanför cirkel.
Detta är ett tecken på hög uppvärmning och normalt sett så smälter man på ett nytt lager guld och polerar ner det.
Detta område berörs ej av boettöppning.
Det är ett proffesionellt jobb gjort med laser men man har slarvar lite antagligen för att hålla kostnad nere då guld är dyrt.
Visar du detta för en guldsmed så förklarar han det för dig,alternativt att du visar bild nr 8 på internationellt forum så förklarar Italienarna det för dig.

Tack för svar. Har haft en del vintage Rolex tidigare och med dom är det ju aldrig svårt att hitta delar. Det är ju alltid någon som har om man vill skaffa själv. Efter att ha blivit bestulen på en Rolex vill jag flyga lite under radarn så att säga. Vintage Jaeger eller IWC har jag fastnat lite för. Kvalitet utan att gemene man vet vad det är. Hittar mer info om IWC än Jaeger men den här Jaegern faller mig mig i smaken om den inte springer iväg för mycket.

Vintage JLC kan vara förvirrande just med tanke på alla modeller och att det inte kryllar av referensbibliotek för varje referens. Det är därför lätt att man ställer sig frågan om tavlan är ommålad eller om referensen ens existerar, och det med rätta. Det insåg jag när jag först började läsa på om Memovox:erna. Jag har sett en del riktigt dåliga förfalskningar och det är nog så att många vintage JLC är renoverande på något sätt, men jag tror (hoppas kanske är rätt ord) att det inte gått lika mycket troll i dem som vintage Seamaster t ex. Det vore synd om den air av ”haute-horologi” som vilar över märket skulle dras helt i sank.

Inspelet av @Cykeltjuven ovan är ju intressant t ex, men frågan är vad det säger om uret. Hör tavlan och verket ihop med boetten? Var det en sämre / mer sparsam boettillverkare som gjorde boetterna för den här referensen? Det kan ju vara så att man ville massproducera en enklare JLC i 18k för att nå en en bredare publik.

Till syvende och sist tror jag nog alltid man måste ha lite hjärta med i bilden när man handlar vintage JLC. :)

Tavlan har jag inga synpunkter på förutom att den är medioker.

Bild nr8 är det jag talar om
Det jag försöker säga är att om du tittar på innercirkeln med stämplarna och följer den till kanten där slipningarna slutar så ser du att det ser ut små kratrar och detta följer hela cirkeln runt i ca 5 mm omkrets det är tydligast på område utanför cirkel.
Detta är ett tecken på hög uppvärmning och normalt sett så smälter man på ett nytt lager guld och polerar ner det.
Detta område berörs ej av boettöppning.
Det är ett proffesionellt jobb gjort med laser men man har slarvar lite antagligen för att hålla kostnad nere då guld är dyrt.
Visar du detta för en guldsmed så förklarar han det för dig,alternativt att du visar bild nr 8 på internationellt forum så förklarar Italienarna det för dig.
Inte direkt att jag tvivlar på det du säger. Vad är problemet med att de lagat insidan av boettlocket? :)

Vintage JLC kan vara förvirrande just med tanke på alla modeller och att det inte kryllar av referensbibliotek för varje referens. Det är därför lätt att man ställer sig frågan om tavlan är ommålad eller om referensen ens existerar, och det med rätta. Det insåg jag när jag först började läsa på om Memovox:erna. Jag har sett en del riktigt dåliga förfalskningar och det är nog så att många vintage JLC är renoverande på något sätt, men jag tror (hoppas kanske är rätt ord) att det inte gått lika mycket troll i dem som vintage Seamaster t ex. Det vore synd om den air av ”haute-horologi” som vilar över märket skulle dras helt i sank.

Inspelet av @Cykeltjuven ovan är ju intressant t ex, men frågan är vad det säger om uret. Hör tavlan och verket ihop med boetten? Var det en sämre / mer sparsam boettillverkare som gjorde boetterna för den här referensen? Det kan ju vara så att man ville massproducera en enklare JLC i 18k för att nå en en bredare publik.

Till syvende och sist tror jag nog alltid man måste ha lite hjärta med i bilden när man handlar vintage JLC. :)

Hammarhuvud talar om för dig vilken boettproducent vi talar om i detta utförande så är det en producent från Genève som är känt för kvalitet.

Inte direkt att jag tvivlar på det du säger. Vad är problemet med att de lagat insidan av boettlocket? :)

Jag svarade på ett inlägg från medlem om klockan var ok, med tanke på att detta inte nämns i beskrivning så informerade jag om detta.
Ser att du har startat en tråd där folk kan be om råd vid köp kanske skulle lagt den där?

Hammarhuvud talar om för dig vilken boettproducent vi talar om i detta utförande så är det en producent från Genève som är känt för kvalitet.

Jag är med! Är din hypotes alltså att denne tillverkare har slarvat för att hålla nere priserna, alltså struntat i att addera ett nytt lager guld?

Jag svarade på ett inlägg från medlem om klockan var ok, med tanke på att detta inte nämns i beskrivning så informerade jag om detta.
Ser att du har startat en tråd där folk kan be om råd vid köp kanske skulle lagt den där?
Tror absolut att den passar här. Tänkte bara mer specifikt om det var en issue eller ej. Något har absolut hänt men hade jag gillat klockan så hade det inte varit något som påverkat ett eventuellt beslut om att buda eller ej.

Var absolut ingen kritik mot dig. Var bara nyfiken.

Tror absolut att den passar här. Tänkte bara mer specifikt om det var en issue eller ej. Något har absolut hänt men hade jag gillat klockan så hade det inte varit något som påverkat ett eventuellt beslut om att buda eller ej.

Var absolut ingen kritik mot dig. Var bara nyfiken.

Tar det ej som kritik.
Då kanske du tycker om restaurerade tavlor också?
Det påverkar naturligtvis värdet på klockan och förtroendet för huset.
Det tråkiga är att detta är ingen dyr klocka och att finna den i Sverige.

Tar det ej som kritik.
Då kanske du tycker om restaurerade tavlor också?
Det påverkar naturligtvis värdet på klockan och förtroendet för huset.
Det tråkiga är att detta är ingen dyr klocka och att finna den i Sverige.
Jag ser en väldigt stor skillnad i en restaurerad tavla och ett baklock som är lagat på insidan. En åsikt som jag tror att jag delar med många. :)

Så du ser inte ett problem med en klockboett där nummer och producent info har skurits ut?

Det tror jag är en åsikt som delas med många.
Väldigt intressant! Jag hade inte tittat närmare på denna klocka men den väcker ju intresse ur många aspekt utgående från dina skarpa iaktaganden! Har du ngn gissning angående vad som hänt med bakboetten? Bara gravyrborttagning eller ngt med boettnummret? Ingreppet på klockan verkar ju inte innefatta att göra den mer användbar,, tänker på min egen nojja för torrsprickorna som dom valt att låta finnas kvar istf att byta glaset. Välkommen till KS! :)

Väldigt intressant! Jag hade inte tittat närmare på denna klocka men den väcker ju intresse ur många aspekt utgående från dina skarpa iaktaganden! Har du ngn gissning angående vad som hänt med bakboetten? Bara gravyrborttagning eller ngt med boettnummret? Ingreppet på klockan verkar ju inte innefatta att göra den mer användbar,, tänker på min egen nojja för torrsprickorna som dom valt att låta finnas kvar istf att byta glaset. Välkommen till KS! :)

Intressant eller sorgligt det får man själv välja.

För att spekulera bör man sett uret i verklighet men en slutsats är att detta är gjort för att berika sig och med proffesionell utrustning.
En annan intressant detalj är att uret har 3 guldstämplar vilket är ovanligt,de som besöker auktionen borde åtminstone studera uret för framtida info.
Tack för välkomnande.

Tillbaka
Topp