• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaplans klockkvaliten 16 maj 2020

Ja det är detta jag talar om och tror att vi kan vara överens om att ytan ej är svårtillgänglig och att den såg ej ut så när den lämnade fabrik.
Finns egentligen bara 2 orsaker till att värma upp guld i en boett antingen för att tillföra massa eller för att sammanfoga.
Varför detta är gjort vet jag och för att kunna resonera om det måste man hantera uret,
Som olaa påpekade så syns ej Swiss i någon fotovinkel och uret är begåvat med 3 synliga stämplar.

Det är inte konstigt att ifrågasätta uret med tillgänglig info framför allt inte när det ej framgår i beskrivning.

Finns det någon som arbetar som guldsmed eller boettmakare på detta forum så vore det intressant att ta del av deras åsikter.

Tack för konstruktivt inlägg
Att swiss-texten inte syns är mest troligt pga det kupade glaset. Även om det skulle vara något dolt så är det inget jag skulle oroa mig över iom tavlan har märkningen och ser korrekt ut.

På samma sätt som man kan fundera över andra skador kan man fundera kring denna. Då klockan i övrigt ser bra ut så är det en none-issue för mig. Ingen vet vad som har hänt. Som tur är så spelar det ingen roll såvida man inte stör sig på att insidan av baklocket har en något bubblig yta. Vi pratar trots allt om gamla klockor. I detta fall en guldklocka för 10-15k.

I dina ögon är det ointressant men för medlemmen som frågade är det kanske intressant, och naturligtvis så påverkar det värde.
Och som andra påpekat så är det inte så roligt att ha en boett som är ett bygge.
Då du verkar mest vara intresserad av rolex så tror jag inte att du skulle uppskatta om nummerna förbättrats eller ändrats för att länken skavt bort dem.

Ja det är detta jag talar om och tror att vi kan vara överens om att ytan ej är svårtillgänglig och att den såg ej ut så när den lämnade fabrik.
Tror du är rätt ensam om den åsikten faktiskt. Tycker du att alla klockor av denna modell är ombearbetade? Eller menar du att bara för att vissa andra är nedpolerade längre ut på locket men inte längre ned mot kanten så är det original? Varför skulle det spela någon roll om de efterpolerat ned skrovligheten på ena stället och inte andra? Det är inte ovanligt att man missat på finisheringen väldigt uppenbart på insidan av guldur. Man var helt enkelt inte så noga alla gånger med det som inte syns på utsidan.

Vad menar du kan ha hänt med detta ur? Det är ju fabriksfinish på varenda del man kan se.

I dina ögon är det ointressant men för medlemmen som frågade är det kanske intressant, och naturligtvis så påverkar det värde.
Och som andra påpekat så är det inte så roligt att ha en boett som är ett bygge.
Då du verkar mest vara intresserad av rolex så tror jag inte att du skulle uppskatta om nummerna förbättrats eller ändrats för att länken skavt bort dem.

Ett bygge? Vem skulle bry sig bygga en tråkig liten JLC i guld? Jag tror att du missuppfattar syftet med perlage i mitten av backlockets insida: det är ingen dekorativ finish utan det krävdes en mer eller mindre plan yta att stämpla på. Perlage är den absolut enklaste sättet att bearbeta en yta där borstningen inte är aktuell. Resten struntade de i. På fabriken.

OBS: redigerat citat av Strindberg!
Detta är ett tecken på hög uppvärmning och normalt sett så smälter man på ett nytt lager guld och polerar ner det.

Det är ett proffesionellt jobb gjort med laser men man har slarvar lite antagligen för att hålla kostnad nere då guld är dyrt.
Ursäkta att jag bara citerar delar av din text, @Cykeltjuven , men jag vill få till tydligheten. Jag la till en disclaimer.
Apropå laser.
Hela syftet med att använda laser vid guldsmedsarbeten är att undvika uppvärmning, förutom i ett mycket begränsat område. OM det är lasrat så blir det inga sådana där märken. Jag skulle säga att inte heller vid traditionell lödning (OM det är lött där) så borde det bli den typen av märken.

Om boetten blivit fixad med, och vad det indikerar uttalar jag mig inte om.

Men vad jag kan se så har varken några nummer eller någon gravyr eller stämpel ändrats. Jag hade inte brytt mig nämnvärt om insidan sv ett caseback var reparerat på ett bra sätt om det som stod i baklocket fortfarande var intakt och fint. Likt många andra så är jag inte ens säker på att det ens är reparerat. Är detta ett problem så kommer vi att få en jobbig vecka att gå igenom övriga objekt på auktionen. :)

Each to their own men jag kan verkligen inte se att detta är en issue.

Tror du är rätt ensam om den åsikten faktiskt. Tycker du att alla klockor av denna modell är ombearbetade? Eller menar du att bara för att vissa andra är nedpolerade längre ut på locket men inte längre ned mot kanten så är det original? Varför skulle det spela någon roll om de efterpolerat ned skrovligheten på ena stället och inte andra? Det är inte ovanligt att man missat på finisheringen väldigt uppenbart på insidan av guldur. Man var helt enkelt inte så noga alla gånger med det som inte syns på utsidan.

Vad menar du kan ha hänt med detta ur? Det är ju fabriksfinish på varenda del man kan se.

Då du är av åsikten att boetter brukar se ut så här från 50 talet så är det inte mycket att orda om.
Vi har väl olika erfarenheter av boetter från ett land som är världskänt för sin noggrannhet och kvalitet.
Men du kanske kan vika dig på fråga om området är svårtillgängligt?

Ett bygge? Vem skulle bry sig bygga en tråkig liten JLC i guld? Jag tror att du missuppfattar syftet med perlage i mitten av backlockets insida: det är ingen dekorativ finish utan det krävdes en mer eller mindre plan yta att stämpla på. Perlage är den absolut enklaste sättet att bearbeta en yta där borstningen inte är aktuell. Resten struntade de i. På fabriken.

Perlaget har mig veterligen inte varit uppe för diskussion.

Nej för en ursammlare är det totalt oviktigt.

Ursäkta att jag bara citerar delar av din text, @Cykeltjuven , men jag vill få till tydligheten. Jag la till en disclaimer.
Apropå laser.
Hela syftet med att använda laser vid guldsmedsarbeten är att undvika uppvärmning, förutom i ett mycket begränsat område. OM det är lasrat så blir det inga sådana där märken. Jag skulle säga att inte heller vid traditionell lödning (OM det är lött där) så borde det bli den typen av märken.

Om boetten blivit fixad med, och vad det indikerar uttalar jag mig inte om.

Jag var av den uppfattningen att guld leder värme och att visst efterarbete måste göras.
Då jag sett denna typ av arbete förr så är detta min slutsats, men din erfarenhet säger dig något annat.
Traditionell lödning skulle se annorlunda ut.

Men vad jag kan se så har varken några nummer eller någon gravyr eller stämpel ändrats. Jag hade inte brytt mig nämnvärt om insidan sv ett caseback var reparerat på ett bra sätt om det som stod i baklocket fortfarande var intakt och fint. Likt många andra så är jag inte ens säker på att det ens är reparerat. Är detta ett problem så kommer vi att få en jobbig vecka att gå igenom övriga objekt på auktionen. :)

Each to their own men jag kan verkligen inte se att detta är en issue.

Du har full rätt att ha dina åsikter och jag står för mina.

Våra erfarenheter är olika.
Huruvida det är viktigt eller ej är upp till var och en att bedöma,efter dessa inlägg så avstår jag gärna från att uttala mig om ur på auktion då det insinueras att jag har en dold agenda.

Lådan är till en olympic och skulle den säljas separat så betingar den 5-7
Jävligt sjukt att när den grand luxen jag hade dök upp, så fanns där en Melbourne box som också köptes. Märkligt att det helt plötsliga dyker upp en till grand luxe tillsammans med en likadan box..
PZYbwGj.jpg
xpczfmE.jpg

Jag var av den uppfattningen att guld leder värme och att visst efterarbete måste göras.
Då jag sett denna typ av arbete förr så är detta min slutsats, men din erfarenhet säger dig något annat.
Traditionell lödning skulle se annorlunda ut.
Du kanske bör nämna @Strindberg att ni arbetar med guld, endast fackman får uttala sig för att han ska överväga någon annans resonemang än sitt eget :)

Oavsett vilket, @Cykeltjuven , så är jag bara med i diskussionen för att räta ut grejen om laser. Det är så lätt att saker som står på forum blir en sanning. Som sagt:
Laserlödning = mycket liten spridning av värme.
Traditionell lödning = större värmeutveckling. Går att begränsa med kylpasta.

Är av uppfattningen att alla kan se skillnaden på bilderna som är postade av corgi.
Där är inga avvikelser i finish.
Tydligen kunde du lägga tid på att svara men inte lägga tid på att titta på bilder som är tillgängliga.
Vad tycker du om boettslitage på tavla när swiss ligger under boettkant?

Swiss ligger inte under boettkant, ser du tydligt här och du ser det tydligt på slitaget på tavlan.
Screenshot_20200512_073305.jpg

• Like
Reactions: Per
Då du är av åsikten att boetter brukar se ut så här från 50 talet så är det inte mycket att orda om.
Vi har väl olika erfarenheter av boetter från ett land som är världskänt för sin noggrannhet och kvalitet.
Men du kanske kan vika dig på fråga om området är svårtillgängligt?
Du ser väl att ytorna i hörnet och de längre upp har samma ytstruktur? De har uppkommit samtidigt och av samma anledning. På de flesta är de helt nedpolerade förutom just i hörnet. Att denna grova yta ens finns i hörnet beror ju på att man inte lagt tillräckligt med tid på efterbearbetningen? Dvs finishen är lite dålig. Hur tillverkade man dessa boettlock när det begav sig?

Om grova ytan längre upp på kanten är i en grop som jag sade tidigare är de definitivt en svåråtkomlig yta. Jag jobbar med bearbetning av gjutna detaljer till vardags.

Perlaget har mig veterligen inte varit uppe för diskussion.

Nej för en ursammlare är det totalt oviktigt.

Ta dig tiden att läsa igenom mitt inlägg och förstå vad jag menar. Du påstod tidigare att backlocket inte kunde lämna fabriken såhär eftersom de polerade ytorna hade dålig finish. Jag sa att finishen inte var dekorativ utan hade ett tekniskt syfte.

Denna är spännande
Screenshot_20200513_144950.jpg

En kul historia har den också, vilket syns i alla papper. Piloten som ägde klockan tror jag fick ngn hedersutmärkelse efter en svår nödlandning.

Också kul var att jag satt brediv en man vid ett julbord som berättade att de hade grävt i en låda med grejer från hans frus döda far (som var piloten) och att de då hade hittat allt detta utan någon som helst aning om värdet. De blev minst sagt överraskade när Kaplans berättade att den borde går för typ 150 lök... :)

Denna är spännande
Screenshot_20200513_144950.jpg

De blev minst sagt överraskade när Kaplans berättade att den borde går för typ 150 lök... :)
Känns det då inte lite konstigt att sätta utrop till 65' om Kaplans säger till säljaren de tror att den går för 150'. Det här är då kanske ett typexempel på det @Per tidigare pratade om att det sätts väldigt låga utrop på sakar där säljaren inte har koll.

Känns det då inte lite konstigt att sätta utrop till 65' om Kaplans säger till säljaren de tror att den går för 150'. Det här är då kanske ett typexempel på det @Per tidigare pratade om att det sätts väldigt låga utrop på sakar där säljaren inte har koll.
Ja det är ett sådant typexempel! "vi rekommenderar ett lågt utrop så vi får en het budgivning" typ. I själva verket borde det väl vara "den bör landa på samma oavsett men vi sätter lågt utrop så vi garanterar att den säljs"

Ja det är ett sådant typexempel! "vi rekommenderar ett lågt utrop så vi får en het budgivning" typ. I själva verket borde det väl vara "den bör landa på samma oavsett men vi sätter lågt utrop så vi garanterar att den säljs"

Helt klart, man försöker jobba in budgivare. Vad jag förstått av tidigare diskussion verkar det åtminstone som att provisionen är fast och att de inte får en högre provision på överstigande del från utropspriset. Den typen av trappor kör ju t ex vissa mäklare med, vilken kan resultera i ett enormt arvode om slutpriset avviker rejält uppåt. Huga.

Helt klart, man försöker jobba in budgivare. Vad jag förstått av tidigare diskussion verkar det åtminstone som att provisionen är fast och att de inte får en högre provision på överstigande del från utropspriset. Den typen av trappor kör ju t ex vissa mäklare med, vilken kan resultera i ett enormt arvode om slutpriset avviker rejält uppåt. Huga.
Låter konstigt om provisionen är fast. Har aldrig hört talas om det på Kaplans. Då har de ju inget incitament att nå ett högt pris.

Nej den är rörlig i kr, den är 20% för köparen upp till 200k sen minskar den enligt bild ovan. Kaplans har också provisionen på 15% hos säljaren som däremot kan förhandlas ner beroende på objekt.

Låter konstigt om provisionen är fast. Har aldrig hört talas om det på Kaplans. Då har de ju inget incitament att nå ett högt pris.
Säljarprovisionen är procentuell. Även om den varit fast så hade Kaplans fortfarande tjänat mer på högre pris iom köparprovisionen är procentuell.

En annan fördel med låga estimat mot oinsatta säljare är att det blir enkelt att överprestera. Säljare som fått dubbla estimatet är förmodligen ganska så likely att rekommendera andra samt komma tillbaka själv om man har fler grejer att sälja.

Den är procentuell.

En annan fördel med låga estimat mot oinsatta säljare är att det blir enkelt att överprestera. Säljare som fått dubbla estimatet är förmodligen ganska så likely att rekommendera andra samt komma tillbaka själv om man har fler grejer att sälja.

Det var jag som hade hjärnsläpp med den fasta provisionen. :D Suttit med två deklarationer hela dagen. Slut i rutan. Det påminner hur som helst om fastighetsförmedlare: viss trygghet, räckvidd och ett högt arvode.

Som en parentes går det ju att se hur enkelt det är för samlare att komma i kontakt med varandra på forum som detta eller instagram t ex. Många informerade säljare går sannolikt den vägen istället. Inte för att det kanske påverkar auktionshusen, men skönt att det går att köpa fina klockor utan mellanhänder.

Det var jag som hade hjärnsläpp med den fasta provisionen. :D Suttit med två deklarationer hela dagen. Slut i rutan. Det påminner hur som helst om fastighetsförmedlare: viss trygghet, räckvidd och ett högt arvode.

Som en parentes går det ju att se hur enkelt det är för samlare att komma i kontakt med varandra på forum som detta eller instagram t ex. Många informerade säljare går sannolikt den vägen istället. Inte för att det kanske påverkar auktionshusen, men skönt att det går att köpa fina klockor utan mellanhänder.
Nog bara en tidsfråga innan små auktionshus som Kaplans konkar. Bara att kolla på utbudet så inser man hur tufft de har att få in grejer. Kolla sedan hur de mår på allabolag så ser det tufft ut. Jag är inte säker på att de överlever länge till.

Nog bara en tidsfråga innan små auktionshus som Kaplans konkar. Bara att kolla på utbudet så inser man hur tufft de har att få in grejer. Kolla sedan hur de mår på allabolag så ser det tufft ut. Jag är inte säker på att de överlever länge till.

Det ligger någonting i det. I den tid vi lever bör gamla institutioner vara beredda på att förändra sig om de vill fortsätta vara relevanta. De tjurskalliga får det svårt.

Vad jag kunde hitta var det från 2018, gör nästan nollresultat. Många anställda dyra lokaler.Blev mer förvånad att de nästan hade 40msek i tillgångar. Även de stora har ju haft det tufft. Det är nog för låga priser på klockor som gör det svårt att få det att funka. Vi häpnar om en klocka säljs för 1 msek i Sverige, är ju kaffepengar om man jämför med tex konst. Har en bekant som letar upp konst till kräsna kunder diskret och det får vad de söker, tjänar rätt bra på det. Är väl lite som även du gör, hjälper folk utan expertis, tycker det är en grym tjänst och tror det blir en ny nisch.

Vad jag kunde hitta var det från 2018, gör nästan nollresultat. Många anställda dyra lokaler.Blev mer förvånad att de nästan hade 40msek i tillgångar. Även de stora har ju haft det tufft. Det är nog för låga priser på klockor som gör det svårt att få det att funka. Vi häpnar om en klocka säljs för 1 msek i Sverige, är ju kaffepengar om man jämför med tex konst. Har en bekant som letar upp konst till kräsna kunder diskret och det får vad de söker, tjänar rätt bra på det. Är väl lite som även du gör, hjälper folk utan expertis, tycker det är en grym tjänst och tror det blir en ny nisch.
Det finns många anledningar för att det är tufft. Men ser man till intressanta objekt så hjälper det inte med internet som möjliggör research och globala deals för de flesta. Sedan så tror jag att både Kaplans och Bukowskis lider av att de internationella husen numer har ganska så bra koll på Norden. Objekt som förr i tiden alltid landade hos Kaplans går idag till tex Phillips, Sothebys och Christies. Sedan så har också många inbitna i auktionsbranschen börjat köra på egen hand och med gamla kundlistor och kontakter så försvinner många objekt i privata deals innan någon ens fått nys om dem.

Kvar blir några dödsbon, äldre samlare och ett lagom hopkok av svårsålda objekt som säljarna vill ha marknadspris för. Räkna ihop totalen för helgens auktion och se den köpar- och säljarprovision som Kaplans maximalt kan få in. Det kommer inte att bli några storslagna summor på en av två stora auktionshappenings detta år. Man får hoppas att de tjänar mer på pant och den dagliga businessen med annat.

Och nej; jag tjänar inga pengar på att hjälpa folk. Jag är en svennebanan som alla andra och arbetar för brödfödan. Jag är dock öppen för förslag om någon vill omvandla några miljoner till roligare saker. ;)

Tillbaka
Topp