Det finns många anledningar för att det är tufft. Men ser man till intressanta objekt så hjälper det inte med internet som möjliggör research och globala deals för de flesta. Sedan så tror jag att både Kaplans och Bukowskis lider av att de internationella husen numer har ganska så bra koll på Norden. Objekt som förr i tiden alltid landade hos Kaplans går idag till tex Phillips, Sothebys och Christies. Sedan så har också många inbitna i auktionsbranschen börjat köra på egen hand och med gamla kundlistor och kontakter så försvinner många objekt i privata deals innan någon ens fått nys om dem.
Kvar blir några dödsbon, äldre samlare och ett lagom hopkok av svårsålda objekt som säljarna vill ha marknadspris för. Räkna ihop totalen för helgens auktion och se den köpar- och säljarprovision som Kaplans maximalt kan få in. Det kommer inte att bli några storslagna summor på en av två stora auktionshappenings detta år. Man får hoppas att de tjänar mer på pant och den dagliga businessen med annat.
Och nej; jag tjänar inga pengar på att hjälpa folk. Jag är en svennebanan som alla andra och arbetar för brödfödan. Jag är dock öppen för förslag om någon vill omvandla några miljoner till roligare saker.