• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kaplans klockkvaliten 16 maj 2020

Det finns många anledningar för att det är tufft. Men ser man till intressanta objekt så hjälper det inte med internet som möjliggör research och globala deals för de flesta. Sedan så tror jag att både Kaplans och Bukowskis lider av att de internationella husen numer har ganska så bra koll på Norden. Objekt som förr i tiden alltid landade hos Kaplans går idag till tex Phillips, Sothebys och Christies. Sedan så har också många inbitna i auktionsbranschen börjat köra på egen hand och med gamla kundlistor och kontakter så försvinner många objekt i privata deals innan någon ens fått nys om dem.

Kvar blir några dödsbon, äldre samlare och ett lagom hopkok av svårsålda objekt som säljarna vill ha marknadspris för. Räkna ihop totalen för helgens auktion och se den köpar- och säljarprovision som Kaplans maximalt kan få in. Det kommer inte att bli några storslagna summor på en av två stora auktionshappenings detta år. Man får hoppas att de tjänar mer på pant och den dagliga businessen med annat.

Och nej; jag tjänar inga pengar på att hjälpa folk. Jag är en svennebanan som alla andra och arbetar för brödfödan. Jag är dock öppen för förslag om någon vill omvandla några miljoner till roligare saker. ;)
Tack för bra svar, nja några miljoner kan vara svårt att skaka fram i dessa dagar. Men under det, fast då blir det ju typ 3-4 deals per år.

Vad jag kunde hitta var det från 2018, gör nästan nollresultat. Många anställda dyra lokaler.Blev mer förvånad att de nästan hade 40msek i tillgångar. Även de stora har ju haft det tufft. Det är nog för låga priser på klockor som gör det svårt att få det att funka. Vi häpnar om en klocka säljs för 1 msek i Sverige, är ju kaffepengar om man jämför med tex konst. Har en bekant som letar upp konst till kräsna kunder diskret och det får vad de söker, tjänar rätt bra på det. Är väl lite som även du gör, hjälper folk utan expertis, tycker det är en grym tjänst och tror det blir en ny nisch.
Nu ska vi inte glömma andra benet hos Kaplans.

C21718AC-2AF8-4F4B-9093-AEAE6C15C320.jpeg

Bra jag hoppas Kaplan överlever, tycker det är en trevlig verksamhet. Så jag önskar dem bara väl. Vet att de gjort bort sig någongång men tycker att kritikerna ska driva egen business, är rätt tufft .

Bra jag hoppas Kaplan överlever, tycker det är en trevlig verksamhet. Så jag önskar dem bara väl. Vet att de gjort bort sig någongång men tycker att kritikerna ska driva egen business, är rätt tufft .

Titta på koncernbokslutet i moderbolaget Midato Holding. Bra lönsamhet och soliditet, risken att Kaplans inte ska finnas kvar är nog väldigt liten -tack och lov. :)

Nog bara en tidsfråga innan små auktionshus som Kaplans konkar. Bara att kolla på utbudet så inser man hur tufft de har att få in grejer. Kolla sedan hur de mår på allabolag så ser det tufft ut. Jag är inte säker på att de överlever länge till.
Bara av att titta på dessa sidor kan man inte dra några slutsatser. Pengar kan flyttas till andra bolag som inte är listade i sverige tex.

Bara av att titta på dessa sidor kan man inte dra några slutsatser. Pengar kan flyttas till andra bolag som inte är listade i sverige tex.
Jag tror fortfarande inte att auktionsbranschen i Sverige är en guldgruva. Slå ihop värdet på det som säljs på lördag och räkna sedan ut den maximala provision de drar in på en av årets stora event. Knappast något man blir fet av.

Nu drar de säkert in hyggliga pengar på pant och annat men jag tror det är tuffa tider.

Jag tror fortfarande inte att auktionsbranschen i Sverige är en guldgruva. Slå ihop värdet på det som säljs på lördag och räkna sedan ut den maximala provision de drar in på en av årets stora event. Knappast något man blir fet av.

Nu drar de säkert in hyggliga pengar på pant och annat men jag tror det är tuffa tider.
Absolut, det kan du säkerligen ha rätt i. Vad jag menar är att vi inte ser hela sanningen och kan därför inte dra några direkta slutsatser.

De kör två liknande event per år.
Glöm heller inte all annan auktion.

I don’t. Jag konstaterar bara att det blivit mycket svårare för mindre auktionshus de senaste åren. Bukowskis briljerar inte heller på klockfronten.

De måste nog hela tiden utvecklas. Konkurrens skapar friska bolag.

Som novis jag är innebär det att jag både säljer och köper via auktionshus. Så min sort är både säljare och köpare. Har tex själv ett finfint fickur som jag tror enbart kan säljas på auktion . Har ingen egentlig kunskap om värdet. 20 000? 30 000? 50 000?

Som köpare bör man följa min mormors taktik på buckan... så länge handlarna köper är det prisvärt. Det ska ju sälja med avans. ( var före internet)

Blir hur som helst skoj att följa auktionen.

De måste nog hela tiden utvecklas. Konkurrens skapar friska bolag.

Som novis jag är innebär det att jag både säljer och köper via auktionshus. Så min sort är både säljare och köpare. Har tex själv ett finfint fickur som jag tror enbart kan säljas på auktion . Har ingen egentlig kunskap om värdet. 20 000? 30 000? 50 000?

Som köpare bör man följa min mormors taktik på buckan... så länge handlarna köper är det prisvärt. Det ska ju sälja med avans. ( var före internet)

Blir hur som helst skoj att följa auktionen.
Jag vet inte riktigt vad det har med att göra med det jag säger? Låt hoppas det går bra för dig.

Tillbaka
Topp