• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Kvalité 14/5 - resultat. Något hemropat?

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det är väl ett inte helt okänt fenomen att en klocka värderas lägre när man själv är spekulant än vad den värderas till efter man köpt samma klocka.

Enligt @hejo bytte Viggen-klockorna ägare utan att "nasarna och Kaplans" bestämde värdet eftersom säljaren insåg vad köparens lycka över klockan skulle innebära för hans liv.
Vackert! Var fortfarande ett lowball-offer. Men allt gott så länge som alla är nöjda. :)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Det är väl ett inte helt okänt fenomen att en klocka värderas lägre när man själv är spekulant än vad den värderas till efter man köpt samma klocka.

Enligt @hejo bytte Viggen-klockorna ägare utan att "nasarna och Kaplans" bestämde värdet eftersom säljaren insåg vad köparens lycka över klockan skulle innebära för hans liv.
Fint!
 
Håller på en del med äldre möbler och köper då mycket på auktion, och det är klart att saker även där kan gå väldigt dyrt och sticka iväg, men Kaplans utrop är ju otroligt låga.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Håller med. Var mer ögpnbrynshöjande att ni kunde köpa Viggens för 50k ett par månader innan auktionen. :)
Det är väl ett inte helt okänt fenomen att en klocka värderas lägre när man själv är spekulant än vad den värderas till efter man köpt samma klocka.

Enligt @hejo bytte Viggen-klockorna ägare utan att "nasarna och Kaplans" bestämde värdet eftersom säljaren insåg vad köparens lycka över klockan skulle innebära för hans liv.
Fast lugn nu. 2014 såldes två för typ 25-28 och cirka 7-8mån innan jag köpte min gick en för 45 ink kommission. Jag erbjöd 50 då jag ansåg att det var ett marknadsmässigt pris just då och hade egentligen aldrig kunnat tro att det nån månad senare skulle säljas en för 90 + kommission. Säljaren hade kontakt med hejo under hela processen och rådfrågade honom under hela processen vad gäller priset och svaret var detsamma där att något emotionellt skulle ligga bakom för att jag skulle få köpa den stämmer inte. Det jag sagt var att jag letat efter en en längre tid och att det skulle vara riktigt kul om jag fick möjlighet att köpa en. Thats that...

Sen var det ju fritt för vem som helst att lägga vilket bud som helst och vad jag förstått det som var det ingen som la ett högre bud. Han var inte heller säker på om den fungerade som den skulle och ja, den på kaplans var i ett mycket bättre skick än den jag köpte och vi alla här vet att riktigt bra objekt går dyrt och mitt är tyvärr inte i ett sånt gott skick när tex inskriptionen på boett locket är nästintill borta.

Hur skulle jag ha agerat tycker ni för att jag inte ska få gliringar över denna affär? Erbjudit 100k och 100% över vad någon sålts för tidigare?

Självklart är jag glad att den nådde det priset den nådde nu på auktionen men det var aldrig något jag trodde på förhand när den först dök upp på kaplans, tycker fortfarande att prisökningen på två tre år är orealistisk.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag tror inte du sålt den då för 50 om du behövt pengar men det är självklart bara mina spelulationer. Så länge du sover gott på natten så är det bara att gratulera. Hoppas att den iaf stannar länge. :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag tror inte du sålt den då för 50 om du behövt pengar men det är självklart bara mina spelulationer. Så länge du sover gott på natten så är det bara att gratulera. Hoppas att den iaf stannar länge. :)

Jag sover gott och tycker inte att det var något low ball offer. Jag har ingen tanke på att sälja och just nu är den på service just för att den inte funkade.

När någon köper en el premiero för 5k vars värde idag kan bekräftas till 50k så tycker jag kritik är på sin plats men att köpa något för ett pris över vad någon tidigare sålts för tycker jag är oförtjänt av att kallas ett lowball offer. Men det kanske bara är jag.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Fast lugn nu. 2013 såldes två för typ 25-28 och cirka 7-8mån innan jag köpte min gick en för 45 ink kommission. Jag erbjöd 50 då jag ansåg att det var ett marknadsmässigt pris just då och hade egentligen aldrig kunnat tro att det nån månad senare skulle säljas en för 90 + kommission. Säljaren hade kontakt med hejo under hela processen och rådfrågade honom under hela processen vad gäller priset och svaret var detsamma där att något emotionellt skulle ligga bakom för att jag skulle få köpa den stämmer inte. Det jag sagt var att jag letat efter en en längre tid och att det skulle vara riktigt kul om jag fick möjlighet att köpa en. Thats that...

Sen var det ju fritt för vem som helst att lägga vilket bud som helst och vad jag förstått det som var det ingen som la ett högre bud. Han var inte heller säker på om den fungerade som den skulle och ja, den på kaplans var i ett mycket bättre skick än den jag köpte och vi alla här vet att riktigt bra objekt går dyrt och mitt är tyvärr inte i ett sånt gott skick när tex inskriptionen på boett locket är nästintill borta.

Hur skulle jag ha agerat tycker ni för att jag inte ska få gliringar över denna affär? Erbjudit 100k och 100% över vad någon sålts för tidigare?

Självklart är jag glad att den nådde det priset den nådde nu på auktionen men det var aldrig något jag trodde på förhand när den först dök upp på kaplans, tycker fortfarande att prisökningen på två tre år är orealistisk.
Ingen kritik från min sida Donkii. Jag tycker 50k är väldigt mycket för en sådan som jag minns sålt för 15 ett par år tillbaka. 90 + provision var bara ögonbrynhöjande (i mitt ansikte) då jag är en oskuld i dagens internationella auktionsvärld på dessa nivåer ;)
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PJW

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag sover gott och tycker inte att det var något low ball offer. Jag har ingen tanke på att sälja och just nu är den på service just för att den inte funkade.

När någon köper en el premiero för 5k vars värde idag kan bekräftas till 50k så tycker jag kritik är på sin plats men att köpa något för ett pris över vad någon tidigare sålts för tycker jag är oförtjänt av att kallas ett lowball offer. Men det kanske bara är jag.
Allt handlar väl om kunskap. Både du och hejo visste att de var värda mer. Ergo lowball. Vad enskilda saker sålts för är inte relevant i mina ögon då man betalar det man själv hade tyckt något är värt när man "hjälper" folk utan koll. Du hade aldrig sålt den för 50 innan auktionen.

Vi tycker helt enkelt olika i denna fråga. Dock bra att de landat hos folk som uppskattar klockorna. :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Allt handlar väl om kunskap. Både du och hejo visste att de var värda mer. Ergo lowball. Vad enskilda saker sålts för är inte relevant i mina ögon då man betalar det man själv hade tyckt något är värt när man "hjälper" folk utan koll. Du hade aldrig sålt den för 50 innan auktionen.

Vi tycker helt enkelt olika i denna fråga. Dock bra att de landat hos folk som uppskattar klockorna. :)

Fast det är ju bara spekulationer. Jag hade 50 som gräns vid köptillfället och det är vad jag betalade.

Men du har rätt, jag skulle inte sälja för 50 nu när jag äntligen fått tag på en. Jag skulle inte sälja för 75 heller just för att den inte är till salu men det betyder ju inte att det är vad den är värd det. Om man fick styra värdet själv så skulle marknaden se helt annorlunda ut eller hur?
 
- Det är ju lockpriser och inget annat; hade jag den firman skulle jag också försöka få så höga belopp som möjligt och använda mig av lockpriser. Det gäller ju att tjäna pengar när det är som hetast och det finns mycket pengar bland allmogen.
Stämmer så är det. Och liksom en del andra marknader är vintage hett och hetast får man genom lockpriser som sällan stämmer med en marknadsvärdering.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fast det är ju bara spekulationer. Jag hade 50 som gräns vid köptillfället och det är vad jag betalade.

Men du har rätt, jag skulle inte sälja för 50 nu när jag äntligen fått tag på en. Jag skulle inte sälja för 75 heller just för att den inte är till salu men det betyder ju inte att det är vad den är värd det. Om man fick styra värdet själv så skulle marknaden se helt annorlunda ut eller hur?
Som tur är så fungerar marknaden av sig själv. Om man bara håller sig på den. :)
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Fast lugn nu. 2014 såldes två för typ 25-28 och cirka 7-8mån innan jag köpte min gick en för 45 ink kommission. Jag erbjöd 50 då jag ansåg att det var ett marknadsmässigt pris just då och hade egentligen aldrig kunnat tro att det nån månad senare skulle säljas en för 90 + kommission. Säljaren hade kontakt med hejo under hela processen och rådfrågade honom under hela processen vad gäller priset och svaret var detsamma där att något emotionellt skulle ligga bakom för att jag skulle få köpa den stämmer inte. Det jag sagt var att jag letat efter en en längre tid och att det skulle vara riktigt kul om jag fick möjlighet att köpa en. Thats that...

Sen var det ju fritt för vem som helst att lägga vilket bud som helst och vad jag förstått det som var det ingen som la ett högre bud. Han var inte heller säker på om den fungerade som den skulle och ja, den på kaplans var i ett mycket bättre skick än den jag köpte och vi alla här vet att riktigt bra objekt går dyrt och mitt är tyvärr inte i ett sånt gott skick när tex inskriptionen på boett locket är nästintill borta.

Hur skulle jag ha agerat tycker ni för att jag inte ska få gliringar över denna affär? Erbjudit 100k och 100% över vad någon sålts för tidigare?

Självklart är jag glad att den nådde det priset den nådde nu på auktionen men det var aldrig något jag trodde på förhand när den först dök upp på kaplans, tycker fortfarande att prisökningen på två tre år är orealistisk.

Jag har aldrig haft några synpunkter på vad du betalade för Viggen-klockan, det angår inte mig. Håller inte med Per om att 50' var ett low ball offer, tycker det var skäligt för den klockan just då.

Det jag reagerade på är inkonsekvensen - för ett par månader sedan tyckte du att en Viggen var värd 50', idag skriver du att du inte tycker det är konstigt att den kostar 120'.

Personligen så ser jag egentligen inget konstigt i att Viggen kostar 70 100 120 osv då det är en klocka med riktig militär proviens, det är en kronograf och det finns idag 45st kända. Så för en samlare av ur eller militär memorabilia är det en udda fågel som inte är enkel att få tag i.

Tycker det inte fanns någon riktig ögonbrynshöjare på kaplans egentligen

Bara så vi vet - den andra Viggen som såldes i delar för 50', var det hejo som köpte den?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag har aldrig haft några synpunkter på vad du betalade för Viggen-klockan, det angår inte mig. Håller inte med Per om att 50' var ett low ball offer, tycker det var skäligt för den klockan just då.
Klockan hade sålt på minuter för 50k på annons. Om inte lowball så iaf jävligt billigt. :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag har aldrig haft några synpunkter på vad du betalade för Viggen-klockan, det angår inte mig. Håller inte med Per om att 50' var ett low ball offer, tycker det var skäligt för den klockan just då.

Det jag reagerade på är inkonsekvensen - för ett par månader sedan tyckte du att en Viggen var värd 50', idag skriver du att du inte tycker det är konstigt att den kostar 120'.



Bara så vi vet - den andra Viggen som såldes i delar för 50', var det hejo som köpte den?

Slarvigt uttryckt av mig kanske, jag kan förstå om någon hard core samlare tar chansen vid ett sånt här tillfälle, behöver kanske inte ens vara en klockintresserad utan när det kommer till militära grejer breddas marknaden otroligt mycket. Kan fortfarande inte greppa priset på den som såldes.

Vad gäller den andra så vet jag inte vem köparen är. Vad jag förstått det som så skickades den till hejo som skulle ta den till sin urmakare för att få den hopplockad och att den redan var såld till någon i hans kontaktnät.

Glädjande var i alla fall att jag igår fick höra att det i Umeå dykt upp en Viggen hos en gammal stridspilot som har kvar alla klockor sedan han var i tjänst. Förmodligen är det en aldrig skådad Viggen då den inte sett dagens ljus på tiotalet år.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Grymt köp, den där skulle jag gärna tagit! :)
Tack A! Du är den enda som har gratulerat mig så vettetusan om jag är helt ute och cyklar. Tillfixad och med nytt svinläde (?) tror jag den kan bli riktigt kool.
Den är ju ett gott exempel på "Kaplans låga utgångspriser". En ovanlig gammal gammel-Jaeger i guld, vad sätter man för utropspris? 250kr, 2500kr, 25000kr, 100000kr? Jag hade faktiskt inte höjt på ögonbrynen för något av prisen (möjligtvis 250kr). Men prissättningen tycktes vara korrekt då vi bara var två som bjöd.
Jag fick lite sådana här vibbar av klockan ifråga; https://klocksnack.se/threads/fantastiskt-jaeger-lecoultre-funnen-av-ovetande.46464/
image.jpeg
image.jpeg


Min klocka;
image.jpeg
image.jpeg
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack A! Du är den enda som har gratulerat mig så vettetusan om jag är helt ute och cyklar. Tillfixad och med nytt svinläde (?) tror jag den kan bli riktigt kool.
Den är ju ett gott exempel på "Kaplans låga utgångspriser". En ovanlig gammal gammel-Jaeger i guld, vad sätter man för utropspris? 250kr, 2500kr, 25000kr, 100000kr? Jag hade faktiskt inte höjt på ögonbrynen för något av prisen (möjligtvis 250kr). Men prissättningen tycktes vara korrekt då vi bara var två som bjöd.
Det blir ju lite av en chansning då man inte vet hur mycket jobb, delar eller pengar som behövs för att fixa till den. Hoppas det går att fixa hos din uris och att den slipper åka till Schweiz. För 2500:- köper jag den gärna av dig ifall du ångrar köpet ;)
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Vad gäller den andra så vet jag inte vem köparen är. Vad jag förstått det som så skickades den till hejo som skulle ta den till sin urmakare för att få den hopplockad och att den redan var såld till någon i hans kontaktnät.

Då var det som jag misstänkte att klockan skickades till hejo, tyvärr inte särskilt betryggande när man vet vilka som finns i hans "kontaktnät". Du måste förstå att folk blir fundersamma när du och @hejo, som anses som forumets "Viggen-expert", ger en okunnig ägare råd om klockorna och deras värde och det slutar med att den ena klockan skickas till dig och den andra till hejo. Särskilt när man i ursprungstråden kunde se hur ägaren ihärdigt uppmanades att inte göra något förhastat:

Fan att man har så dåligt fokus :(
@Sundberg ; fantastiskt roligt att du delar med dig.
Mitt första råd till dig är att du tar det lite lugnt och inte hastar iväg.
För det första så skulle jag vilja se lite fler bilder (och bättre) på uren.
Jag skulle vilja se baksidan på klockorna, konorna och jag skulle vilja se urverk och tavla på 55:an.
Det vi kan säga så här långt är att det är två klockor som inte setts tidigare, 55 och 78 tillhör batch I.
Vore även intressant att veta från vilket förband du fick klockorna.
Som sagt lite spännande detta och gör nu inget överilat ;)

Sitter på mobilen nu så jag skriver bara det som jag tycker är uppenbart, verkar som lite delar saknas bl.a. Sekundvisaren. Kalibern i sig är vanlig så saknade urdelar är ingen katastrof. Återkommer när jag kollat mer. Service i sådana här fall bör hanteras på ett varsamt vis, vi har de stora auktoriserade drakarna (fixar allt men det kräver styrning) sen har vi entusiastmakarna vilket jag föredrar. @Donkii gissning är bra med dragning åt 10 hållet beroende på om det saknas delar, sekundvisaren är ett orosmoment. Rådet nu är, sitt lugnt i båten så löser vi detta. En not att baklocken är svåra att tyda är helt normalt På återhörande
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Då var det som jag misstänkte att klockan skickades till hejo, tyvärr inte särskilt betryggande när man vet vilka som finns i hans "kontaktnät". Du måste förstå att folk blir fundersamma när du och @hejo, som anses som forumets "Viggen-expert", ger en okunnig ägare råd om klockorna och deras värde och det slutar med att den ena klockan skickas till dig och den andra till hejo. Särskilt när man i ursprungstråden kunde se hur ägaren ihärdigt uppmanades att inte göra något förhastat:

Jag är inte riktigt med här, vad har hänt?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag bara grämer mig att man som gammal flyg-, SAF- och Viggen-nörd inte greppade Viggens storhet i tid.

Kul för er som handlat, för den stora delen av oss övriga intresserade känns det numer som chansen passerat.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag sover gott och tycker inte att det var något low ball offer. Jag har ingen tanke på att sälja och just nu är den på service just för att den inte funkade.

När någon köper en el premiero för 5k vars värde idag kan bekräftas till 50k så tycker jag kritik är på sin plats men att

Finns väl inte en chans att man kan jämföra en el primero a384 i delar , med en fullt fungerande -för 50k
Jag måste nog tyvärr sälja min a384 nu , den är hyfsat nyservad men har svårt att tro att ens den är i närheten av 50k
 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor
Finns väl inte en chans att man kan jämföra en el primero a384 i delar , med en fullt fungerande -för 50k
Jag måste nog tyvärr sälja min a384 nu , den är hyfsat nyservad men har svårt att tro att ens den är i närheten av 50k
Det var ett exempel så du behöver inte lägga något värde vid det. Service osv kan kosta hur mycket som helst på en el primero så vad ett slutpris landar på för en defekt vet man ju aldrig.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Då var det som jag misstänkte att klockan skickades till hejo, tyvärr inte särskilt betryggande när man vet vilka som finns i hans "kontaktnät". Du måste förstå att folk blir fundersamma när du och @hejo, som anses som forumets "Viggen-expert", ger en okunnig ägare råd om klockorna och deras värde och det slutar med att den ena klockan skickas till dig och den andra till hejo. Särskilt när man i ursprungstråden kunde se hur ägaren ihärdigt uppmanades att inte göra något förhastat:

Oj. När fick jag det epitetet? Om någon ser mig som en Viggen expert så skulle jag råda de som tror det att tänka om. Hejo är den jag skulle kalla experten bland oss men definitivt inte jag.

Rådet var väl att inte göra något förhastat och ta första bästa dealen som dök upp, det dröjde åtminstone en vecka innan jag fick något definitivt besked om mitt bud på 50 var tillräckligt eller ej.

Vad hejos intention i det hela var vet jag inte, den bild som jag fått är att han agerat som ett bollplank för säljaren då säljaren blev hänvisad till hejo av de i tråden. I samband med det här var det också första gången jag haft kontakt med hejo så det är inte så att det skett något "kompis" deal eller så. Om hejo är dagens ägare till den andra Viggen eller om den nu är hos en ny ägare vet jag inte.
 
  • Like
Reactions: PJW

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror inte att någon av oss som väntade på hejo kunde drömma om att rekommendationen skulle vara att de var värda 50 och där han själv köpte/förmedlade en av dem. Jag försökte säga att säljaren skulle avvakta Kaplans men uppenbarligen så fick han bättre råd än så. Nu vet jag inte hur diskussionen gick men jag kommer inte att rekommendera någon av er om det dyker upp fler newbies med roliga klockor. På entusiastforum är man schyssta och inget i det pris som gavs var schysst i mina ögon. Jag tycker att det är ett rent ut sagt svagt beteende då jag själv hjälper massor med människor via nätet och faktiskt är schysst. Även om jag kunnat profitera på det.

Man förtjänar sitt rykte. Så även ni. Det är inte första gången du och jag diskuterar att du köpt klockor från oinvigda för ett skitpris. Jag är inte avundsjuk men jag tycker det är värt att ta upp när jag tycker att vi ska vara schyssta här på KS. Henrik blev jag bara besviken av nu. Det trodde jag inte.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tror inte att någon av oss som väntade på hejo kunde drömma om att rekommendationen skulle vara att de var värda 50 och där han själv köpte/förmedlade en av dem. Jag försökte säga att säljaren skulle avvakta Kaplans men uppenbarligen så fick han bättre råd än så. Nu vet jag inte hur diskussionen gick men jag kommer inte att rekommendera någon av er om det dyker upp fler newbies med roliga klockor. På entusiastforum är man schyssta och inget i det pris som gavs var schysst i mina ögon. Jag tycker att det är ett rent ut sagt svagt beteende då jag själv hjälper massor med människor via nätet och faktiskt är schysst. Även om jag kunnat profitera på det.

Man förtjänar sitt rykte. Så även ni. Det är inte första gången du och jag diskuterar att du köpt klockor från oinvigda för ett skitpris. Jag är inte avundsjuk men jag tycker det är värt att ta upp när jag tycker att vi ska vara schyssta här på KS. Henrik blev jag bara besviken av nu. Det trodde jag inte.

Om tre Viggen nu varit på samma auktion, hade alla tre gått för 90 tror du? Låt säga att han hade fått 70 då tex och sedan ska 20% dras av till kaplans, då pratar vi om 56 tusen.. Att han nu kunde få 100k cash och slippa vänta 4 mån på att hoppas att de skulle gå för 70+ ser jag inte som något oschysst. Men det är som sagt ren spekulation och jag har inte försökt profitera på någons okunskap, tycker det är riktigt trist att du uttrycker det så då det absolut är något jag tar avstånd från.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Om tre Viggen nu varit på samma auktion, hade alla tre gått för 90 tror du? Låt säga att han hade fått 70 då tex och sedan ska 20% dras av till kaplans, då pratar vi om 56 tusen.. Att han nu kunde få 100k cash och slippa vänta 4 mån på att hoppas att de skulle gå för 70+ ser jag inte som något oschysst. Men det är som sagt ren spekulation och jag har inte försökt profitera på någons okunskap, tycker det är riktigt trist att du uttrycker det så då det absolut är något jag tar avstånd från.
Varför jämföra och dra av Kaplans avgift? Som köpare så kostar det exakt samma och ni köpte. Ska Kaplans kostnad för sina omkostnader och profit oavkortat tillföra den som köper om det säljs utanför auktion?

Du vet likväl som jag att 50 var jättebilligt och att klockan försvunnit på sekunden om den lagts ut för det.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Varför jämföra och dra av Kaplans avgift? Som köpare så kostar det exakt samma och ni köpte. Ska Kaplans kostnad för sina omkostnader och profit oavkortat tillföra den som köper om det säljs utanför auktion?

Du vet likväl som jag att 50 var jättebilligt och att klockan försvunnit på sekunden om den lagts ut för det.
Förlåt, säljarprovisionen är 15% och inte 20% som jag skrev. Det intressanta är väl vad säljaren får i handen? Skulle de ha sålts för 70k i en annons här på ks? Det tror jag inte. Eller kanske idag efter auktionen men inte då.

Antingen är jag dum eller oförstående men jag såg inte att 50k var för billigt när jag handlade. Ingen vet heller vad som skulle ha hänt om 3st fanns representerade på Kaplans, några 90k skulle det aldrig ha blivit och det vet du också.
 
Topp