• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Kvalité 14/5 - resultat. Något hemropat?

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det intressanta är vad folk är villig att slanta upp. I vilka fickor pengarna landar är ointressant.

Jaja, vi lever uppenbarligen inte med samma affärsetik. Grattis till en fin klocka oavsett.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det intressanta är vad folk är villig att slanta upp. I vilka fickor pengarna landar är ointressant.

Jaja, vi lever uppenbarligen inte med samma affärsetik. Grattis till en fin klocka oavsett.

Fast det måste väl spela roll var pengarna landar?

Jag vet inte om det är oklart men jag har aldrig sagt till säljaren att klockan inte är värd mer än 50,jag skrev till honom och gratulerade till två härliga klockor och skrev att den dagen du funderar på att sälja är jag precis som många andra spekulant. Han skrev då att avsikten var att sälja och jag skrev då att jag bjuder 50k och det var det pris jag var beredd att betala. Vad jag vet så kunde vem som helst kontakta honom och de som gjorde det bjöd inte högre i alla fall innan han tillslut ringde mig och berättade att han valt att sälja en av dem till mig.

Jag vet inte riktigt vad du tycker att jag skulle ha kunnat göra annorlunda för att inte få den stämpeln som du gett mig. Ska jag bjuds över mig själv eller tacka nej och be han vänta sig till phillips istället?
Nä jag tackade för chansen och swishade pengarna. Jag talade ibtr honom till något.. Det han däremot tyckte var kul var att den skulle bli kvar här hemma och inte hamna utomlands.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ok. Problemet jag har är med feedbacken och tipsen. Om det bara var hejo, och du köpte på egen hand så känns det bättre. Det jag har problem med är experter på entusiastforum som hjälper folk utan kunskap på detta sätt.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Är detta marknadspris för 3800/1? Är ju typ lägre vad en i stål kostar...

Skärmavbild 2016-05-15 kl. 10.09.58.png
Den är som @Tomas Eriksson säger riktigt dålig. Bezel måste bytas och caset är slut, en fin stål tingar högre än guld - precis som med tidigare RO :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ok. Problemet jag har är med feedbacken och tipsen. Om det bara var hejo, och du köpte på egen hand så känns det bättre. Det jag har problem med är experter på entusiastforum som hjälper folk utan kunskap.

Jag var en av de första att hänvisa till hejo vad gäller de frågor han hade, om de var kompletta och speciellt den som låg i delar. Visade sig att hejo kände en urmakare som var duktig på dessa som haft att göra med många Viggens som kommit via hejo, hur deras diskussion sett ut vad gäller klockorna vet jag inte.

Det jag visste var att dessa sällan dyker upp och den enda referens jag hade på tidigare sälj var de som sålts på kaplans och utifrån dessa sälj erbjöd jag 50 och det framförallt för att jag inte var beredd att betala mer. Om någon erbjudit honom 60 så skulle jag aldrig fått köpa den liksom.

Han berättade själv att han fått pm från andra medlemmar med bud på betydligt lägre summor neråt 25 och det är väl att klassa som oseriöst, vidhåller fortfarande att jag inte hade kunnat göra så mycket mer än att erbjuda vad jag var beredd att betala och sedan hoppas på att det skulle gå vägen.
 

Hawk100

Rolex
Jag har aldrig haft några synpunkter på vad du betalade för Viggen-klockan, det angår inte mig. Håller inte med Per om att 50' var ett low ball offer, tycker det var skäligt för den klockan just då.

Det jag reagerade på är inkonsekvensen - för ett par månader sedan tyckte du att en Viggen var värd 50', idag skriver du att du inte tycker det är konstigt att den kostar 120'.



Bara så vi vet - den andra Viggen som såldes i delar för 50', var det hejo som köpte den?
Felpost
 

hejo

Panerai
Tycker detta urartat lite och att jag tycker vi tar och sansar oss lite. @Per jag har alltid högaktat dig för din kunskap, hängivenhet, engagemang och ärlighet.
Har alltid tyckt att du resonerat rätt men just i detta fall blir jag lite ledsen när du går på "forum" information som inte är verifierad och drar slutsatser
och anklagar mig för att vara oärlig :(. Tycker du kunde mailat mig så hade vi rett ut detta direkt (tycker det är ett ärligare sätt).

Så här gick det till: @Sundberg kommer till forumet för att sälja 2 st Viggen, jag blir involverad då säljaren ville ha lite råd. Vid detta tillfälle är vi ganska säkra
på att värdet ligger på runt 50k, detta vet vi eftersom de senaste "öppna" försäljningarna legat där och efter att ha kontaktat kända intresserade köpare så var det inte någon som ville betala mer än 40-50k (detta hjälpte jag säljaren med). I samma veva kommer det ut en ny Viggen på Kaplans.
Jag diskuterar detta med säljaren och säger till honom att kör du ut den på någon auktionsfirma kommer du säkerligen att få mer, hur mycket vet vi inte men av diskussionen i tråden så resonerar vi om kanske upp mot 70k. Säljaren sköter affären helt själv och väljer @Donkii, detta är jag inte inblandad i alls. Säljaren fattar alla beslut själv och han låter mig veta att han är väl medveten om att det går att få ut mer men att han hellre vill sälja till en entusiast som uppskattar klockan och han kände sig mycket nöjd med att göra affär med donkii.

Eftersom det ryktas så mycket nu så kan jag bekräfta att säljarens andra Viggen är i mitt förvar då jag har lovat säljaren att försöka väcka liv i den vilket
visat sig inte vara helt enkelt. Detta arbete pågår fortfarande och förhoppningen är att det skall lyckas. Uppgörelsen är den att säljaren ersätter mig för mina
utlägg i detta arbete sen väljer han hur försäljningen skall gå till.

Om någon tycker att jag agerat oärligt efter att ha läst detta så får ni mer än gärna berätta detta för mig. Skulle också vilja undanbe mig vidare spekulationer,
fråga mig istället......

På tal om oärlighet så berättade säljaren att han fick ta emot en hel del skambud och det var många på detta forum som uppträdde minst sagt tveksamt kring
hans klocka.

@TorNet du skriver i post #50:
"Då var det som jag misstänkte att klockan skickades till hejo, tyvärr inte särskilt betryggande när man vet vilka som finns i hans "kontaktnät"."
Jag kan inte påminna mig att jag känner dig eller att vi haft någon vidare kontakt och jag undrar hur du har kännedom om mitt kontaktnät och vad det
är som är konstigt med detta?

Som sagt så hoppas jag att saker och ting är lite klarare nu och att jag inte uppfattas som oärlig och @Per det hade känts bra med en liten ursäkt ;), @TorNet jag ser fram emot ditt svar!

I övrigt kan jag konstatera (och det hoppas jag framkommit) att när jag gav mina råd så hade ingen Viggen gått för mer än 50k jag var också tydlig med
att det går att få ut mer på auktionsmarknaden, säljaren fattade helt och hållet sina egna beslut.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bra Henrik,

Jag tycker bara att det är jäkligt känsligt att hjälpa folk när det sen slutar med en affär till underpris. Vi var redan i tråden öppna med att värdet förmodligen var betydligt högre än 50 och jag förstår inte på något sätt en prissättning där auktionshusets premium ska tas bort när något värderas. Värdet måste alltid vara det folk är villiga att betala?

Sorry om det känns felriktat men för mig så känns detta dodgy. Är du och säljaren tillfreds med affären så hoppas jag att ni lever och mår med det. Jag ångrar mig för att jag rekommenderade dig när jag sedan hörde var ni slutade. Om säljaren var happy med att bjussa bort typ 20k per klocka så är det onekligen väldigt generöst men jag har bara ganska så svårt att se det.

Vi behöver självklart inte tycka lika men det gör lite ont i mitt ego när saker som detta sker när jag själv är otroligt försiktig i liknande situationer. Du, om någon, vet att säljaren kunnat få ut betydligt mer @hejo. Och det till och med här på KS.

Jag får helt enkelt leva med att vara en dumskalle som är för feg för att göra bra affärer men jag kommer iaf i fortsättningen att vara försiktig med att rekommendera folk. Jag är lite för cynisk för att tro på sådan generositet till folk man inte känner.

Hoppas att du får liv i klockan snart.

Sorry om det förväntades en ursäkt men jag står för vad jag tycker. Jag tycker i övrigt att du är en trevlig prick men jag blev besviken när jag hörde att bägge klockorna trollades bort för 100k.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Bra Henrik,

Jag tycker bara att det är jäkligt känsligt att hjälpa folk när det sen slutar med en affär till underpris. Vi var redan i tråden öppna med att värdet förmodligen var betydligt högre än 50 och jag förstår inte på något sätt en prissättning där auktionshusets premium ska tas bort när något värderas. Värdet måste alltid vara det folk är villiga att betala?

Sorry om det känns felriktat men för mig så känns detta dodgy. Är du och säljaren tillfreds med affären så hoppas jag att ni lever och mår med det. Jag ångrar mig för att jag rekommenderade dig när jag sedan hörde var ni slutade. Om säljaren var happy med att bjussa bort typ 20k per klocka så är det onekligen väldigt generöst men jag har bara ganska så svårt att se det.

Vi behöver självklart inte tycka lika men det gör lite ont i mitt ego när saker som detta sker när jag själv är otroligt försiktig i liknande situationer. Du, om någon, vet att säljaren kunnat få ut betydligt mer @hejo. Och det till och med här på KS.

Jag får helt enkelt leva med att vara en dumskalle som är för feg för att göra bra affärer men jag kommer iaf i fortsättningen att vara försiktig med att rekommendera folk. Jag är lite för cynisk för att tro på sådan generositet till folk man inte känner.

Hoppas att du får liv i klockan snart.

Sorry om det förväntades en ursäkt men jag står för vad jag tycker. Jag tycker i övrigt att du är en trevlig prick men jag blev besviken när jag hörde att bägge klockorna trollades bort för 100k.
Jag hänger inte med.

Var klockan värd över 50k? Eller trodde ni att den skulle bli värd det? Hur bedömer man rimligtvis värdet på något för tillfället, och varför tycker du, @hejo och @Donkii så olika?

Och du skriver att båda trollades bort för 100k, men @hejo skriver väl att den andra inte är såld? Jag fattar nada. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag hänger inte med.

Var klockan värd över 50k? Eller trodde ni att den skulle bli värd det? Hur bedömer man rimligtvis värdet på något för tillfället, och varför tycker du, @hejo och @Donkii så olika?

Och du skriver att båda trollades bort för 100k, men @hejo skriver väl att den andra inte är såld? Jag fattar nada. :)
Jag tolkar det som att bägge såldes och hejo ännu inte sålt/förmedlat den andra vidare. Eller äger säljaren den fortfarande?

Min naiva tanke i denna soppa är att en sämre (?) såldes på Kaplans för 2.5 år sedan för över 40k. Om man då inte sovit under en sten sedan dess så är det naivt att tro att en bättre bara är värd 50 även om det tydligen sålts någon på någon på diverse mindre auktioner i Frankrike eller liknande. Motsvarande hype-klockor på auktionen 2013 har sedan dess minst fördubbalt sitt värde. Kanske bara jag som är naiv och betalar för mycket numera? Marknaden för vintageklockor har haft en hyfsad utveckling sedan 2013. :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag tolkar det som att bägge såldes och hejo ännu inte sålt/förmedlat den andra vidare. Eller äger säljaren den fortfarande?

Min naiva tanke i denna soppa är att en sämre (?) såldes på Kaplans för 2.5 år sedan för över 40k. Om man då inte sovit under en sten sedan dess så är det naivt att tro att en bättre bara är värd 50 även om det tydligen sålts någon på någon på diverse mindre auktioner i Frankrike eller liknande. Motsvarande hype-klockor på auktionen 2013 har sedan dess minst fördubbalt sitt värde. Kanske bara jag som är naiv och betalar för mycket numera? Marknaden för vintageklockor har haft en hyfsad utveckling sedan 2013. :)
Jag vet inte, men det är inte sällan det är två olika parter som har två helt olika syner på vad något är värt. Inte sällan är det heller så att ena parten enbart sitter på känslomässiga argument. Därför tycker jag det är bra om man försöker förankra sin åsikt i någon slags fakta.

Personligen har jag för övrigt ungefär samma ståndpunkt som du, dvs att jag ger fan i att köpa saker av folk som inte kan något. Inser dock att det är så folk dyker på intressanta grejer lokalt, och lyckas göra riktigt bra affärer. Antar att detta inte bara sker hos klocknördar i sverige, utan även hos alla stora dealers internationellt.
Man kanske borde hugga som fan på allt som dyker upp och tråla blocket/tradera varenda timma som alla andra.. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag vet inte, men det är inte sällan det är två olika parter som har två helt olika syner på vad något är värt. Inte sällan är det heller så att ena parten enbart sitter på känslomässiga argument. Därför tycker jag det är bra om man försöker förankra sin åsikt i någon slags fakta.

Personligen har jag för övrigt ungefär samma ståndpunkt som du, dvs att jag ger fan i att köpa saker av folk som inte kan något. Inser dock att det är så folk dyker på intressanta grejer lokalt, och lyckas göra riktigt bra affärer. Antar att detta inte bara sker hos klocknördar i sverige, utan även hos alla stora dealers internationellt.
Man kanske borde hugga som fan på allt som dyker upp och tråla blocket/tradera varenda timma som alla andra.. :)
Well, 2.5 års prisutveckling på marknaden är väl inte helt grundlöst? Inte som att hajpen för militärklockor blivit mindre sedan 2013. :)

Jaja, tror min ståndpunkt i detta gått hem. Jag kräver inte att någon håller med mig.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Som helt utomstående kanske det inte min sak att lägga mig i, men here it goes...

Det som jag hajar till på är när @hejo säger att han kontaktade kända intresserade köpare, men att ingen var villig att betala mer än 50, och att man "visste" vad klockan var värd baserat på den senaste öppna auktionen. Det får i alla fall mig att undra, då det verkar riktigt märkligt om ett flertal samlare unisont gör bedömningen att Viggen till skillnad från i princip alla annan sällsynt vintage har stått still i prisutveckling.

Sen så "resonerar" Hejo och säljaren om att ett försäljningspris på Kaplans kanske kan sträcka sig till 70. För det första så hade ju säljaren dåliga kunskaper, så hans del av resonemanget kan knappast ha varit så bidragande. Och var kom 70 ifrån helt plötsligt, nyss "visste" ju ett gäng klocksamlare att den var värd 50. Informationen från tråden fanns ju från dag 1 så att det skulle ha varit grunden för ett högre framresonerat pris känns inte trovärdigt.

Baserat på det som skrivits hittills av samtliga så har åtminstone jag svårt att helt tro att den hjälp som erbjöds har varit säljaren till godo på bästa sätt.
Att @Donkii bjudit 50 och senare fått köpa klockan känns för mig helt ok, i och med att han skriver att om priset stigit hade han inte budat mer. Bevisligen så var ju hans bud 100% högre än vissa andras bud här på KS så för mig faller ingen skugga över honom.

Däremot så är det så i min bok, att om man erbjuder en novis att hjälpa till med en försäljning så gör man det så att säljaren ska få ut precis så mycket pengar det bara går. Nu är min känsla att så inte har varit fallet här tyvärr.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Eftersom det ryktas så mycket nu så kan jag bekräfta att säljarens andra Viggen är i mitt förvar då jag har lovat säljaren att försöka väcka liv i den vilket
visat sig inte vara helt enkelt. Detta arbete pågår fortfarande och förhoppningen är att det skall lyckas. Uppgörelsen är den att säljaren ersätter mig för mina
utlägg i detta arbete sen väljer han hur försäljningen skall gå till.
Nu ber jag däremot om ursäkt Henrik. Läste nog väl snabbt första gången. :)

Ser fram emot att se denna när du är färdig med den. Är det någon del som saknas som vi kan hjälpa till att skaka fram? Vågar vi hoppas att Sundberg lägger ut den här på KS när den sen ska säljas? Kan inte tänka mig att det är svårt att få ett bra pris numera. :)
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Tycker detta urartat lite och att jag tycker vi tar och sansar oss lite. @Per jag har alltid högaktat dig för din kunskap, hängivenhet, engagemang och ärlighet.
Har alltid tyckt att du resonerat rätt men just i detta fall blir jag lite ledsen när du går på "forum" information som inte är verifierad och drar slutsatser
och anklagar mig för att vara oärlig :(. Tycker du kunde mailat mig så hade vi rett ut detta direkt (tycker det är ett ärligare sätt).

Så här gick det till: @Sundberg kommer till forumet för att sälja 2 st Viggen, jag blir involverad då säljaren ville ha lite råd. Vid detta tillfälle är vi ganska säkra
på att värdet ligger på runt 50k, detta vet vi eftersom de senaste "öppna" försäljningarna legat där och efter att ha kontaktat kända intresserade köpare så var det inte någon som ville betala mer än 40-50k (detta hjälpte jag säljaren med). I samma veva kommer det ut en ny Viggen på Kaplans.
Jag diskuterar detta med säljaren och säger till honom att kör du ut den på någon auktionsfirma kommer du säkerligen att få mer, hur mycket vet vi inte men av diskussionen i tråden så resonerar vi om kanske upp mot 70k. Säljaren sköter affären helt själv och väljer @Donkii, detta är jag inte inblandad i alls. Säljaren fattar alla beslut själv och han låter mig veta att han är väl medveten om att det går att få ut mer men att han hellre vill sälja till en entusiast som uppskattar klockan och han kände sig mycket nöjd med att göra affär med donkii.

Eftersom det ryktas så mycket nu så kan jag bekräfta att säljarens andra Viggen är i mitt förvar då jag har lovat säljaren att försöka väcka liv i den vilket
visat sig inte vara helt enkelt. Detta arbete pågår fortfarande och förhoppningen är att det skall lyckas. Uppgörelsen är den att säljaren ersätter mig för mina
utlägg i detta arbete sen väljer han hur försäljningen skall gå till.

Om någon tycker att jag agerat oärligt efter att ha läst detta så får ni mer än gärna berätta detta för mig. Skulle också vilja undanbe mig vidare spekulationer,
fråga mig istället......

På tal om oärlighet så berättade säljaren att han fick ta emot en hel del skambud och det var många på detta forum som uppträdde minst sagt tveksamt kring
hans klocka.

@TorNet du skriver i post #50:
"Då var det som jag misstänkte att klockan skickades till hejo, tyvärr inte särskilt betryggande när man vet vilka som finns i hans "kontaktnät"."
Jag kan inte påminna mig att jag känner dig eller att vi haft någon vidare kontakt och jag undrar hur du har kännedom om mitt kontaktnät och vad det
är som är konstigt med detta?

Som sagt så hoppas jag att saker och ting är lite klarare nu och att jag inte uppfattas som oärlig och @Per det hade känts bra med en liten ursäkt ;), @TorNet jag ser fram emot ditt svar!

I övrigt kan jag konstatera (och det hoppas jag framkommit) att när jag gav mina råd så hade ingen Viggen gått för mer än 50k jag var också tydlig med
att det går att få ut mer på auktionsmarknaden, säljaren fattade helt och hållet sina egna beslut.

Enligt mig handlar det här inte i första hand om kronor och ören, jag har redan sagt att jag inte har några synpunkter på priset. Problemet är när man är expert/rådgivare/bollplank samtidigt som man är spekulant på klockan.

Man kan t.ex. undra - är det en tillfällighet att expertens värdering råkar sammanfalla med spekulantens budget? Blir minst sagt komplicerat när experten och spekulanten är samma person. Kan bli svårt att komma ur något sådant med integriteten i behåll.

Värderar man en klocka till 10’ men erbjuder sig köpa den för 5’ är det inget problem, har inget emot skambud, säljaren har alltid möjlighet att tacka nej. Då har man i alla fall gjort en ärlig värdering. Men om man vet att en klocka är värd 10’ samtidigt som man värderar den till 5’ bara för att ens egen budget råkar vara 5’ - då är det illa. I såna fall gör man kanske bäst i att antingen vara enbart rådgivare, eller enbart spekulant.

Därför måste du förstå att det för utomstående uppstår funderingar när det hela slutar med att båda klockorna hamnar hos de personer som hjälpt den okunnige ägaren med försäljningen. Nu har du gett din förklaring till hur det hela gick till och täppt en del luckor som inte framgick i de gamla trådarna.

Jag förstår dock ärligt talat fortfarande inte riktigt hur ni resonerade - först skriver du att ni var ganska säkra på att värdet var 50’, ett par meningar längre ner skriver du att ni trodde att säljaren säkerligen skulle få mer, upp mot 70’, på auktion. Men ok, låt gå, det hela började med en simpel kommentar om hur en persons värdering av en klocka beror på om man är spekulant eller ägare, det var aldrig meningen att börja älta gammal skåpmat

När det gäller våra tidigare kontakter har jag uppenbarligen bättre minne än du. Känner även till ett par personer i “kontaktnätet” men ingen skugga ska naturligtvis falla över dig på grund av någon annans affärsetik och därför var det fel av mig att insinuera något. Borde inte nämnt något eftersom det är irrelevant för den här saken, så därför bjussar jag gärna på en ursäkt för detta - sorry.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nu ber jag däremot om ursäkt Henrik. Läste nog väl snabbt första gången. :)

Ser fram emot att se denna när du är färdig med den. Är det någon del som saknas som vi kan hjälpa till att skaka fram? Vågar vi hoppas att Sundberg lägger ut den här på KS när den sen ska säljas? Kan inte tänka mig att det är svårt att få ett bra pris numera. :)

Bra då ser alla här och nu att jag har första tjing på viggen möglet, om den kommer ut till försäljning här på KS !
:)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
@Per har inget emot dig. Tycker du verkar vara väldigt kunnig, trevlig och hjälpsam men tycker det är lite taskigt att du kastar skit på donkii och hejo när du själv skrev i tråden att 40-50k är en bra gissning på värdet idag
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
@Per har inget emot dig. Tycker du verkar vara väldigt kunnig, trevlig och hjälpsam men tycker det är lite taskigt att du kastar skit på donkii och hejo när du själv skrev i tråden att 40-50k är en bra gissning på värdet idag
Med min då väldigt begränsade kunskap kring dessa så sa jag minst 50 och att den på Kaplans skulle gå över 60. Jag hade helst sett att att de varit kvar hos ägaren då jag inte fick känslan av att han prompt ville sälja när han postade i tråden. Jag upplever att det gick väldigt snabbt och med mer vishet i ämnet så blev priset väldigt billigt. Både Donkii och hejo är uppenbarligen väldigt intresserade av dessa och kunde dem klart bättre. Därför förvånas jag över den låga värderingen. Hade man velat vara schysst mot ägaren så kunde man hjälpt bjuda ut dem för att maximera. Nu hade inte Donkii något med rådgivningen kring klockorna så då är hans bud självklart mer valid än som jag fått för mig att det var ett mer gemensamt bud för bägge klockorna via hejo. Det var tydligen fel. :)

Jag tycker inte att jag kastar skit. Jag resonerar kring det som skett. Det är upp till var och en att avgöra vad som är rätt eller fel i frågan.
 
Senast ändrad:

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Det är lätt att sitta idag efter kaplansauktionen och säga att klockan såldes billigt men jag tror inte någon kunde gissa att den skulle gå så högt som den gjorde den dagen som det gjordes affär på den viggen som diskuteras här.
Och man ska ha i åtanke att kaplansklockan (tydligen) var i ett ovanligt bra skick. Vilket många i denna tråden vet idag genererar en bra premium. Dvs skillnaden mellan riktigt bra skick och bra/ok skick kan göra att objektet säljs för "rejält över vanligt marknadspris".

Ponera att säljaren sålt sin för 70k på kaplans(vilket när klockan såldes till Donkii nog skulle enligt många var bra betaltl) , då hade han fått ut ca 60k. Han hade då behövt vänta på auktion/pengarna plus risken (som alltid finns på auktion) att den inte gått så högt. Han väljer då att ta 50k "idag" då alla andra bud (från personer som inte är utsatta/nämna i denna tråden, som väl är de som egentligen borde kölhalas isåfall) tydligen var rejält sämre.

Att sitta och jämföra priser utanför auktioner med auktionsresultat tycker jag är hål i huvudet. Finns ju en massa exempel på vansinnespriser på objekt (se bara på de auktioner som gått i helgen) det betyder ju inte per automatik att exakt de priserna är skrivna i sten för alla liknande objekt på "vår marknad". Om man tar ett gäng rolexobjekt som är relativt lätta att jämföra mellan t.ex.kaplans och ks köp och sälj så kan man se det som att antingen kaplans är dyrt eller ks är billigt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det är lätt att sitta idag efter kaplansauktionen och säga att klockan såldes billigt men jag tror inte någon kunde gissa att den skulle gå så högt som den gjorde den dagen som det gjordes affär på den viggen som diskuteras här.
Och man ska ha i åtanke att kaplansklockan (tydligen) var i ett ovanligt bra skick. Vilket många i denna tråden vet idag genererar en bra premium. Dvs skillnaden mellan riktigt bra skick och bra/ok skick kan göra att objektet säljs för "rejält över vanligt marknadspris".

Ponera att säljaren sålt sin för 70k på kaplans(vilket när klockan såldes till Donkii nog skulle enligt många var bra betaltl) , då hade han fått ut ca 60k. Han hade då behövt vänta på auktion/pengarna plus risken (som alltid finns på auktion) att den inte gått så högt. Han väljer då att ta 50k "idag" då alla andra bud (från personer som inte är utsatta/nämna i denna tråden, som väl är de som egentligen borde kölhalas isåfall) tydligen var rejält sämre.

Att sitta och jämföra priser utanför auktioner med auktionsresultat tycker jag är hål i huvudet. Finns ju en massa exempel på vansinnespriser på objekt (se bara på de auktioner som gått i helgen) det betyder ju inte per automatik att exakt de priserna är skrivna i sten för alla liknande objekt på "vår marknad". Om man tar ett gäng rolexobjekt som är relativt lätta att jämföra mellan t.ex.kaplans och ks köp och sälj så kan man se det som att antingen kaplans är dyrt eller ks är billigt.
Jag håller med hyfsat. :)

Jag har svårt för nettogrejen via auktion då folk som köper på auktion också köper privat. Alla räknar med provisionen så priset visar på betalningsviljan för objektet?

Självklart är det lätt att vara efterklok men med alla Viggen-diskussioner som varit de senaste åren så lovar jag dig att klockorna sålts bums för 50k om de kommit ut till föräljning. Det lustiga för mig är att de som hjälpt värdera också köper till den värdering som skett i skymundan. Att göra bra affärer är självklart skoj men det är en farlig balansgång när man sätter pris och sedan hugger själv. Om det nu inte var på det sättet så har jag självklart fel men det var den info som jag satt på.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Med min då väldigt begränsade kunskap kring dessa så sa jag minst 50 och att den på Kaplans skulle gå över 60. Jag hade helst sett att att de varit kvar hos ägaren då jag inte fick känslan av att han prompt ville sälja när han postade i tråden. Jag upplever att det gick väldigt snabbt och med mer vishet i ämnet så blev priset väldigt billigt. Både Donkii och hejo är uppenbarligen väldigt intresserade av dessa och kunde dem klart bättre då. Därför förvånas jag över den låga värderingen. Hade man velat vara schysst mot ägaren så kunde man hjälpt bjuda ut dem för att maximera.

Jag tycker inte att jag kastar skit. Jag resonerar kring det som skett. Det är upp till var och en att avgöra vad som är rätt eller fel i frågan.
Förstår men blir lite som att säga plus ett. Hade jag varit säljaren och helt okunnig och flertalet personer skrev 40-50k på ett entusiastforum och ev några lappar mer på auktion som både du och hejo antydde så hade jag ansett 50 som ett rimligt bud.

Alla lowballoffer runt 25 som hade skett var däremot jäkligt grisigt av dom som gjorde det.
Som säljare kan han då själv besluta om det är värt att sälja för 50 till en entusiast som varit på jakt ett tag och så den stannar inom landet eller försöka mjölka på auktion för ytterligare 10-20k som ändå lät osäkert och framförallt när han inte har kunskapen. Lätt att ta det säkra kortet om man inte är kunnig.
Har upplyst säljare som säljer till kappriser om riktiga marknadsvärdet och tacken är oftast att man blir erbjuden att köpa den för betydligt billigare än marknadspriset ändå. Alla är inte i behov av att mjölka ut pengar på något den redan går en hel del i vinst på.
Så jag tycker verkligen inte att donkiis bud var lågt snarare rimligt och säljaren kände till att han kunde eventuellt tjäna lite till om han orkade auktionera på exempelvis kaplans.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Jag håller med hyfsat. :)

Jag har svårt för nettogrejen via auktion då folk som köper på auktion också köper privat. Alla räknar med provisionen så priset visar på betalningsviljan?

Självklart är det lätt att vara efterklok men med alla Viggen-diskussioner som varit de senaste åren så lovar jag dig att klockorna sålts bums för 50k om de kommit ut till föräljning. Det lustiga för mig är att de som hjälpt värdera också köper till den värdering som skett i skymundan. Att göra bra affärer är självklart skoj men det är en farlig balansgång när man sätter pris och sedan hugger själv. Om det nu inte var på det sättet så har jag självklart fel men det var den info som jag satt på.

Personligen har jag inga problem att "räkna av" provision. Dvs du har en klocka om du är glad om du får säg 10k för i handen på auktion efter kommission. Säg att du betalar 10%. Klockan "borde gå" för 11k och gör det. Köparen betalar 20% i kommission så cirka 13k. Om då säljaren kan tänka sig sälja för 10k utanför auktion och få pengarna i handen direkt så är ju båda glada då. Det är väl inget fel i det? Sen finns det såklart vissa (jag) som gärna gamblar med auktion då det kan ge bättre betalt (men också sämre, har varit med om båda). En vanlig ej klockintresserad person kanske inte tycker det är så kul med risken i en klockauktion.

Sen kan jag hålla med om att klockan säkerligen hade kunna ge 50,55, 60k på vår köp och sälj. Men även där kanske det från säljarens synvinkel finns en risk (här har han diskuterat privat med ett par personer och säkert fått förtroende för dem och värdesätter det högre än att behöva diskutera försäljning med några mer okända i en situation han säkert inte är så van i).

Tror vi är överens i det mesta Per. Jag tycker dock inte att (då) Donkiis bud var ett så dåligt bud (speciellt inte jämfört med vissa ej namngivna medlemmar levererade). Utan säg 5/10% under dåvarande "potentiella värde" och säljaren valde att ta det. Hade den sålts för 40-45k så har jag nog tyckt annorlunda. Fast nu blir ju min åsikt lite fånig när jag tycker att 45k är lite lågt men 50k är ok ☺ då hade ju faktiskt 55k varit mer ok ;) så länge som säljaren är nöjd så tycker jag ändå det är fair
 

Viking

Cartier
Intressant att följa diskussionen och framförallt hur mycket känslor som kommer i omlopp för en gammal tvåregister chronograph. För många år sedan sålde jag en Viggen till Hejo för kaffepengar om man jämför med idag. Då fanns det inget speciellt intresse för Viggen. Är idag glad att jag gjorde det för Hejo har verkligen hjälpt till att sätta Viggen klockan på kartan. Tur också att man sparat några i lådan för framtida samlare av militärur. Jag är av den åsikten att man inte äger en klocka utan bara förvaltar den till nästa generation av samlare (sista fracken har ingen ficka). Visst! det kan verkligen bli en bra förtjänst efter förvaltningstiden eller inte... Marknaden är inte speciellt statisk. Men trots allt handlar det bara om pengar och som inte har någon betydelse om man sätter det i relation till många andra aspekter i livet.
Jag vill jag påstå att Viggen är en mycket intressant klocka med en intressant, bevisad och bekräftad militärhistoria.
Blev lite sur att mitt namn inte nämndes ihop med experterna;)
 

hejo

Panerai
Det är lätt att sitta idag efter kaplansauktionen och säga att klockan såldes billigt men jag tror inte någon kunde gissa att den skulle gå så högt som den gjorde den dagen som det gjordes affär på den viggen som diskuteras här.
Och man ska ha i åtanke att kaplansklockan (tydligen) var i ett ovanligt bra skick. Vilket många i denna tråden vet idag genererar en bra premium. Dvs skillnaden mellan riktigt bra skick och bra/ok skick kan göra att objektet säljs för "rejält över vanligt marknadspris".

Ponera att säljaren sålt sin för 70k på kaplans(vilket när klockan såldes till Donkii nog skulle enligt många var bra betaltl) , då hade han fått ut ca 60k. Han hade då behövt vänta på auktion/pengarna plus risken (som alltid finns på auktion) att den inte gått så högt. Han väljer då att ta 50k "idag" då alla andra bud (från personer som inte är utsatta/nämna i denna tråden, som väl är de som egentligen borde kölhalas isåfall) tydligen var rejält sämre.

Att sitta och jämföra priser utanför auktioner med auktionsresultat tycker jag är hål i huvudet. Finns ju en massa exempel på vansinnespriser på objekt (se bara på de auktioner som gått i helgen) det betyder ju inte per automatik att exakt de priserna är skrivna i sten för alla liknande objekt på "vår marknad". Om man tar ett gäng rolexobjekt som är relativt lätta att jämföra mellan t.ex.kaplans och ks köp och sälj så kan man se det som att antingen kaplans är dyrt eller ks är billigt.
Tack Fredrik, det är precis det här jag försökt förklara.
Jag blir tillfrågad och kontrollerar vad de jag känner till är villiga att betala, ingen vill betala mer än 50k, ingen här på KS vill betala mer än 50k. Säljaren blir informerad om att han säkerligen kan få mer om han tar det internationellt alternativt via auktion.
Säljaren fattar sitt beslut och vari ligger det oärliga i mitt agerande?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Har nu läst igenom den tråden som en gång startade allt det här där Sundberg postade klockorna från första början, inte någonstans kan jag se att jag valt att nämna en enda summa vad gäller dess värde, inte heller kan jag se att jag uttalat mig som någon form av expert eller liknande. Har också gått igenom mina PM med honom där jag inte heller värderar klockan eller lägger någon vikt vid var han ska sälja den och det just för att jag inte är någon expert på var och hur den borde säljas för att få ut mest med pengar.

Jag skriver i PM att jag på senare tid köpt två roliga militärur och att jag under två års tid lite till och från letat efter en Viggen men att jag den senaste tiden på riktigt börjat kolla aktivt med WTB annonser lite överallt osv och att jag skulle bli otroligt glad om jag fick chansen att köpa en av dem och att jag är villig att betala 50k. Han skriver då efter någon dag att han säljer den till mig och att det är roligt att den kommer till en riktig samlare och entusiast varpå jag skriver att jag inte bör kallas för samlare då jag haft hundratals affärer de senaste åren men att jag uppskattar militäruren från Lemania.

Jag förstår din ståndpunkt @Per att man inte ska utnyttja de som saknar kunskap, vilket jag för övrigt håller med dig om, men jag tycker du felaktigt hängt ut mig som att jag på något sätt har sänkt klockans värde för att kunna profitera och köpa den själv vilket aldrig har varit fallet. Känns riktigt jäkla trist faktiskt. Btw är du en av få som nämnde ett värde i den första tråden och du drog aldrig till med några 70-90k utan vad jag ser så är det du som skriver 40-50 men reserverar för något mer vid en auktion... Sen säger du att du inte är så insatt i just dessa klockors värde och slevar sedan skit åt mitt håll som att jag har betydligt mer kunskap kring dess värde trots att jag från dag ett sagt att jag inte har kunskap att värdera just dessa ur då de så sällan dyker upp och därför gav jag mig aldrig på att värdera just dessa ur, däremot så la jag ett bud och fick det accepterat då det var i paritet med det som stod i tråden, det som du själv skrivit och att det var det bästa budet från någon medlem på KS.

Men att du skulle be om ursäkt är väl för mycket att hoppas på antar jag, ja du skulle ju inte rekommendera mig heller till någon som kanske är mindre påläst i framtiden, man får ju det rykte man förtjänar?!

Skärmavbild 2016-05-16 kl. 07.39.44.png
Skärmavbild 2016-05-16 kl. 07.39.52.png
 
Senast ändrad:

hejo

Panerai
Intressant att följa diskussionen och framförallt hur mycket känslor som kommer i omlopp för en gammal tvåregister chronograph. För många år sedan sålde jag en Viggen till Hejo för kaffepengar om man jämför med idag. Då fanns det inget speciellt intresse för Viggen. Är idag glad att jag gjorde det för Hejo har verkligen hjälpt till att sätta Viggen klockan på kartan. Tur också att man sparat några i lådan för framtida samlare av militärur. Jag är av den åsikten att man inte äger en klocka utan bara förvaltar den till nästa generation av samlare (sista fracken har ingen ficka). Visst! det kan verkligen bli en bra förtjänst efter förvaltningstiden eller inte... Marknaden är inte speciellt statisk. Men trots allt handlar det bara om pengar och som inte har någon betydelse om man sätter det i relation till många andra aspekter i livet.
Jag vill jag påstå att Viggen är en mycket intressant klocka med en intressant, bevisad och bekräftad militärhistoria.
Blev lite sur att mitt namn inte nämndes ihop med experterna;)
Och jag är oerhört glad att jag fick köpa den den gången @Viking . Sedan dess har det flutit en hel del vatten under broarna och det var nog ingen som kunde ana
att utvecklingen skulle gå så fort. När utbudet är så pass begränsat som det är när det gäller Viggen så är jag rätt så övertygad att priserna blir väldigt
svängiga då det är förutsättningarna vid det givna tillfället som avgör vem som är beredd att betala vad, inte som Vintage Rolex där vi ser en helt annan stabilitet.
Dock kan vi nog vara överens om att marknadspriset har tagit ett steg uppåt från de 50k som marknaden var beredd att betala för ett tag sedan. Värt att nämna
kan ju vara att den marknad som diskuteras här inte innefattar den internationella auktionsmarknaden.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Har nu läst igenom den tråden som en gång startade allt det här där Sundberg postade klockorna från första början, inte någonstans kan jag se att jag valt att nämna en enda summa vad gäller dess värde, inte heller kan jag se att jag uttalat mig som någon form av expert eller liknande. Har också gått igenom mina PM med honom där jag inte heller värderar klockan eller lägger någon vikt vid var han ska sälja den och det just för att jag inte är någon expert på var och hur den borde säljas för att få ut mest med pengar.

Jag skriver i PM att jag på senare tid köpt två roliga militärur och att jag under två års tid lite till och från letat efter en Viggen men att jag den senaste tiden på riktigt börjat kolla aktivt med WTB annonser lite överallt osv och att jag skulle bli otroligt glad om jag fick chansen att köpa en av dem och att jag är villig att betala 50k. Han skriver då efter någon dag att han säljer den till mig och att det är roligt att den kommer till en riktig samlare och entusiast varpå jag skriver att jag inte bör kallas för samlare då jag haft hundratals affärer de senaste åren men att jag uppskattar militäruren från Lemania.

Jag förstår din ståndpunkt @Per att man inte ska utnyttja de som saknar kunskap, vilket jag för övrigt håller med dig om, men jag tycker du felaktigt hängt ut mig som att jag på något sätt har sänkt klockans värde för att kunna profitera och köpa den själv vilket aldrig har varit fallet. Känns riktigt jäkla trist faktiskt. Btw är du en av få som nämnde ett värde i den första tråden och du drog aldrig till med några 70-90k utan vad jag ser så är det du som skriver 40-50 men reserverar för något mer vid en auktion... Sen säger du att du inte är så insatt i just dessa klockors värde och slevar sedan skit åt mitt håll som att jag har betydligt mer kunskap kring dess värde trots att jag från dag ett sagt att jag inte har kunskap att värdera just dessa ur då de så sällan dyker upp och därför gav jag mig aldrig på att värdera just dessa ur, däremot så la jag ett bud och fick det accepterat då det var i paritet med det som stod i tråden, det som du själv skrivit och att det var det bästa budet från någon medlem på KS.

Men att du skulle be om ursäkt är väl för mycket att hoppas på antar jag, ja du skulle ju inte rekommendera mig heller till någon som kanske är mindre påläst i framtiden, man får ju det rykte man förtjänar?!

Skärmavbild 2016-05-16 kl. 07.39.44.png
Skärmavbild 2016-05-16 kl. 07.39.52.png
Jag har inga problem alls att be om ursäkt om jag har fel. :)

Som jag skrev innan så hade jag ingen större koll på dessa. Man läser min post lite som man vill men utifrån min kunskap då så skrev jag 40-50 och att den minst skulle kosta 50 och förmodligen över 60 inkl provision. Men visst, man läser det som man vill. Jag har som tröst läst på mig mycket mer i ämnet nu. :)

Infon jag hade var att hejo köpt bägge till det facila priset av 100 efter sin värdering till just 50. Det som störde mig är att man som expert får frågan hur mycket något är värt, klämmer till med en värdering och sedan köper till den värderingen utan någon ytterligare transparens. Det är ett farligt beteende och det var det jag kritiserade. :)

Nu var uppenbarligen min info fel så då ber jag självklart om ursäkt. Jag månar bara för de som kommer hit utan koll och vill inte att någon utnyttjas. Det var min enda farhåga. Har Sundberg nu kvar sin andra klocka så är det ju bra news då han också kan ses som en stor vinnare idag vilket är roligt. Du vet själv varför jag varit kritisk mot dig förr så detta följde ju snyggt det modus operandi vi diskuterade då. Jag är glad att det inte stämmer och att jag hade fel.

Så självklart ber jag om ursäkt till dig också @Donkii. Hoppas du vill ta emot den. :)
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Värt att nämna kan ju vara att den marknad som diskuteras här inte innefattar den internationella auktionsmarknaden.
Av ren nyfikenhet Henrik. Vad menar du med detta? Små lokala auktioner i Provence eller på ebay eller Christies, Phillips etc? Efter Hodinkees post i veckan och Kaplans resultat så är jag rädd för att Kaplans resultat i allra högsta grad representerar den internationella auktionsmarknaden. Like it or not så lär Kaplans resultat bli ett benchmark för framtida försäljningar om klockorna är i motsvarande skick. Det är trots allt väldigt få klockor vi pratar om och med militärhistoria och annat så tror jag det bara är en tidsfråga innan en Viggen säljs via ett större auktionshus för än mer pengar.

Eller vad tror du? :)
 

hejo

Panerai
Av ren nyfikenhet Henrik. Vad menar du med detta? Små lokala auktioner i Provence eller på ebay eller Christies, Phillips etc? Efter Hodinkees post i veckan och Kaplans resultat så är jag rädd för att Kaplans resultat i allra högsta grad representerar den internationella auktionsmarknaden. Like it or not så lär Kaplans resultat bli ett benchmark för framtida försäljningar om klockorna är i motsvarande skick. Det är trots allt väldigt få klockor vi pratar om och med militärhistoria och annat så tror jag det bara är en tidsfråga innan en Viggen säljs via ett större auktionshus för än mer pengar.

Det jag menade var att marknaden kan se lite olika ut beroende på var man väljer att sälja. Detta var jag tydlig med mot säljaren:
1. Du kan välja att sälja här på KS eller via de spekulanter ute i världen som vi vet om. Om han valde detta alternativ är folk beredda att betala ungefär 50k.
detta sätt att sälja är i regel lite enklare och man har lite bättre kontroll själv men värdet blir förmodligen lite mindre.
2. Du kan välja att sälja på en större arena, med största sannolikhet får du då bättre betalt men försäljningsprocessen ser lite annorlunda ut.
Vad priset kunde bli i alternativ två var jättesvårt att säga mer än att det skulle bli mer än 50k.
Jag förordade inget av alternativen utan försökte bara vara tydlig med det jag skriver ovan.
Säljaren valde som bekant alternativ 1.
Nu efter Kaplans så har vi lite andra förutsättningar tror jag men vem trodde att det skulle bli så här?

Som svar på din fråga @Per så menade jag att marknadsvärdet i alternativ 1 var 50k vid detta tillfälle och ja jag tror också att Kaplans är att jämföra
med Christies, Phillips etc, hade det varit det utan Hodinkees post (vet inte)?!


Jag tror precis som du att ganska snart så kommer vi att se en Viggen på något av de stora husen. Jag tror att priset kommer att ligga i paritet med Kaplans
kanske lite mer men inte de ökningar som vi sett mellan de senaste försäljningarna. Jag tror också att vi ser att Viggenmarknaden börjar stabilisera sig då
Viggen äntligen fått den uppmärksamhet den förtjänar.
 
  • Like
Reactions: Per
Topp