• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Kvalité 14/5 - resultat. Något hemropat?

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag menade nu och inte då @hejo men absolut. Jag tror att den blivit dyr oavsett om Hodinkee skrev eller ej. Snygga kronografer med denna proveniens är inte i behov av extra publicitet även om den säkert inte skadar. Handlare har extremt svårt att hitta bra inventory och med UG's och Heuers som gått bananas så var nog detta under uppsikt ändå.

Något säger mig att de som budade upp Kaplans till 90 + provision knappast är entusiaster. Känslan är att det är handlare inblandade och att dennna klocka om ett år eller två dyker upp på en större scen. Antingen på auktion eller hos en dyr handlare likt Matt Bain eller liknande.

Positivt är som sagt att de nu får sin uppmärksamhet men som med allt annat så blir det också lite sorgligt när hobbyn halvt förstörs av skenande priser. :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tack! Förstår inte var tavlan ska vara renoverad (enligt kaplans)dock. Mycket klocka för pengarna.
Grattis till båda! Fegbjöd lite på den där. Kollade noga på tavlan och det enda kan väl vara att de rengjort den lite men struntat i lumen på index. Eller så blandar de ihop/ej har något vettigt sätt att beskriva re-lumeade visare.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
- Mycket text från herrar som uppenbarligen borde stå i skamvrån. Hade jag blivit erbjuden två Viggen varav den ena är i ett mycket fint skick för 100 papp, hade jag köpt omgående. Den som säger något annat är novis, försöker hålla nere värdet, eller har de senaste åren suttit med rullgardinen neddragen. Och nu har de dessutom fått internationell uppmärksamhet! Dock handlar det om två gamla ur och inte livet självt. Men det är intressant att följa en jävligt slingrig debatt om vad som nu har skett.

Nu följer jag med spänning den nu sålda fina Viggen på Kaplans som går en spännande framtid till mötes, när kommer den säljas?..... Proveniens och detaljer har vi nu fått gott om:)

Berätta gärna mer vad gäller den skamvrå jag borde stå i och om den där Viggen i ett mycket gott skick? Skönt att du är ett fullblodsproffs. Vart var du förresten när diskussionen kring dessa körde igång, såg aldrig att du bidrog med något, men det är alltid lätt att komma springande ett par månader senare...
Det är endast en som sålts för 50k. Den andra ägs fortfarande av den jag köpte av, således inte såld, den ska plockas ihop av urmakare men saknar fortfarande sekundvisare och verk ring.

sfrOp3o.jpg
1

ozI1hen.jpg

2
53gQmgZ.jpg

0
 
Senast ändrad:

Gummo

Joker
2-Faktor
Berätta gärna mer vad gäller den skamvrå jag borde stå i och om den där Viggen i ett mycket gott skick? Skönt att du är ett fullblodsproffs.
Det är endast en som sålts för 50k. Den andra ägs fortfarande av den jag köpte av, således inte såld, den ska plockas ihop av urmakare men saknar fortfarande sekundvisare och verk ring.

sfrOp3o.jpg
ozI1hen.jpg
53gQmgZ.jpg
Det är viss skillnad på skick! Det kan ju påverka priset på en samlarklocka. Konstigt nog så är det många som inte vill att klockorna ska se använda ut...
viggen.jpg

http://dz.kaplans.se/dpz/1201708_1/1201708_files/11/2_2.jpg
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Det är mycket som är märkligt i den här historian, minnet verkar svika en del eller justeras efterhand, så här skrev @Donkii den 4 maj:

Aha, du menar så. Jag köpte den ena för 50k och den andra som inte var hopplockad såldes också för 50k-ish
Hela tråden: https://klocksnack.se/threads/klockkvalitén-lördag-14-maj-kaplans.49082/page-4

Är väl inte så konstigt om någon då tror att @hejo köpte klockan eftersom den finns hos honom?

Tack Fredrik, det är precis det här jag försökt förklara.
Jag blir tillfrågad och kontrollerar vad de jag känner till är villiga att betala, ingen vill betala mer än 50k, ingen här på KS vill betala mer än 50k. Säljaren blir informerad om att han säkerligen kan få mer om han tar det internationellt alternativt via auktion.
Säljaren fattar sitt beslut och vari ligger det oärliga i mitt agerande?

Att påstå att ingen här på KS vill betala mer än 50' är märkligt eftersom klockan aldrig var till salu på KS, den såldes ju under bordet utan insyn från några andra än ägaren, rådgivaren och spekulanten.

Så båda, @Donkii och @hejo , tycker att ni agerat helt fläckfritt i det här? Med facit i hand finns inget ni kunde gjort annorlunda? Om det dyker upp en ny okunnig newbie med en dyrbar klocka så skulle ni inte tveka att via pm ge honom råd om klockan och värdet samtidigt som ni bjuder på klockan?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det är mycket som är märkligt i den här historian, minnet verkar svika en del eller justeras efterhand, så här skrev @Donkii den 4 maj:


Hela tråden: https://klocksnack.se/threads/klockkvalitén-lördag-14-maj-kaplans.49082/page-4

Är väl inte så konstigt om någon då tror att @hejo köpte klockan eftersom den finns hos honom?



Att påstå att ingen här på KS vill betala mer än 50' är märkligt eftersom klockan aldrig var till salu på KS, den såldes ju under bordet utan insyn från några andra än ägaren, rådgivaren och spekulanten.

Så båda, @Donkii och @hejo , tycker att ni agerat helt fläckfritt i det här? Med facit i hand finns inget ni kunde gjort annorlunda? Om det dyker upp en ny okunnig newbie med en dyrbar klocka så skulle ni inte tveka att via pm ge honom råd om klockan och värdet samtidigt som ni bjuder på klockan?

Jag uppfattade det som att den andra klockan också skulle vidare för 50k men jag visste inte om Hejo eller någon annan i hans kontaktnät köpt den. Det har nu visat sig vara fel och att klockan inte bytt ägare utan väntar på delar för att bli ihop plockad och därefter tas nästa steg.

Förstår inte var mitt rådgörande kommer in i ditt resonemang. Jag har inte gett honom råd varken i tråden eller via PM, eller jo, rådet var att prata med Hejo som visat sig besitta, enligt mig, bättre kunskap än de flesta här vad gäller dessa klockor och därför hänvisade jag ägaren dit, thats it.

Men det är klart, jag hade kunnat sagt åt honom att lägga ut den på Köp & Sälj för den summa han själv ville prova med och därefter kontaktat honom igen med mitt bud, nu gav jag ett bud per PM direkt istället som han fick ta ställning till utefter resonemanget i tråden, jag har som sagt inte pressat honom till att ta mitt bud på något sätt eller på något annat sätt påverkat honom. Jag tror också att han är vuxen nog att ta egna beslut och när flertalet bjuder 25-30k och en som säger sig vara seriös i sitt intresse och som erbjuder 50k utan att kohandla, jag skulle personligen sätta ett sånt bud i förarsätet.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Även om Kaplans var i kalasskick så är väl din allt annat än dålig @Donkii? Din har ett repigt glas och lite mer bruksrepor men nog tusan är den jäkligt bra? :)

image.jpeg
image.jpeg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Även om Kaplans var i kalasskick så är väl din allt annat än dålig @Donkii? Din har ett repigt glas och lite mer bruksrepor men nog tusan är den jäkligt bra? :)

image.jpeg
image.jpeg
Jämförde min med den på kaplans och mina visare är rätt risiga kontra den på kaplans, lumen på min tavla är ojämn och upplevs nästan bortskrapat från 9 till 3 och lume finns kvar 4-8, inte alls som kaplans. Att boettlocket i princip är helt blank på min anser jag drar ned en del men är inte direkt avgörande. Min är inte kass, absolut inte, men den är inte alls lika bra som 291an på Kaplans :) Bilderna jag postade ovan var hur den såg ut vid köptillfället, nu kommer den förmodligen att se mycket bättre ut när den kommer från service med nytt glas, rengjord boett osv. Det jag dock är glad över är att vridringen är väldigt bra. Uppdaterar med bilder då den kommer tillbaka
 
  • Like
Reactions: PJW

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag uppfattade det som att den andra klockan också skulle vidare för 50k men jag visste inte om Hejo eller någon annan i hans kontaktnät köpt den. Det har nu visat sig vara fel och att klockan inte bytt ägare utan väntar på delar för att bli ihop plockad och därefter tas nästa steg.

Förstår inte var mitt rådgörande kommer in i ditt resonemang. Jag har inte gett honom råd varken i tråden eller via PM, eller jo, rådet var att prata med Hejo som visat sig besitta, enligt mig, bättre kunskap än de flesta här vad gäller dessa klockor och därför hänvisade jag ägaren dit, thats it.

Men det är klart, jag hade kunnat sagt åt honom att lägga ut den på Köp & Sälj för den summa han själv ville prova med och därefter kontaktat honom igen med mitt bud, nu gav jag ett bud per PM direkt istället som han fick ta ställning till utefter resonemanget i tråden, jag har som sagt inte pressat honom till att ta mitt bud på något sätt eller på något annat sätt påverkat honom. Jag tror också att han är vuxen nog att ta egna beslut och när flertalet bjuder 25-30k och en som säger sig vara seriös i sitt intresse och som erbjuder 50k utan att kohandla, jag skulle personligen sätta ett sånt bud i förarsätet.
Folk är bara griniga för dom själva inte tog chansen att köpa något till vettigt pris som sedan visade sig bli lite av ett kap. Säljaren kände själv till att han kunde få mer på auktion än om han sålde här. Han var vuxen nog att fatta det beslutet själv. Hade han tyckt att 50 var lågt när det sagts att han kunde få runt 60-70 på auktion så hade han själv kunnat efterfråga 59 eller dylikt alt lägga ut en annons eller lämna in på auktionshus som han ändå blev rekommenderad för maximal vinst. Tycker det är fel att tycka att du blåst någon bara för det visade sig att en viggen nu gick för 90 när enda tidigare referenser låg på 40-50. Visst att vintagepriserna stuckit men svårt att spekulera i hur mycket när inga referenser fanns
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jämförde min med den på kaplans och mina visare är rätt risiga kontra den på kaplans, lumen på min tavla är ojämn och upplevs nästan bortskrapat från 9 till 3 och lume finns kvar 4-8, inte alls som kaplans. Att boettlocket i princip är helt blank på min anser jag drar ned en del men är inte direkt avgörande. Min är inte kass, absolut inte, men den är inte alls lika bra som 291an på Kaplans :) Bilderna jag postade ovan var hur den såg ut vid köptillfället, nu kommer den förmodligen att se mycket bättre ut när den kommer från service med nytt glas, rengjord boett osv. Det jag dock är glad över är att vridringen är väldigt bra. Uppdaterar med bilder då den kommer tillbaka
Postade bara lite mer jämförbara bilder. :)

Sen är väl också de tidiga tvåsiffriga batcharna mer värdefulla än de senare om jag ska tro vad som skrivs? Minns inte vad din har för nummer men det var väl typ 55 och 78 som Sundberg hade. Viss skillnad mot 291.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Postade bara lite mer jämförbara bilder. :)

Sen är väl också de tidiga tvåsiffriga batcharna mer värdefulla än de senare om jag ska tro vad som skrivs?
Jag vet egentligen inte om det spelar någon roll vad gäller batcharna när det kommer till dessa, de är ju jäkligt ovanliga oavsett, dock gillar jag att siffrorna ligger mellan luggarna vilket gör att de inte kommer att nötas ned likt boettlocket på min. Service + verkhållare och lite annat landar toto på 6,500:- ..
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Postade bara lite mer jämförbara bilder. :)

Sen är väl också de tidiga tvåsiffriga batcharna mer värdefulla än de senare om jag ska tro vad som skrivs? Minns inte vad din har för nummer men det var väl typ 55 och 78 som Sundberg hade. Viss skillnad mot 291.
fh9Yu19.jpg
 
  • Like
Reactions: Per

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det jag dock är glad över är att vridringen är väldigt bra.

Vridringarna låg väl mest på förläggningen och skräpade efter flygförbudet så de har troligen klarat sig bättre än klockorna rent generellt! :)

Sen är väl också de tidiga tvåsiffriga batcharna mer värdefulla än de senare om jag ska tro vad som skrivs? Minns inte vad din har för nummer men det var väl typ 55 och 78 som Sundberg hade. Viss skillnad mot 291.

Om vi bortser från FC-klockorna - skiljer det något mer än handgravyr kontra stämpling mellan tidiga och sena serien?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jo precis, men säljaren är inloggad typ en gång i månaden vad det verkar och din kommentar taggade inte någon utan var av mer allmän karaktär och därav mitt svar :)
Jag inser ju att det inte kommer hända. Det händer ju aldrig.

Men tycker ändå att man bör säga vilka som försöker med låga bud på nybörjare. Det är för mig mycket mer intressant än att du köpt klockan för ett pris som i alla fall inte supertydligt är ett skambud.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Kan vi inte bara be @Sundberg lägga ut alla pm han fått gällande dessa ur, så kan vi kölhala hejvilt därefter ;)
Ja, bra idé @theargonaut , vi måste reda ut "Viggen-gate" ordentligt nu :D:D

@Per @TorNet vi får väl lov att anta att säljaren varit någorlunda vid sina sinnens fulla bruk som tackat nej till flera bud lägre bud och tagit det, vid tillfället, högsta bud han hade. Han visste också att det fanns en möjlighet att få mer för klockan längre fram på en auktion eller via en ordentlig annons.

@Donkii har tipsat säljaren att ta kontakt med någon som vet en del om Viggen ( @hejo ) samt sagt att han är intresserad och lagt ett bud på 50 papp. Säljaren hade kunnat komma med motbud och inlett förhandling men accepterade budet. Att värdera det som ett skambud tycker i alla fall jag är magstarkt. Även du @Per skrev i den tråden och var på så sätt med och påverkade den värderingen. Sen kan du skriva nu att du då hade begränsad kunskap men eftersom detta var pre-Kaplans-90k så hade alla begränsad kunskap. Vad klockorna gått för om båda (eller alla tre!) hamnat på Kaplans går ju ej att säga. Jag tycker inte Donkiis agerande på något sätt är moraliskt förkastligt eller bryter mot den högt ärade "KS-andan".

@hejo å sin sida har erbjudit sig att hjälpa till att få klockan i fungerande skick (mot ersättning) samt höra runt med folk som han känner ifall de vill köpa den defekta och även tidigare den fungerande. Låter som en schysst snubbe i mina ögon.

Klockor kan byta ägare, och gör det hela tiden, på många olika sätt. Bud, motbud och förhandlingar dyker väl ständigt upp när folk lägger upp sina byrålådsfynd och ställer frågor här på KS. Många drar en rövare och lägger skambud. Undrar hur många skambud @Robertson fick när han la ut bilder på samlingen han ärvt? https://klocksnack.se/threads/stor-samling-av-vintageklockor-60-70tal-vill-ni-se.31228/

Att lura av halvblinda och okunniga gamlingar deras dyrbara armbandsur är inte något som uppmuntras här på KS och detta fall tycker jag är väldigt, väldigt långt därifrån. Inte ens värt att kallas "Viggen-Gate" så det är väl nyhetstorka vad gäller skandaler här på forumet :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ja, bra idé @theargonaut , vi måste reda ut "Viggen-gate" ordentligt nu :D:D

@Per @TorNet vi får väl lov att anta att säljaren varit någorlunda vid sina sinnens fulla bruk som tackat nej till flera bud lägre bud och tagit det, vid tillfället, högsta bud han hade. Han visste också att det fanns en möjlighet att få mer för klockan längre fram på en auktion eller via en ordentlig annons.

@Donkii har tipsat säljaren att ta kontakt med någon som vet en del om Viggen ( @hejo ) samt sagt att han är intresserad och lagt ett bud på 50 papp. Säljaren hade kunnat komma med motbud och inlett förhandling men accepterade budet. Att värdera det som ett skambud tycker i alla fall jag är magstarkt. Även du @Per skrev i den tråden och var på så sätt med och påverkade den värderingen. Sen kan du skriva nu att du då hade begränsad kunskap men eftersom detta var pre-Kaplans-90k så hade alla begränsad kunskap. Vad klockorna gått för om båda (eller alla tre!) hamnat på Kaplans går ju ej att säga. Jag tycker inte Donkiis agerande på något sätt är moraliskt förkastligt eller bryter mot den högt ärade "KS-andan".

@hejo å sin sida har erbjudit sig att hjälpa till att få klockan i fungerande skick (mot ersättning) samt höra runt med folk som han känner ifall de vill köpa den defekta och även tidigare den fungerande. Låter som en schysst snubbe i mina ögon.

Klockor kan byta ägare, och gör det hela tiden, på många olika sätt. Bud, motbud och förhandlingar dyker väl ständigt upp när folk lägger upp sina byrålådsfynd och ställer frågor här på KS. Många drar en rövare och lägger skambud. Undrar hur många skambud @Robertson fick när han la ut bilder på samlingen han ärvt? https://klocksnack.se/threads/stor-samling-av-vintageklockor-60-70tal-vill-ni-se.31228/

Att lura av halvblinda och okunniga gamlingar deras dyrbara armbandsur är inte något som uppmuntras här på KS och detta fall tycker jag är väldigt, väldigt långt därifrån. Inte ens värt att kallas "Viggen-Gate" så det är väl nyhetstorka vad gäller skandaler här på forumet :)
Min main concern var att man hjälper med värdering för att i nästa andetag köpa till sin egen värdering utan någon större input utanför den diskussionen. Det känns iaf känsligt to say the least i iaf mina ögon. Då jag ofta tillfrågas så tyckte jag att det kändes dodgy om det nu gått till så. Om vi nu ska tro på det som sägs så var mina farhåfor fel och då är allt fine för mig.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det är direkt oseriöst när det postas frågor på forumet, från mindre vetande om olika ur, att lägga bud på dessa. Än värre är det när det skickas PM. (Fick själv ett angående ett ur jag postade om, jävligt oförskämt är det). De som söker information här och på andra forum söker just detta och inget annat. Detta är en regel att inte göra det på många forum och för genuint intresserade inom detta gebit, borde det vara en självklarhet. Tyvärr skiter trofésamlarna i det. Den som får information om att denne har ett värdefullt ur blir naturligtvis glad och är sårbar för bud som för denne verkar fantastiskt bra. Men den hugade trofésamlaren berättar inte hela bilden för ägaren och klippet är gjort.

Här verkar det ju vara som så att den Viggen som köptes billigt inte ska säljas och det är trevligt när det görs en ur-kulturhistorisk gärning för bevarande av ett stycke svensk militärhistoria....

I denna tråd har jag i vart fall lärt mig att det verkar finnas "eld utan rök" eller hur nu man ska uttrycka sig...

Personen i fråga var inte helt ovetandes, han hade några år tidigare kollat och sett att de låg kring 25 och han hade sett den tidigare auktionen på Kaplans men valde nu att gå ut offentligt med dem.
Oftast är det just så att när en person som inte är intresserad kommer in med en klocka som visar sig vara värdefull och utan ett emotionellt värde så säljs dessa.
Självklart kan man tycka att det är oförskämt, jag försöker ta lätt på saker och ting och hoppas och tror att andra också gör det. Är man trevlig och ställer frågan på rätt sätt så ser jag inget fel i det, jag kan få en hel del olika svar och oftast är det nej eller ja.
Jag är inte heller någon trofésamlare och det tror jag de absolut flesta här inne kan intyga.
 
Topp