• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Kvalité 14/5 - resultat. Något hemropat?

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Inte för att det spelar roll i den här diskussionen men vi var en del som INTE skambudade utan anmälde intresse i tråden. Vi fick ju aldrig vara med i köpsprocessen vilket var rätt synd. Kastar inte en skugga över någon men när det framkommer i efterhand att man inte har lyssnat på alla intressenter är rätt synd om man nu velat hjälpa till med försäljningen. Såklart får Sundberg sälja till vem han vill och i det här fallet sålde han till Donkii vilket är bra för att den ändå stannar på KS och inte åker utomlands dock tror jag som Per att om fler hade fått vara med i processesen så hade den passerat 50k:)
Hoppas få vara med i köpsprocessen på nästa..om den nu kommer säljas:=)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Min main concern var att man hjälper med värdering för att i nästa andetag köpa till sin egen värdering utan någon större input utanför den diskussionen. Det känns iaf känsligt to say the least i iaf mina ögon. Då jag ofta tillfrågas så tyckte jag att det kändes dodgy om det nu gått till så. Om vi nu ska tro på det som sägs så var mina farhåfor fel och då är allt fine för mig.

Den del som fortfarande är något oklar kommer ju få sitt facit när/om klocka nummer två kommer ut till försäljning.
Om det stämmer att klockan fortfarande är osåld så har ju nu @Sundberg ett finfint läge att få betydligt mer betalt än för den första, och allt annat än att den kommer ut till öppen auktion skulle vara mycket förvånande.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Keep us posted. Är det något som ni vill ha hjälp med att nosa upp för att få ihop den? :)
Saknas sekundvisare och verkring. Sekundvisaren är samma som till 145,024 och den tror jag till och med finns hos ofrei
lLiaGpr.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Saknas sekundvisare och verkring. Sekundvisaren är samma som till 145,024 och den tror jag till och med finns hos ofrei
lLiaGpr.jpg
Är verkringen inget som finns hos valfri bättre sortens äldre urmakare? Sekundvisaren misstänkte jag gick att norpa från en annan modell och iom den saknar lum så borde det inte vara en biggie.
 

hejo

Panerai
Keep us posted. Är det något som ni vill ha hjälp med att nosa upp för att få ihop den? :)
Det stora hittills är verkring, sekundvisare, glas och kan vara någon/några verkdelar. Jag har gjort lite paus just nu då jag känner det viktigt
att hämta in ägarens synpunkter efter all uppståndelse :confused:. Men tusen tack Per :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det stora hittills är verkring, sekundvisare, glas och kan vara någon/några verkdelar. Jag har gjort lite paus just nu då jag känner det viktigt
att hämta in ägarens synpunkter efter all uppståndelse :confused:. Men tusen tack Per :)
Let me know så kan jag säkert hjälpa till att nosa upp delarna. Känns inte omöjligt på förhand iaf. :)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Ja, bra idé @theargonaut , vi måste reda ut "Viggen-gate" ordentligt nu :D:D

@Per @TorNet vi får väl lov att anta att säljaren varit någorlunda vid sina sinnens fulla bruk som tackat nej till flera bud lägre bud och tagit det, vid tillfället, högsta bud han hade. Han visste också att det fanns en möjlighet att få mer för klockan längre fram på en auktion eller via en ordentlig annons.

@Donkii har tipsat säljaren att ta kontakt med någon som vet en del om Viggen ( @hejo ) samt sagt att han är intresserad och lagt ett bud på 50 papp. Säljaren hade kunnat komma med motbud och inlett förhandling men accepterade budet. Att värdera det som ett skambud tycker i alla fall jag är magstarkt. Även du @Per skrev i den tråden och var på så sätt med och påverkade den värderingen. Sen kan du skriva nu att du då hade begränsad kunskap men eftersom detta var pre-Kaplans-90k så hade alla begränsad kunskap. Vad klockorna gått för om båda (eller alla tre!) hamnat på Kaplans går ju ej att säga. Jag tycker inte Donkiis agerande på något sätt är moraliskt förkastligt eller bryter mot den högt ärade "KS-andan".

@hejo å sin sida har erbjudit sig att hjälpa till att få klockan i fungerande skick (mot ersättning) samt höra runt med folk som han känner ifall de vill köpa den defekta och även tidigare den fungerande. Låter som en schysst snubbe i mina ögon.

Klockor kan byta ägare, och gör det hela tiden, på många olika sätt. Bud, motbud och förhandlingar dyker väl ständigt upp när folk lägger upp sina byrålådsfynd och ställer frågor här på KS. Många drar en rövare och lägger skambud. Undrar hur många skambud @Robertson fick när han la ut bilder på samlingen han ärvt? https://klocksnack.se/threads/stor-samling-av-vintageklockor-60-70tal-vill-ni-se.31228/

Att lura av halvblinda och okunniga gamlingar deras dyrbara armbandsur är inte något som uppmuntras här på KS och detta fall tycker jag är väldigt, väldigt långt därifrån. Inte ens värt att kallas "Viggen-Gate" så det är väl nyhetstorka vad gäller skandaler här på forumet :)
Well spoken.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Inte för att det spelar roll i den här diskussionen men vi var en del som INTE skambudade utan anmälde intresse i tråden. Vi fick ju aldrig vara med i köpsprocessen vilket var rätt synd. Kastar inte en skugga över någon men när det framkommer i efterhand att man inte har lyssnat på alla intressenter är rätt synd om man nu velat hjälpa till med försäljningen. Såklart får Sundberg sälja till vem han vill och i det här fallet sålde han till Donkii vilket är bra för att den ändå stannar på KS och inte åker utomlands dock tror jag som Per att om fler hade fått vara med i processesen så hade den passerat 50k:)
Hoppas få vara med i köpsprocessen på nästa..om den nu kommer säljas:=)
Fast det var ju öppet för vem som helst att kunna kontakta honom? Självklart skulle det säkert ha exponerats för en större publik om han la upp den i köp och sälj eller liknande, att priset skulle bli 50 eller över 50 kan vi bara spekulera i. Sen är det ju så att många affärer sker inte för öppen ridå utan klockor byter ägare relativt ofta utan att alla bjuds in men jag har förstått att det just i detta fall upplevs som ytterst delikat att jag erbjudit honom en summa pengar via PM som sedan accepterats. Knappast så att jag i detta fall när mitt bud blev accepterat väljer att tacka nej och istället föreslår att lägga upp annonsen i köp och sälj för 60, han fick den summa som var föreslagen i tråden and thats that..

Men jag tror inte vi kommer nån vart faktiskt i den här diskussionen, det är många olika åsikter och det är ok.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Såg inte att någon ska ha kommenterat/skrivit om denna...
Kan någon förklara för mig som Tudor-okunnig varför Tudor oysterdaten (med lågt utropspris på 33 000:- och LÄGSTA pris på 30 000:) gick för hela 225 000:-?
Är "lägsta pris" det pris som säljaren accepterar som eventuellt minimum som slutgiltigt bud? Bra jävla påslag om man var beredd att släppa den för 30k isåfall...?!
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3035/vara/1215738/ länk till kaplans.
 
  • Like
Reactions: JLW

Donkii

Boushh
2-Faktor
Såg inte att någon ska ha kommenterat/skrivit om denna...
Kan någon förklara för mig som Tudor-okunnig varför Tudor oysterdaten (med lågt utropspris på 33 000:- och LÄGSTA pris på 30 000:) gick för hela 225 000:-?
Är "lägsta pris" det pris som säljaren accepterar som eventuellt minimum som slutgiltigt bud? Bra jävla påslag om man var beredd att släppa den för 30k isåfall...?!
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3035/vara/1215738/ länk till kaplans.

Googla Tudor Montecarlo Home plate så får du svaret :)
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Googla Tudor Montecarlo Home plate så får du svaret :)
Jo, så långt är jag med.. Sitter och läser om den just i skrivande stund.
MEN varför var säljaren redo att sälja för 30k? Och fick istället hem 225k? Vet att utropspris alltid är rätt låga, men det där är ju precis som flera
andra klockor som klubbades iväg, sinnessjukt stor skillnad?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jo, så långt är jag med.. Sitter och läser om den just i skrivande stund.
MEN varför var säljaren redo att sälja för 30k? Och fick istället hem 225k? Vet att utropspris alltid är rätt låga, men det där är ju precis som flera
andra klockor som klubbades iväg, sinnessjukt stor skillnad?
Tror ingen riktigt vet hur Kaplans tänkt när de satt sina utrop. Tyvärr
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jo, så långt är jag med.. Sitter och läser om den just i skrivande stund.
MEN varför var säljaren redo att sälja för 30k? Och fick istället hem 225k? Vet att utropspris alltid är rätt låga, men det där är ju precis som flera
andra klockor som klubbades iväg, sinnessjukt stor skillnad?
Kaplans menar att ägarna i vissa fall (kanske detta, kanske Autavian) varit väldigt påstridiga och säkra på värdet. Jag tror för all del att homeplaten är en kombination av Kaplans okunnighet och ägarens ev inställning. För även om ägaren velat ha 30 som utrop så hade det inte varit svårt att visa att värdet var markant högre. Man ändrade ju också marknadsföring för auktionen från den skumma flygomegan till Tudorn som frontnummer så nog kan vi nästan anta att man helt enkelt inte hade koll när man satte utropen. Inget större problem i sig iom den nådde marknadspris men det skapar väl kanske ett eller två frågetecken om kompetensen på bygget. Det sagt så förstår jag att det kanske varit lite virrigt på Kaplans efter att två av de mer kompetenta klocknissarna lämnat. Det blir säkert bättre till nästa auktion.
 
Topp