Ja, bra idé
@theargonaut , vi måste reda ut "Viggen-gate" ordentligt nu
@Per @TorNet vi får väl lov att anta att säljaren varit någorlunda vid sina sinnens fulla bruk som tackat nej till flera bud lägre bud och tagit det, vid tillfället, högsta bud han hade. Han visste också att det fanns en möjlighet att få mer för klockan längre fram på en auktion eller via en ordentlig annons.
@Donkii har tipsat säljaren att ta kontakt med någon som vet en del om Viggen (
@hejo ) samt sagt att han är intresserad och lagt ett bud på 50 papp. Säljaren hade kunnat komma med motbud och inlett förhandling men accepterade budet. Att värdera det som ett skambud tycker i alla fall jag är magstarkt. Även du
@Per skrev i den tråden och var på så sätt med och påverkade den värderingen. Sen kan du skriva nu att du då hade begränsad kunskap men eftersom detta var pre-Kaplans-90k så hade alla begränsad kunskap. Vad klockorna gått för om båda (eller alla tre!) hamnat på Kaplans går ju ej att säga. Jag tycker inte Donkiis agerande på något sätt är moraliskt förkastligt eller bryter mot den högt ärade "KS-andan".
@hejo å sin sida har erbjudit sig att hjälpa till att få klockan i fungerande skick (mot ersättning) samt höra runt med folk som han känner ifall de vill köpa den defekta och även tidigare den fungerande. Låter som en schysst snubbe i mina ögon.
Klockor kan byta ägare, och gör det hela tiden, på många olika sätt. Bud, motbud och förhandlingar dyker väl ständigt upp när folk lägger upp sina byrålådsfynd och ställer frågor här på KS. Många drar en rövare och lägger skambud. Undrar hur många skambud
@Robertson fick när han la ut bilder på samlingen han ärvt?
https://klocksnack.se/threads/stor-samling-av-vintageklockor-60-70tal-vill-ni-se.31228/
Att lura av halvblinda och okunniga gamlingar deras dyrbara armbandsur är inte något som uppmuntras här på KS och detta fall tycker jag är väldigt, väldigt långt därifrån. Inte ens värt att kallas "Viggen-Gate" så det är väl nyhetstorka vad gäller skandaler här på forumet