• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kassaskåp med nyckel eller kodlås?

Sjobedan

Rolex
safe%20large.jpg

Behövde något litet i källaren. Dörren behöver dock 150l 5-56 om året.
 

Husse

Patek
Vielen Dank! :)

Då får det nog bli med kodlås och möjlighet att bulta i golvet. De små skåpen verkar inte vara tillräckligt tunga för att avskräcka en tjuv men amatörerna tar nog det som ligger framme.
Om du bultar fast skåpet i golvet, glöm för Guds skull inte att förstöra bultskallarna alternativt svetsa fast dem i skåpet/ sockeln, annars räcker det med en hylsnyckelsats från Biltema för att få med sig både klockor och skåp!
 

Chattras

Cartier
Om du bultar fast skåpet i golvet, glöm för Guds skull inte att förstöra bultskallarna alternativt svetsa fast dem i skåpet/ sockeln, annars räcker det med en hylsnyckelsats från Biltema för att få med sig både klockor och skåp!
Brukar man inte bulta skåpen från insidan? Alla jag har kollat på har man gjort det med. Inklusive det jag köp. Låter otroligt korkat att någon skulle tillverka skåp på något annat sätt.
 

Husse

Patek
Brukar man inte bulta skåpen från insidan? Alla jag har kollat på har man gjort det med. Inklusive det jag köp. Låter otroligt korkat att någon skulle tillverka skåp på något annat sätt.
Naturligtvis(!) är det så! Korkat av mig! De kassaskåp jag tidigare har varit i kontakt med har antingen varit inbyggda i hus eller i form av ett valv, eller så tunga att det behövs rejält med lyftkraftig för att flyta dem!
Men man lär sig nåt nytt här på KS varje dag!
 

A3+

Omega
Med nyckel löper man en viss risk att inbrottstjuven vänder upp och ned på hemmet i jakt på nyckeln. Med kodlås kastar förhoppningsvis tjyven in handduken utan att röja runt så mycket i övrigt - allt värdefullt är rimligen inlåst och ingen möjlighet finns att komma åt det. Ett tips jag fick där jag köpte mitt skåp.
 

Ryttaren

Rolex
Kodlås såklart. Har haft mitt sedan 1998 och funkat kanon. Sedan klockor kom in i bilden så har jag bultat fast det i vägg och golv trots att det väger 150 kg. Tjuvar fixar ett sånt skåp trots vikten så bulta fast är viktigare än man tror.
 

Ryttaren

Rolex
En fråga till. Hur länge räcker batterierna i kodlåset och hur byter man dem?

Beror helt på hur mycket skåpet öppnas. När jag bara hade vapen höll ett 9v batteri 8 år :D Nu med klockor och flera öppningar i veckan så 2-3 år skulle jag uppskatta. I mitt fall en Nor-Lyx med snart 20 år gammalt kodlås. Dagens modeller borde ju vara ännu strömsnålare.

Batteri byts från undersidan av kodlåset på min, börjar pipa när det är dags, och tappar inget minne om det skulle ta slut helt.
 

Husse

Patek
En anekdot!
Min far drev en tv och radioaffär under -80 och -90 talet. Inne på hans verkstad stod det ett gammalt Jöli safe med traditionellt kodlås med stor siffersnurra på dörren.
Jag brukade vara först på plats på morgonen. En morgon när jag klev in genom bakdörren så var det totalkaos i butiken! Papper och reservdelar överallt!
Vi hade varit utsatt för ett inbrott!
Massor var stulet, men kassaskåpet var oöppnat! Det fanns små skrapmärken i Hammarbacken runt dörren. Tänk om tjuvarna hade provat att öppna, det var ju olåst! Skåpet användes för förvaring av redovisningspärmarna. Växelkassan hade vi i frysfacket i kylskåpet, det var förstås orört!;)
 

Såkkett

Omega
Har ett skåp med nyckel vars nyckel är inlåst i ett skåp med kodlås.
Blev så pga av att jag när jag köpte mina första jaktvapen även köpte ett billigt litet skåp med nyckel som klarar 2/3 bössor, när sedan det blev för litet så satt det ju redan fastbultat och tog ingen plats så jag har det kvar till slutstycken och värdesaker och förvarar nyckeln till det i det nya större skåpet med kodlås, vilket även det är bultat trots det väger 150kg+ och rent juridiskt inte behövs för vapenförvaring men en man drar ju utan större problem iväg med ett skåp på 2-300kg med en pirra samt större skåp är ganska lättippade framåt när dörren är öppen och jag vill inte få det på tårna.
 

Rojalisten

Panerai
Kör vapenskåp, så får man plats med viktiga pärmar och familjefoton :) oftast bra pris på dessa också. Hört att vinkellås är bättre än cylinder, men vad vet jag :bookworm:
 
Topp