• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Ja, det är högst rimligt - det är en skillnad i kanske material, sannolikt tillskärning och definitivt arbete mellan mellansegmentet och riktigt bra skjortor. Som säkert märkts arbetar jag med Barba, som erbjuder en mycket, mycket bra produkt för väldigt rimliga pengar (och om man har tålamod - en hos oss bortsett från hundralappen styckfrakt merkostnadsfri måttsömnadstjänst).

Ja, fast det sista i handarbetsväg som är relevant är knapphål - det är ju handsytt bara för sakens skull/tradition/prestige. I de vettigare varianterna av ex Barbas produktion (ex niomomentsskjortorna som vi för) är krage, ok och framförallt armhål gjorda för hand. Knappisättning och knapphål är ju trevligt att ha handtillverkat, men det spelar ingen större roll för min del. Ett högt, välformat, rörligt och mjukt armhål gör däremot hela skillnaden för fall, form och komfort.
Finns det någon/några anledningar att ni valt barba som premium hos er istället för Finamore?

Barba må ha mycket bekväma skjortor, vilket är anledningen att jag har några, men är det något som jag stör mig på så är det hur fort deras knapptrådar slits. 3 av 4 Barba-skjortor jag har köpt har fått problem med knapparna efter max 15 användningar, vilket är värdelöst. Då menar jag förstås inte alla knappar, men trådar som börjar ge med sig på knapparna vid manschetterna och inte sällan knappen vid byxlinningen. Det är helt klart för mycket gissel för något i som i det stora hela är ett slit- och slängplagg.

Rekordet i korkade grejer bland italienska märken tar dock PT01, där man knappt brytt sig om att sy fast grenen och där jag köpt några byxor där nästan varje haft samma problem. Bilden nedan är resultat av 4 användningar innan de fick slängas in i garderoben för att vara en varning att aldrig mer köpa deras skit. En futtig liten tråd som börja luckra upp sig direkt.

DSC_0005.JPG

Barba må ha mycket bekväma skjortor, vilket är anledningen att jag har några, men är det något som jag stör mig på så är det hur fort deras knapptrådar slits. 3 av 4 Barba-skjortor jag har köpt har fått problem med knapparna efter max 15 användningar, vilket är värdelöst. Då menar jag förstås inte alla knappar, men trådar som börjar ge med sig på knapparna vid manschetterna och inte sällan knappen vid byxlinningen. Det är helt klart för mycket gissel för något i som i det stora hela är ett slit- och slängplagg.

Rekordet i korkade grejer bland italienska märken tar dock PT01, där man knappt brytt sig om att sy fast grenen och där jag köpt några byxor där nästan varje haft samma problem. Bilden nedan är resultat av 4 användningar innan de fick slängas in i garderoben för att vara en varning att aldrig mer köpa deras skit. En futtig liten tråd som börja luckra upp sig direkt.

DSC_0005.JPG

Hört talas om reklamation?

Lägga upp skjortärm / långärmad pikéärm, är det enkelt ingrepp för skräddare? Pris hos vanlig förortsskräddare ungefär? 100, 200?

Lägga upp skjortärm / långärmad pikéärm, är det enkelt ingrepp för skräddare? Pris hos vanlig förortsskräddare ungefär? 100, 200?
Skräddaren jag går till tar 300 för upplägg (Typ byxa, skjorta), vet inte om det är standard, lågt eller högt dock. Men är supernöjd och senast jag testade att byta skräddare så gick det åt helvete :D

Skräddaren jag går till tar 300 för upplägg (Typ byxa, skjorta), vet inte om det är standard, lågt eller högt dock. Men är supernöjd och senast jag testade att byta skräddare så gick det åt helvete :D

Ändrar man nere vid handleden eller vid axeln när man kortar en ärm? Vet du? Eller nån annan? Tänker inte försöka mig på nåt, utan är bara intresserad.

300 blir ju 150 per ärm. Kan funka. Kanske kollar med min skräddare men osäker om det är värt det på pikén jag vill korta.

Snabb fråga! Tvättar ni alltid ny skjorta innan första användningen?
ja, nästan allt tvättas innan första användningen. Mamma har lärt mig det. :)
Räkna med att tyger/plagg kommer från sunkiga fabriker där de kan ha legat i flera år (smuts är minsta problem, men kemikalier är ju det). :)

För ca 6 år sedan köpte jag en shorts (en varm sommar dag), tog på mig den otvättad. Satte i soffan i den ca30 min senare såg jag ut som prickig korv.

Ändrar man nere vid handleden eller vid axeln när man kortar en ärm? Vet du? Eller nån annan? Tänker inte försöka mig på nåt, utan är bara intresserad.

300 blir ju 150 per ärm. Kan funka. Kanske kollar med min skräddare men osäker om det är värt det på pikén jag vill korta.
Ändringar sker alltid vid handleden om du inte ber om ändring vid axel, då kommer även priset att sticka iväg lite då det är ett "svårare" ingrepp enligt skräddaren.

• Like
Reactions: SSL
Köpte mig ett par linnebyxor som var lite långa. Tänkte korta dem men vad säger expertisen om längden? Vart ska de sluta?
Hur kör ni övriga byxor? Chinos, jeans, kostymbyxor mm

Köpte mig ett par linnebyxor som var lite långa. Tänkte korta dem men vad säger expertisen om längden? Vart ska de sluta?
Hur kör ni övriga byxor? Chinos, jeans, kostymbyxor mm
Kavla upp skiten.:cigar: Så här bär jag mina.
image.jpeg

Den här ligger i en annan tråd också.
image.jpeg

Mina chinos/kostymbyxor tar jag upp, denim viker jag, linne "rullar" jag.

Senast ändrad:
Var är de ifrån? Var på en beach club i Abu Dhabi i julas och där var en oerhört stekig äldre herre som hade liknande, fast med gäss på. Snubben fullkomligt ägde stället och sedan dess har jag inte kunnat släppa byxorna :)
Har ju likadana så besvarar frågan :)
Mina är köpta i USA och är från Ralp Lauren.
Critterpants brukar de kallas.

Tja, kan ni hjälpa mig med en sak?
Jag är på jakt efter en tröja likt denna.
I USA brukar man kalla dessa brushed sweater men jag vet inte riktigt vad de heter i Sverige eller vart man får tag på dessa? RL är en favorit hos mig så om de har dessa blir jag ännu gladare men märket är egentligen oviktigt.
Sjukt snygga och tyget är liksom lite fluffigt och luddigt haha, Om någon vet vart dessa finns och hur jag kan lägga vantarna på en så är jag mycket nöjd!
OBS, det funkar med andra färger också.
polo-ralph-lauren-wine-rose-heather-brushed-wool-cashmere-sweater-purple-product-2-272019553-normal.jpeg

Tack på förhand KS!

Tja, kan ni hjälpa mig med en sak?
Jag är på jakt efter en tröja likt denna.
I USA brukar man kalla dessa brushed sweater men jag vet inte riktigt vad de heter i Sverige eller vart man får tag på dessa? RL är en favorit hos mig så om de har dessa blir jag ännu gladare men märket är egentligen oviktigt.
Sjukt snygga och tyget är liksom lite fluffigt och luddigt haha, Om någon vet vart dessa finns och hur jag kan lägga vantarna på en så är jag mycket nöjd!
OBS, det funkar med andra färger också.
polo-ralph-lauren-wine-rose-heather-brushed-wool-cashmere-sweater-purple-product-2-272019553-normal.jpeg

Tack på förhand KS!
Jagade en sån väldigt länge innan jag hittade en på yoox.com (http://www.yoox.com/se/39626202QC/item#dept=men&sts=sr_men80&cod10=39626202QC&sizeId=7)
Galet nöjd med den, men nu finns bara XL kvar, det kanske inte passar? De är svåra att få tag i!

Precis något sånt, men Xl är några storlekar för stort för mig..... Men tack för tipset!
Forsätter letandet :)
Varsågod. Vet att RL haft såna tröjor de senaste åren så med lite tur dyker det upp någon till hösten! Careofcarl vet jag sålt den jag länkade till. De kanske tar in en :)

Ot någon som kan ge förslag på bra strykjärn för max 500 kr?

Tänkte skippa C.O så åkte till Media Markt men det blev ba huvudvärk. Fanns ca 30 olika.

Tillbaka
Topp