• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Snyggt! Hur korta är de? för oavsett typ på t ex skjorta så har jag den instoppad, tror inte danolis finns i stockholm, så jäkla sugen på att testa någon av deras linne modeller :)
Bra fråga. Tillräckligt korta för att kännas helt odressade. :)

Linnemodellerna kanske är annorlunda, får vänta på att @Singular svarar.
Njäe, det är samma mönster - grundare skärning och något kortare totallängd.

Se på fan, visste inte att vi sorterat dem så (är ju aldrig i webshopen)...
@kalufsen - om det är de du avser (Barba på LR-kroppen) och Danolisskjortorna så kan jag mäta imorgon. Vilken storlek?
Jättesnällt! Köpte för ett tag sen En barba av er som jag trivs super med och det är ju inte så stor skillnad i pris upp till Barba men kan vara kul att testa annan tillverkare! 37 är jag ute efter :) När vi ändå är på't, hur är kragen i jämförelse med barba, främst storlek men även cut :)

Ser jäkligt trevliga ut! Hur är de i storleken (bor inte nära Stockholm)?
De är true-to-size så att säga. Fick dock testa två olika Medium i Navy-färgen, då ena var för tajt i axlarna.

178cm, ca 86kg.
Återstår att se hur det blir efter en tvätt, eller om/när jag går upp till mina 90kg och kör ett armpass.

image.jpeg
image.jpeg

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    84.8 KB · Visningar: 67
De är true-to-size så att säga. Fick dock testa två olika Medium i Navy-färgen, då ena var för tajt i axlarna.
178cm, ca 86kg.
Återstår att se hur det blir efter en tvätt, eller om/när jag går upp till mina 90kg och kör ett armpass.

image.jpeg
image.jpeg

Mycket bra. Tack för det.

Någon som har erfarenhet från Jofama, storlekar? Hur är de? Vet inte om jag ska ha 48 eller 50. 178 lång, väger 78kg-ish.

Snabb fråga! Tvättar ni alltid ny skjorta innan första användningen?
Nej.

Jättesnällt! Köpte för ett tag sen En barba av er som jag trivs super med och det är ju inte så stor skillnad i pris upp till Barba men kan vara kul att testa annan tillverkare! 37 är jag ute efter :) När vi ändå är på't, hur är kragen i jämförelse med barba, främst storlek men även cut :)
Det skiljer mellan 2,5 och 3 cm mellan motsvarande storlekar på Danolis standardmönster (som vi gör alla våra skjortor i) och LR-kroppen från Barba (som vi har som standard på det som produceras för oss). Värt att tänka på är att Barba har mer än dussinet kragar att välja på, men kragen på Danolisskjortorna är i relation till Barbas 105-krage (som vi väljer att ha på våra lagerskjortor) lik i höjd och vinkel, men har något mindre blad.

Enklare i form av sämre i detta fall?
"Sämre" är fel begrepp, men Barba är ännu bättre.

Nej.

Det skiljer mellan 2,5 och 3 cm mellan motsvarande storlekar på Danolis standardmönster (som vi gör alla våra skjortor i) och LR-kroppen från Barba (som vi har som standard på det som produceras för oss). Värt att tänka på är att Barba har mer än dussinet kragar att välja på, men kragen på Danolisskjortorna är i relation till Barbas 105-krage (som vi väljer att ha på våra lagerskjortor) lik i höjd och vinkel, men har något mindre blad.

Tackar ödmjukast för återkopplingen, skall tänka på saken! :)

Nej.

Tack!

Har två stycken, en pikéskjorta och denna http://www.linnegatan2.se/brands/danolis/danolis-shirt-2.

De är relativt korta, och inte särskilt dressade. Men trevliga som tusan.

Länge sen jag köpte skjortor för ett syfte nu (köper oftast kläder i Italien på semestern och då är det nästan alltid på rea). Men jag behöver en bröllopsskjorta och har kikat runt lite. Är verkligen 1800 och uppåt rimligt för en skjorta? Var på Gabucci idag och deras billigaste var 1600. (Givet att jag vill ha kvalitet dvs, motsvarar de höga priserna kvaliteten?)

Länge sen jag köpte skjortor för ett syfte nu (köper oftast kläder i Italien på semestern och då är det nästan alltid på rea). Men jag behöver en bröllopsskjorta och har kikat runt lite. Är verkligen 1800 och uppåt rimligt för en skjorta? Var på Gabucci idag och deras billigaste var 1600. (Givet att jag vill ha kvalitet dvs, motsvarar de höga priserna kvaliteten?)
Eton och stenströms samt ev jlindeberg borde ha, så lite billigare borde du kunna komma undan iaf. Sommarreorna börjar snart, eton hade sin runt midsommar.

Det är subjektivt.

Jag köper hellre Barba för 2000, än en Eton för 1200 som inte känns perfekt.
Har inte hittills lyckats hitta riktigt bra skjortor som jag hellre köper än de riktigt dyra grejerna.

Det är subjektivt.

Har inte hittills lyckats hitta riktigt bra skjortor som jag hellre köper än de riktigt dyra grejerna.
Agreed! Oger har 2 för 400 Eur från Finamote just nu, är sugen på dessa med! Men min strl finns endast kvar i två blårandiga som ser identiska ut, känns lite tråkigt med likadana trots att det är min favorit tillsammans med helblå samt vit. Inväntar dock svar för "description" på deras skjortor variera kraftigt!

Någon som har Eduardo från Finamore och kan berätta mer :)

Eton och stenströms samt ev jlindeberg borde ha, så lite billigare borde du kunna komma undan iaf. Sommarreorna börjar snart, eton hade sin runt midsommar.

Smart! Inte en dum idé! Vi inväntar sommmar-rean. :)

Det är subjektivt.

Jo, jag förstår principen. Men Eton sitter bra på mig, bortsett från lite långa ärmar, vilket kan korrigeras.
Men om jag står mellan två skjortor så bägge sitter ungefär lika bra: En är Eton och den andra är Finamore/Barba/valfri-highendskjorta. Kommer priset på skjortan avspegla kvaliteten, eller är mer av en "känsla"/varumärke/stil? Jag är inte Etons största fan. Särskilt inte efter Ali Boulala skräpet de körde loss med här under våren. Men jag är nöjd hittills med deras skjortor.

Jo, jag förstår principen. Men Eton sitter bra på mig, bortsett från lite långa ärmar, vilket kan korrigeras.
Men om jag står mellan två skjortor så bägge sitter ungefär lika bra: En är Eton och den andra är Finamore/Barba/valfri-highendskjorta. Kommer priset på skjortan avspegla kvaliteten, eller är mer av en "känsla"/varumärke/stil? Jag är inte Etons största fan. Särskilt inte efter Ali Boulala skräpet de körde loss med här under våren. Men jag är nöjd hittills med deras skjortor.
Bl.a. har Eton inga handsydda moment medan både Barba och Finamore har ett antal, t.ex. knapphålen. Om du uppskattar hantverken bakom skjortorna så kör! Tycker själv att Etons tyg är alldeles för stelt och hade därför inte köpt en Eton överhuvudtaget, men det är självklart endast en preferens.

Ja, det är högst rimligt - det är en skillnad i kanske material, sannolikt tillskärning och definitivt arbete mellan mellansegmentet och riktigt bra skjortor. Som säkert märkts arbetar jag med Barba, som erbjuder en mycket, mycket bra produkt för väldigt rimliga pengar (och om man har tålamod - en hos oss bortsett från hundralappen styckfrakt merkostnadsfri måttsömnadstjänst).

Bl.a. har Eton inga handsydda moment medan både Barba och Finamore har ett antal, t.ex. knapphålen. Om du uppskattar hantverken bakom skjortorna så kör! Tycker själv att Etons tyg är alldeles för stelt och hade därför inte köpt en Eton överhuvudtaget, men det är självklart endast en preferens.
Ja, fast det sista i handarbetsväg som är relevant är knapphål - det är ju handsytt bara för sakens skull/tradition/prestige. I de vettigare varianterna av ex Barbas produktion (ex niomomentsskjortorna som vi för) är krage, ok och framförallt armhål gjorda för hand. Knappisättning och knapphål är ju trevligt att ha handtillverkat, men det spelar ingen större roll för min del. Ett högt, välformat, rörligt och mjukt armhål gör däremot hela skillnaden för fall, form och komfort.

Smart! Inte en dum idé! Vi inväntar sommmar-rean. :)

Kan inte riktigt svara för hur kvalitén skiljer sig, där litar jag på mer insatta herrar.

För mig handlar det typ bara om utseende och känsla.

Tillbaka
Topp