• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Mitt stora bekymmer är inte hans kläder, de tycker jag ser helt okej ut, utan hans kläder i kombination med det han skriver. Det är inget fel i att följa trenderna inom klassiskt herrmode, men jag upplever det som att han hela tiden tjatar om att det han skaffar är tidlöst. Det blir lite märkligt att säga, när man själv sedan ändrar snittet på sina kläder till det som börjar bli trendigt.

Sen tycker jag påfallande ofta att det skriver är mindre bra ur en journalistisk synpunkt, men där är jag kanske yrkesskadad.
Precis detta jag syftade på i mitt inlägg (#4522) ovan.
Nyckeln enligt mig är att man inte måste placera sig själv stilmässigt i ett fack. Vill andra sätta epitetet klassiskt, trendigt eller ledigt är det upp till dem men många av de jag inspireras mest av har inslag av alla tre delarna. Personlig stil handlar om vad just du gillar, inte vad du borde gilla för att du har en dressad eller ledig stil till vardags. Om man begränsar sig själv till att man bara får ha en typ av stil kommer man gå miste om massa kul saker man faktiskt kanske gillar. Och i slutändan skall det fan vara roligt. Det är trots allt bara kläder...
Jo precis. Håller med. Men om man som t.ex. Manolo eller i kommentaren till bilden vi diskuterar, menar att man håller på med tidlöst klassiskt herrmode blir det lite ironiskt närman försöker tänja på gränserna inom detta och rulla på trender inom det tidlösa och klassiska. Då börjar det istället gränsa till konservativt elitistiskt.

För personlig klädsel håller jag med dig helt om att det är de som kombinerar trend, klassiskt, avantegard och vågat, roligt osv som har den bästa klädstilen overall.

Är ute efter en halsduk/scarf som jag kan ha till min mörkblåa rock . Kraven jag har är att den inte ska ha långa fransar och vara enfärgad för en Clean look sen får den gärna inte kosta norr om 1000 lappen. Har ni några förslag på nån shysst?

Senast ändrad:
Polyester har inte speciellt mycket med styrsel att göra men snarare slitstyrka då ex kashmir är betydligt känsligare (och dyrare). Styrseln i plagget har med ullens komposition, vikt men framför allt mellanlägg och uppbyggnad i rocken. Det är en enorm skillnad på fall och styrsel i en tunn ull på 450gr/m mot en matig vintagerock i en vikt som närmar sig 900gr/m.

Kashmir blandar man i främst för den mjuka touchen men även för att den ger en väldigt vacker lyster och färgåtergivelse. En rock i 100% kashmir är otroligt mjuk och följsam men betydligt känsligare mot regn och slitage.

Intressant. Har en rock från brunello cuccinelli i kashmir. Borde jag vidta några särskilda åtgärder för att inte riskera att slita sönder den för snabbt?

Polyester har inte speciellt mycket med styrsel att göra men snarare slitstyrka då ex kashmir är betydligt känsligare (och dyrare). Styrseln i plagget har med ullens komposition, vikt men framför allt mellanlägg och uppbyggnad i rocken. Det är en enorm skillnad på fall och styrsel i en tunn ull på 450gr/m mot en matig vintagerock i en vikt som närmar sig 900gr/m.

Kashmir blandar man i främst för den mjuka touchen men även för att den ger en väldigt vacker lyster och färgåtergivelse. En rock i 100% kashmir är otroligt mjuk och följsam men betydligt känsligare mot regn och slitage.
Tack för utvecklingen @Whedda . Håller med, men vidhåller samtidigt att i den prisklass vi talar här är ofta polyester med för att få styrsel utan så mycket uppbyggnad. Jag tänker att det hänger samman med slitstyrka, men det tåls att påpeka att det kan vara ett nog så viktigt skäl.

Är ute efter en halsduk/scarf som jag kan ha till min mörkblåa rock . Kraven jag har är att den inte ska ha långa fransar och vara enfärgad för en Clean look sen får den gärna inte kosta norr om 1000 lappen. Har ni några förslag på nån shysst?
Vill man ha enfärgade, burgundy kanske passar bra till blå rock, finns det en del prisvärda med 90% ull 10% kashmir från t.ex. COS och Bruuns Bazaar. Vill man ha mönstrade får man anstränga sig lite mer för att hitta något mönster som känns bra och man inte tröttnar på att ha dag efter dag. Sen ska den ju gärna vara av bra kvalité dessutom.

Intressant. Har en rock från brunello cuccinelli i kashmir. Borde jag vidta några särskilda åtgärder för att inte riskera att slita sönder den för snabbt?

Nej det kan ibland överdrivas hur skört materialet är. Fibern är finare och känsligare så jag skulle välja att använda kashmir i huvudsak när det är kallt och torrt. Finns även specifika borstar för finare ull och kashmir som man bör använda med jämna mellanrum. De passar även utmärkt för kostymer.

Tack för utvecklingen @Whedda . Håller med, men vidhåller samtidigt att i den prisklass vi talar här är ofta polyester med för att få styrsel utan så mycket uppbyggnad. Jag tänker att det hänger samman med slitstyrka, men det tåls att påpeka att det kan vara ett nog så viktigt skäl.

Sen skall man väl i ärlighetens namn även erkänna att i den prisklassen används polyester för att hålla nere priset. Men i sig har jag inget emot polyester (eller syntetfiber i allmänhet). Flera av de främsta tillverkarna av regnplagg från Italien ( Herno exempelvis) arbetar otroligt mycket med tekniska material.

Nej det kan ibland överdrivas hur skört materialet är. Fibern är finare och känsligare så jag skulle välja att använda kashmir i huvudsak när det är kallt och torrt. Finns även specifika borstar för finare ull och kashmir som man bör använda med jämna mellanrum. De passar även utmärkt för kostymer.

Tack! Haft den några ggr när det regnat nu på hösten men får väl försöka undvika det i framtiden. En till fråga, ska den kemtvättas eller hur hanterar man tvättning av den?

Tack! Haft den några ggr när det regnat nu på hösten men får väl försöka undvika det i framtiden. En till fråga, ska den kemtvättas eller hur hanterar man tvättning av den?

Man skall i mest möjliga mån undvika att tvätta ullvaror men blir det fläckar är det inte så mycket att göra. Då är kemtvätt vägen att gå. Det är dock endast en nödlösning och för att fräscha upp den rekommenderar jag att man vädrar samt borstar rocken med en skonsam klädborste. Det lyfter fibrerna och återställer lite av lystern samt avlägsnar smuts osv.

Man skall i mest möjliga mån undvika att tvätta ullvaror men blir det fläckar är det inte så mycket att göra. Då är kemtvätt vägen att gå. Det är dock endast en nödlösning och för att fräscha upp den rekommenderar jag att man vädrar samt borstar rocken med en skonsam klädborste. Det lyfter fibrerna och återställer lite av lystern samt avlägsnar smuts osv.

Tack! Snubblade över rocken på 70% förra året och slog till. Hade aldrig pyntat upp 35 lax för en OTR -rock från BC. Men med det sagt vill jag ju att den ska leva så länge som möjligt.

Förresten, såg ett svar i senaste King om "böcker för mode" (som sen blev svarat med böcker för stil). Du borde skriva en egen. :)

Gäller även detta för ulltröjor?

Gäller även detta för ulltröjor?

Ja och nej. All maskintvätt sliter på ull och kemtvätt torkar ut ullens naturliga oljor. Samtidigt så bärs en tröja närmare huden och behöver tvättas oftare än en rock. Vädra är dock väldigt underskattat och framför allt ALDRIG centrifugering. Jag skulle även vara noga med att följa tvättråden i etiketten samt att aldrig hänga stickade plagg på tork då de riskerar att dra sig.

Ja och nej. All maskintvätt sliter på ull och kemtvätt torkar ut ullens naturliga oljor. Samtidigt så bärs en tröja närmare huden och behöver tvättas oftare än en rock. Vädra är dock väldigt underskattat och framför allt ALDRIG centrifugering. Jag skulle även vara noga med att följa tvättråden i etiketten samt att aldrig hänga stickade plagg på tork då de riskerar att dra sig.
Okej, tack för svar. Ja det här med att följa tvättråden är väldigt viktigt, jag har nog råkat krympa tre ulltröjor nu, de är extremt känsliga.

@Vincent, bli inte arg nu... Jag bröt vårt vad. Det var svårt att inte klippa den i höstas & det blev svårare nu när Private White kör 15% på hela sortimentet... MEN, det var fan omöjligt när Cultizm körde den på 50% med express frakt, i min storlek. Den landade under 4000:-, vilket är helt sjukt.

13088811r_7 (1).jpg

Var på överraskningsfest igår, 30-års fest.
Behöver nu feedback från er kunniga.
Vad hade ni ändrat, vad är ok etc!
Tänker på skjortans ärm inte syns. Kör alltid Eton men aldrig tänkt på extra lång arm, är 195cm+. Hade det behövts?

IMG_4417.JPG

Som någon sa tidigare, ser bra ut!
Kanske något tajta byxor, men fräscht!

Näsduk i kavajen hade jag kört, bryter av!

@Vincent, bli inte arg nu... Jag bröt vårt vad. Det var svårt att inte klippa den i höstas & det blev svårare nu när Private White kör 15% på hela sortimentet... MEN, det var fan omöjligt när Cultizm körde den på 50% med express frakt, i min storlek. Den landade under 4000:-, vilket är helt sjukt.

13088811r_7 (1).jpg
Det är helt ok, ser fram emot ett par nya hestra ;)

Ser bra ut, upp med armarna lite bara och lite mer luft kring låren. Sen Hade kanske det varit bättre med mer harmoni mellan byxor och kavaj, dvs en lite ljusare kavaj till så pass ljusa byxor, och som alltid(svårt att se detaljerna på bilden) men alltid lite grövre uddakavajer. Dvs, dela Aldrig upp en slät kostym och ha kavajen som udda, blir nästan uteslutande bättre med en grövre uddakavaj.

Mina första flanellbyxor inköpta!
Juryn, ni får hjälpa mig här. Känns som dom sitter för tight i vaderna, därav blir går upp och blir korta? Vad tycker ni? Töjer dom sig?
(Ursäkta skjortan)

IMG_4438.JPG

IMG_4439.JPG

Juryn, ni får hjälpa mig här. Känns som dom sitter för tight i vaderna, därav blir går upp och blir korta? Vad tycker ni? Töjer dom sig?
(Ursäkta skjortan)

IMG_4438.JPG

IMG_4439.JPG
De är för tajta. Även runt baken om man ska vara petig, är de inte jobbiga att sitta i?
I övrigt schyssta brallor, byt storlek så ska du se att det blir kanon. Jag brukar vara petig och lägga ut/ta in samtidigt som jag lägger upp. Det är rätt lätt att hoppa mellan storlekar då.

(Ursäkta skjortan)

IMG_4438.JPG

IMG_4439.JPG
Jag hade gått upp en storlek & tagit in midjan hos en skräddare om det behövs. Materialet kommer inte att töja sig.

Trevlig modell! Jag önskar att jag själv passade i den...

Tillbaka
Topp