• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Var köper man en bra funktionell rock som slutar strax ovanför knäna? Jag har idag två sönderslitna Hugo Boss, en mörkblå och en svart som kostade 4000 kr respektive 5000 kr. Den svarta köptes först och var mycket tjockare än den mörkblå och därmed varmare. Materialet var 90 % ull och 10 % kashmir. Det är två stora fickor på utsidan. På insidan är det 5 fickor, varav två stora och en för glasögon/pennor och en för mobilen. Det är praktiskt så det vill jag ha nu också. Nackdelen är innefodret som är av en så dålig kvalitet så det blir snabbt hål och trasor av det. Det är synd då rocken till det yttre fortfarande håller många år till. Nu vill jag slänga dessa och köpa ett par nya rockar. Jag tar gärna emot tips på bra märken och modeller i prisklassen ca 4000-8000 kr. Det kan så klart vara lägre pris också om kvalite och funktion kan garanteras och även högre priser om jag får något för pengarna. Jag är normalbyggd Large så inga slimalternativ och jag är allergisk (mentalt) mot konstmaterial för det är bara kallt. Fodret är ok med plastmaterial.

Senast ändrad:
Var köper man en bra funktionell rock som slutar strax ovanför knäna? Jag har idag två sönderslitna Hugo Boss, en mörkblå och en svart som kostade 4000 kr respektive 5000 kr. Den svarta köptes först och var mycket tjockare än den mörkblå och därmed varmare. Materialet var 90 % ull och 10 % kashmir. Det är två stora fickor på utsidan. På insidan är det 5 fickor, varav två stora och en för glasögon/pennor och en för mobilen. Det är praktiskt så det vill jag ha nu också. Nackdelen är innefodret som är av en så dålig kvalitet så det blir snabbt hål och trasor av det. Det är synd då rocken till det yttre fortfarande håller många år till. Nu vill jag slänga dessa och köpa ett par nya rockar. Jag tar gärna emot tips på bra märken och modeller i prisklassen ca 4000-8000 kr. Det kan så klart vara lägre pris också om kvalite och funktion kan garanteras och även högre priser om jag får något för pengarna. Jag är normalbyggd Large så inga slimalternativ.

Ett litet tvärt kast från sidan, men du har inte funderat på att kanske försöka låta en skräddare sätta i ett nytt foder? Jag har själv aldrig haft ett behov men jag utgår från att hyffsat kompetenta skräddare bör kunna lösa det. I vart fall enligt the almighty interwebz. IMHO är det tjusningen med att bära lite dyrare kvalitetskläder, det lönar sig att fixa de istället för att köpa nytt. Det bör nog bli billigare än att anskaffa en ny. Dessutom får du ha kvar din rock som du uppenbarligen gillar starkt. :)

Ett litet tvärt kast från sidan, men du har inte funderat på att kanske försöka låta en skräddare sätta i ett nytt foder? Jag har själv aldrig haft ett behov men jag utgår från att hyffsat kompetenta skräddare bör kunna lösa det. I vart fall enligt the almighty interwebz. IMHO är det tjusningen med att bära lite dyrare kvalitetskläder, det lönar sig att fixa de istället för att köpa nytt. Det bör nog bli billigare än att anskaffa en ny. Dessutom får du ha kvar din rock som du uppenbarligen gillar starkt. :)
Jag har lämnat den till skräddare några gånger. Iofs för mindre jobb. Att byta helfoder kostar mer än halva nypriset för en ny och de är slitna även i ärmarna och fickorna på utsidan. De har nog gjort sitt. Ja, jag älskar dem, speciellt den första som var i tjockare ull. Tack för tipset, jag har funderat, men valt att backa ur. Kläder håller inte för evigt men bra kläder håller länge.

Var köper man en bra funktionell rock som slutar strax ovanför knäna? Jag har idag två sönderslitna Hugo Boss, en mörkblå och en svart som kostade 4000 kr respektive 5000 kr. Den svarta köptes först och var mycket tjockare än den mörkblå och därmed varmare. Materialet var 90 % ull och 10 % kashmir. Det är två stora fickor på utsidan. På insidan är det 5 fickor, varav två stora och en för glasögon/pennor och en för mobilen. Det är praktiskt så det vill jag ha nu också. Nackdelen är innefodret som är av en så dålig kvalitet så det blir snabbt hål och trasor av det. Det är synd då rocken till det yttre fortfarande håller många år till. Nu vill jag slänga dessa och köpa ett par nya rockar. Jag tar gärna emot tips på bra märken och modeller i prisklassen ca 4000-8000 kr. Det kan så klart vara lägre pris också om kvalite och funktion kan garanteras och även högre priser om jag får något för pengarna. Jag är normalbyggd Large så inga slimalternativ och jag är allergisk (mentalt) mot konstmaterial för det är bara kallt. Fodret är ok med plastmaterial.
Vart bor du och kan du tänka dig att köpa över world wide web?

Beroende lite på modell kan en vettig rock (i denna prisklass) vara gjord av: Ull och polyester (ca 80/20), helt i Ull, eller Ull och kashmir (ca 80/20). Anledningen till att man ibland tar in lite polyester är om man vill ha lite mer styrsel i materialet. Helt i Ull eller/och kashmir blir väldigt följsamt och lealöst, men mjukare och lite varmare även om en rock med lite polyester också är rätt varm. Eftersom du kört Ull+kashmir innan kanske det är synd att ta sig ner från det. Jag tycker att Acne har haft rätt trevliga rockar i det formatet (äger själv ingen). Hittade den dubbelvävda rocken Charles nu som ser fin ut och säkert är väldigt skön. Den är inte heller slim som vissa andra rockar de har. Eftersom den är dubbelvävd borde den kunna uppfylla ditt önskemål om att vara lite tjockare. Dock vet jag inte hur fodret och fickorna är, men Acne finns ju att testa på rätt många orter.

Jag kanske hade valt en mörkare, men här är den i olivgrön:
blog_160928_M_onfig_look48_204757.jpg

Beroende lite på modell kan en vettig rock (i denna prisklass) vara gjord av: Ull och polyester (ca 80/20), helt i Ull, eller Ull och kashmir (ca 80/20). Anledningen till att man ibland tar in lite polyester är om man vill ha lite mer styrsel i materialet. Helt i Ull eller/och kashmir blir väldigt följsamt och lealöst, men mjukare och lite varmare även om en rock med lite polyester också är rätt varm. Eftersom du kört Ull+kashmir innan kanske det är synd att ta sig ner från det. Jag tycker att Acne har haft rätt trevliga rockar i det formatet (äger själv ingen). Hittade den dubbelvävda rocken Charles nu som ser fin ut och säkert är väldigt skön. Den är inte heller slim som vissa andra rockar de har. Eftersom den är dubbelvävd borde den kunna uppfylla ditt önskemål om att vara lite tjockare. Dock vet jag inte hur fodret och fickorna är, men Acne finns ju att testa på rätt många orter.

Jag har provat den från ACNE. Jag har för mig att den kostar 8000 kr. Undrar förresten om det inte var 100% kashmir i den jag provade. Den var suverän, men har inga innerfickor alls. Det finns olika utgångslägen för de som gör kläder. De kläder jag söker hamnar i området design och funktion. Det viktigaste är funktion så jag vill se på plagget att det är gjort för att användas, inte bara se snyggt ut, men va f-n, jag får väl köpa två rockar och en axelväska så kan jag köpa en från ACNE.

Jag har provat den från ACNE. Jag har för mig att den kostar 8000 kr. Undrar förresten om det inte var 100% kashmir i den jag provade. Den var suverän, men har inga innerfickor alls. Det finns olika utgångslägen för de som gör kläder. De kläder jag söker hamnar i området design och funktion. Det viktigaste är funktion så jag vill se på plagget att det är gjort för att användas, inte bara se snyggt ut, men va f-n, jag får väl köpa två rockar och en axelväska så kan jag köpa en från ACNE.

Jag länkade till Acnes shop, där den kostar 7600, men den är 85 upp 15 kashmir. Men om den som du säger är ofodrad förstår jag att den inte är optimal för dig.

@stelah

http://gabucci.se/sv/47/lardini

Jag har den marinblå. Det som tilltalar mig är att den har normal passform, bra längd, bra slag & ett klassiskt stuk som tar sig an tidens tand. Varken more or less, sen gillar jag verkligen hur den sitter på mig.
IMG_6486.PNG
Lite mer klassiska, men fina helt i ull. Är väl mest en fråga om man kan tänka sig att handla från en affär som särskriver "ULL ROCK". :facepalm:

Lite mer klassiska, men fina helt i ull. Är väl mest en fråga om man kan tänka sig att handla från en affär som särskriver "ULL ROCK". :facepalm:
Charmigt & mänskligt! Gabucci är en mindre webshop med trevlig kontakt om du handlar där. Och jag vet hur det är... Jag styr spakarna bakom en webshop & jag har personligen gjort en hel del blunders... :rolleyes:

Tack @christian-h och @Wboy för bra tips. Jag kanske köper båda för de är väldigt olika och passar både över kostym och mer casual. Dessa två skulle jag troligen använda tills de ramlar isär. Jag ska inte ta ut något i förskott, men det ser ut på Gabucci som att knapparna är i ben, precis som bra klassiska plagg ska ha. Jag hörde en anekdot kring Hugo Boss att de tjänar mångmiljonbelopp årligen genom att använda plastknappar. Deras kunder köper ändå, troligen för att det inget vet om ben-knappar.

Hur tycker ni att detta ser ut? Jag har lite svårt att ta till mig den modern-klassiska looken. Hög midja, lång kavaj kombinerat med korta smala byxor.
image.png

Hur tycker ni att detta ser ut? Jag har lite svårt att ta till mig den modern-klassiska looken. Hög midja, lång kavaj kombinerat med korta smala byxor.
image.png
Jag gillar något högre midja, det sitter helt enkelt bättre på mig & då föredrar jag ett rakare fall på byxan.

För min del går jag på fotvidd efter omkrets på mina vader, för ett bra fall. Omkretsen delat på två, plus en centimeter. I mitt fall blir det 21 cm.

Byxan kan löpa fritt, jag får ett bra fall & proportionerna suddar ut intrycket av mina något större lår.

Det tråkiga är att jag Har svårt att hitta byxor med dessa proportioner idag... Men om några år är jag helt säker på att byxmodet har förändrats ordentligt & att många väljer att i viss mån gå ifrån skinny & slim-fit.

image.png
Tycker inte om den looken nå vidare. Bara att blanda orange i slipsen och röda strumpor (till redan cordovan-röda skor) blir lite mycket. Sen är det svårt och se om det är svarta byxor och om skjortan är vitvit eller något annat. Tycker inte att den orange slipsen går något vidare mot svarta byxor. Så mina största invändningar är mot färgkombinationerna egentligen.

Kör man med såhär höga byxor, blir det ju lite av ett dilemma med slipsen som behöver gå över byxorna en del för att inte bli pyttekort. Men det kan väl vara okej. VAd tycker du @Criss Cross ?

image.png
Är det du på bild?
Tycker det behövs någon cm byxa till för att inte flasha de röda hipstersockarna. Fine att visa dem när man sitter men inte när man står.
Vidare skulle modellen må bra av att sträcka lite på sig så man ser hur kavajen faller...

Är det du på bild?
Tycker det behövs någon cm byxa till för att inte flasha de röda hipstersockarna. Fine att visa dem när man sitter men inte när man står.
Vidare skulle modellen må bra av att sträcka lite på sig så man ser hur kavajen faller...

Det är ju Olof Nithenius från Manolo :)
Känns som Olof varit lite inne på samma stil som Simon Crompton på det senaste (eller så är jag ute och cyklar :))

Tycker inte om den looken nå vidare. Bara att blanda orange i slipsen och röda strumpor (till redan cordovan-röda skor) blir lite mycket. Sen är det svårt och se om det är svarta byxor och om skjortan är vitvit eller något annat. Tycker inte att den orange slipsen går något vidare mot svarta byxor. Så mina största invändningar är mot färgkombinationerna egentligen.

Kör man med såhär höga byxor, blir det ju lite av ett dilemma med slipsen som behöver gå över byxorna en del för att inte bli pyttekort. Men det kan väl vara okej. VAd tycker du @Criss Cross ?
Nä, gillar det inte. Egentligen är det kanske byxorna som är boven och får kavajen att se så lång ut? Kavajen ser ju ut att sluta vid knogarna vilket ju är normalt.

Nä, gillar det inte. Egentligen är det kanske byxorna som är boven och får kavajen att se så lång ut? Kavajen ser ju ut att sluta vid knogarna vilket ju är normalt.
Aha. Jag har bevisligen mindre koll än honom men måste ändå s´äga att det där hade jag aldrig tagit på mig.
Det verkligen intressant här är väl den politiskt filosofiska frågan om hur mycket man kan tweaka det klassiska herrmodet och fortfarande, som Manolo, avgränsa sig till "klassiskt herrmode". Ska man börja bli små-avantegarde är det bara en skala mellan Manolo och Rick Owens.

Är det du på bild?

Villig hålla med, det skar sig lite. I övrigt klär väll sig Olof bra de bilder jag sätt även om vissa detaljer är olika smakmässigt, och en klädstil helt annorlunda mot mig även fast jag önskar att jag ibland hade en mer dressad garderob välja från. Inte minst när en ser @Whedda , @Fabian , @Singular etc. (finns många fler på forumet). Men kommer väll en dag (kanske) samtidigt som en måste känna sig bekväm i kläderna. Annars blir det ofta "skit" ändå...

Det verkligen intressant här är väl den politiskt filosofiska frågan om hur mycket man kan tweaka det klassiska herrmodet och fortfarande, som Manolo, avgränsa sig till "klassiskt herrmode". Ska man börja bli små-avantegarde är det bara en skala mellan Manolo och Rick Owens.

Nyckeln enligt mig är att man inte måste placera sig själv stilmässigt i ett fack. Vill andra sätta epitetet klassiskt, trendigt eller ledigt är det upp till dem men många av de jag inspireras mest av har inslag av alla tre delarna. Personlig stil handlar om vad just du gillar, inte vad du borde gilla för att du har en dressad eller ledig stil till vardags. Om man begränsar sig själv till att man bara får ha en typ av stil kommer man gå miste om massa kul saker man faktiskt kanske gillar. Och i slutändan skall det fan vara roligt. Det är trots allt bara kläder...

image.png
Mitt stora bekymmer är inte hans kläder, de tycker jag ser helt okej ut, utan hans kläder i kombination med det han skriver. Det är inget fel i att följa trenderna inom klassiskt herrmode, men jag upplever det som att han hela tiden tjatar om att det han skaffar är tidlöst. Det blir lite märkligt att säga, när man själv sedan ändrar snittet på sina kläder till det som börjar bli trendigt.

Sen tycker jag påfallande ofta att det skriver är mindre bra ur en journalistisk synpunkt, men där är jag kanske yrkesskadad.

Polyester har inte speciellt mycket med styrsel att göra men snarare slitstyrka då ex kashmir är betydligt känsligare (och dyrare). Styrseln i plagget har med ullens komposition, vikt men framför allt mellanlägg och uppbyggnad i rocken. Det är en enorm skillnad på fall och styrsel i en tunn ull på 450gr/m mot en matig vintagerock i en vikt som närmar sig 900gr/m.

Kashmir blandar man i främst för den mjuka touchen men även för att den ger en väldigt vacker lyster och färgåtergivelse. En rock i 100% kashmir är otroligt mjuk och följsam men betydligt känsligare mot regn och slitage.

Tillbaka
Topp