• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Flickvännen pangade på med en tidig födelsedagspresent. Vi ska iväg till London om mindre än två veckor och undrar om någon kan slänga upp lite sjysta tips? Första gången, ska bli kul!

På radarn just nu:

• Drake´s
  • Private White
  • Crockett & Jones
  • The Real McCoys
  • Super Denim
Vad har hon gett sig in på egentligen?

Ärligt talat - Harrods och Ralph Lauren flagship store. Möjligtvis inte för shopping utan för inspiration.

Ät lunch på Barrafina och middag på Lyle's.

Drakes släpper i vanlig ordning årets bästa A/W-kollektion/lookbook. Fy satan vad bra. Hade jag bara fått handla ett "märke" i resten av mitt liv hade det blivit Drakes. Fulländat.

Edit: därmed borde du besöka affärerna i London, @christian-h :)

Går och tänker/fixerar på en dubbelknäppt kavaj. Har aldrig hel kostym i jobbet, utan helst uddakavaj till någon byxa. Är dubbelknäppt ett dumt köp då?

https://www.careofcarl.com/cgi-bin/...visa_artikel&artnr=14307511r&variant=14307515
Av ditt alias att döma så har vi nog samma typ av jobb! Dubbelknäppt är då helt rätt! Har en mörkblå dubbelknäppt bomullskavaj från LBM 1911,
som jag använt väldigt mycket till udda byxor av olika slag. Personligen tycker jag inte om det stora gapet på bröstet som en enkelknäppt kavaj lämnar. Har
då gärna en väst eller tröja under. En dubbelknäppt löser det problemet!
Har själv tittat på kavajen du länkar till. Väldigt snygg och balanserad. Älskar brittisk stil och testade en klassisk brittisk dubbelknäppt blazer häromveckan och den
blev helt fel. För formell och "strikt" snitt och fungerade inte alls som blazer i min miljö, tyckte jag. Satsa på OJ:n i länken eller en liknande med italienskt snitt så
kommer det bli klockrent!

Funderar på att klippa ett par flanellbyxor. Hur tänker folk kring slag eller inte? Är strax under 30 och spontant får slag mig att känna mig lite väl mycket som en äldre gentleman, men har samtidigt lyckats läsa mig till att slag hjälper för att få till ett snyggt fall. Har det så stor betydelse? Tänker att ett par vanliga ullbyxor funkar fint utan slag.

Funderar på att klippa ett par flanellbyxor. Hur tänker folk kring slag eller inte? Är strax under 30 och spontant får slag mig att känna mig lite väl mycket som en äldre gentleman, men har samtidigt lyckats läsa mig till att slag hjälper för att få till ett snyggt fall. Har det så stor betydelse? Tänker att ett par vanliga ullbyxor funkar fint utan slag.
Jag tycker att 4-5 cm slag höjer upp de flesta byxor väldigt mycket. Bryter av väldigt snyggt mot skon
och ger ett elegant intryck. Satsa på en inte för tajt flannelbyxa och 4 cm slag :) Kan rekommendera Berg&Berg!

mockajacka från JL, bästa köpet jag gjort :)

IMG_20170910_142850_761.jpg

En off white Field Jacket, användbart och snyggt eller svårburet och blir smutsigt efter en dags användning?
Har inte provat, men jag har en off white ofodrad bomullskavaj som jag aldrig använder, och jag tror att det dels beror på att det inte riktigt funkar med vitt som "ytterplagg" på överkroppen, det blir lite svårmatchat/balanserat liksom, dels känns det lite som en målarkavaj eller kockjacka eller nåt. Men det är snyggt i teorin! Att den blir lätt skitig är väl inte hela världen så länge den går att tvätta i maskin. My two cents.

En off white Field Jacket, användbart och snyggt eller svårburet och blir smutsigt efter en dags användning?
Jag har en vit field jacket i mocka från Stoffa. Både snygg och användbar men man får vara försiktig med den så ingen vardagsjacka och den får vara kvar hemma om det regnar väldigt mycket ute.
Har inte någon gång haft problem med smuts men som sagt så får man vara lite försiktig med den men inte svårburen och fungerar till det mesta.

Edit: den är snarare sand vit eller hur jag nu ska beskriva det så kanske inte riktigt var vad du frågade om.

Senast ändrad:
Jag har den vänstra, i bomull.
IMG_4199.PNG

Fantastiskt plagg att slänga fram, kostade 600:- om jag inte minns fel.

Jävligt svårburen - men när man träffar rätt tycker jag att det blir riktigt bra. Och den har blivit använd en hel del trots kort tid i min garderob. Vitt är bra och väljer man rätt tillfällen kan man med lite tur hålla plagget vitt. Men att lägga större pengar på ett sådant plagg hade jag aldrig gjort.

Finns säkert kvar hos Broadway & Sons.

När hade du tänkt att använda den? Min får hänga tills värmen är tillbaka.

Någon som har tips på bra vinterjacka? Behöver något att ha till vardags och i jobbet då jag är utomhus en ganska stor del av arbetsdagen. Något slitstarkt och som inte får en att se ut som Marshmellow Man. Runt ca 2000:-

Insåg i helgen att min Gloverall reefer/peacoat är dubbel-dubbelknäppt (ifall man kan kalla det så)! Alltså, man kan knäppa den åt båda hållen, vilket visst ska vara för att parera för hur vinden ligger. Misstänker att det i begynnelsen var därifrån dubbelknäppningen kom. Annars känns det ju lite ologiskt att man har en rad ofunktionella knappar.

Någon som har tips på bra vinterjacka? Behöver något att ha till vardags och i jobbet då jag är utomhus en ganska stor del av arbetsdagen. Något slitstarkt och som inte får en att se ut som Marshmellow Man. Runt ca 2000:-
För 2k får du nog tumma en hel del på både kvalitet och funktion. Hade en vinterjacka från Encore en gång i tiden, som kostade runt 2k och som var helt ok.

Riktigt stiligt! Berätta mer om den första.

Hittade på rea i våras på nätet. 55 lana ull (faktiskt dålig koll på vad den gör som skiljer sig från vanlig ull?) och 45 cashmere. Grymt skön! Den hade dock någon helt sjuk slits där bak som pekade ut. Gick med den till skräddaren o de hade fan inte sett något så galet stilmässigt på 20år i branschen. Medvetet sytt så det ska bli en ankröv?

De kunde sy om den så jag behöll den. Sydde in båda två också.. Bra rea på italiensk rock som inte gick att lämna tillbaka.

Märket eleventy är väl inte så jättekänt i min värld. Hittar det på rea året runt så känns konstigt prissatt. Tror jag betalade knappa 5k.

Tillbaka
Topp