• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag var inne i en affär där de också påstod att det inte fanns några flanellbyxor i samarbetet. När jag frågade om de var helt säkra på det visade det sig att de tänkt på manchesterbyxor och inte flanell.
De hänger ofta tillsammans med flanellkavajen, men man kan köpa byxan separat.

Var i en annan butik som hade slut men nu har jag lagt undan ett par i en annan butik iaf :)

Snabb fråga om uppläggning/slag, vad gäller? Vill inte springa omkring och visa halva vaderna utan mer vad som är "klassiskt" rätt. Vågar man låta dressman göra det här eller ta med dom till sin riktiga skräddare?

Mvh
Matts
 

chgeorg

Omega
Var i en annan butik som hade slut men nu har jag lagt undan ett par i en annan butik iaf :)

Snabb fråga om uppläggning/slag, vad gäller? Vill inte springa omkring och visa halva vaderna utan mer vad som är "klassiskt" rätt. Vågar man låta dressman göra det här eller ta med dom till sin riktiga skräddare?

Mvh
Matts
Har köpt lite utvalda delar ur denna kollektion och är väldigt imponerad, Nacka Forum för er som bor i Stockholm verkar ha ett ganska bra lager kvar när jag var där igår.

När det kommer till uppläggning så är det bara att be personalen nåla upp byxorna på plats för att se hur dom faller.

Jag gillar när dom preciiiiis touchar plösen på kostymskorna där fram. Men det är bara min högst personliga smak..
 

zeke_varg

Omega
Passar på att fråga hur ofta ni som har kostym i jobbet lämnar in dessa på kemtvätt?
Visst är kanske ungefär som att fråga hur långt ett snöre är, Men om man säger att man har ett vanligt kontorsjobb 8-17 & pendlar 2tim ToR i jobbet?
Jag har för tillfället 4 kostymer & 2 extra kavajer. Använder ni kostymen 1gång 2gånger 5gånger eller 25gånger t.ex innan kemtvätt?

Kör 5 kostymer och ibland ett kavajinstick. Bara kört kem vid fläckar (2st på 2,5år). Vädrar sällan ur.

Har hållt sjukt bra med minimalt slitage. Luktar inte heller skunk.

..o kör ca 20 skjortor. Fuskar och bara stryker krage och framsida på skjortorna när jag alltid har hela suiten på :)
 

Harley

Omega
Kör 5 kostymer och ibland ett kavajinstick. Bara kört kem vid fläckar (2st på 2,5år). Vädrar sällan ur.

Har hållt sjukt bra med minimalt slitage. Luktar inte heller skunk.

..o kör ca 20 skjortor. Fuskar och bara stryker krage och framsida på skjortorna när jag alltid har hela suiten på :)
Ok Tanx, bra att veta. Håller på att arbeta upp en bra skjortgarderob. Men det tar lite tid & kostar en del slantar. Har som jag nämnt tidigare lite ”udda” kroppsform så är svårt att hitta skjortor som sitter bra, även om jag ändå lämnar 90% till skräddaren. Har iaf fastnat för Stenströms & Gant, det är dom som funkar bäst för mig.
 
Passar på att fråga hur ofta ni som har kostym i jobbet lämnar in dessa på kemtvätt?
Visst är kanske ungefär som att fråga hur långt ett snöre är, Men om man säger att man har ett vanligt kontorsjobb 8-17 & pendlar 2tim ToR i jobbet?
Jag har för tillfället 4 kostymer & 2 extra kavajer. Använder ni kostymen 1gång 2gånger 5gånger eller 25gånger t.ex innan kemtvätt?

Gör i princip exakt samma sak som @zeke_varg, det funkar klockers över tid. Ibland lämnar jag in ett eller två par byxor för strykning, för att få till ett riktigt skarpt byxveck men det behövs egentligen inte.. Annars kemar jag bara vid fläckar.
 

Oew

Rolex
Ok Tanx, bra att veta. Håller på att arbeta upp en bra skjortgarderob. Men det tar lite tid & kostar en del slantar. Har som jag nämnt tidigare lite ”udda” kroppsform så är svårt att hitta skjortor som sitter bra, även om jag ändå lämnar 90% till skräddaren. Har iaf fastnat för Stenströms & Gant, det är dom som funkar bäst för mig.
Gå till shirtonomy istället, tycker kvalitén brukar vara lika bra som stenströms och du slipper gå till skräddaren. Sedan räcker de grymt länge om man vårdar dem, har en smokingskjorta från slutet av 80-talet som jag fått av min pappa från Turnbull & Asser som nästan ser ny ut.
 
  • Like
Reactions: ZQT

M.L.

Vacheron
2-Faktor
För er som (kem-)tvättar era kostymer/kavajer när ni får fläckar kan jag rekommendera detta först. Har alltid med mig i plånboken så att jag kan ta bort fläckar direkt, men fungerar oftast bra när man upptäcker en fläck i efterhand.
1451397014483

http://www.silkandclean.com/onthespot
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Vet inte mer än det jag hört och det är slutet av året iaf sen om det är i slutet av oktober eller i början av december har jag ingen aning om... Tanken var väl att de skulle flytta in i somras? (Kan ha fått det om bakfoten dock)
December verkar det vara. Någon på Flashback som varit i kontakt med deras kundservice.
 

Djstrahl

Omega
Till mig sa dem att uppläggning ingick i priset, vilket är ganska fördelaktigt. :) Du kan ju alltid prova att lägga upp dem hos dressman och be dem spara lite mer tyg så du själv kan ta dem till din skräddare om du är missnöjd med resultatet.

399kr och gratis uppläggning är svårslaget får jag säga. De hade dock inte min storlek i lager så jag har inte köpt något par än. :(
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag testade Dressmans uppläggning, om ett par dagar får vi se:) Det finns lagersaldo på hemsidan så kan du se var det finns kvar någonstans.
 

zeke_varg

Omega
Ok Tanx, bra att veta. Håller på att arbeta upp en bra skjortgarderob. Men det tar lite tid & kostar en del slantar. Har som jag nämnt tidigare lite ”udda” kroppsform så är svårt att hitta skjortor som sitter bra, även om jag ändå lämnar 90% till skräddaren. Har iaf fastnat för Stenströms & Gant, det är dom som funkar bäst för mig.

Skoja inte till det för mycket med mönster och grejer imo. Kan vara trickigt att matcha. Jag använder vit,blå, lila, rosa (älskar färg :)). Köp 3-5 märken på skjortor o testa. Krymper olika, känns olika, sitter olika.

Sen är det bara o önska favoritskjortan i olika varianter i julklapp. Pang. Klart. ;)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Trevlig, jag klippte den gröna.

Samma här, nog aldrig handlat ett plagg från dressman och överraskad att den satt bra på mig (1.75 x 63kg). Tröjan i sig känns bra, det som jag kunde klaga på är väll att kragen inte känns lika välgjord som på liknande jag har (men som också är dyrare). Men för 400kr så känns det ok, plus riktigt fin färg.

Lyckades också hitta en grovstickad benvit polo jag letat efter länge som inte kostar multum. Bra passform med. Kan rekommenderas, från jack & Jones och en annan butik jag sällan köper något i. Men fanns en del ok baskläder mellan allt det mer skrikiga :)
IMG_0293.JPG
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Nån som vet var man kan köpa liknande kostymfodral som de man får när man köper kostym från suitsupply? Hittade inte att man kunde köpa dessa löst på deras hemsida...
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Går det att få tag på dessa på ett enkelt sätt här i Sverige eller är det beställning från utlandet som gäller?
Trots att hemsidan är på engelska så finns företaget i Sverige. Så de skickas inte från utlandet. Vet att jag köpte mina första i en klädaffär, men kommer inte ihåg vilken affär det var.
 

san

Cartier
2-Faktor
Trots att hemsidan är på engelska så finns företaget i Sverige. Så de skickas inte från utlandet. Vet att jag köpte mina första i en klädaffär, men kommer inte ihåg vilken affär det var.
Det tänkte jag inte ens på, ser nu att de är stationerade i Nyköping.

Du har inte haft problem med att de lämnar en fläck efter sig?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag menar en sån variant som man kan vika ihop och bära som en väska.
Alltså en enklare variant (som den på Clas Ohlson) men med en dragkedja som man drar igen när man vikit den på hälften?
Care of Carl verkar ha några som är av den typen: https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/vaskor/kostymfodral/index.html
(Eller PM:a mig om du vill ha ett just från Suit Supply. Jag har nog nåt liggandes som du kan få mot att du skänker valfri summa till BCF).
 
Senast ändrad:
Topp