• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Hutti

Cartier
Är ute efter en kostym, kavajen känner jag mig tämligen säker på hur den ska sitta och vad som är möjligt att skrädda till i efterhand, tänker då ärmlängd som nog behöver göras. Men byxorna är jag mer osäker på. Är det enkelt för en skräddare att sy in byxorna för en smalare passform, ej tajt, men som upplevs proportionerligt för en person utan vader :rolleyes: Och vart ska byxan sluta? Vill undvika för mkt veck mot skon men inte heller kort. Slag är snyggt men fanns inte på de byxor jag tittat på.

Ja.

Angående längd gillar jag "no break"
 
D

Deleted member 5780

Guest
Är ute efter en kostym, kavajen känner jag mig tämligen säker på hur den ska sitta och vad som är möjligt att skrädda till i efterhand, tänker då ärmlängd som nog behöver göras. Men byxorna är jag mer osäker på. Är det enkelt för en skräddare att sy in byxorna för en smalare passform, ej tajt, men som upplevs proportionerligt för en person utan vader :rolleyes: Och vart ska byxan sluta? Vill undvika för mkt veck mot skon men inte heller kort. Slag är snyggt men fanns inte på de byxor jag tittat på.
Börja med att hitta en tillverkare som låter dig välja olika storlekar på kavaj och byxa om det nu blir bättre.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
vad kostar en något duglig "blazer"/udda kavaj i lite grövre tyg som passar bra till en lite mörkare grå flannell byxa?
Är ny till detta med udda kavajer och har därför inte testat så mycket men det är stor kvalitets skillnad mellan exempelvis en 800 kronors kavaj jämnfört med en för 1500? Eller är båda billigt "fungerar engång" saker?
 
D

Deleted member 5780

Guest
vad kostar en något duglig "blazer"/udda kavaj i lite grövre tyg som passar bra till en lite mörkare grå flannell byxa?
Är ny till detta med udda kavajer och har därför inte testat så mycket men det är stor kvalitets skillnad mellan exempelvis en 800 kronors kavaj jämnfört med en för 1500? Eller är båda billigt "fungerar engång" saker?
Frågar du här bland Rålexbärarna är det mesta i kavajväg <5000 "billigt".
Frågar du mig så är det svårt att hitta snygga och slitstarka kavajer för under 2000, men det går. Jag har fyndat en del på olika outlets vilket såklart hjälper. Oscar Jacobson gör helt OK grejer.
Det viktigaste är nästan passform. Har du tur och passar in i Dressmans kavajer så blir det billigt. Jag hade köpt ett gäng där om de suttit ok. Men det är såklart inte alla här som tycker det går an att synas på stan med dylika märken på påsarna.
Jag kan mkt väl köra Dressmans flanellbralla för 399:- till ett par C&J skor för 5000:-
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Frågar du här bland Rålexbärarna är det mesta i kavajväg <5000 "billigt".
Frågar du mig så är det svårt att hitta snygga och slitstarka kavajer för under 2000, men det går. Jag har fyndat en del på olika outlets vilket såklart hjälper. Oscar Jacobson gör helt OK grejer.
Det viktigaste är nästan passform. Har du tur och passar in i Dressmans kavajer så blir det billigt. Jag hade köpt ett gäng där om de suttit ok. Men det är såklart inte alla här som tycker det går an att synas på stan med dylika märken på påsarna.
Jag kan mkt väl köra Dressmans flanellbralla för 399:- till ett par C&J skor för 5000:-

Jag kör ju Orbans skor så Dressmans flannellbyxa skulle nog inte se helt fel ut budget varianter dom både men samtidigt så känner man ju stor skillnad på skjortor från exempelvis Eton om man jämnför med Dressman. Men undrar om det är värt att leta efter kavajer i lågpriser jämnfört med "budget" kavajer som ligger i lägsta pris för att få en bra kavaj.
 

MartinGFX

Cartier
vad kostar en något duglig "blazer"/udda kavaj i lite grövre tyg som passar bra till en lite mörkare grå flannell byxa?
Är ny till detta med udda kavajer och har därför inte testat så mycket men det är stor kvalitets skillnad mellan exempelvis en 800 kronors kavaj jämnfört med en för 1500? Eller är båda billigt "fungerar engång" saker?
Satsa på bra passform istället för dyrare tyger/märken. En välsittande dressmannkavaj ser 100ggr bättre ut än en illasittande från exempelvis Caruso.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Satsa på bra passform istället för dyrare tyger/märken. En välsittande dressmannkavaj ser 100ggr bättre ut än en illasittande från exempelvis Caruso.
Så det handlar mest om att gå ut och leta efter en väl sittande kavaj och sedan gå till skräddaren för små justeringar? Finns inget märke som dominerar att göra lite mer välgjorda kavajer i budget format?
 

km007

Omega
Tack för tipset, Men enligt deras prislista så kostar den billigaste 3800, vilket är över min budget.

Någon som testar rajawongse?

Min tips då är att det är bättre att köpa kostymen på H&M eller Dressman, men är du redan i BKK så tror jag det kvittar var du köper den, om det är billigt du vill ha så rajawongse är nog lika bra som dåligt som någon annan indisk skräddare...
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Gjorde slag i saken och gick ned til del lokala butikerna som finns i en småstad.

MQ: Kändes sådär, passform inte för min kropp. Iaf inte de som var av intresse.

Brothers: Hade 25% rabatt, tyvärr fanns den modellen som passade bra endast i svart. Annars kändes de bättre än MQ tyckte jag.

Dressman: Kavajerna satt bra, kändes fina (mot den senaste jag ägde för tio år sedan) mjuka och bra rörelse trots "rätt" slimmad (läs inte tajt ;) ). Byxorna inte lika kul, både för vida nedtill vaden och långa så måste isf fixas men var väntat. Överlag 2000kr kändes rimligt kontra vad de andra tar och sett till potentiella användningsområden för mig. Tror dock att en välsittande kostym, oavsett märke, komme bli använd om passform är bra då det gör mig som bärare mer bekväm i det.

Tack ni som svarat, det uppskattas :)
 
Senast ändrad:

Zingo

Rolex
Tack Tiger, äntligen en rock att matcha leopard Daytonan med.
IMG_0334.JPG

IMG_0332.JPG

IMG_0333.JPG
 
Har ni som jag, när det kommer till kläder, vissa plagg ni har 'dubbletter' av? T ex. 2-3 par likadana byxor (samma märke/färg/modell) eller 2-3 av likadana skjortor/tröjor?

Det är säkerligen inte så konstigt att ha, men tänkte bara kolla.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Har ni som jag, när det kommer till kläder, vissa plagg ni har 'dubbletter' av? T ex. 2-3 par likadana byxor (samma märke/färg/modell) eller 2-3 av likadana skjortor/tröjor?

Det är säkerligen inte så konstigt att ha, men tänkte bara kolla.
Dubbla kostymbyxor. Alltid.
Flera oerhört lika skjortor.
Skor i samma modell och nyans.
 
Har ni som jag, när det kommer till kläder, vissa plagg ni har 'dubbletter' av? T ex. 2-3 par likadana byxor (samma märke/färg/modell) eller 2-3 av likadana skjortor/tröjor?

Det är säkerligen inte så konstigt att ha, men tänkte bara kolla.
Om man köper en flanellkostym så är det direkt korkat att inte köpa två par byxor av samma tyg. Tyvärr sliter man lätt ut båda innan kavajen är slut. Så ja jag har två par likadana grå flanellbyxor inget konstigt med det.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Har ni som jag, när det kommer till kläder, vissa plagg ni har 'dubbletter' av? T ex. 2-3 par likadana byxor (samma märke/färg/modell) eller 2-3 av likadana skjortor/tröjor?

Det är säkerligen inte så konstigt att ha, men tänkte bara kolla.
Ja. Hittar jag t ex ett par byxor som sitter perfekt kan det ibland hända att jag köper fler för att ha när det första paret går sönder.
Har också skjortor och några par skor som jag har dubbletter av.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Är ute efter en kostym, kavajen känner jag mig tämligen säker på hur den ska sitta och vad som är möjligt att skrädda till i efterhand, tänker då ärmlängd som nog behöver göras. Men byxorna är jag mer osäker på. Är det enkelt för en skräddare att sy in byxorna för en smalare passform, ej tajt, men som upplevs proportionerligt för en person utan vader :rolleyes: Och vart ska byxan sluta? Vill undvika för mkt veck mot skon men inte heller kort. Slag är snyggt men fanns inte på de byxor jag tittat på.

http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20140814/byxans-silhuett-en-stilstudie-over-tid
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Köpte en ny rock förra veckan och la in den hos skräddaren för att ta upp armen lite. Är dock rädd att dom kanske tog lite för mycket.

Hur lång "ska" armen vara egentligen?

Hittade denna men tänkte om ni har några mer åsikter kring det
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20081020/ratt-proportioner-iii-armvidd-och-langd/
Det är högst personligt och har som så mycket annat inget facit. Plagg till plagg känner jag och när det kommer till värmande plagg vintertid föredrar jag en lite längre ärm. När det kommer till plagg som används sommartid får ärmlängden gärna vara aningen kortare (förutom regnjackan).

Mitt tips är att vänta med korrigeringar överlag ett tag, tills du verkligen är säker. Med rådande trend gällande ärmlängd kommer troligtvis många knalla runt med vad som upplevs som för korta ärmar. Speciellt efter att plagget sätter sig och en eventuell tvätt.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Det är högst personligt och har som så mycket annat inget facit. Plagg till plagg känner jag och när det kommer till värmande plagg vintertid föredrar jag en lite längre ärm. När det kommer till plagg som används sommartid får ärmlängden gärna vara aningen kortare (förutom regnjackan).

Mitt tips är att vänta med korrigeringar överlag ett tag, tills du verkligen är säker. Med rådande trend gällande ärmlängd kommer troligtvis många knalla runt med vad som upplevs som för korta ärmar. Speciellt efter att plagget sätter sig och en eventuell tvätt.

Låter som ett bra tips! Tackar!
 

Aanta

Omega
2-Faktor
Någon som har tips på var jag kan hitta en rocka av kortare modell? Jag är runt 170 cm och rätt smal så bär inte upp en rock i normallängd. Hade en kortare variant för ett par år sedan som funkade, tänkte hitta något liknande men hittar inga vettiga varianter som hamnar en bit ovanför knäna.
 
Topp