• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Har köpt en oxfordskjorta från Shirtonomy och är mycket nöjd med såväl passform som sömnad och tyg. Jag ska därför köpa ytterligare en eller två skjortor men har först en fråga om perfekt längd på ärmen.

Som det är nu gör manchetten att ärmen slutar någon cm nedanför handleden (vilket jag är nöjd med). I oknäppt utförande når dock ärmen kanske tre centimeter längre ned på handen (drygt halvvägs mellan tumbas och tummens första knoge). Är detta lagom längd eller bör jag korta nästa skjortärm på något sätt? Alltså, hur mycket längre ska en oknäppt skjortärm vara än en knäppt för optimal passform?

En bild för att det inte ska bli alltför för tråkigt.
20180501_210222.jpg
Fin skjorta med kul krage!

Tycker längden på ärmen ser perfekt ut på bilden.

Har köpt en oxfordskjorta från Shirtonomy och är mycket nöjd med såväl passform som sömnad och tyg. Jag ska därför köpa ytterligare en eller två skjortor men har först en fråga om perfekt längd på ärmen.

Som det är nu gör manchetten att ärmen slutar någon cm nedanför handleden (vilket jag är nöjd med). I oknäppt utförande når dock ärmen kanske tre centimeter längre ned på handen (drygt halvvägs mellan tumbas och tummens första knoge). Är detta lagom längd eller bör jag korta nästa skjortärm på något sätt? Alltså, hur mycket längre ska en oknäppt skjortärm vara än en knäppt för optimal passform?

20180501_210222.jpg
Tycker det ser bra ut, och jag brukar köra på nåt liknande det du beskriver.

Hur många får rätt längd på skjortan egentligen? Alla mina nyköp har orangutangmått. Det är mer regel än undantag att lämna till skräddare.

Mått beställt utifrån angivna variabler, exempelvis vid beställning på nätet från någon av tillverkarna som behandlats tidigare i tråden.
Tack, jag ska söka i tråden, men jag är nog inte den typen av person som beställer en skjorta på nätet. Jag vill se skräddaren, kunna känna på tyget, se vävning, förstå varifrån det kommer, ha insyn i företagen så jag kan stå för deras affärsetik och behandling av anställda, veta om de bär och förvaltar konfektionsindustrins historia med tillräcklig vördnad etc. Bakom en tjusig internetsida kan det finnas vadsomhelst.

Tack, jag ska söka i tråden, men jag är nog inte den typen av person som beställer en skjorta på nätet. Jag vill se skräddaren, kunna känna på tyget, se vävning, förstå varifrån det kommer, ha insyn i företagen så jag kan stå för deras affärsetik och behandling av anställda, veta om de bär och förvaltar konfektionsindustrins historia med tillräcklig vördnad etc. Bakom en tjusig internetsida kan det finnas vadsomhelst.
Då kanske det är bättre att besöka exempelvis 100 Hands trunk show nu när de kommer till Sverige.

Hur många får rätt längd på skjortan egentligen? Alla mina nyköp har orangutangmått. Det är mer regel än undantag att lämna till skräddare.

Har motsatt problem, eller så är jag orangutang. Har otroligt svårt att hitta en skjorttillverkare som som har tillräckligt långa ärmar. Detta är också anledningen till att jag köpt MTM hos Shirtonomy (se några poster upp). Är 188 cm lång, väger 80 kg och bär skjortor i storlek 39.

Har motsatt problem, eller så är jag orangutang. Har otroligt svårt att hitta en skjorttillverkare som som har tillräckligt långa ärmar. Detta är också anledningen till att jag köpt MTM hos Shirtonomy (se några poster upp). Är 188 cm lång, väger 80 kg och bär skjortor i storlek 39.
Testa stenströms. Jag bär 39/40 och ärmarna på deras skjortor når ner till knäna. Däremot har finamore/barba betydligt kortare ärmar och sitter ofta bra.

@stelah Barba har en MTM-tjänst som ska va bra. Italienska skjortor av hög kvalité.

20180501_210222.jpg
Om skjortärmars och/eller andra klädesplaggs teoretiska paretooptimala längd och passform kan det diskuteras in infinitum. Dessutom är den diskussionen toxiskt infekterad med olika uttalanden som "en skjortärm ska nå till..." eller "kavajen får aldrig vara längre än..." eller "skjortan måste..." eller "no brown in town" eller något annat knäppt uttalande som någon självupptagen person uttalat på 1800-talet. Glöm all that crap!

Gå på känsla istället. Tycker du att det ser snyggt ut? Störs du av att manschetten kommer för långt ner på handen? Kan du knyta skorna utan att det stramar ordentligt? Tycker du att ärmen är för lång?

Själv lider jag av disproportionalitet så alla skjortor jag köper måste fixas. Mina tumregler är:

- När jag står upp, med knäppt manschett, ska manschetten inte nå någon del av handen, men nästan. Och:
- Om jag vinklar upp handen något och böjer armen ska inte heller någon del av manschetten nå handen. Men:
- Jag ska kunna arbeta ledigt vid datorn
- Jag ska kunna knyta skorna med knäppt manschettknapp

Men det viktigaste är att det känns bra!

Lycka till! :)

Isåfall: Bauer

Det är ett fint alternativ, Bauer&Bauer. Allt har sin tid. Just då var 12000 kr mycket för en bra sydd kostym i fin ull. Jag behöver ett år till i tillvänjning innan jag tycker 36000 kr är normalt. Jag har varit hos dem och blev mkt imponerad.

(Värt att tänka på är att Bauers skjortor inte görs i huset, utan är en italiensk MTM-tjänst. Inget fel i det, dock - det jag sett är fint.)

(Värt att tänka på är att Bauers skjortor inte görs i huset, utan är en italiensk MTM-tjänst. Inget fel i det, dock - det jag sett är fint.)
Sker tillverkningen i italien eller är det i Kina med kinesiska tyger? Vet du något om det? Jag vill inte stödja kinesisk industri. En hemsida kan ha en hemvist och tillverkningen en annan, därav frågan.

Sker tillverkningen i italien eller är det i Kina med kinesiska tyger? Vet du något om det? Jag vill inte stödja kinesisk industri. En hemsida kan ha en hemvist och tillverkningen en annan, därav frågan.
Det är förstås omöjligt för mig att veta, men jag har mycket svårt att tro att det är något annat än Italienproduktion. Fråga Bauer?

Jag är i exakt samma dilemma som du. Egentligen bara Eton som har tillräckligt långa ärmar för mig.

Testa stenströms. Jag bär 39/40 och ärmarna på deras skjortor når ner till knäna. Däremot har finamore/barba betydligt kortare ärmar och sitter ofta bra.

@stelah Barba har en MTM-tjänst som ska va bra. Italienska skjortor av hög kvalité.

Har en Stenströmsskjorta med dubbel manschett som har bra ärmlängd utan ändringar. Skriver under på det tipset. Har funderat på en Barba, verkar vara lite längre ärmar än Finamore i alla fall enligt Care of Carls mått .

Tillbaka
Topp