• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Najs,
Kortfattat så krävs nog något mer än endast jeans och skjorta, tips på kavajer som funkar bra till jobb som inte känns så dressade?

Gärna lite sportigt!

Jag är väldigt intresserad av hur du ska få till detta utan att det signalerar medelsvenssonkonsult med Volvo xc60 knegar på kontor. Kanske en glesbyggdskavaj men nuförtiden förstärker den kanske snarare intrycket av medelsvenssonkonsult med Volvo xc60 som knegar på kontor

En relevant fråga är hur man egentligen kombinerar jeans och skjorta utan att det skriker Volvo xc60, osäker konsult eller medelsvensson som knegar på kontor?
Jag är ingen stor jeansbärare, men jag har ett par blåa som jag har ibland. Imho ytterst svårt att kombinera jeans och kavaj så det blir snyggt - det ställer rätt stora krav på kavajen. Jeans och vit skjorta kan vara ok. Jeans och ljusblå linneskjorta torde kunna funka. Någon form av grövre skjorta känns det som.

Najs,
Kortfattat så krävs nog något mer än endast jeans och skjorta, tips på kavajer som funkar bra till jobb som inte känns så dressade?

Gärna lite sportigt!
Jag vet inte om fler tänkt så, men jag har alltid utgått ifrån att naket är bäst. Inte naket i bokstavlig bemärkelse, utan att plagg som är välsydda och i bra material som sitter ledigt och följer med i alla rörelser. Om du är sportig i dina naturliga rörelser, rör du dig lika sportigt i en finns handsydd kostym som i träningsoverall. Jag har utgått ifrån att det inte är plaggets utseende som skapar uttrycket utan ditt sätt att röra dig i plagget. Därför har jag ofta lagt lite mer pengar på välsydda kavajer som ger utrymme för ett personligt rörelsemönster. Med det sagt, sök kavajer utan axelvaddar och andra konfektionslösningar som begränsar rörelsefriheten. Med det tänket känns aldrig en fin kavaj pretto.

En relevant fråga är hur man egentligen kombinerar jeans och skjorta utan att det skriker Volvo xc60, osäker konsult eller medelsvensson som knegar på kontor?
Nyckeln är att inte ta t.ex blanka finskjortan till jeansen med slitage från butik, utan istället satsa på avskalade och diskreta denimtyger.
Till det tycker jag det är kul med lite grövre kvalitet på skjorttyget, och det är ofta en bra idé med något som agerar brygga mellan de två plaggen. För mig är det t.ex en vintage wool jacket från Sunspel, eller en beige ziptröja i merinoull.

Ja om det ser ut så på ett FI-möte så är jag hellre där än att många andra ställen.
Inte vet jag men jag skulle inte bli helt chockad om Gudrun Schyman kom glidandes i en dylik outfit. Som man med något konservativ stil måste jag säga att steget till knytblus och platåskor kändes för nära.

Hattar är något jag börjat gilla. Chinos, tunnare ulltröja, kofta och hatt. Dressas ner lite med vita sneakers.
image.jpg

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    142.6 KB · Visningar: 7
Hej,
Behöver lite råd och tips angående skjortor. Jag har alltid haft svårt att hitta bra strl på vardagsskjortor. Köpte idag en Ralph slimfit Oxford strl S, vad säger ni funkar den eller borde jag lämna tillbaka den? Den är väl på gränsen för lång i ärmarna, kan ju alltid sy om dom..
EDD6879A-A68C-4E97-870A-47EA2158D3D5.jpeg
8926CAAB-8117-4C8C-8D9D-AE6E06FAE902.jpeg
2D871DB9-131B-4D1D-A4E5-8EA025F8D188.jpeg

Äger en RL av denna modell men i annat utförande. Mina tankar är att armarna är lite längre än snittet men jag har den dock som sommarskjorta och därmed upprullade. Jag tycker de ser lite långa ut på dig med. Men en smaksak. Själv har jag svårt hitta skjortor där ärmarna är lagom långa, de som funkar bäst är lyle & scott som sitter perfekt. Använder dock väldigt sällan skjorta så noll koll på utbud ;)

Någon mer här som är såld på Askets t-shirts? Tycker de är helt fantastiska och för första gången känner jag mig bekväm i en t-shirt. Gillade dock inte den dyrare lightweight-varianten utan föredrar det lite kraftigare tyget i originalet.

Någon mer här som är såld på Askets t-shirts? Tycker de är helt fantastiska och för första gången känner jag mig bekväm i en t-shirt. Gillade dock inte den dyrare lightweight-varianten utan föredrar det lite kraftigare tyget i originalet.
Svinbra. Har numera köpt 4blå två svarta och 2 vita. Håller fint i tvätten och sitter oerhört bra.

Kan nån ge mig lite rådgivning ang. kostymer med elastan i sig? Har hittat en schysst från caruso som kallas för en "travel suit" och har 2% elastan i sig. I övrigt ser den väldigt bra ut. Vad är er åsikt? Nån som har erfarenhet?

Hej,
Behöver lite råd och tips angående skjortor. Jag har alltid haft svårt att hitta bra strl på vardagsskjortor. Köpte idag en Ralph slimfit Oxford strl S, vad säger ni funkar den eller borde jag lämna tillbaka den? Den är väl på gränsen för lång i ärmarna, kan ju alltid sy om dom..
EDD6879A-A68C-4E97-870A-47EA2158D3D5.jpeg
8926CAAB-8117-4C8C-8D9D-AE6E06FAE902.jpeg
2D871DB9-131B-4D1D-A4E5-8EA025F8D188.jpeg
Har du svårt att hitta bra storlekar har jag två tips till dig:
1) Är det ärmlängd som spökar, testa engelska tillverkare som Charles Tyrwhitt, Hawes & Curtis och TM Lewin. Där kan du välja ärmlängd.
2) Är det fler mått som du har svårt att få till, testa MTM. Behöver inte vara så dyrt. Min favorit är Luxire. Måttsydda skjortor från 5-600 kr!

1) Är det ärmlängd som spökar, testa engelska tillverkare som Charles Tyrwhitt, Hawes & Curtis och TM Lewin. Där kan du välja ärmlängd.
2) Är det fler mått som du har svårt att få till, testa MTM. Behöver inte vara så dyrt. Min favorit är Luxire. Måttsydda skjortor från 5-600 kr!
Tackar ska kolla upp detta!

Tittade lite snabbt på Luxire men såg inte att man kunde välja parallella knappar (som ex Stenström har som standard som att man kan få större omkrets) på manschetten eller olika diameter på höger resp vänster arm. Stämmer det? :confused:

Vintage sportrolex är på gränsen då de är rätt mainstream men de är ju samtidigt väldigt bra.
Vi har nog väldigt olika syn på vad som är mainstream!:)
Najs,
Gärna lite sportigt!
Boglioli är bra! Går att hitta prisvärda kavajer från dem på YOOX och eBay. Men okonstruerade kavajer överlag passar bra på dina önskemål om sportighet.
Kan nån ge mig lite rådgivning ang. kostymer med elastan i sig? Har hittat en schysst från caruso som kallas för en "travel suit" och har 2% elastan i sig. I övrigt ser den väldigt bra ut. Vad är er åsikt? Nån som har erfarenhet?
Jag har ett par kavajer och en kostym med elastan. Jag gillar det iom att det ger en (märkbart) bättre rörlighet. Det är inget som märks utseendemässigt. Huruvida det påverkar hållbarheten vågar jag inte uttala mig om då jag inte har haft dessa plagg tillräckligt länge.

Tittade lite snabbt på Luxire men såg inte att man kunde välja parallella knappar (som ex Stenström har som standard som att man kan få större omkrets) på manschetten eller olika diameter på höger resp vänster arm. Stämmer det? :confused:
Du kan alltid lägga till dina önskemål under "notes". De kommer att fixa det! Min erfarenhet är att de löser det mesta. De har en väldigt bra kundservice. Jag har t ex önskat olika längd på byxbenen, antal knappar fram på skjortan, kragsnibbens längd, storlek på skjortfickan mm. Det bästa av allt är att de inte tar extra betalt för speciella önskemål.

Har köpt en oxfordskjorta från Shirtonomy och är mycket nöjd med såväl passform som sömnad och tyg. Jag ska därför köpa ytterligare en eller två skjortor men har först en fråga om perfekt längd på ärmen.

Som det är nu gör manchetten att ärmen slutar någon cm nedanför handleden (vilket jag är nöjd med). I oknäppt utförande når dock ärmen kanske tre centimeter längre ned på handen (drygt halvvägs mellan tumbas och tummens första knoge). Är detta lagom längd eller bör jag korta nästa skjortärm på något sätt? Alltså, hur mycket längre ska en oknäppt skjortärm vara än en knäppt för optimal passform?

En bild för att det inte ska bli alltför för tråkigt.
20180501_210222.jpg

Tillbaka
Topp