• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Hur långa ska ärmarna vara om dom ska vara perfekta? Kragen är tajt, men får precis ett finger emellan.

Manschetten bör nå punkten där handled övergår till hand, ungefär. På bilden ser det ut som om ärmarna är några cm för långa och det blir lite bylsigt över armarna.

Ärmarna går såklart att fixa, men det kostar nog ett par hundra och då kanske ett bättre tips är att returnera och lägga på några hundra för att öka alternativen där skjortan passar direkt? Snygga bd skjortor gör ju Gant, Barba, Finamore, Drake's.

Jag brukar kolla hur långa de är oknäppta när de hänger fritt. Tycker de ska stanna nånstans innan "knogen" på tummen. Brukar kännas som en ganska rimlig längd.

Sen kan det vara värt att tvätta skjortan ett par gånger innan skräddaren gör sitt, ifall den nu krymper lite.

Verkligen inte, tror diskussionen blev bredare än en person här. Fabian är ju dessutom en hybrid.
Det är verkligen sjukt hur många som klär sig klassiskt och snyggt, men som sportar 114060 på armen t.ex. Det lirar inte för mig alls.
Hej,
Behöver lite råd och tips angående skjortor. Jag har alltid haft svårt att hitta bra strl på vardagsskjortor. Köpte idag en Ralph slimfit Oxford strl S, vad säger ni funkar den eller borde jag lämna tillbaka den? Den är väl på gränsen för lång i ärmarna, kan ju alltid sy om dom..
EDD6879A-A68C-4E97-870A-47EA2158D3D5.jpeg
8926CAAB-8117-4C8C-8D9D-AE6E06FAE902.jpeg
2D871DB9-131B-4D1D-A4E5-8EA025F8D188.jpeg
Vad fick du dega för det där?

Det är verkligen sjukt hur många som klär sig klassiskt och snyggt, men som sportar 114060 på armen t.ex. Det lirar inte för mig alls.

Hade du hellre sett en vintage-klocka på läder istället? Personligen gillar jag när klockan bryter av stilen, gärna gummi-armband till kostym osv. Men alla är vi olika.

Hade du hellre sett en vintage-klocka på läder istället? Personligen gillar jag när klockan bryter av stilen, gärna gummi-armband till kostym osv. Men alla är vi olika.
Tycker @Fabian s 5513 funkar utmärkt på länk som kontrast t.ex.

Däremot är en totalt själlös och blank 114060 inte kul till en skräddad kavaj enligt mig. Isåfall hellre sätta den på gummi eller nato.

• Like
Reactions: ZQT
Är på jakt efter en sommar/vår byxa i bomull, pressveck och något smalare ben. Var på möte i Sthlm idag och sprang in på ströms, provade deras egna linje och modellen Erik, creme vit. Men var lite stressade att hinna till flyget så jag avstod köp. Någon som har nåt annat tips som passar in på beskrivningen?

Är på jakt efter en sommar/vår byxa i bomull, pressveck och något smalare ben. Var på möte i Sthlm idag och sprang in på ströms, provade deras egna linje och modellen Erik, creme vit. Men var lite stressade att hinna till flyget så jag avstod köp. Någon som har nåt annat tips som passar in på beskrivningen?
https://eu.suitsupply.com/sv/trousers/byxor-ljusbrun/B76804.html
https://eu.suitsupply.com/sv/trousers/tvattade-chinos-benvit/B95004.html

Dom andra är betydligt tjockare i tyget än vad de första är dock.

Intressant dialog om skjortan utanför eller innanför byxan.
Personligen tycker jag det nästan alltid ser bättre ut om skjortan är innanför byxan.
Skjortor som därmot är skapta för att bäras utanpå byxan ska såklart bäras så men skjortor med längre bak och framstycke
blir imho oftast inte bra utanför byxan då det tenderer att se ut som personen bär en nattskjorta och är väg att lägga sig för att sova.
Men, det är bara kläder och bra/kul att vi alla har olika smak då det annars skulle bli tråkigt och lite väl uniformt. :)

Är inte en Rolex på länk lite mossigt? Det måste väl finns andra klockor som är mer trendriktiga eller hur tänker man kring klockan i april 2018?

Modebranschen för mig är inte det Fabian representerar. Mode-branschen för mig är typ: Balenciaga, Vetements, Gucci etc. men även Supreme och Palace. Det vill säga kläder som tilltalar en större massa och fokuserar på trender och hype. Det Fabian representerar är snarare dressat herrmode vilket har en mer klassisk approach. (Och klassiska klockor passar då som handen i handsken).

Men även med det sagt, så är Rolex gångbart även om du ser ut som en Gypsy sport modell likaväl som om du bara har Loro Piana kläder. Min åsikt såklart.

Om vi nu buntar ihop klädintresserade kan man lugnt säga att de inte matchar klockorna lika bra som en klockintresserad skulle. Inte förvånande men ofta tänker jag att de borde haft en annan generation eller modell. Man kan inte snöa in på allt.

Tycker @Fabian s 5513 funkar utmärkt på länk som kontrast t.ex.

Däremot är en totalt själlös och blank 114060 inte kul till en skräddad kavaj enligt mig. Isåfall hellre sätta den på gummi eller nato.

wow. Kul med så mycket respons på några enkla klädbilder. Just valet av klocka till klädsel är svårt (eller egentligen inte) i mitt fall. Jag arbetar delvis på kontor men mycket i butik där kartonger ska rivas, tempot är högt och man ibland är något slarvig och ivrig i sina rörelser. Det gör att mer ömtåliga små klockor lätt blir illa behandlade. Min Cartier Santos användes därmed väldigt sällan då den blir alldeles för misshandlad under arbetstid. En gammal rasslig 5513 gör därför jobbet perfekt. Jag gillar också kontraster av business och Tool-watches (bästa kostymklockan var min gamla Ploprof) men med det sagt passar inte min 5513 till alla tillfällen eller kostymer. Men just till en grön bomullskostym - well I like it. Sen så gillar jag verkligen när det finns en tanke mellan val av klocka och klädsel. Jag använder till exempel alltid min Swatch när svarta oxfords tillsammans med blå eller grå kostym ska användas på jobb. Där tycker jag kontrasten blir roligare med obskyr billig klocka med desto finare kläder. Skulle dock aldrig ta på mig min swatch kvällstid för en fest. #ängslig.

wow. Kul med så mycket respons på några enkla klädbilder. Just valet av klocka till klädsel är svårt (eller egentligen inte) i mitt fall. Jag arbetar delvis på kontor men mycket i butik där kartonger ska rivas, tempot är högt och man ibland är något slarvig och ivrig i sina rörelser. Det gör att mer ömtåliga små klockor lätt blir illa behandlade. Min Cartier Santos användes därmed väldigt sällan då den blir alldeles för misshandlad under arbetstid. En gammal rasslig 5513 gör därför jobbet perfekt. Jag gillar också kontraster av business och Tool-watches (bästa kostymklockan var min gamla Ploprof) men med det sagt passar inte min 5513 till alla tillfällen eller kostymer. Men just till en grön bomullskostym - well I like it. Sen så gillar jag verkligen när det finns en tanke mellan val av klocka och klädsel. Jag använder till exempel alltid min Swatch när svarta oxfords tillsammans med blå eller grå kostym ska användas på jobb. Där tycker jag kontrasten blir roligare med obskyr billig klocka med desto finare kläder. Skulle dock aldrig ta på mig min swatch kvällstid för en fest. #ängslig.
Det är väldigt kul med matchningen av armbandsur till olika utstyrslar. Tyvärr går jag runt i arbetskläder under veckorna så tappat det mer klädda under de senare åren så är lite avundsjuk på er andra. Annars har jag blivit mer förtjust att matcha de mindre finklockorna med en uppklädd klädsel, är väl åldern...

Förstår att helguld är lite ömtåligt, men har du upplevt att finur på läderband tar stryk? Själv blir man ju bara fantastiskt glad när man ser ett medvetet val som faller utanför de vanliga ramarna. Vintage sportrolex är på gränsen då de är rätt mainstream men de är ju samtidigt väldigt bra.

En relevant fråga är hur man egentligen kombinerar jeans och skjorta utan att det skriker Volvo xc60, osäker konsult eller medelsvensson som knegar på kontor?

Senast ändrad:
Jag håller med om att det är kontrasterna som gör att det händer något. Är det hard work på gång så får funktion och robust konstruktion vinna över det estetiska. En vintagerolex på länk är aldrig fel och jag förstår mycket väl hur den blir toolig om den redan ser sliten ut. Det är skönt att inte behöva känna sig så rädd om grejerna, men personligen känner jag samma rädsla inför att lysmassa ska ramla av en gammal skindiver från 70-talet som jag är inför hairlines på en nyare Reverso. Jag gillar också feta toolklockor som kontrast till elegant stil i övrigt. Där händer det något. Kul samtalsämne! Idag blev det Reverso till casual ljusblå oxfordskjorta. Det funkar det också och då lyfter det helheten lite.

En relevant fråga är hur man egentligen kombinerar jeans och skjorta utan att det skriker Volvo xc60, osäker konsult eller medelsvensson som knegar på kontor?

Egentligen ganska enkelt, man gör som en annan och äger inga jeans... ;) Nej, men för att ge ett lite seriösare svar tycker jag att skiljelinjen egentligen går vid kavaj till jeans och skjorta i de fall där inget av det egentligen sitter särskilt väl. Då blir helhetsintrycket lätt det du beskriver.. Just skjorta och kanske en tröja till jeans är inte lika tydligt. Dock bara min åsikt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp