• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Erikd

Cartier
Super Skrädderi på Kärleksgatan i Malmö ska enligt ryktet vara bäst i Malmö. Jag har använt Erikssons skrädderi i Lund också utan synpunkter, men det har bara varit för uppläggning av ärmar och byxor så kan inte uttala mig om mer avancerade ingrepp.
Brukar också köra Super Skrädderi i Malmö och har alltid blivit nöjd.
 
Frågar igen: nån som kan berätta lite mer om munro mtm kostymer? Kvalité? Hur bra blev resultatet? Funderar på mtmvia caruso eller corneliani istället, men kostar nästan dubbelt så mycket...
 

VOES

Omega
Frågar igen: nån som kan berätta lite mer om munro mtm kostymer? Kvalité? Hur bra blev resultatet? Funderar på mtmvia caruso eller corneliani istället, men kostar nästan dubbelt så mycket...
Bra resultat på Munro, skulle säga att du troligtvis kan få ett bättre resultat närmare det du vill ha med Munro än de andra leverantörerna men det beror även till stor del av vem som måttar! Har nog runt 15 plagg från Munro som jag alla är nöjd med :)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Nu tar jag examen om några dagar och ska sedan börja jobba på ett jobb där kostym gäller (Revision). Nu undrar jag på hur ni rekommenderar att man går tillväga inför det. Tänker att det är dags att skapa en ny garderob där jag säljer av de flesta kavajer man äger. Skjortor också.

Tänker därmed att man kanske skall köpa 3-5 kostymer i olika färger av grå och marinblå. Sen kanske 5 skjortor i vitt och ljusblått till att börja med från någon MTM firma, exempelvis tailorstore.

Har ni några tips från när ni själva var i liknande situation? Tips på butiker?

Jag är fattig student och kommer inte att jobba till sommaren. Så tänker mig en budget på ca 10000kr. Skor har jag orimliga mängder av så det behövs inte oroas för, även slipsar och näsdukar osv.

Edit: Tips på bra skräddare i Lund eller centralt i Malmö?


jättesvårt (omöjligt?) att hitta det antalet kläder för den summan om det ska vara MTM. Köp 2st billiga kostymer och satsa på skrädderi. som nämnt har både HM och Brothers säkert vettiga alternativ som inte ruinerar en. Beroende på studentstad vet jag att många lokala mindre herrekiperingar i tex. lund och Uppsala brukar ha billiga kostymer med.
 
Bra resultat på Munro, skulle säga att du troligtvis kan få ett bättre resultat närmare det du vill ha med Munro än de andra leverantörerna men det beror även till stor del av vem som måttar! Har nog runt 15 plagg från Munro som jag alla är nöjd med :)
Munro kostar mig 9-10k, medan caruso/corneliani är närmre 15k.

Kanske ska ge det ett försök med munro om du haft så gott resultat.
 

Hutti

Cartier
jättesvårt (omöjligt?) att hitta det antalet kläder för den summan om det ska vara MTM. Köp 2st billiga kostymer och satsa på skrädderi. som nämnt har både HM och Brothers säkert vettiga alternativ som inte ruinerar en. Beroende på studentstad vet jag att många lokala mindre herrekiperingar i tex. lund och Uppsala brukar ha billiga kostymer med.
Håller med, därav skulle bara skjortorna vara MTM medan kostymerna skulle vara RTW med enkla ingrepp från en skräddare. Just nu verkar det som att det blir 2 kostymer och ca 5 MTM skjortor. Har ca 5-10 kavajer och tror nog det är lugnt med bruten kavaj på jobbet så man kanske inte behöver så många kostymer som jag tänkte först.
 

POO

Panerai
Håller med, därav skulle bara skjortorna vara MTM medan kostymerna skulle vara RTW med enkla ingrepp från en skräddare. Just nu verkar det som att det blir 2 kostymer och ca 5 MTM skjortor. Har ca 5-10 kavajer och tror nog det är lugnt med bruten kavaj på jobbet så man kanske inte behöver så många kostymer som jag tänkte först.

Finns det något egenvärde i att skjortorna ska vara "MTM"? Fenomenet som sådant är förvisso rätt modernt men är man ute efter bruksskjortor i bulk av hygglig kvalitet, åtminstone i termer av slitstyrka, är de brittiska postorderjättarna svåra att konkurrera med.
 

Threeone

Omega
Frågar igen: nån som kan berätta lite mer om munro mtm kostymer? Kvalité? Hur bra blev resultatet? Funderar på mtmvia caruso eller corneliani istället, men kostar nästan dubbelt så mycket...
Gjorde en smoking från Munro via Lund&Lund för några år sedan och är supernöjd. Även Suitsupply tillverkar via Munro och har en jätteprisvärd MTM-tjänst som börjar på 5 999kr för helkanvas enligt butikschefen jag pratade med i Stockholm tidigare i dag.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Finns det något egenvärde i att skjortorna ska vara "MTM"? Fenomenet som sådant är förvisso rätt modernt men är man ute efter bruksskjortor i bulk av hygglig kvalitet, åtminstone i termer av slitstyrka, är de brittiska postorderjättarna svåra att konkurrera med.
Om man inte har en ohygglig tur med passformen så är det mycket värt att få skjortan måttsydd efter sin egen överkropp så man kan ta av sig kavajen utan att skämmas.
Jag tycker Shirtonomy är bra och Tailorstore ok om man väljer de lite bättre tygerna.
 

POO

Panerai
Om man inte har en ohygglig tur med passformen så är det mycket värt att få skjortan måttsydd efter sin egen överkropp så man kan ta av sig kavajen utan att skämmas.
Jag tycker Shirtonomy är bra och Tailorstore ok om man väljer de lite bättre tygerna.
Ja fast nä. Att det skulle vara så svårt att hitta en duglig skjorta är bara något man lyckats slå i alla unika snöflingor.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Ja fast nä. Att det skulle vara så svårt att hitta en duglig skjorta är bara något man lyckats slå i alla unika snöflingor.
Det är inte svårt alls. Men det stora antal män som handlar kläder som är sydda till någon annans kropp borde upptäcka hur stor skillnad det faktiskt gör när en skjorta sitter riktigt riktigt bra.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Senaste tillskottet från Blugiallo, kavaj (full kanvas) i linne/bomull från Angelico (320g) i hopsack, lite spräcklig i färgen vilket jag tyckte va schysst. Valde helt okonstruerad, 2.5 knappar, något bredare slag, utanpåliggande fickor och dasslock.

Tänker mig ett par ljusare chinos/ullbyxor till detta och en ljusblårandig skjorta

74EA5D29-B0E2-4338-84EE-A160F68665D5.jpeg
 

Floffen

Panerai
Senaste tillskottet från Blugiallo, kavaj (full kanvas) i linne/bomull från Angelico (320g) i hopsack, lite spräcklig i färgen vilket jag tyckte va schysst. Valde helt okonstruerad, 2.5 knappar, något bredare slag, utanpåliggande fickor och dasslock.

Tänker mig ett par ljusare chinos/ullbyxor till detta och en ljusblårandig skjorta

74EA5D29-B0E2-4338-84EE-A160F68665D5.jpeg

Vad får man ge för en sådan ungefär? Var sys de upp?
 

zeke_varg

Omega
Håller med, därav skulle bara skjortorna vara MTM medan kostymerna skulle vara RTW med enkla ingrepp från en skräddare. Just nu verkar det som att det blir 2 kostymer och ca 5 MTM skjortor. Har ca 5-10 kavajer och tror nog det är lugnt med bruten kavaj på jobbet så man kanske inte behöver så många kostymer som jag tänkte först.

Jobbar med revision jag också. Jag bulkade upp mig med kostymer och skjortor i Vingåker och sen till skräddaren och sy till grejerna för bättre passform. Jag köpte 12 skjortor av 5 märken för att känna efter vad jag tycker passar mig i stil och form. Uppgraderingar framöver kommer bli lite finare grejer.

Jag rullar 5 kostymer och 20 skjortor.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Senaste tillskottet från Blugiallo, kavaj (full kanvas) i linne/bomull från Angelico (320g) i hopsack, lite spräcklig i färgen vilket jag tyckte va schysst. Valde helt okonstruerad, 2.5 knappar, något bredare slag, utanpåliggande fickor och dasslock.

Tänker mig ett par ljusare chinos/ullbyxor till detta och en ljusblårandig skjorta

74EA5D29-B0E2-4338-84EE-A160F68665D5.jpeg
Fint. Bättre bild på tyget?
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Senaste tillskottet från Blugiallo, kavaj (full kanvas) i linne/bomull från Angelico (320g) i hopsack, lite spräcklig i färgen vilket jag tyckte va schysst. Valde helt okonstruerad, 2.5 knappar, något bredare slag, utanpåliggande fickor och dasslock.

Tänker mig ett par ljusare chinos/ullbyxor till detta och en ljusblårandig skjorta

74EA5D29-B0E2-4338-84EE-A160F68665D5.jpeg
Hur pass anpassningsbara är dom gällande knäppningen, jag hade velat få ned den några cm pga min udda kroppstyp.

Snygg kavaj i övrigt, ser ut att sitta bra på dig samt ett fint tyg
 
Hur pass anpassningsbara är dom gällande knäppningen, jag hade velat få ned den några cm pga min udda kroppstyp.

Snygg kavaj i övrigt, ser ut att sitta bra på dig samt ett fint tyg

Det får du välja själv. Men med reservation om att det ska passa kavajlängd och slagbredd vilket de kan ha åsikter om men de är generellt väldigt öppna och bra att föra dialog med, gorget går dessvärre inte att ändra så det kan ju påverka placeringen.
 
Topp