• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hur pass anpassningsbara är dom gällande knäppningen, jag hade velat få ned den några cm pga min udda kroppstyp.

Snygg kavaj i övrigt, ser ut att sitta bra på dig samt ett fint tyg

Du fick svar nedan men upplever också att dom är flexibla så det går säkert att lösa på ett eller annat sätt, med disclaimern att jag inte kan något alls om skrädderi hehe

Tack! Har bara använt den en gång så den har inte hunnit forma sig riktigt än men snart så!
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Ja fast nä. Att det skulle vara så svårt att hitta en duglig skjorta är bara något man lyckats slå i alla unika snöflingor.
Säg till när du hittar en RTW-skjorta med dessa mått, tack på förhand:)
upload_2018-5-22_12-14-27.png
 

UNO

Panerai
Säg till när du hittar en RTW-skjorta med dessa mått, tack på förhand:)
upload_2018-5-22_12-14-27.png
hehe
Utan att ha synat dina mått så kan jag kommentera att även lilla jag 184 cm 83 kg har svårt att hitta RTW.
Skjortor är 20-25 cm för stora i midjan, armarna går inte i kavajernas armar, man kan man inte röra sig, sitta ner och skriva etc.
Safarijacka är älsklingsplagget.
Allt nog, det som stör är att så många som skriver måttsytt etc tvärnobbar när dom tar måtten, senast på Lästmakargatan..
Kunskap och insikt om hur axlar fungerar saknas hos de flesta yngre klädsäljare.
Bäst resultat har jag faktiskt fått map kostnad, passform och kvalitet/slitstyrka när jag utgått från Etonskjortor och låtit sy om dessa.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Nu var ju poängen att de flesta faktiskt kan hitta en skjorta man inte behöver skämmas i, dessutom var sammanhanget en arbetslös student med begränsad budget. Att man kan få en måttsydd skjorta att sitta bättre är det ingen som förnekat.
Hade definitivt skämts i en rtw-skjorta som sitter skit, särskilt om det är på en ny arbetsplats. Är själv student och en mtm-skjorta från Shirtonomy kostar lika mycket som en RL. Jag vet iallafall vilken jag väljer
 

POO

Panerai
Hade definitivt skämts i en rtw-skjorta som sitter skit, särskilt om det är på en ny arbetsplats. Är själv student och en mtm-skjorta från Shirtonomy kostar lika mycket som en RL. Jag vet iallafall vilken jag väljer
Varför skulle man köpa en skjorta som ”sitter skit”? Varför skulle man köpa en skjorta från RL?
 

Hutti

Cartier
Haha verkar som det blev en liten diskussion det där med MTM.. Som tidigare poängteras så har jag redan nu ca 10 RTW skjortor av diverse märken, som inte sitter perfekt. Exempelvis så är alla skjortor lite för korta vilket gör att jag hela tiden måste stoppa in dom eller använda shirt stays, kan heller inte knäppa översta knappen för att använda slips samt så har jag en arm som är lite längre än den andra.

Alternativet är att gå upp en storlek men då kommer jag se ut som jag passar in i 90-talet.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Haha verkar som det blev en liten diskussion det där med MTM.. Som tidigare poängteras så har jag redan nu ca 10 RTW skjortor av diverse märken, som inte sitter perfekt. Exempelvis så är alla skjortor lite för korta vilket gör att jag hela tiden måste stoppa in dom eller använda shirt stays, kan heller inte knäppa översta knappen för att använda slips samt så har jag en arm som är lite längre än den andra.

Alternativet är att gå upp en storlek men då kommer jag se ut som jag passar in i 90-talet.
...tajta skjortor till formell klädsel är inte heller så hett ;)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Haha verkar som det blev en liten diskussion det där med MTM.. Som tidigare poängteras så har jag redan nu ca 10 RTW skjortor av diverse märken, som inte sitter perfekt. Exempelvis så är alla skjortor lite för korta vilket gör att jag hela tiden måste stoppa in dom eller använda shirt stays, kan heller inte knäppa översta knappen för att använda slips samt så har jag en arm som är lite längre än den andra.

Alternativet är att gå upp en storlek men då kommer jag se ut som jag passar in i 90-talet.

Regular fit är as-najs ju! ;-)
 

Zingo

Rolex
hehe
Utan att ha synat dina mått så kan jag kommentera att även lilla jag 184 cm 83 kg har svårt att hitta RTW.
Skjortor är 20-25 cm för stora i midjan, armarna går inte i kavajernas armar, man kan man inte röra sig, sitta ner och skriva etc.
Safarijacka är älsklingsplagget.
Allt nog, det som stör är att så många som skriver måttsytt etc tvärnobbar när dom tar måtten, senast på Lästmakargatan..
Kunskap och insikt om hur axlar fungerar saknas hos de flesta yngre klädsäljare.
Bäst resultat har jag faktiskt fått map kostnad, passform och kvalitet/slitstyrka när jag utgått från Etonskjortor och låtit sy om dessa.
Funkar det inte att bara beställa direkt från Eton med ändringarna? Låter smidigare men vet inte vilka justeringar de erbjuder.
 

POO

Panerai
Haha verkar som det blev en liten diskussion det där med MTM.. Som tidigare poängteras så har jag redan nu ca 10 RTW skjortor av diverse märken, som inte sitter perfekt. Exempelvis så är alla skjortor lite för korta vilket gör att jag hela tiden måste stoppa in dom eller använda shirt stays, kan heller inte knäppa översta knappen för att använda slips samt så har jag en arm som är lite längre än den andra.

Alternativet är att gå upp en storlek men då kommer jag se ut som jag passar in i 90-talet.

Det är för att folk inte svarar på frågan som ställs utan mest för en diskussion med sig själv eller något.

Min utgångspunkt var den att ska man jobba i skjorta varje dag behöver man en 10-15 skjortor för att klara sig en vecka eller två utan att tvätta vilket kan vara skönt. Har man då begränsad budget och ska måttsy skjortor går det helt enkelt inte i hop.
Att skjortorna är för korta eller för små i halsen beror ju på att skjortan inte passar och kan knappast tas för intäkt att MTM är enda vägen.
De brittiska postorderjättarna säljer en 4 skjortor för en 1000-lapp, skjortor du kan tvätta i 60 grader när du spillt kaffe och sen tumla efter utan att bli orolig. Dessutom saluförs de i betydligt fler fittar än många "svenska" skjortor och dessutom med ärmlängder, något som typ är helt omöjligt att hitta. Som grädde på moset är de "riktiga" skjortor så de är ganska långa.
 

Häggvik

Omega
Det är för att folk inte svarar på frågan som ställs utan mest för en diskussion med sig själv eller något.

Min utgångspunkt var den att ska man jobba i skjorta varje dag behöver man en 10-15 skjortor för att klara sig en vecka eller två utan att tvätta vilket kan vara skönt. Har man då begränsad budget och ska måttsy skjortor går det helt enkelt inte i hop.
Att skjortorna är för korta eller för små i halsen beror ju på att skjortan inte passar och kan knappast tas för intäkt att MTM är enda vägen.
De brittiska postorderjättarna säljer en 4 skjortor för en 1000-lapp, skjortor du kan tvätta i 60 grader när du spillt kaffe och sen tumla efter utan att bli orolig. Dessutom saluförs de i betydligt fler fittar än många "svenska" skjortor och dessutom med ärmlängder, något som typ är helt omöjligt att hitta. Som grädde på moset är de "riktiga" skjortor så de är ganska långa.
Får man fråga vilka dessa brittiska postorderjättar är?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Senaste tillskottet från Blugiallo, kavaj (full kanvas) i linne/bomull från Angelico (320g) i hopsack, lite spräcklig i färgen vilket jag tyckte va schysst. Valde helt okonstruerad, 2.5 knappar, något bredare slag, utanpåliggande fickor och dasslock.

Tänker mig ett par ljusare chinos/ullbyxor till detta och en ljusblårandig skjorta

74EA5D29-B0E2-4338-84EE-A160F68665D5.jpeg

full kanvas och okonstruerad? hehe . Fin hur som Z!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Det är för att folk inte svarar på frågan som ställs utan mest för en diskussion med sig själv eller något.

Min utgångspunkt var den att ska man jobba i skjorta varje dag behöver man en 10-15 skjortor för att klara sig en vecka eller två utan att tvätta vilket kan vara skönt. Har man då begränsad budget och ska måttsy skjortor går det helt enkelt inte i hop.
Att skjortorna är för korta eller för små i halsen beror ju på att skjortan inte passar och kan knappast tas för intäkt att MTM är enda vägen.
De brittiska postorderjättarna säljer en 4 skjortor för en 1000-lapp, skjortor du kan tvätta i 60 grader när du spillt kaffe och sen tumla efter utan att bli orolig. Dessutom saluförs de i betydligt fler fittar än många "svenska" skjortor och dessutom med ärmlängder, något som typ är helt omöjligt att hitta. Som grädde på moset är de "riktiga" skjortor så de är ganska långa.

Jag förstår precis din tanke - de brittiska postorderjättarna är sjukt duktiga på att göra bra skjortor för bra peng. svåra att konkurrera där. Men kragarna och manschetterna är så hemska att personalen på ICA har snyggare arbetsoveraller.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag förstår precis din tanke - de brittiska postorderjättarna är sjukt duktiga på att göra bra skjortor för bra peng. svåra att konkurrera där. Men kragarna och manschetterna är så hemska att personalen på ICA har snyggare arbetsoveraller.
Varför är det så förbannat svårt att göra snygga kragar på skjortor?

Hittade en snygg krage på en chambrayskjorta på Volt en gång, men annars är det ju omöjligt typ.

(på billigare grejer dvs)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Varför är det så förbannat svårt att göra snygga kragar på skjortor?

Hittade en snygg krage på en chambrayskjorta på Volt en gång, men annars är det ju omöjligt typ.

Jag vet faktiskt inte varför. Men att skapa en uppbyggd krage som ändå är mjuk verkar sjukt svårt. Frågat flera tillverkare men aldrig fått något bra svar. ingen vill väl avslöja sitt recept...
 

MartinL

Omega
Tack! Det här med kragar, är det så jävla svårt? De små hm-kragarna ser ut som skit och det är totalt omöjligt att hitta något vettigt i de stora kedjorna. Även inräknat typ Brothers och OJ som faktiskt gör anspråk på att rikta sig till vuxna kunder.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Topp