• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Wesslan18

Omega
Lalle kör väl 14270?
Stämmer, nu även DD på läder.
IMG_0697.PNG
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
De "moderna" små kragarna är ondskans påfund!:mad: Nu ska jag tipsa för trilijonte (ja, jag har inte räknat, men det känns så:rolleyes:) gången här i tråden om Luxire. Man kan specificera precis vad man vill ha...och de fixar det...kraghöjd, hårdhet på kragen, kragsnibbens längd...(är du osäker skicka in skjortan med din favoritkrage och be dem replikera den)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag förstår precis din tanke - de brittiska postorderjättarna är sjukt duktiga på att göra bra skjortor för bra peng. svåra att konkurrera där. Men kragarna och manschetterna är så hemska att personalen på ICA har snyggare arbetsoveraller.
Nu tycker jag att du var lite väl orättvis. Nu har jag mest button down-skjortor från CT, fina grejor. Men även de fåtal kostymskjortor jag har från CT och TM har jag inte reagerat på att jag skulle uppleva att de är sämre (snarare tvärtom) än (minst) dubbelt så dyra skjortor från svenska butiker (definitivt inte kragarna). Men jämför du med skjortor som är 4-5+ ggr så dyra skulle jag förvänta mig bättre manschetter på dessa än vissa av mina från CT och TM. Nu är mina skjortor från dessa inköpta för typ 5 år sedan så detta kan naturligtvis ha förändrats.
 
  • Like
Reactions: POO

Anden

Cartier
2-Faktor
Nu tycker jag att du var lite väl orättvis. Nu har jag mest button down-skjortor från CT, fina grejor. Men även de fåtal kostymskjortor jag har från CT och TM har jag inte reagerat på att jag skulle uppleva att de är sämre (snarare tvärtom) än (minst) dubbelt så dyra skjortor från svenska butiker (definitivt inte kragarna). Men jämför du med skjortor som är 4-5+ ggr så dyra skulle jag förvänta mig bättre manschetter på dessa än vissa av mina från CT och TM. Nu är mina skjortor från dessa inköpta för typ 5 år sedan så detta kan naturligtvis ha förändrats.
Kan du utveckla vilka tillverkare du syftar på ovan gällande skjortorna från svenska butiker? Kan tänka mig att en hel del av utbudet står sig slätt mot TM Lewin och CR som du säger, men det är ju skillnad mellan tillverkare och tillverkare.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Kan du utveckla vilka tillverkare du syftar på ovan gällande skjortorna från svenska butiker? Kan tänka mig att en hel del av utbudet står sig slätt mot TM Lewin och CR som du säger, men det är ju skillnad mellan tillverkare och tillverkare.
Nu var det så längesen jag köpte skjortor från svensk butik, men t ex Bläck från MQ och J. Lindeberg. Stenströms tyckte jag inte heller höll någon märkbart högre kvalitet jmf med CT.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Berg & Berg kör 50% deras "archive". Fanns en del roligt. Själv skulle jag precis klicka köp på ett par byxor men visade sig att dom hade tagit slut... Sånt är livet.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Nu tycker jag att du var lite väl orättvis. Nu har jag mest button down-skjortor från CT, fina grejor. Men även de fåtal kostymskjortor jag har från CT och TM har jag inte reagerat på att jag skulle uppleva att de är sämre (snarare tvärtom) än (minst) dubbelt så dyra skjortor från svenska butiker (definitivt inte kragarna). Men jämför du med skjortor som är 4-5+ ggr så dyra skulle jag förvänta mig bättre manschetter på dessa än vissa av mina från CT och TM. Nu är mina skjortor från dessa inköpta för typ 5 år sedan så detta kan naturligtvis ha förändrats.

Fair point - självklart bör man jämföra med skjortor i samma priskategori för att få en rättvis bedömning. Jag menar mest att en skjorta kan vara hur bra som helst till ett billigare pris men om krage och manschett fortfarande ser ut som skit så spelar det (för mig) ingen roll hur billig den är. Den kommer ändå hamna längst bak i garderoben och aldrig användas...

OBS. Bara min subjektiva åsikt. Kvalitén är grym - likaså utbudet med tanke på alla passformer, färger etc. Men personligen skulle jag aldrig trivas i designen.
 

Oew

Rolex
Vissa ser bra ut, men jag kan inget om deras modeller, så osäker på hur dom sitter. Plus måtten känns lite udda? 102cm runt bröstet på en strl 50 känns inte rätt.
Ja det här ser inte bra ut enligt mig. Dessutom tycker jag de tar hela okonstruerade-grejen för långt, flannel och kash tycker jag inte passar.
3393A0B1-33E9-4BD1-AE09-001FE1409800.png
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor

Åskviggen

Panerai
Är ju synd att de envisas med att ha knapparna så högt upp, fattar verkligen inte det fenomenet på rtw
Kan inget annat än att instämma. Boglioli är inte vad dom än gång var, ägarbyte om och om igen + att alla vill ta märket i olika riktningar. passformen generellt sätt är off, axlar, över bröstet och som du påpekade sitter knappen högt upp som förstör fallet.
 
När ni proffs ändå diskuterar Lalle/Dressman, var tycker ni om de kostymerna? Gillar särskilt den bruna, men marinblå är väl "bättre", antar jag. Har typ aldrig kostym.
IMG_9020.PNG

https://dressmann.com/sv/p/kostymer/kavaj/dlj-suit-blazer-brown-twill/7213475_F820
Samtliga kostymer i ”modern modetappning” tilltalar mig personligen inte ett dugg. Kavajerna har små slag, är alldeles för korta, har alldeles för hög knapphöjd... samtliga proportioner är helt off. Byxorna är lågt skurna med kort gren samt alldeles för smal ben- och fotvidd.
 

Korsvold

Omega
Samtliga kostymer i ”modern modetappning” tilltalar mig personligen inte ett dugg. Kavajerna har små slag, är alldeles för korta, har alldeles för hög knapphöjd... samtliga proportioner är helt off. Byxorna är lågt skurna med kort gren samt alldeles för smal ben- och fotvidd.

Jag är verkligen ingen expert, men hur är det där en "modern modetappning"? Modernt i förhållande till vad? Tycker det känns som en högst generisk passform, så som kostymer sett ut de senaste 20 åren.
 

Poppe

Cartier
På tal om diskussionen här. Fick feeling och beställde lite prylar från Lalles kollektion. Ska bli spännande, bra pris är det ju onekligen. Och jag tror inte LJ gör något skräp.
20180523_223120.jpg
 
Topp