• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Jag är verkligen ingen expert, men hur är det där en "modern modetappning"? Modernt i förhållande till vad? Tycker det känns som en högst generisk passform, så som kostymer sett ut de senaste 20 åren.
Du sade det bra själv. Även om 20 år känns lite i överkant kanske.
För att göra det enkelt, jag föredrar Roger Moore framför Daniel Craig :)
Moonraker-Tweed-4.jpg

jbond20-450x701.png

Double-Breasted-Chalkstripe-Suit-2.jpg

Daniel-Craig-Grey-suits-comp-GQ-20oct15_b_1445x878.jpg

När ni proffs ändå diskuterar Lalle/Dressman, var tycker ni om de kostymerna? Gillar särskilt den bruna, men marinblå är väl "bättre", antar jag. Har typ aldrig kostym.
IMG_9020.PNG

https://dressmann.com/sv/p/kostymer/kavaj/dlj-suit-blazer-brown-twill/7213475_F820
Det stora problemet med denna kostym är längden på kavajen. Det går liksom inte att bortse ifrån. För egen del hade den gärna fått vara en decimeter längre för att få ett vettigt helhetsintryck, och då är jag ändå ingen trogen anhängare av den typiskt klassiska definitionen av herrmode.
Kan alternativt fungera om bäraren är under 175 cm lång.

Det stora problemet med denna kostym är längden på kavajen. Det går liksom inte att bortse ifrån. För egen del hade den gärna fått vara en decimeter längre för att få ett vettigt helhetsintryck, och då är jag ändå ingen trogen anhängare av den typiskt klassiska definitionen av herrmode.
Kan alternativt fungera om bäraren är under 175 cm lång.
Eller så tar man en kavaj i rätt storlek. De var tajta som fan när jag provade så jag fick gå upp en stl mot min vanliga - då hängde såklart längden med lite. Men visst, det är inte Roger Moore-längd på kavajen.

Eller så tar man en kavaj i rätt storlek. De var tajta som fan när jag provade så jag fick gå upp en stl mot min vanliga - då hängde såklart längden med lite. Men visst, det är inte Roger Moore-längd på kavajen.
Är inget direkt fan av Roger Moore heller, lagom är bäst.
Tycker snittet på kavajen är helt ok i övrigt, sett till axel, ärm och midja. Men längden... :banghead:
Påminner om denna hopplösa J.Lindeberg-passform som aldrig verkar gå ut tiden för gemene man i 25-35-årsåldern.

50041537_JLNavy_006855_005_ProductLarge.jpg

Är i behov av en grå kostym, vad tycker panelen om denna? https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/tiger-of-sweden-lamonte-wool-suit-grey.html

Kan få den för 20% off, finns det vettigare alternativ?
Tycker den ser fin ut. Alltid så svårt att säga eftersom passformen blir så olik på olika kroppar.
Jag tycker att du ska svänga förbi oscar jacobson, suit supply och rose & born innan och lägg lite tid på att hitta rätt modell.
Lycka till! :)

Tycker den ser fin ut. Alltid så svårt att säga eftersom passformen blir så olik på olika kroppar.
Jag tycker att du ska svänga förbi oscar jacobson, suit supply och rose & born innan och lägg lite tid på att hitta rätt modell.
Lycka till! :)
Tycker den hade fina "slag". Äger en annan från Tiger som jag tycker sitter bra så det borde funka, bor lite dåligt till för att svänga förbi dessvärre :/ Äger också från OJ och de gör även de fina kavajer!

Är i behov av en grå kostym, vad tycker panelen om denna? https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/tiger-of-sweden-lamonte-wool-suit-grey.html

Kan få den för 20% off, finns det vettigare alternativ?

https://eu.suitsupply.com/sv/suits/...50.html?cgid=Suits&prefn1=colorID&prefv1=grey

SS är svårslaget när det kommer till prisvärt i denna priskategori. Länken är bara ett exempel, finns mycket likande att välja på i ljusgrått. Fri frakt och retur också så bara att beställa och prova hemma i lugn och ro.

Jaha, undrar hur länge det har sett ut såhär? Jäkla kollegor, ingen som säger något. :rage:
4A20E4AD-9F50-40C1-94CF-B3435BF5F2AA.jpeg

Men, du får jag köpa en ny!! :)
(Försöker tillämpa en in, en ut).

Hela kavajfrågan om vilken passform som är optimal tycker jag avspeglas väl på en bild från podcasten ”gentlemanualen”
Vänster FEL - höger RÄTT
8862ECCA-5D5F-454C-B63C-9A4DB8C46842.jpeg
Det där är ju en av @Whedda bästa kavajer, axeln är fantastisk.

Om du vill ha en vardagskostym som håller länge skulle jag inte ta den, ull silke linne är fint på en kavaj, men inte hållbart på en byxa och de kommer slitas väldigt fort.

Hela kavajfrågan om vilken passform som är optimal tycker jag avspeglas väl på en bild från podcasten ”gentlemanualen”
Vänster FEL - höger RÄTT
8862ECCA-5D5F-454C-B63C-9A4DB8C46842.jpeg
Den bilden är lite intressant ändå.
Om jag inte är helt ute och cyklar så har väl Herr Nilsson haft någon roll i Weinås klassiska klädstil och han har väl förflutet på en ansedd herrekipering och författare till stilboken. (Utöver King tiden)
Förutsätter att Nilsson mao har full koll på klassisk stil men väljer ändå en mer modern framtoning. Tycker personligen att det är intressant med lite olika stilar, blir inte så homogent och likartat. Viktigast är ju att man själv trivs i stilen, det är trots allt bara kläder i slutändan.:)

Den bilden är lite intressant ändå.
Om jag inte är helt ute och cyklar så har väl Herr Nilsson haft någon roll i Weinås klassiska klädstil och han har väl förflutet på en ansedd herrekipering och författare till stilboken. (Utöver King tiden)
Förutsätter att Nilsson mao har full koll på klassisk stil men väljer ändå en mer modern framtoning. Tycker personligen att det är intressant med lite olika stilar, blir inte så homogent och likartat. Viktigast är ju att man själv trivs i stilen, det är trots allt bara kläder i slutändan.:)
Det där är ju en av @Whedda bästa kavajer, axeln är fantastisk.

Om du vill ha en vardagskostym som håller länge skulle jag inte ta den, ull silke linne är fint på en kavaj, men inte hållbart på en byxa och de kommer slitas väldigt fort.

Hmm, axlarna är svåra att kommentera med tanke på att det ser ut som att det är en storlek stort där över. Men oavsett, knäppningen är så hög, kavajen kort och fallet förstörs då det blir för snävt från bröstet och nedåt.
Självklart har han mycket kunskap, förmodligen mer än dem flesta i tråden. Vet vem det är, men det gör inte att min åsikt blir annorlunda (men jag är förmodligen lite väl anal haha).
Hela ämnet ligger i subjektivitetens spets. Att vända och vrida på saker som har med herrmode att göra förekommer hela tiden i denna tråd och med all rätt ;)

Hmm, axlarna är svåra att kommentera med tanke på att det ser ut som att det är en storlek stort där över. Men oavsett, knäppningen är så hög, kavajen kort och fallet förstörs då det blir för snävt från bröstet och nedåt.
Självklart har han mycket kunskap, förmodligen mer än dem flesta i tråden. Vet vem det är, men det gör inte att min åsikt blir annorlunda (men jag är förmodligen lite väl anal haha).
Hela ämnet ligger i subjektivitetens spets. Att vända och vrida på saker som har med herrmode att göra förekommer hela tiden i denna tråd och med all rätt ;)
Du tittar nog på fel person... Andreas knäppning, längd och fall är on point.

• Like
Reactions: ZQT
Vända och vrida...vad är annars forum till för ;)
Vänster=Per Nilsson
Höger=Andreas Weinås

Tillbaka
Topp