• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Fick min kavaj från skräddaren precis. Är otroligt besviken. Skulle så när som på att säga kavajen är förstörd. Hon sa knapphålen var felsydda från fabrik och därför blev resultatet såhär. Vad kan jag möjligen göra?

dBA68P7.jpg
Ser ju inte reko ut... Vad är det för kavaj? Specificerade skräddaren vad som var problemet från början?

Skulle också rekommendera Dressman, precis som @POO . Chansen att ni hittar något vettig för en bra peng är nog godast där. En tanke, det kan vara värt att lägga på någon hundring för att få exempelvis byxor upplagda eller kavajen intagen och att skräddaren då sparar så mycket sömnsmån som möjligt så att byxorna/kavajen kan läggas ut när han växer. Att spara lite på material och lägga på sömnad för bättre passform är alltid en bra deal för helhetsintrycket.:)

Bra tips! Tack :)

Det är en kavaj till kostym från Caruso.

Skräddaren förklarade när jag plockade upp den att den troligen blivit sydd med en dålig nål som orsakat det.
Väldigt tråkigt:(!
Om skräddaren redan från början ansåg att hålen var felsydda och resultatet skulle bli dåligt så förstår jag inte varför hon arbetade vidare med kavajen? Hon borde avstått och förklarat för dig att det inte kommer bli bra.
Hjälper inte dig nu mer än att om skräddaren inte haft kontakt med dig ang problemet så anser jag att hon måste ersätta dig på något sätt.

Edit:
Svårt att se på bilden då helheten saknas.
Men det ser ut som ändringen av ärmen är liten då knapparna verkar sitta nära ursprungssömmen? Om så är fallet, kanske hade räckt att bara korrigera i änden på kavajen och låta knappar/knapphål vara kvar?
Inget som hjälper nu men till nästa gång kanske (med reservation för att bilden inte visar helheten)

Senast ändrad:
Inte så mycket i ärlighetens namn. Vet inte hur någon ska kunna rätta till det där. Vilken skräddare var det?
Detta var Annika Karp i Lund, skräddarmästare. Har enbart hört gott om henne, så förvånad att det blev såhär.

Man kanske kan sy nya knapphål som täcker över det mesta av det som syns idag, och flytta knapparna lite strategiskt?

Väldigt tråkigt:(!
Om skräddaren redan från början ansåg att hålen var felsydda och resultatet skulle bli dåligt så förstår jag inte varför hon arbetade vidare med kavajen? Hon borde avstått och förklarat för dig att det inte kommer bli bra.
Hjälper inte dig nu mer än att om skräddaren inte haft kontakt med dig ang problemet så anser jag att hon måste ersätta dig på något sätt.
Håller med.

Angående knapphålen, vad är det skräddaren utfört? Tagit bort knapphålen helt, sytt ihop ärmarna och sytt på knapparna för dekoration? Kunde man inte bara haft kvar knapphålen och placerat knapparna i linje med knapphålen? Hade jag varit en skräddare hade jag inte velat lämna en kavaj för 10k+ till en kund sådär, måste ju finnas snyggare sätt att täcka upp det på jämfört med dom där stygnen.

Angående knapphålen, vad är det skräddaren utfört? Tagit bort knapphålen helt, sytt ihop ärmarna och sytt på knapparna för dekoration? Kunde man inte bara haft kvar knapphålen och placerat knapparna i linje med knapphålen? Hade jag varit en skräddare hade jag inte velat lämna en kavaj för 10k+ till en kund sådär, måste ju finnas snyggare sätt att täcka upp det på jämfört med dom där stygnen.
Hon kortade ärmarna på min kavaj, och flyttade således upp knapparna.

Tror ni detta är nåt jag ska ta upp med ARN?
Är det inte bara en massa tråd som ligger kvar? Svårt att utläsa av bilden. Isf lätt fixat.
Ska du ta det med ARN ska väl beloppet för kläder överskrida 500kr. Har du betalat mindre tar de inte din anmälan.
Det ser ju onekligen jättefult ut på din (när-)bild, men är detta något man märker av på normalt "tittavstånd"? Hade ett liknande problem på en av mina kavajer som jag lämnade till sömmerska. Sen insåg jag att ingen kommer att lägga märke till det om de inte sniffade på mina knappar på ärmen.

Är det inte bara en massa tråd som ligger kvar? Svårt att utläsa av bilden. Isf lätt fixat.
Ska du ta det med ARN ska väl beloppet för kläder överskrida 500kr. Har du betalat mindre tar de inte din anmälan.
Det ser ju onekligen jättefult ut på din (när-)bild, men är detta något man märker av på normalt "tittavstånd"?
Nej, det är tyget som noppats, eller vad man ska kalla det. Inte trådar från tidigare knapphål.

Kostymen kostade många tusen, som en Caruso brukar.

Jag betalade hela 630kr för att korta ärmarna, i hopp om att en skräddarmästare inte gör misstag som dessa.

Och ja, det syns även på "tittavstånd".

Nej, det är tyget som noppats, eller vad man ska kalla det. Inte trådar från tidigare knapphål.
Kostymen kostade många tusen, som en Caruso brukar.
Jag betalade hela 630kr för att korta ärmarna, i hopp om att en skräddarmästare inte gör misstag som dessa.
Och ja, det syns även på "tittavstånd".
Då kan du nog ha ett "case" hos ARN. Men börja med att kontakta skräddarmästaren.

Torde vara en tämligen enkel manöver att sy nya knapphålsliknande sömmar där de gamla varit.
Sista knapphålet går inte att göra nåt åt då tyvärr. Min tanke är att hon återställer till original, med knapphål, och kortar från axeln istället. Då får hon möjlighet att korrigera det och göra rätt för sig.

@Lindrian

Det här var inte snyggt gjort. Det händer att även jag i mitt arbete får se knapphål som är väl hårt sydda och som lämnar märken på plagget när de monteras bort. Men då syr skräddaren alltid tillbaka allt och kortar uppifrån. Att också inte bara flytta 1 knapp och lägga den överst utan istället förstöra 4 knapphål är för mig ett mysterium. Ser heller inte ut som om några nya knapphål är sydda?

Hon må ha diverse diplom eller annat men det där var bland de fulaste jag sett.

@Lindrian

Det här var inte snyggt gjort. Det händer att även jag i mitt arbete får se knapphål som är väl hårt sydda och som lämnar märken på plagget när de monteras bort. Men då syr skräddaren alltid tillbaka allt och kortar uppifrån. Att också inte bara flytta 1 knapp och lägga den överst utan istället förstöra 4 knapphål är för mig ett mysterium. Ser heller inte ut som om några nya knapphål är sydda?

Hon må ha diverse diplom eller annat men det där var bland de fulaste jag sett.
Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Är otroligt ledsen över detta; hade verkligen sett fram att få bära kostymen.

Hon har inte sytt nya knapphål.

Det bästa alternativet jag kan se framför mig nu är att hon återställer kavajen likt den va, och syr dit nya knapphål på de gamla platserna, och sedan kortar kavajen från axeln. Men jag vet inte om jag litar på att hon kan ordna axeln, så att så länge hon återställer den så som den va så jag kan besöka en annan skräddare är jag nog nöjd. Och att jag får tbx mina pengar.

Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Är otroligt ledsen över detta; hade verkligen sett fram att få bära kostymen.

Hon har inte sytt nya knapphål.

Det bästa alternativet jag kan se framför mig nu är att hon återställer kavajen likt den va, och syr dit nya knapphål på de gamla platserna, och sedan kortar kavajen från axeln. Men jag vet inte om jag litar på att hon kan ordna axeln, så att så länge hon återställer den så som den va så jag kan besöka en annan skräddare är jag nog nöjd. Och att jag får tbx mina pengar.

Men varför har hon inte sytt nya knapphål? Låter så sjukt konstigt i mins öron. Precis som du säger är det nog bäst. Men samtidigt kan ärmen inte läggas ner igen för tyget kommer nog lämna för stora märken efter sig så. Vad är det för tyg, bomullsblandning?

Men varför har hon inte sytt nya knapphål? Låter så sjukt konstigt i mins öron. Precis som du säger är det nog bäst. Men samtidigt kan ärmen inte läggas ner igen för tyget kommer nog lämna för stora märken efter sig så. Vad är det för tyg, bomullsblandning?
Hon har inte sytt nya knapphål för hon inte har maskin för att göra det, säger hon.

Varför kan ärmen inte läggas ner? Menar du att där det är uppvikt kommer lämna ett märke? Det är ull.

Hon har inte sytt nya knapphål för hon inte har maskin för att göra det, säger hon.

Varför kan ärmen inte läggas ner? Menar du att där det är uppvikt kommer lämna ett märke? Det är ull.

Wow, hon är verkligen inte en duktig skräddare. Kom förbi stockholm så hjälper jag dig.

Beroende på material och hur hårt hon pressat tyget kan det bli en rand ifrån hennes uppläggning. Går inte att avgöra förrän man sprättar upp och försöker pressa ut tyget igen.

Wow, hon är verkligen inte en duktig skräddare. Kom förbi stockholm så hjälper jag dig.

Beroende på material och hur hårt hon pressat tyget kan det bli en rand ifrån hennes uppläggning. Går inte att avgöra förrän man sprättar upp och försöker pressa ut tyget igen.
Bor i Skåne, så har sällan vägarna förbi Stockholm. Tack för erbjudandet dock.

Tack för informationen. Jag ska kontakta konsumentvägledningen i min kommun och se vad de har att säga. Om nu skräddaren gjort ett så pass grovt fel att det inte går att åtgärda, tycker jag inte ersättning för kavajen låter orimligt. Borde väl inte skilja sig mot en snickare som gör ett felaktigt jobb?

Bor i Skåne, så har sällan vägarna förbi Stockholm. Tack för erbjudandet dock.

Tack för informationen. Jag ska kontakta konsumentvägledningen i min kommun och se vad de har att säga. Om nu skräddaren gjort ett så pass grovt fel att det inte går att åtgärda, tycker jag inte ersättning för kavajen låter orimligt. Borde väl inte skilja sig mot en snickare som gör ett felaktigt jobb?

Håller med men ARN är omöjliga. Kan bli svårt med bevis.

Vilken jävla soppa. Allt jag ville var att korta mina kavajärmar. Vilka klåpare det finns.
Jag skulle inte gå tillbaka till henne och be henne lägga upp från axeln. Har fått berättat för mig av de som jag ändrar hos att det är oerhört svårt att få till bra.
Hoppas att allt löser sig.

Söker tips från alla luttrade menswear-entusiaster där ute!
Letar efter ett par double monks, brunt läder eller mocka, alternativt polo suede. Hellre mer rundad tå än fyrkantig.
Är inte ute efter några dyrgripar, har tittat lite på Loake Cannon men kommer gärna billigare undan om möjligt. Dock inte ASOS-kvalitet heller tack.

Tillbaka
Topp