Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kör på mörkbrun mocka! Ett mycket snyggt alternativ till mörkblå kostym! Verkar också fungera på på den tillställningen du ska på. På pluskontontot ligger att du kan använda dem i allehanda sammanhang (fungerar tom bra till jeans om du frågar mig) framöver. Huruvida den kommer att fungera på framtida tillställningar är svårare att svara på, men troligtvis kommer du inte att göra bort dig på dessa, om du inte rör dig i superkonservativa kretsar.Hej alla! Sitter lite i skiten och behöver hjälp.
Jag ska på ett bröllop i Italien nu på lördag. Jag har till detta inhandlat en vanlig mörkblå kostym och behöver nu hjälp med vad jag ska ha på fötterna. Även om loafers självklart är passande i Italien så känns detta som ett dåligt val då jag för tillfället inte äger några kostymskor. Klädkoden är inte så pass seriös att den styr valet av sko och tanken är väl att skon ska användas framöver på dop, bröllop och andra tillställningar. Jag har kollat på Myrqvist (https://www.herrstil.se/collections/all-shoes-1) och då främst skytteholm i svart/brunt läder alternativt mörk mocka. Hjärtat säger mörkbrun mocka medans försäljaren, och diverse guider, menar att svarta kostymskor mer eller mindre är ett måste.
För att sammanfatta: Behöver ett par kostymskor till mörkblå kostym, åker nu på lördag så kommer ej kunna beställa från nätet. Vilken modell anser ni vara ett rimligt val och finns det något annat alternativ än Myrqvist i prisklassen 2k?
Filtrerat via photoshop, men i rätt (eller fel, beroende på vad man tycker) ljus ger de ett lätt neonaktigt intryck!Är byxorna självlysande eller är det ett instagramfilter?
Skolyx har skor för exakt 2k.
Stretcha budgeten något och kolla på Loake 1880. Varför kan du inte beställa på nätet om du åker om 6 dagar? Beställer du från t ex Careofcarl så får du grejerna på ett par dagar max
Svarta skor och blå svid är ganska business om du frågar mig.
Hade mycket hellre burit ett par bruna mockaskor till bröllop/dop etc, så länge det inte är ett jättedressat event.
Kör på mörkbrun mocka! Ett mycket snyggt alternativ till mörkblå kostym! Verkar också fungera på på den tillställningen du ska på. På pluskontontot ligger att du kan använda dem i allehanda sammanhang (fungerar tom bra till jeans om du frågar mig) framöver. Huruvida den kommer att fungera på framtida tillställningar är svårare att svara på, men troligtvis kommer du inte att göra bort dig på dessa, om du inte rör dig i superkonservativa kretsar.
Myrqvist har väl fått bra recensioner? Svårt att se att du ska hitta något bättre i den prisklassen.
Klart man ska ha svarta skor på bröllop. Har man mockatofflor kan man ju lika bra skippa kostymen också!? Linne och flipflops kanske?
Svårt att ge dig råd angående passformen, tyvärr. Vet inte heller vad du menar med "fotryggen" (insteg?). Normalt sett ger sig en "kostymsko" med sig så att snörningen kommer att sitta tätare efter ett antal användningar. Mocka töjer sig ju ofta bättre än andra material på skor.Precis så jag tänker, kommer säkerligen behöva köpa ett par svarta framöver men tills dess kommer jag nog ha bra mycket mer användning för bruna. Ja, eller känns iallafall som ett vettigt budgetalternativ. Var där och provade ett par i helgen, problemet är att de var ganska tajta över fotryggen och jag som inte är van med kostymskor har ingen aning om hur det ska kännas eller om de går ut sig. Enligt säljaren skulle det inte vara något problem då skon "sätter sig" och han menade även att de inte hade ovanligt tajt rygg på deras skor och att jag antagligen skulle ha liknande problem på andra skor, men vad vet jag
Insteg var det ja Töjer den sig en del bör det vara lugnt.Svårt att ge dig råd angående passformen, tyvärr. Vet inte heller vad du menar med "fotryggen" (insteg?). Normalt sett ger sig en "kostymsko" med sig så att snörningen kommer att sitta tätare efter ett antal användningar. Mocka töjer sig ju ofta bättre än andra material på skor.
Så du är lite hardcore stelt konservativ här? Om brudparet vill ha en annan klädkod så skiter du i detta?Klart man ska ha svarta skor på bröllop.
Absolut inte. Dock vet jag inte vilken klädkod som medger blå kostym men utesluter svarta skor? Jag fastnade på att skorna skulle framöver användas till dop och bröllop. Medelskon där är i min värd svart. Dessutom är svarta skor trendmässigt på stark frammarsch.Så du är lite hardcore stelt konservativ här? Om brudparet vill ha en annan klädkod så skiter du i detta?
”Brown shoes, brown shoes”!!!Kör på mörkbrun mocka! Ett mycket snyggt alternativ till mörkblå kostym! Verkar också fungera på på den tillställningen du ska på. På pluskontontot ligger att du kan använda dem i allehanda sammanhang (fungerar tom bra till jeans om du frågar mig) framöver. Huruvida den kommer att fungera på framtida tillställningar är svårare att svara på, men troligtvis kommer du inte att göra bort dig på dessa, om du inte rör dig i superkonservativa kretsar.
Myrqvist har väl fått bra recensioner? Svårt att se att du ska hitta något bättre i den prisklassen.
Absolut inte. Dock vet jag inte vilken klädkod som medger blå kostym men utesluter svarta skor? Jag fastnade på att skorna skulle framöver användas till dop och bröllop. Medelskon där är i min värd svart. Dessutom är svarta skor trendmässigt på stark frammarsch.
Det verkar ju som att svarta skor kommer att fungera vid nämnda sammankomst. Men det verkar ju också finnas utrymme för mindre tråkiga alternativ. (Också 40+)”Brown shoes, brown shoes”!!!
Tycker inte formellt behöver vara lika med business. Snarare situationen som styr det. Kan iof tycka att så länge man har koll på vad ”reglementet” förespråkar är det väl fritt fram att bryta mot det men som sagt man ska vara medveten och beredd på vad det ev. signalerar och kunna stå för det. Kanske traditionell men ett par svarta pjuck är knappast fel i ovan nämnda sammanhang.
Skulle gått på det klassiska svarta alternativet och skojsat till det med brun mocka när budgeten tillät. Men då är jag 40+ vid det här laget också...
Tack till alla som svarat För mig som generellt har beslutsångest inför mer eller mindre allt jag köper innebär de varierande svaren att jag fortsatt får fundera, samtidigt som det också visar att smaken är som baken och att jag i slutändan kommer köpa det som känns rätt i stunden.
Om du tänkte bära mörkblå kostym, och den verkligen är mörkt mörkt blå och i en lite glansigare (icke filtig) ullkvalitet skulle jag välja svarta skor. Inte enbart för att det är ”regelmässigt” korrekt utan för det är snyggast. Väljer du att köpa ett par svarta CT Oxford får du även ett par skor som funkar till framtida högtidligheter där värden önskat sig en hög formalitet.Tack till alla som svarat För mig som generellt har beslutsångest inför mer eller mindre allt jag köper innebär de varierande svaren att jag fortsatt får fundera, samtidigt som det också visar att smaken är som baken och att jag i slutändan kommer köpa det som känns rätt i stunden.
Om du tänkte bära mörkblå kostym, och den verkligen är mörkt mörkt blå och i en lite glansigare (icke filtig) ullkvalitet skulle jag välja svarta skor. Inte enbart för att det är ”regelmässigt” korrekt utan för det är snyggast. Väljer du att köpa ett par svarta CT Oxford får du även ett par skor som funkar till framtida högtidligheter där värden önskat sig en hög formalitet.
Det där med att skoja till det och t ex välja ett par bruna mocka loafers är väldigt vanskligt och kräver sin bärare. För det mesta ser det bara pajigt ut.
Om det aktuella bröllopet är mindre formellt klädmässigt och du väljer ett par bruna skor skulle jag välja en ljusare nyans på kostymen typ mellanblå. Om du är inne på bruna mocka loafers funkar de bra till en linnekostym eller blazer och uddabyxor.
Tack till alla som svarat För mig som generellt har beslutsångest inför mer eller mindre allt jag köper innebär de varierande svaren att jag fortsatt får fundera, samtidigt som det också visar att smaken är som baken och att jag i slutändan kommer köpa det som känns rätt i stunden.
Då skulle jag välja ett par oxfords i mörkbrun mocka utan broguemönster.Är inne på bruna oxfords i mocka. Min kostym är denna: https://eu.suitsupply.com/sv/suits/havana-marinbla-separata/C4760-S.html
Perfekt! KBK!Är inne på bruna oxfords i mocka. Min kostym är denna: https://eu.suitsupply.com/sv/suits/havana-marinbla-separata/C4760-S.html
Då skulle jag välja ett par oxfords i mörkbrun mocka utan broguemönster.
JappJag som inte är insatt, vad har brogues/icke brogues för syfte? Formalitet?
Jag hade velat ha nån rankinglista mellan dom alla, vad som gör det ena mer eller mindre prisvärt. Känner jag har för dålig koll.Någon som testat suitsupplys mtm och kan dela med sig av lite info? Prisvärt?
Sa ngn grosshandlarlunch?Det är aldrig en dålig sak att göra tid för, kombineras med fördel med en grosshandlarlunch för en väl spenderad dag.
Svarta pennies mkt bra...Kompromissa - köp svarta loafers!