• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Vad får man böta för att korta skjortärmar? Nån som testat nån skräddare runt mall of scandinavia som är nöjd?

Har inte riktigt förstått hur det funkar sen intressant höra gällande kvalitet och upplevelse.

Ser en del ”färdiga” modeller på hemsidan som man kan anpassa, men inget om hur lång tid det tar etc. Finns det möjligheter att välja bland olika tyger osv? :)
Du börjar med att boka in dig på en tid för måttagning på deras hemsida. Du väljer vad det är du vill måtta för något - kostym, kavaj, byxor, skjorta, rock. Under måttagningen så är grabbarna väldigt öppna för egna önskemål om hur man vill bära sina plagg men har ändå en "husstil" som de utgår ifrån. Klassisk stil med en mjuk och avslappnad touch skulle jag nog säga.
När måttagningsprocessen är klar sätter ni er ned med kopp java och börjar kika på tygprover. Deras basbuncher är rätt basic, de flesta buncher som de har hemma är LP, Solbiati, VBC, Ferla, Angelico. Skulle inget som man gillar finnas där så kan de även fixa fram andra tyger, vilket då blir cut length men då drar priset iväg en del.
När ni sedan valt tyger efter önskemål så går ni gemensamt igenom utformningen på det plagg du valt att göra, här är de också öppna för önskemål och egna preferenser. MTM har ju en del begränsningar så man kan inte justera hur som helst, t.ex. höjden på gorget på kavajen eller olika omkrets på ärmarna etc. Men valmöjligheterna är många och bra. Slagbredd, slagtyp, knäppning, fickor, axeltyp på kavajerna t.ex.
Efter du gjort dina val så brukar beställningen dyka upp hos ditt ombud efter 5-7 veckor, alternativt kommer den till deras showroom för en avprovning, vilket är att föredra om det är första gången man provar så man kan göra justeringar.
Jag är väldigt nöjd med samtliga plagg från Blugiallo. Prisvärt, enkelt, personligt och drivs av två fantastiska killar som är bland de trevligaste jag träffat i branschen.

Du börjar med att boka in dig på en tid för måttagning på deras hemsida. Du väljer vad det är du vill måtta för något - kostym, kavaj, byxor, skjorta, rock. Under måttagningen så är grabbarna väldigt öppna för egna önskemål om hur man vill bära sina plagg men har ändå en "husstil" som de utgår ifrån. Klassisk stil med en mjuk och avslappnad touch skulle jag nog säga.
När måttagningsprocessen är klar sätter ni er ned med kopp java och börjar kika på tygprover. Deras basbuncher är rätt basic, de flesta buncher som de har hemma är LP, Solbiati, VBC, Ferla, Angelico. Skulle inget som man gillar finnas där så kan de även fixa fram andra tyger, vilket då blir cut length men då drar priset iväg en del.
När ni sedan valt tyger efter önskemål så går ni gemensamt igenom utformningen på det plagg du valt att göra, här är de också öppna för önskemål och egna preferenser. MTM har ju en del begränsningar så man kan inte justera hur som helst, t.ex. höjden på gorget på kavajen eller olika omkrets på ärmarna etc. Men valmöjligheterna är många och bra. Slagbredd, slagtyp, knäppning, fickor, axeltyp på kavajerna t.ex.
Efter du gjort dina val så brukar beställningen dyka upp hos ditt ombud efter 5-7 veckor, alternativt kommer den till deras showroom för en avprovning, vilket är att föredra om det är första gången man provar så man kan göra justeringar.
Jag är väldigt nöjd med samtliga plagg från Blugiallo. Prisvärt, enkelt, personligt och drivs av två fantastiska killar som är bland de trevligaste jag träffat i branschen.
Tackar, låter helt klart mycket intressant!

Vad brukar priset landa på för dig, när du inte väljer cut length-tyger?

Vad tycker experterna om passformen? Skjortan blev lite större nu med en halv inch större nacke. Armlängden verkar bra dock?

Har ännu inte skickat tillbaka de gamla skjortorna.

Bilagor

• 20180710_102425.jpg
    20180710_102425.jpg
    74.2 KB · Visningar: 44
  • 20180710_102526.jpg
    20180710_102526.jpg
    73.5 KB · Visningar: 42
  • 20180710_102517.jpg
    20180710_102517.jpg
    83.3 KB · Visningar: 45
  • 20180710_102536.jpg
    20180710_102536.jpg
    78.6 KB · Visningar: 42
  • 20180710_102413.jpg
    20180710_102413.jpg
    75.6 KB · Visningar: 44
  • 20180710_102351.jpg
    20180710_102351.jpg
    64.7 KB · Visningar: 42
Senast ändrad:
Vad tycker experterna om passformen? Skjortan blev lite större nu med en halv inch större nacke. Armlängden verkar bra dock?

Har ännu inte skickat tillbaka de gamla skjortorna.
Tycker det är gott nog vad gäller skjortan, bara du lär dig stryka så blir det bra :)
Kavajen ser ut att sitta fint i axlar men ha lite långa ärmar?

Håller med i ovanstående till fullo. Har 4 kostymer och 1 kavaj från killarna och fungerar mycket bra för mig. Daniel och Alexander är väldigt trevliga och professionella så skulle inte tveka att testa om någon står och funderar över om det är värt.

En kollega till mig känner en av grundarna till Blugiallo.
Vi körde en "fitting-dag" där flera av kollegorna beställde skjortor samt kostymer.
Generellt blev recensionerna "bra kvalite, schysst material men inte så bra passform". Flera fick väldigt tighta skjortor och stora kavajer.

Själv valde jag att inte beställa någonting men har även hört mycket bra om bolaget så det är möjligt att det var en engångshändelse för mina kollegor :)

Vad får man böta för att korta skjortärmar? Nån som testat nån skräddare runt mall of scandinavia som är nöjd?
Har testat Karlas Tvätt och Skrädderi. Inget avancerat utan upplägg av ärmar på kavaj och det blev bra. Även den ändringsskräddaren som tar hand om många av butikernas ändringar i MoS, bl.a. OJ butiken.

Karlas tvätt har jag också använt mig utav, tagit in midjan samt lagt upp två par brallor med slag. Även kortat ned ärmarna på en shacket från axeln, även det gjordes bra.

Han är dock poppis då det tog en stund att få det gjort

Testade beställa hem en kavaj från Luigi Bianchi Mantova (LBM) av deras finare linje, och blev väldigt förvånad när jag upptäckte den var limmad. För en kavaj som har ett ordinarie pris på 8k måste jag säga jag är besviken.
Hur vet du att den är limmad, klassiska ”känna om mellanlägget släpper eller sitter fast när man drar lite försikt i tyget” -knepet?
(svårt att känna imho, men kan vara min okunskap oxå)
Fick hem en kostym ifrån samma linje häromdagen. Kluven om jag ska behålla.
Ok passform men kunde gärna vart lite längre.

Hur vet du att den är limmad, klassiska ”känna om mellanlägget släpper eller sitter fast när man drar lite försikt i tyget” -knepet?
(svårt att känna imho, men kan vara min okunskap oxå)
Fick hem en kostym ifrån samma linje häromdagen. Kluven om jag ska behålla.
Ok passform men kunde gärna vart lite längre.
Min var ofodrad, så bara lyfta o kika. Knipa tyget fungerar också bra. Annars kan du kolla efter sömmar under slagen. Misstänker den är limmad också!

Har testat Karlas Tvätt och Skrädderi. Inget avancerat utan upplägg av ärmar på kavaj och det blev bra. Även den ändringsskräddaren som tar hand om många av butikernas ändringar i MoS, bl.a. OJ butiken.

Karlas tvätt har jag också använt mig utav, tagit in midjan samt lagt upp två par brallor med slag. Även kortat ned ärmarna på en shacket från axeln, även det gjordes bra.

Han är dock poppis då det tog en stund att få det gjort

Låter ju asbra, vad kul! Tack för hjälpen!

Min var ofodrad, så bara lyfta o kika. Knipa tyget fungerar också bra. Annars kan du kolla efter sömmar under slagen. Misstänker den är limmad också!
Intressant, undrar om det har lite olika lösningar även inom den serien?
Googlade lite och hittade denna artikel ifrån Manolo (@Whedda kan kanske bringa klarhet?). Visserligen Måttsytt men borde vara samma konstruktion för RTW.
Luigi Bianchi Mantova är premiumlinjen med halv kanvas-konstruktion.
http://www.manolo.se/artiklar/artik...igi-bianchi-mantova-del-i-mattagning-och-val/

Intressant, undrar om det har lite olika lösningar även inom den serien?
Googlade lite och hittade denna artikel ifrån Manolo (@Whedda kan kanske bringa klarhet?). Visserligen Måttsytt men borde vara samma konstruktion för RTW.
Luigi Bianchi Mantova är premiumlinjen med halv kanvas-konstruktion.
http://www.manolo.se/artiklar/artik...igi-bianchi-mantova-del-i-mattagning-och-val/

Det är möjligt att de idag erbjuder flera olika konstruktioner. När jag skrev artikeln var det halv kanvas som gällde.

Hur går era tankar kring plisseringar/pleats? Kanske är jag som missat det tidigare men känns som det syns mer och mer nu...

På jakt efter nya skor och har hittills spanat in TLB hos Skolyx. Jag känner dock att jag vill ha gummisula men då blir utbudet genast mycket mer begränsat. Har ni tips på liknande tillverkare TLB (kvalitet, prisklass osv) där det finns skor med gummisulor? Även kollat in Yanko men begränsat utbud där också. Eller är jag helt fel ute om jag inte vill ha lädersula?

På jakt efter nya skor och har hittills spanat in TLB hos Skolyx. Jag känner dock att jag vill ha gummisula men då blir utbudet genast mycket mer begränsat. Har ni tips på liknande tillverkare TLB (kvalitet, prisklass osv) där det finns skor med gummisulor? Även kollat in Yanko men begränsat utbud där också. Eller är jag helt fel ute om jag inte vill ha lädersula?
Kolla skoab, torde finnas en hel del med gummi i din prisklass.

Och nej, finns inget rätt och fel vid val av sula. Ta det du är bekväm med och det du får mest användning av.

Annars är det ju väldigt lätt att köpa lädersula och sen lägga på en gummisula när lädret börjar vara slitet.

Tillbaka
Topp