Notorious Niklas
Silver
Jag har en del från Blugiallo. Vad funderar du över?Någon som testat Blugiallo?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag har en del från Blugiallo. Vad funderar du över?Någon som testat Blugiallo?
Har inte riktigt förstått hur det funkar sen intressant höra gällande kvalitet och upplevelse.Jag har en del från Blugiallo. Vad funderar du över?![]()
Du börjar med att boka in dig på en tid för måttagning på deras hemsida. Du väljer vad det är du vill måtta för något - kostym, kavaj, byxor, skjorta, rock. Under måttagningen så är grabbarna väldigt öppna för egna önskemål om hur man vill bära sina plagg men har ändå en "husstil" som de utgår ifrån. Klassisk stil med en mjuk och avslappnad touch skulle jag nog säga.Har inte riktigt förstått hur det funkar sen intressant höra gällande kvalitet och upplevelse.
Ser en del ”färdiga” modeller på hemsidan som man kan anpassa, men inget om hur lång tid det tar etc. Finns det möjligheter att välja bland olika tyger osv?![]()
Tackar, låter helt klart mycket intressant!Du börjar med att boka in dig på en tid för måttagning på deras hemsida. Du väljer vad det är du vill måtta för något - kostym, kavaj, byxor, skjorta, rock. Under måttagningen så är grabbarna väldigt öppna för egna önskemål om hur man vill bära sina plagg men har ändå en "husstil" som de utgår ifrån. Klassisk stil med en mjuk och avslappnad touch skulle jag nog säga.
När måttagningsprocessen är klar sätter ni er ned med kopp java och börjar kika på tygprover. Deras basbuncher är rätt basic, de flesta buncher som de har hemma är LP, Solbiati, VBC, Ferla, Angelico. Skulle inget som man gillar finnas där så kan de även fixa fram andra tyger, vilket då blir cut length men då drar priset iväg en del.
När ni sedan valt tyger efter önskemål så går ni gemensamt igenom utformningen på det plagg du valt att göra, här är de också öppna för önskemål och egna preferenser. MTM har ju en del begränsningar så man kan inte justera hur som helst, t.ex. höjden på gorget på kavajen eller olika omkrets på ärmarna etc. Men valmöjligheterna är många och bra. Slagbredd, slagtyp, knäppning, fickor, axeltyp på kavajerna t.ex.
Efter du gjort dina val så brukar beställningen dyka upp hos ditt ombud efter 5-7 veckor, alternativt kommer den till deras showroom för en avprovning, vilket är att föredra om det är första gången man provar så man kan göra justeringar.
Jag är väldigt nöjd med samtliga plagg från Blugiallo. Prisvärt, enkelt, personligt och drivs av två fantastiska killar som är bland de trevligaste jag träffat i branschen.
Du börjar med att boka in dig på en tid för måttagning på deras hemsida. Du väljer vad det är du vill måtta för något - kostym, kavaj, byxor, skjorta, rock. Under måttagningen så är grabbarna väldigt öppna för egna önskemål om hur man vill bära sina plagg men har ändå en "husstil" som de utgår ifrån. Klassisk stil med en mjuk och avslappnad touch skulle jag nog säga.
När måttagningsprocessen är klar sätter ni er ned med kopp java och börjar kika på tygprover. Deras basbuncher är rätt basic, de flesta buncher som de har hemma är LP, Solbiati, VBC, Ferla, Angelico. Skulle inget som man gillar finnas där så kan de även fixa fram andra tyger, vilket då blir cut length men då drar priset iväg en del.
När ni sedan valt tyger efter önskemål så går ni gemensamt igenom utformningen på det plagg du valt att göra, här är de också öppna för önskemål och egna preferenser. MTM har ju en del begränsningar så man kan inte justera hur som helst, t.ex. höjden på gorget på kavajen eller olika omkrets på ärmarna etc. Men valmöjligheterna är många och bra. Slagbredd, slagtyp, knäppning, fickor, axeltyp på kavajerna t.ex.
Efter du gjort dina val så brukar beställningen dyka upp hos ditt ombud efter 5-7 veckor, alternativt kommer den till deras showroom för en avprovning, vilket är att föredra om det är första gången man provar så man kan göra justeringar.
Jag är väldigt nöjd med samtliga plagg från Blugiallo. Prisvärt, enkelt, personligt och drivs av två fantastiska killar som är bland de trevligaste jag träffat i branschen.
Om jag ej missminner betalade jag t.ex. runt 8,5k för en kostym i Loro Pianas traveller-serie, full kanvas. Nöjer du dig med halv går den nog kanske på 1-1,5k billigare.Vad brukar priset landa på för dig, när du inte väljer cut length-tyger?
Tycker det är gott nog vad gäller skjortan, bara du lär dig stryka så blir det braVad tycker experterna om passformen? Skjortan blev lite större nu med en halv inch större nacke. Armlängden verkar bra dock?
Har ännu inte skickat tillbaka de gamla skjortorna.
Du börjar med att boka in dig på en tid för måttagning på deras hemsida. Du väljer vad det är du vill måtta för något - kostym, kavaj, byxor, skjorta, rock. Under måttagningen så är grabbarna väldigt öppna för egna önskemål om hur man vill bära sina plagg men har ändå en "husstil" som de utgår ifrån. Klassisk stil med en mjuk och avslappnad touch skulle jag nog säga.
Har testat Karlas Tvätt och Skrädderi. Inget avancerat utan upplägg av ärmar på kavaj och det blev bra. Även den ändringsskräddaren som tar hand om många av butikernas ändringar i MoS, bl.a. OJ butiken.Vad får man böta för att korta skjortärmar? Nån som testat nån skräddare runt mall of scandinavia som är nöjd?
Karlas tvätt har jag också använt mig utav, tagit in midjan samt lagt upp två par brallor med slag. Även kortat ned ärmarna på en shacket från axeln, även det gjordes bra.Vad får man böta för att korta skjortärmar? Nån som testat nån skräddare runt mall of scandinavia som är nöjd?
Hur vet du att den är limmad, klassiska ”känna om mellanlägget släpper eller sitter fast när man drar lite försikt i tyget” -knepet?Testade beställa hem en kavaj från Luigi Bianchi Mantova (LBM) av deras finare linje, och blev väldigt förvånad när jag upptäckte den var limmad. För en kavaj som har ett ordinarie pris på 8k måste jag säga jag är besviken.
Tycker det är gott nog vad gäller skjortan, bara du lär dig stryka så blir det bra
Kavajen ser ut att sitta fint i axlar men ha lite långa ärmar?
Min var ofodrad, så bara lyfta o kika. Knipa tyget fungerar också bra. Annars kan du kolla efter sömmar under slagen. Misstänker den är limmad också!Hur vet du att den är limmad, klassiska ”känna om mellanlägget släpper eller sitter fast när man drar lite försikt i tyget” -knepet?
(svårt att känna imho, men kan vara min okunskap oxå)
Fick hem en kostym ifrån samma linje häromdagen. Kluven om jag ska behålla.
Ok passform men kunde gärna vart lite längre.
Har testat Karlas Tvätt och Skrädderi. Inget avancerat utan upplägg av ärmar på kavaj och det blev bra. Även den ändringsskräddaren som tar hand om många av butikernas ändringar i MoS, bl.a. OJ butiken.
Karlas tvätt har jag också använt mig utav, tagit in midjan samt lagt upp två par brallor med slag. Även kortat ned ärmarna på en shacket från axeln, även det gjordes bra.
Han är dock poppis då det tog en stund att få det gjort
Intressant, undrar om det har lite olika lösningar även inom den serien?Min var ofodrad, så bara lyfta o kika. Knipa tyget fungerar också bra. Annars kan du kolla efter sömmar under slagen. Misstänker den är limmad också!
Sömmar under slaget är inget bra sätt att se, här är av mina kavajer som båda är full kanvas, men en har handsydd kanvas och en har maskinsyddMin var ofodrad, så bara lyfta o kika. Knipa tyget fungerar också bra. Annars kan du kolla efter sömmar under slagen. Misstänker den är limmad också!
Intressant, undrar om det har lite olika lösningar även inom den serien?
Googlade lite och hittade denna artikel ifrån Manolo (@Whedda kan kanske bringa klarhet?). Visserligen Måttsytt men borde vara samma konstruktion för RTW.
Luigi Bianchi Mantova är premiumlinjen med halv kanvas-konstruktion.
http://www.manolo.se/artiklar/artik...igi-bianchi-mantova-del-i-mattagning-och-val/
Yes, men det är min kollegas vi pratade om i podden. Skall hämta upp min i nästa vecka då den hade lite längre leveranstid pga ett annat tyg.
Kan tycka det är en fin detalj på ett par byxor. Plus nice när man e fet runt stuss osv.Hur går era tankar kring plisseringar/pleats? Kanske är jag som missat det tidigare men känns som det syns mer och mer nu...
Tycker det är väldigt snyggt och smickrande när det är välgjort! Djupa reverse pleats är grymt fintHur går era tankar kring plisseringar/pleats? Kanske är jag som missat det tidigare men känns som det syns mer och mer nu...
Kolla skoab, torde finnas en hel del med gummi i din prisklass.På jakt efter nya skor och har hittills spanat in TLB hos Skolyx. Jag känner dock att jag vill ha gummisula men då blir utbudet genast mycket mer begränsat. Har ni tips på liknande tillverkare TLB (kvalitet, prisklass osv) där det finns skor med gummisulor? Även kollat in Yanko men begränsat utbud där också. Eller är jag helt fel ute om jag inte vill ha lädersula?
Annars är det ju väldigt lätt att köpa lädersula och sen lägga på en gummisula när lädret börjar vara slitet.På jakt efter nya skor och har hittills spanat in TLB hos Skolyx. Jag känner dock att jag vill ha gummisula men då blir utbudet genast mycket mer begränsat. Har ni tips på liknande tillverkare TLB (kvalitet, prisklass osv) där det finns skor med gummisulor? Även kollat in Yanko men begränsat utbud där också. Eller är jag helt fel ute om jag inte vill ha lädersula?
Annars är det ju väldigt lätt att köpa lädersula och sen lägga på en gummisula när lädret börjar vara slitet.