• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Löjligt billigt, blev ett par...
DE6F953B-80E5-4728-A1CA-E24A8AC19E4C.jpeg

Fick en av tjejen (bad henne kolla iof), 50kr var ju onekligen prisvärt även om de kunde varit liite längre, då är jag ändå ganska kort :)

Beställde pikéer från Berg&Berg som satt bra när de anlände. Efter tvätt envisas de dock med att "buckla" sig på axlarna, hur jag än försöker återforma plagget efter tvätten. Har testat att även torka det som det är, utan att forma till det. Någon som har tips på hur jag kan slippa dessa bucklor? Har skickat ett mail till Berg&Berg också men inte fått något svar än.
IMG_20180807_110007__01.jpg
Är detta en bild med plagget på dig?

Det ser ju ut som avståndet mellan axel och krage är för stort för dig

Stämmer bra det.
Lite info om ämnet ifrån en erkänt duktig skomakare.
http://www.davidsonsskomakeri.com/skomakeri/sparsulning/
Och även info från Shoegazing och kommentarer ifrån skomakare. (Bl.a. ovan)
http://www.shoegazing.se/2014/03/23/guide-omsulningar-och-klackning/

Från ovan länk:
”Man måste ändå slipa precis lika mycket i lädersulan och det handlar inte om flera millimeter utan snarare 0,5 mm. Man behöver bara slipa bort ytskiktet och rugga upp lädret. Bättre att lägga på sparsulorna direkt så har du mer kvar av sulan och skorna klarar fler sparsulningar.”

Finns säkert fördelar med att göra det direkt men jag gillar motsatsen då man även får njuta av känslan med en lädersula. Sen beror det såklart på om skons första användning sker sommar- eller vintertid. Optimalt är ju att köpa skor med en sula som redan från fabrik är anpassad efter de förhållanden man tänkt bära den i.

Är väl det som skapat problemet från första början skulle jag tro. :)
Plagg som är stickade ska aldrig torkas på galge, då sträcks stickningen ut och precis som du säger deformeras plagget. Gäller alla former av stickat!
Hm, men det är väl inte stickat utan snarare ett mer vanligt "piké-tyg". Förstår om det varit en piké i finstickad ull men tänkte att det borde funka med galge här. Men ska testa utan galge vid nästa tvätt, fick även det rådet precis från Berg&Bergs kundservice. :)

Hm, men det är väl inte stickat utan snarare ett mer vanligt "piké-tyg". Förstår om det varit en piké i finstickad ull men tänkte att det borde funka med galge här. Men ska testa utan galge vid nästa tvätt, fick även det rådet precis från Berg&Bergs kundservice. :)
Topp! :) De kan mycket väl gå till sig om du tvättar dem och sen låter dem liggtorka eller dyl..

Piké är en trikå dvs stickat oavsett om det är ull eller bomull. Det är en av anledningarna till att toleransen från krympmån är högre inom trikå än vävda tyger och som flera tidigare nämnt skall man undvika att hängtorka stickade plagg. Plantorka är helt klart att rekommendera.

Piké är en trikå dvs stickat oavsett om det är ull eller bomull. Det är en av anledningarna till att toleransen från krympmån är högre inom trikå än vävda tyger och som flera tidigare nämnt skall man undvika att hängtorka stickade plagg. Plantorka är helt klart att rekommendera.
Där ser man, lärt mig något nytt. Tack! Har hängtorkat mina RL-pikéer tidigare utan problem så har bara utgått från att det är ok. :)

Fick förövrigt bra bemötande från Berg&Berg som sa att jag får byta plagget om problemet kvarstår efter några fler tvättar och försök med plantorkning.

Tillbaka
Topp