• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Ska iväg på ett företagsevent där klädkoden är ”Business Casual”. Hur bör jag klä mig för att varken vara underdressad eller överdressad?

Min arbetsroll är tekniskt inriktad om det har någon betydelse, alltså ej säljare eller liknande :D

Tygrullarna är inte identiska. Därför är det viktigt att köpa byxa o kavaj från samma tygrulle så de matchar. Du hade otur
Kommer köra på det ändå. Det funkar och orkar inte bry mig om vad folk tycker. Ska ha på polarens bröllop bl.a. och han sa att det absolut var lugnt. Är extremt van vid just otur så ibland får man bara försöka fokusera på annat.

Ska iväg på ett företagsevent där klädkoden är ”Business Casual”. Hur bör jag klä mig för att varken vara underdressad eller överdressad?

Min arbetsroll är tekniskt inriktad om det har någon betydelse, alltså ej säljare eller liknande :D
Är det it kommer du undan med vad som helst. Men skjorta och byxor är ett säkert kort

Önskar lite råd.
Kavajen på bild är i storlek 50. Den känns aningen stor men är osäker.
Bör jag behålla den och anpassa arm-längden eller ska jag istället byta till storlek 48?
87558E59-225E-4AB0-A02B-F64D400D33F0.jpeg
2F342E96-4875-48E0-A8BD-B6FEF068800C.jpeg

Önskar lite råd.
Bör jag behålla den och anpassa arm-längden eller ska jag istället byta till storlek 48?

Frågan är ju hur en mindre skulle sitta över axlarna. Min gissning är sämre. Den ska ju också vara skön att ha på sig, man ska ju trotts allt inte bara stå och posera. Lite mer längd över röven hade kanske inte heller skadat...

Önskar lite råd.

Jag hade gått på en mindre :) tror inte axlarna blir något problem! Gör om, gör rätt ;)

Edit: ser ju absolut inte helt åt skogen fel ut!

Helt klart för stor över ryggen
Frågan är ju hur en mindre skulle sitta över axlarna. Min gissning är sämre. Den ska ju också vara skön att ha på sig, man ska ju trotts allt inte bara stå och posera. Lite mer längd över röven hade kanske inte heller skadat...
Tror nog det där är rätt storlek men du får ta in ryggen. Axlarna ser som glassen säger bra ut.
Tror nog det där är rätt storlek men du får ta in ryggen. Axlarna ser som glassen säger bra ut.
Jag hade gått på en mindre :) tror inte axlarna blir något problem! Gör om, gör rätt ;)

Edit: ser ju absolut inte helt åt skogen fel ut!

Tack för all hjälp! Underbart med att alltid kunna be om hjälp från klocksnackare! :)

Beställde kavajen online men ringde runt till Brothers i Gbg och fick veta att dem precis fått dessa levererade så skall åka till en butik imorgon och testa storlek 48. Passar den dåligt får jag fråga runt hos skräddare vad dem föreslår för ändring och om det blir lönt :)
De är denna kavajen ifall någon undrar: https://www.brothers.se/shop/kavajer/tc-sutton-flanellkavaj-brun-2
Otroligt skönt tyg faktiskt!

Önskar lite råd.
Nu har många redan svarat, men om du känner att den är för stor, så prova en storlek mindre och se om du känner att den passar bättre.
Den ser ut att passa alldeles utmärkt utifrån vad man kan se från framsidan. (Minus ärmlängden som du nämner,)
Dock ser ser kavajen lite stökig ut bakifrån. Kanske kan en skräddare fixa det? Vad som är viktigt att tänka på att du sällan kommer att stå i en position med rak rygg där eventuellt någon lägger märke till detta. Du kommer att befinna dig i rörelse eller du kommer att sitta ner. Ingen kommer att notera detta då.

Nu har många redan svarat, men om du känner att den är för stor, så prova en storlek mindre och se om du känner att den passar bättre.
Den ser ut att passa alldeles utmärkt utifrån vad man kan se från framsidan. (Minus ärmlängden som du nämner,)
Dock ser ser kavajen lite stökig ut bakifrån. Kanske kan en skräddare fixa det? Vad som är viktigt att tänka på att du sällan kommer att stå i en position med rak rygg där eventuellt någon lägger märke till detta. Du kommer att befinna dig i rörelse eller du kommer att sitta ner. Ingen kommer att notera detta då.
Tack för åsikten! :)

Jag var precis och testade den i storlek 48 som tyvärr satt mycket sämre. Överdrivet tight och nästan ingen rörlighet. Så kommer nog satsa på 50 och gå till skräddaren för att anpassa armlängd och även kanske göra något i ryggen :)

Jag avskyr att stryka pressveck på byxor -- har ni några tips för hur man får till det? Tar väldigt lång tid för mig att få till nåt som ser halvdant ut.
Stryker du pressveck på byxor utan pleats? Har aldrig gett mig på det men om du har pleats så är de ju pressade tidigare och har en naturlig linje redan som du kan följa.

Tillbaka
Topp