• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Härligt historia och fina manschettknappar! Klart du ska använda dom! Har du inte skjorta till dom som köp en direkt! Så använder du dom när du vill känna dig extra fin. :)
Det är väl bara att köra en syl genom manschetten på vilken skjorta som helst? :D
Skämt å sido, jag tänkte lite försiktigt glida åt kostymhållet till hösten, så ska handla lite skjortor inom en snar framtid.
Edit: kan man hitta nåt skoj på Stockholm Quality Outlet förresten? Verkar finnas Eton, J. Lindeberg och en del annat.

Senast ändrad:
det är såklart en smaksak och personlig preferens. Vad jag menar är främst att känslan i passformen avgörs först och främst i axlar och bröst samt att en tight midja inte behöver vara samma sak som en smal silhuett. Paradoxalt nog kan tvärtom en lite generösare fit ge ett slankare intryck.
Förstår.

Jag vet inte hur en måttsydd kavaj ”ska” sitta, eftersom jag alltid köpt RTW förut och tyckt de satt bra nog i midjan.

När de har varit knäppta har jag aldrig känt av att de varit knäppta så att säga, medan jag definitivt känner det med denna nya. Som en nätt kram.

Spontant tycker jag att jag får en väldigt timglas-lik form, som känns feminint. Men jag ska ta mägra bilder imorgon så får ni här på forumet säga vad ni tycker.

Skulle ha ny kostym och hittade en kavaj i grått jag gillade. Fanns hel kostym i svart (samma modell som den grå fast annan gärg) så provade storleken i byxorna och vad de hette. Kollade vad det var för färgkod på den grå kavajen och sökte online på namnet på de svarta byxorna och hittade de i grått i samma färgkod som kavajen.

Men byxorna är ljusare än kavajen. Är det här big no no eller funkar det med något omatchande kostym när det är så lik färg och mörk kostym?

Skulle ha ny kostym och hittade en kavaj i grått jag gillade. Fanns hel kostym i svart (samma modell som den grå fast annan gärg) så provade storleken i byxorna och vad de hette. Kollade vad det var för färgkod på den grå kavajen och sökte online på namnet på de svarta byxorna och hittade de i grått i samma färgkod som kavajen.

Men byxorna är ljusare än kavajen. Är det här big no no eller funkar det med något omatchande kostym när det är så lik färg och mörk kostym?
Nej, då är det bättre att bryta av med en större nyansskillnad och köra den som uddakavaj med andra uddabyxor till, annars blir det bara skumt :)

Nej, då är det bättre att bryta av med en större nyansskillnad och köra den som uddakavaj med andra uddabyxor till, annars blir det bara skumt :)
Fan då :( Ska främst ha den på bröllop (och dop men inte lika viktigt) nästa vecka och är mörk kostym som är klädseln. Fattar inte hur exakt samma färgkod kan skilja sig i nyans mellan kavaj och byxor? Kan inte lämna tillbaka då kavajen är köpt på rea för typ en månad sen. Hade bara inte packat upp byxorna förrän idag.

Aja får väl köra på det och skämmas över klädseln på bröllopet... Det var en dyr kostym så har inte råd att köpa en till och vill ha en lite finare.

Men tips på vad jag kan ha för uddabyxor till mörkgrå kostym? Och uddakavaj till mörkgrå byxor?

Fan då :( Ska främst ha den på bröllop (och dop men inte lika viktigt) nästa vecka och är mörk kostym som är klädseln. Fattar inte hur exakt samma färgkod kan skilja sig i nyans mellan kavaj och byxor? Kan inte lämna tillbaka då kavajen är köpt på rea för typ en månad sen. Hade bara inte packat upp byxorna förrän idag.

Aja får väl köra på det och skämmas över klädseln på bröllopet... Det var en dyr kostym så har inte råd att köpa en till och vill ha en lite finare.

Men tips på vad jag kan ha för uddabyxor till mörkgrå kostym? Och uddakavaj till mörkgrå byxor?
Kan du inte skicka tillbaka byxorna, behålla kavajen och köpa en ny kostym? Skulle säga att det är bättre att ha en något billigare kostym än en dyr som är felmatchad.

Kan du inte skicka tillbaka byxorna, behålla kavajen och köpa en ny kostym? Skulle säga att det är bättre att ha en något billigare kostym än en dyr som är felmatchad.
Tyvärr inte. Både kavajen och byxorna är snygga så att vara "tvungen" att behålla de kan jag leva med. Jo kanske men känns tråkigt :( Får bli dressmann isf.

Det som föbryllar mig är att det är ju samma färgkod från samma märke. Kavajen heter likadant som den svarta eller blå, byxorna heter likadant som de svarta eller blå och det är samma färgkod. Skiljer sig inte extremt mycket men det syns, sen är de matchande i övrigt i form av kvalitét, mönster osv. Har jag fått nåt fel eller ska det vara så?

Knäppte ett gäng bilder på den nya kostymen i lika olika ljus. Det är väldigt svårt att se ordentligt eftersom den är så mörk, så vissa ljus är ganska överdrivna.

Tycker ni det är nåt jag borde be dem korrigera? Tyget är ett 280g (om jag minns rätt) four-season ull.

Jag kan tycka att vecklar sig en hel del vid svanken, vilket kanske beror på att den är lite för insydd?
Byxans längd är att ha en liten break.

IMG_7348.jpeg
IMG_7355.jpeg
IMG_7363.jpeg
IMG_7377.jpeg
IMG_7387 2.jpeg
IMG_7391.jpeg

Knäppte ett gäng bilder på den nya kostymen i lika olika ljus. Det är väldigt svårt att se ordentligt eftersom den är så mörk, så vissa ljus är ganska överdrivna.

Tycker ni det är nåt jag borde be dem korrigera? Tyget är ett 280g (om jag minns rätt) four-season ull.

Jag kan tycka att vecklar sig en hel del vid svanken, vilket kanske beror på att den är lite för insydd?

IMG_7348.jpeg
IMG_7355.jpeg
IMG_7363.jpeg
IMG_7377.jpeg
IMG_7387 2.jpeg
IMG_7391.jpeg
Schysst överlag men som du påpekat redan, för tight nertill, kan ju alltid öppna upp.

IMG_7348.jpeg
IMG_7355.jpeg
IMG_7363.jpeg
IMG_7377.jpeg
IMG_7387 2.jpeg
IMG_7391.jpeg

Framifrån är den riktigt bra tycker jag. Ryggen skulle kunna rensas upp lite av en skräddare utan att det behöver kosta skjortan.

Vilka förändringar föreslår du? Butiken som måttade mig har sagt de står för eventuella ändringar, inom rimliga gränser antar jag..

Gå till dem och be dem om hjälp alternativt prata med en riktigt duktig ändringsskräddare. Svårt att uttala sig endast efter dessa bilder men ser ut att behöva släppas aningen över stussen för att få den att falla rent.

Finns det några märken som har kortare storlekar i skjortor, utan att behöva måttbeställa eller korta ärmen?När man kollar runt på nätet så verkar dom flesta skjortorna ha en ärmlängd på 91-92cm, men jag skulle behöva ca 87.

Finns det några märken som har kortare storlekar i skjortor, utan att behöva måttbeställa eller korta ärmen?När man kollar runt på nätet så verkar dom flesta skjortorna ha en ärmlängd på 91-92cm, men jag skulle behöva ca 87.
Eton har en sån funktion på sin hemsida har jag för mig, men jag minns inte om det kostar extra.

IMG_7348.jpeg
IMG_7355.jpeg
IMG_7363.jpeg
IMG_7377.jpeg
IMG_7387 2.jpeg
IMG_7391.jpeg
Mina subjektiva åsikter.
Lite svårt att se helt på stillbilder men som @Whedda är inne på så ser den ut att sitta lite tight runt höften. Sen är det ren smaksak men jag hade nog tagit upp byxorna 0.5 till 1cm för att få byxorna att precis toucha ovansidan av skorna.

Mina subjektiva åsikter.
Lite svårt att se helt på stillbilder men som @Whedda är inne på så ser den ut att sitta lite tight runt höften. Sen är det ren smaksak men jag hade nog tagit upp byxorna 0.5 till 1cm för att få byxorna att precis toucha ovansidan av skorna.
Var inne hos butiken idag, och vi ska lägga ut den vid höften en aning för att få den att falla bättre.

Vad gäller byxorna är detta längden jag föredrar just nu, kan hända jag ändrar på det i framtiden.

Tack för feedback!

Tillbaka
Topp