• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

D

Deleted member 5780

Guest
I dagarna. Har ett gäng i olika tjocklek
Wtf. Bor du i Pajala eller?
Här i södra Sverige har jag precis stått utomhus 2h på grabbens fotbollsträning, i ganska rejäl blåst, men sol och 16 grader.
T-shirt och en tunn stickad tröja räckte gott.
Kan knappt ha en bomullsmac över kostymen på vardagarna.
 
Wtf. Bor du i Pajala eller?
Här i södra Sverige har jag precis stått utomhus 2h på grabbens fotbollsträning, i ganska rejäl blåst, men sol och 16 grader.
T-shirt och en tunn stickad tröja räckte gott.
Kan knappt ha en bomullsmac över kostymen på vardagarna.
Jag är inte likatuff som du :(

Man får nog bara välja rätt dagar; temperaturen pendlar från 10 till 20. Skulle det va för varmt är det väl bara att hänga in rocken igen.
 

Number 6

Omega
Köpte kavaj igår. Har fingrat på den sedan i somras men var tveksam till den då. Min fråga till panelen här är vad tusan kombinerar man för skjorta och byxa till? Materialet är 71% ull samt 16% siden och 13% linne. Använder mig av promobilden (som i sig inte direkt lockar till köp..) samt en egen så man ser strukturen, för det är stört omöjligt att fånga färgerna med mobilkameran. Färgerna går alltså åt mörkblå, ljusblå, grå och brun. Väldigt fin tycker jag.
Jag tänker mig vit skjorta, mörkblå chinos och bruna lågskor tex monkstraps eller brogues. Slips använder jag aldrig. Ett annat alternativ är riktigt ljusa byxor, men kanske inte perfekt i jobbet... Eller ska man hämta hem det bruna på nåt sätt? Känns som om skjortans struktur är minst lika viktig som färgen. Mörkblå skjorta? Ljusgrå chinos? Det är ju höst men jag reser massa i jobbet till olika regioner så årstiderna spelar inte så stor roll. Några ideer?
D0471DC9-2A00-451D-A7E7-35CE55DB50AB.jpeg 1D51BEEA-2567-4112-92F5-1ED9AB226826.jpeg
 
Senast ändrad:
Köpte kavaj igår. Har fingrat på den sedan i somras men var tveksam till den då. Min fråga till panelen här är vad tusan kombinerar man för skjorta och byxa till? Materialet är 71% ull samt 16% siden och 13% linne. Använder mig av promobilden (som i sig inte direkt lockar till köp..) för det är stört omöjligt att fånga färgerna med mobilkameran. Färgerna går alltså åt mörkblå, ljusblå, grå och brun.
Jag tänker mig vit skjorta, mörkblå chinos och bruna lågskor tex monkstraps eller brogues. Ett annat alternativ är riktigt ljusa byxor, men kanske inte perfekt i jobbet... Eller ska man hämta hem det bruna på nåt sätt? Känns som om skjortans struktur är minst lika viktig som färgen. Mörkblå skjorta? Ljusgrå chinos? Det är ju höst men jag reser massa i jobbet till olika regioner så årstiderna spelar inte så stor roll. Några ideer?
D0471DC9-2A00-451D-A7E7-35CE55DB50AB.jpeg 1D51BEEA-2567-4112-92F5-1ED9AB226826.jpeg
Vit, ljusblå eller vit/blå-randig skjorta.
Ljusgrå, mellangrå, mörkgrå, stenfärgade, beige, sand, taupe på brallorna.
 
Senast ändrad:

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Lite udda fråga kanske, ska på oktoberfest och det hade ju varit lite skoj med lederhosen, rutig skjorta etc. Någon som vet om det finns något prisvärt för 1500 (har skjorta själv)?
 

Lolle

Panerai
Lite udda fråga kanske, ska på oktoberfest och det hade ju varit lite skoj med lederhosen, rutig skjorta etc. Någon som vet om det finns något prisvärt för 1500 (har skjorta själv)?
Då får du ett udda svar på en udda fråga. Lidl hade tysk/österrikiska kläder för bara någon/några veckor sedan. Har du tur så kan en större butik ha plagg kvar då det inte såg ut att vara någon storsäljare. Kan vara värt att kolla då du bör kunna fynda om det finns där.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hej alla modemedvetna.
Jag är sugen på att köpa min första kavaj.
Osäker på färg och stil dock då jag vet ingenting om detta.
Kort och gott:
Jag klär mig i dress skjorta med färger, typiskt blå eller lila, och ljusa (typ sandfärgade) chinos eller färgade typ röda. Och ljus- eller mörkbruna dress-skor (beroende på byxor).
Jag är inne på någon ljus kavaj i liknande färg som mina sandfärgade byxor men kanske lite mörkare.
Eller är jag helt fel ute? Blå kavaj blir lite tråkigt till blå skjorta tänker jag.
Vad är "rätt" och vad är fel?
 
Hej alla modemedvetna.
Jag är sugen på att köpa min första kavaj.
Osäker på färg och stil dock då jag vet ingenting om detta.
Kort och gott:
Jag klär mig i dress skjorta med färger, typiskt blå eller lila, och ljusa (typ sandfärgade) chinos eller färgade typ röda. Och ljus- eller mörkbruna dress-skor (beroende på byxor).
Jag är inne på någon ljus kavaj i liknande färg som mina sandfärgade byxor men kanske lite mörkare.
Eller är jag helt fel ute? Blå kavaj blir lite tråkigt till blå skjorta tänker jag.
Vad är "rätt" och vad är fel?
Lila dressskjorta med röda chinos, blir nog svårt att hitta någon passande kavaj till det. Hör med Carlf!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hej alla modemedvetna.
Jag är sugen på att köpa min första kavaj.
Osäker på färg och stil dock då jag vet ingenting om detta.
Kort och gott:
Jag klär mig i dress skjorta med färger, typiskt blå eller lila, och ljusa (typ sandfärgade) chinos eller färgade typ röda. Och ljus- eller mörkbruna dress-skor (beroende på byxor).
Jag är inne på någon ljus kavaj i liknande färg som mina sandfärgade byxor men kanske lite mörkare.
Eller är jag helt fel ute? Blå kavaj blir lite tråkigt till blå skjorta tänker jag.
Vad är "rätt" och vad är fel?
Olika toner av brunt alt blått tycker jag är bra till beiga chinos. Fint med ljusblå skjorta t.ex.

Hade skippat röda brallor och kavaj, och hade aktat mig för lila skjorta också. :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Olika toner av brunt alt blått tycker jag är bra till beiga chinos. Fint med ljusblå skjorta t.ex.

Hade skippat röda brallor och kavaj, och hade aktat mig för lila skjorta också. :)

Känns som jag bara kör blåa skjortor om jag inte har den lila. Den är inte ill-lila utan har en ljusare och trevligare ton tycker jag.
Brunt är det jag är lite inne på, jag gillar det. Men känns som alla mina kläder börjar gå åt det hållet nu.. :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Känns som jag bara kör blåa skjortor om jag inte har den lila. Den är inte ill-lila utan har en ljusare och trevligare ton tycker jag.
Brunt är det jag är lite inne på, jag gillar det. Men känns som alla mina kläder börjar gå åt det hållet nu.. :)
Rent krasst känns det som att det mesta passar till mörk marinblått. T o m laxrosa chinos eller syrenlila skjorta. Och ljusblå skjorta till mörkblå kavaj är ju ett säkert kort oavsett stil.
Jag hade styrt bort från alla bruna, beiga eller dylika svåra färger.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Känns som jag bara kör blåa skjortor om jag inte har den lila. Den är inte ill-lila utan har en ljusare och trevligare ton tycker jag.
Brunt är det jag är lite inne på, jag gillar det. Men känns som alla mina kläder börjar gå åt det hållet nu.. :)
Keep it simple, och köp bra grejer. Finns en mängd variationer på den ljusblå skjortan, och personligen hade jag lätt kunnat ha 30st+ i garderoben utan att det skulle kännas som för många.
 

POO

Panerai
Hej alla modemedvetna.
Jag är sugen på att köpa min första kavaj.
Osäker på färg och stil dock då jag vet ingenting om detta.
Kort och gott:
Jag klär mig i dress skjorta med färger, typiskt blå eller lila, och ljusa (typ sandfärgade) chinos eller färgade typ röda. Och ljus- eller mörkbruna dress-skor (beroende på byxor).
Jag är inne på någon ljus kavaj i liknande färg som mina sandfärgade byxor men kanske lite mörkare.
Eller är jag helt fel ute? Blå kavaj blir lite tråkigt till blå skjorta tänker jag.
Vad är "rätt" och vad är fel?

Nått blått, brunt eller grått i lite grövre material och du är hemma.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Nja mer som att om man går varje dag i en blå skjorta utan att alternera så blir det lite tråkigt
Finns ju andra färger som funkar såklart. Mattljusgrön/grå varianter, dressade denim- och chambrayvarianter, vitt, mörkblått. Etc.

Allt handlar om att matcha rätt komponenter. Kombinationen beige chinos och mörkblå kavaj funkar med allt ovan skulle jag påstå, med brasklapp för gröna/grå.
 

Hutti

Cartier
Tips på bästa outlet om man är intresserad utav kostymer? Vart som helst i världen? Funderar på att åka på en resa till nästa sommar och tänker då att man kombinerar den med mycket shopping, och just nu är det bara kostymer jag behöver, kanske lite pullovers, cardigans, pikéer, chinos också. Men huvudsakligen bra fina kostymer.

Tack på förhand.

Slänger upp frågan igen, ingen som har några rekommendationer? Funderar på NY
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Finns ju andra färger som funkar såklart. Mattljusgrön/grå varianter, dressade denim- och chambrayvarianter, vitt, mörkblått. Etc.

Allt handlar om att matcha rätt komponenter. Kombinationen beige chinos och mörkblå kavaj funkar med allt ovan skulle jag påstå, med brasklapp för gröna/grå.

Jo det är sant.
Biege chinos fungerar som tur är till ganska mycket känns det som :)
 
Topp