• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Brooks Brothers för button downs såklart.
Kostar dom 2 lax, eller missade jag något när jag googlade?
Granqvist? https://granqviststore.se/skjortor
Kragarna ser faktiskt ok ut med tanke på priset
Ser spontant helt ok ut! Frågan är om det är som med SIR, dvs bra på bild men allmänt lite rackigt irl. Någon som har koll?
Dessa får jag ta en titt på i butik.

Skulle vilja komplettera skjortgarderoben lite. Basic-grejer egentligen.

Vit och ljusblå oxford.
Vit och ljusblå med cutaway.

Kriterierna är att tyget måste vara ganska mjukt mot huden (för många skjortor som är direkt osköna mot min rätt så känsliga hals, tydligen), och att kragarna ska vara snygga. Inga HM-kragar.
Och just det, inte mer än en bit över tusenlappen styck.

Tips? (har givetvis koll på Stenströms, Eton osv i största allmänhet, men tar gärna tips på specifika modeller!)
Blugiallo har funkat bra för mig, går dock för runt 1500

Kika på skjortorna från Lund & Lund’s egna linje. De släppte de rätt nyligen och de har blivit mycket populära redan. Plissering både i axel och övre rygg. Mysig krage! Första gången som jag inte behöver korta ärmarna också. Ligger på 1500 kr.
Spännande! Kikade lite på insta och de verkar lovande :) Hoppas de dyker upp i webbshoppen snart, eller också får det bli en resa till huvudstaden.

Jag skulle kunna behöva lite hjälp så jag vänder mig till er proffs här i tråden.
Jag ska snart börja en ny tjänst och tänkte i och med detta uppdatera min garderob. Denna uppdatering är tänkt att skilja sig ganska väsentligt ifrån hur jag för tillfället klär mig privat, varför jag kommer att behöva en i stort sett helt ny garderob. Så som jag har tänkt att klä mig på jobbet är typ kostym/flanellbyxor och instoppad skjorta, varken slips eller kavaj. Det vore för uppklätt för tjänsten. Det är egentlingen ingen dress code överhuvudtaget men jag tycker att det vore roligt att ändå upprätthålla någon sorts "seriös" och/eller välklädd stil på kontoret, men jag vill inte heller ta det för långt.
Till detta skulle jag behöva en snygg rock och ett par sjyssta skor.
Värt att nämnas är också att jag är extremt varm av mig i regel, och har lätt för att svettas. Så varma kläder går bort, jag har inget behov av tjockare tröjor att ha över skjortor eller liknande, och färger som typ ljusblå på skjortor går tyvärr bort de också iom. att svett syns så pass tydligt.
Så hur skulle ni lägga upp inköpen? Jag tänker att jag borde börja med typ 2-3 par byxor och ~5 stycken skjortor i lite olika färger och mönster, en eller två helvita och några rutiga eller liknande. Blåa/mörkgråa/svarta byxor eller så och så kanske en grå, längre rock och kanske typ chelsea eller chukkaskor. Har ni några tips? Och gärna tips på prisvärda skjortor och byxor framförallt då jag behöver köpa flertalet på en gång. Jag kan bygga på förrådet framöver men vill gärna börja med en bra bas som inte kostar mig en månadslön.

Jag skulle kunna behöva lite hjälp så jag vänder mig till er proffs här i tråden.
Jag ska snart börja en ny tjänst och tänkte i och med detta uppdatera min garderob. Denna uppdatering är tänkt att skilja sig ganska väsentligt ifrån hur jag för tillfället klär mig privat, varför jag kommer att behöva en i stort sett helt ny garderob. Så som jag har tänkt att klä mig på jobbet är typ kostym/flanellbyxor och instoppad skjorta, varken slips eller kavaj. Det vore för uppklätt för tjänsten. Det är egentlingen ingen dress code överhuvudtaget men jag tycker att det vore roligt att ändå upprätthålla någon sorts "seriös" och/eller välklädd stil på kontoret, men jag vill inte heller ta det för långt.
Värt att nämnas är också att jag är extremt varm av mig i regel, och har lätt för att svettas. Så varma kläder går bort, jag har inget behov av tjockare tröjor att ha över skjortor eller liknande, och färger som typ ljusblå på skjortor går tyvärr bort de också iom. att svett syns så pass tydligt.
Så hur skulle ni lägga upp inköpen? Jag tänker att jag borde börja med typ 2-3 par byxor och ~5 stycken skjortor i lite olika färger och mönster, en eller två helvita och några rutiga eller liknande. Blåa/mörkgråa/svarta byxor eller så och så kanske en grå, längre rock och kanske typ chelsea eller chukkaskor. Har ni några tips? Och gärna tips på prisvärda skjortor och byxor framförallt då jag behöver köpa flertalet på en gång. Jag kan bygga på förrådet framöver men vill gärna börja med en bra bas som inte kostar mig en månadslön.
Hade jag varit i din sits hade jag satsat på två vita i twill, en ljusblå oxford och två ljusblå- och vitrandiga skjortor i nåt lämpligt material, antingen poplin eller oxford förslagsvis. Samtliga med en mysig buttondown.

Sen ett par grå flanellbyxor, ett par chinos i mörkblå bomull och ett par jeans utan en massa slitningar och mög. :)

Tack så mycket, bra svar!
Som sagt skrämmer ljusblåskjortor mig en del, tyvärr. Jag ska googla på twill och poplin direkt för att bilda mig lite. :D Några tips på bra och/eller prisvärda skjortor och byxor som passar beskrivningen?
Hur ser förresten ”reglerna” ut kring bälte till flanellbyxor och chinos? Jag tycker att det kan vara stiligt men jag vet inte riktigt ”vad som gäller” där.

Tack så mycket, bra svar!
Som sagt skrämmer ljusblåskjortor mig en del, tyvärr. Jag ska googla på twill och poplin direkt för att bilda mig lite. :D Några tips på bra och/eller prisvärda skjortor och byxor som passar beskrivningen?
Hur ser förresten ”reglerna” ut kring bälte till flanellbyxor och chinos? Jag tycker att det kan vara stiligt men jag vet inte riktigt ”vad som gäller” där.
Jag föredrar side-adjusters, men tror inte det finns något som skulle säga att bälte är inkorrekt till en uddabyxa, defintivt inte till jeans.

Absolut Torr för att undvika svettfläckar! Funkar alltid klockrent, en applicering och sen svettfri i ca en vecka. Men du kanske redan testat?

Ett budgettips om man letar efter jeans med högre midja:

https://www.weekday.com/en_sek/men/...ct.vacant-unwashed-jeans-blue.0651208001.html

Kvalitén lämnar antagligen en del att önska (man får oftast vad men betalar för). Skrädderiändringar kan man alltid göra om man finner dessa alldeles för breda i benen.
Köpte ett par i en annan tvätt, har inte tvättat dom än men dom har töjt ut sig rejält runt midjan/rumpan, nästan 1.5 strl skulle jag säga.

Hehe! Låter då som min typ av skjorta :)

Det råkade bli två till igår! En randig och en standard ljusblå :D

049F443C-9B9C-4CAC-A7A0-C897DA9A4426.jpeg

Tillbaka
Topp