• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Du måste skilja på suitsupplys två olika tjänster: custom made och custom made to measure.

Custom made: standardstorlekar men du får välja tyg, fit och detaljer (beställs online).

Custom made to measure: Ren MTM från Munro (samma leverantör som Blugiallo), beställs i butik.
Jag förstår :) antar att efter att man tagit mått osv första gången så kan man beställa hemifrån? Har du någon erfarenhet av tjänsten, eller blugiallos?

Jag förstår :) antar att efter att man tagit mått osv första gången så kan man beställa hemifrån? Har du någon erfarenhet av tjänsten, eller blugiallos?
Nej, det finns mig veterligen inget alternativ att beställa MTM online från suitsupply. Går kanske lösa via mail dock.

Jag har beställt en måttsydd kostym som är inne för lite final touches. Var inte helt nöjd med passformen eller tygvalet men det är en läroprocess. Tyget kändes jättebra i tygboken men blev alldeles för lätt och med för mycket shine.

Ska nog testa ett par byxor via Blugiallo och Götrich till våren och jämföra.

Nej, det finns mig veterligen inget alternativ att beställa MTM online från suitsupply. Går kanske lösa via mail dock.

Jag har beställt en måttsydd kostym som är inne för lite final touches. Var inte helt nöjd med passformen eller tygvalet men det är en läroprocess. Tyget kändes jättebra i tygboken men blev alldeles för lätt och med för mycket shine.

Ska nog testa ett par byxor via Blugiallo och Götrich till våren och jämföra.
Synd, hade varit smidigt att beställa det online eftersom jag inte bor i Stockholm. Får kolla in Götrich också :)

Återkom gärna med en liten jämförelse. Vore intressant att läsa om hur du upplevde bemötande, kunnighet osv i de olika tjänsterna.

Jag har kört en kostym via Ludwig på SS i Sthlm. Mycket nöjd med resultatet. Jag har inte erfarenhet av någon annan MTM så kan inte jämföra, men jag kan inte klaga på bemötande och kunnandet. Dessutom, sjukt prisvärt när en MTM landar på 6 papp jämnt. Leverantören Munro är ju densamma som Blugiallo och Engelska Herr i Malmö bl.a. (vill jag minnas) så inga konstigheter där.

Angående beställa online fattar jag det som att det är butik som gäller dessvärre.

Jag har kört en kostym via Ludwig på SS i Sthlm. Mycket nöjd med resultatet. Jag har inte erfarenhet av någon annan MTM så kan inte jämföra, men jag kan inte klaga på bemötande och kunnandet. Dessutom, sjukt prisvärt när en MTM landar på 6 papp jämnt. Leverantören Munro är ju densamma som Blugiallo och Engelska Herr i Malmö bl.a. (vill jag minnas) så inga konstigheter där.

Angående beställa online fattar jag det som att det är butik som gäller dessvärre.
Det låter väldigt prisvärt. Har en kostym från SS sen tidigare och är nöjd med den, men hade varit skönt att slippa springa till skräddare varje gång för justeringar.

Det låter väldigt prisvärt. Har en kostym från SS sen tidigare och är nöjd med den, men hade varit skönt att slippa springa till skräddare varje gång för justeringar.
Så jag tänkte med. Köper man deras kostymer från hyllan för 4500kr och ska lägga 1500kr hos skräddaren kan man lika gärna gå på MTM och då höja midjan på byxorna och lägga till lite schyssta detaljer.

För det första tack så mycket för alla svar och all hjälp! Det uppskattas!
Jag förstår att bara svart/vitt ger lite servitörvibbar, tyvärr. Annars hade jag gärna bara kört svarta kostymbyxor/chinos och svarta och vita buttondownskjortor till det tror jag.
För tillfället klär jag mig mer åt det ”rockiga” hållet. Svarta relativt tighta jeans, vita eller svarta t-shirts, skinnjacka och bikerboots typ. Väldigt enkelt. Därför känner jag mig mest bekväm i den looken med de färgerna, beiga byxor exempelvis känns väldigt fel. Kavaj kommer jag som sagt inte att ha heller, det blir lite för utstickande. Så jag tänker att jag ska ta nuvarande stil och försöka göra den mer dressad. Det enklaste spontant känns som att först byta boots till Chelseaboots och/eller chukkas. Sen jeans till flanellbyxor eller chinos, kanske kostymbyxor. Helst fortfarande mörka. Därefter skjortor gärna helvita. Ibland kanske även helvit T-shirt instoppad. Eventuellt ett bälte till som går i samma färg som skorna.

Jag förstår att bara svart/vitt ger lite servitörvibbar, tyvärr. Annars hade jag gärna bara kört svarta kostymbyxor/chinos och svarta och vita buttondownskjortor till det tror jag.
För tillfället klär jag mig mer åt det ”rockiga” hållet. Svarta relativt tighta jeans, vita eller svarta t-shirts, skinnjacka och bikerboots typ. Väldigt enkelt. Därför känner jag mig mest bekväm i den looken med de färgerna, beiga byxor exempelvis känns väldigt fel. Kavaj kommer jag som sagt inte att ha heller, det blir lite för utstickande. Så jag tänker att jag ska ta nuvarande stil och försöka göra den mer dressad. Det enklaste spontant känns som att först byta boots till Chelseaboots och/eller chukkas. Sen jeans till flanellbyxor eller chinos, kanske kostymbyxor. Helst fortfarande mörka. Därefter skjortor gärna helvita. Ibland kanske även helvit T-shirt instoppad. Eventuellt ett bälte till som går i samma färg som skorna.
Mörkgrå byxor borde väl fungera att ersätta svarta med, det kan du nog fortfarande känna dig bekväm i.

Mitt bästa tips för att få hela outfiten att bli några gånger stiligare är att köra på ett fint par oxfordsskor till. Du kan enligt mig ha ett par jeans och en vit t-shirt men ändå se stilig ut om du kör ett par svarta oxfords till. Kolla t ex Loake 1880!

Mörkgrå byxor borde väl fungera att ersätta svarta med, det kan du nog fortfarande känna dig bekväm i.

Mitt bästa tips för att få hela outfiten att bli några gånger stiligare är att köra på ett fint par oxfordsskor till. Du kan enligt mig ha ett par jeans och en vit t-shirt men ändå se stilig ut om du kör ett par svarta oxfords till. Kolla t ex Loake 1880!
Håller med om skorna. Även en halvtråkig konsultgrå kostym kan bli spännande med ett par snygga skor. :)

Viktigaste att du trivs i kläderna du har på dig. Självförtroende är det bästa och snyggaste plagget :)

Sen tycker jag inte att du ska bry dig ang ”servitörvibbar”. Dagens servitörer glider runt i trendiga hipster-outfits så tiden där du ser vita skjortor och välputsade skor bland restaurangpersonalen är över (i majoriteten av de restauranger jag besöker).

Kör du på svarta chealseboots, svarta brallor med lite grövre tyg och en snygg vit oxfordskjorta så blir de minimalistiskt och skktsnyggt :)

Svart som dressat funkar men är betydligt svårare än grått, blått, brunt, osv. Och inte särskilt ”klassiskt herrmode” (vilket de flesta i den här tråden kör på).

Jag kör ofta svarta chelsea boots med svarta byxor (just nu manchester eller mer dressade jeans) och en tunn svart polotröja. Parar med en beige eller midnattsblå rock.

Jag vill påstå att svart nog är den svåraste färgen att få till om du ska vara välklädd åt det mer klassiska hållet. Då skulle jag köra på mörkblått och mörkgrått istället och spara svart till mindre dressade dagar.

För 3-4 år sen hade jag 10 kostymer och 20 kavajer och inte ett svart plagg. Idag är min garderob helt ombyggd och avsevärt mycket mer svart. (För att jag trivs i det). Men sen har jag rätt sällan svart när jag bär kostym/kavaj i mer formella sammanhang.

Besökte Kamakura Shirts butik på Madison i NYC idag och köpte två skjortor. Kvaliteten känns toppen och servicen i butiken var verkligen bra. 178$ för dessa kändes prisvärt alltså :)

787FDA53-DBEA-4F39-8AEE-21DD704E5F5A.jpeg

Fullständigt knas med svarta oxfords till jeans och vit tisha. Avbryt

Söker scarfar att pigga upp höst/vårklädseln, gällande färger och mönster är jag öppen för förslag! Drakes scarfar är snygga, men långt för dyra för mig. Bild för referens.
scf-mbwos-18790-004.jpg

Någon som har en uppfattning på OJ:s byxor kontra Berg & Berg? Tänker främsta på OJs med högre midja. (Kan inte riktigt modellnamnen)

Tillbaka
Topp